מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה רבי לא בכה?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
משה לוי11
הודעות: 57
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי משה לוי11 » ב' אפריל 29, 2024 11:53 pm

"יצתה בת קול ואמרה אדון זה מזומן לחיי העולם" (תענית כט.).
צ"ע למה רבי לא בכה כמו בע"ז י: יז. יח.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ג' אפריל 30, 2024 2:39 am

אולי רבי לא נולד אז (או היה מאד קטן), ובאינך כבר נולד ?

משה לוי11
הודעות: 57
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי משה לוי11 » ג' אפריל 30, 2024 10:33 am

אבי-העזרי כתב:אולי רבי לא נולד אז (או היה מאד קטן), ובאינך כבר נולד ?

אם המעשה היה עם רבן גמליאל דיבנה, וכך נראה, שהיה סבו של רבי, אז אולי.

HaimL
הודעות: 847
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי HaimL » ג' אפריל 30, 2024 11:24 am

השאלה מתבקשת, ונראה לתרץ בדוחק דבכל הנך דע"ז בכה רבי משום שהיה רוצה לזכות למעלתן, דקטיעה בר שלום הציל את היהודים במה שניצח את המלך וגם עשה תשובה ומל את עצמו לפני שמת, ורבי אלעזר בן דורדיא מת מחמת תשובתו, וקלצטונירי מסר את נפשו כדי למהר את מיתתו של רבי חנינא בן תרדיון, אבל האדון, במעשה דרבן גמליאל בתענית, החליף את מיתתו של רבן גמליאל במיתת עצמו, וס"ל לרבי דאסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, דילמא דמא דידיה סומק טפי. ול"ד לקלצטונירי, ששם היה הוא עצמו שליח של מלכות הרשעה להמית את רבי חנינא בן תרדיון.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ג' אפריל 30, 2024 12:42 pm

אבל אם הבת קול העידה שמזומן חיי העוה"ב, אז רבי מן הסתם לא סבר אחרת,
(לא בגלל שיצאה ב"ק, אא פשוט לא מסתבר, אא"כ יש משהו מפורש).
אך אולי משום כיבוד אב (וסבו הוא בכלל זה), לא בכה, שלא יראה כמצטער על שהצילו את סבו.

HaimL
הודעות: 847
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' מאי 01, 2024 12:19 am

י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' מאי 01, 2024 2:52 am

HaimL כתב:י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

דבריך מעניינים, כי בגמ' מובא שהאדון שאל תחילה את ר"ג אם אני מצילך האם תביאני לחיי העוה"ב, ואמר לו הן.
ויוצא שרבי הוא לא כסבו רשב"ג. או אולי ר"ג לא ידע באיזה אופן יצילהו וסבר שלא ישלח יד בנפשו?
עוד במדרש דב"ר ב כד, בימי ר"ג הנז' שיועץ המלך בלע טבעתו ומת כדי להציל את ישראל, ועלו חכמי ישראל אצל אשתו להראות לה פנים. משמע הסכימו עם מעשהו. וביחוד אח"כ כשנודע להם שהתגייר ונעשה יהודי, אמרו עליו "נדיבי עמים נאספו אם אלוקי אברהם".
ולא נראה שסתם באו להחניף לה.
ואולי הצלת כלל ישראל שאני? ויש לעיין בכל זה.
אגב בסיפור השני לא מוזכר שיצתה ב"ק.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: למה רבי לא בכה?

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' מאי 01, 2024 2:53 am

אבי-העזרי כתב:
HaimL כתב:י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

דבריך מעניינים, כי בגמ' מובא שהאדון שאל תחילה את ר"ג אם אני מצילך האם תביאני לחיי העוה"ב, ואמר לו הן.
ויוצא שרבי הוא לא כסבו ר"ג. או אולי ר"ג לא ידע באיזה אופן יצילהו וסבר שלא ישלח יד בנפשו?
עוד במדרש דב"ר ב כד, בימי ר"ג הנז' שיועץ המלך בלע טבעתו ומת כדי להציל את ישראל, ועלו חכמי ישראל אצל אשתו להראות לה פנים. משמע הסכימו עם מעשהו. וביחוד אח"כ כשנודע להם שהתגייר ונעשה יהודי, אמרו עליו "נדיבי עמים נאספו אם אלוקי אברהם".
ולא נראה שסתם באו להחניף לה.
ואולי הצלת כלל ישראל שאני? ויש לעיין בכל זה.
אגב בסיפור השני לא מוזכר שיצתה ב"ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים