מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ספטמבר 01, 2016 3:46 pm

ש"י משולש, פורים שנפל באלול :)
אבל עיקר הבעיה היא לכאורה דסגידנא וכו'... ושמא יש לשנות "דסגיד אנא"... אמנם יש קפידא במניין התיבות דבריך שמיה ולכן צריך למחוק במקביל מילה אחת.

===

המשגיח ר' יחזקאל לווינשטיין היה מעורר שרוקדים מה אהבתי תורתך וכו' בשמחת תורה כשס"ת בידיהם והרי זה כעין נקיטת חפץ.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 02, 2016 2:36 am

לא הבנתי למה זה פורים'דיקע יותר מהוורט של "דאיכא אנא".

דוד הלוי כהן
הודעות: 2
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 6:31 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי דוד הלוי כהן » א' אוקטובר 09, 2016 8:35 pm

כידוע, היו גדולי תורה שהתנגדו לשינויים בנוסח של "נחם" בתשעה באב, מתוך טענה שכל עוד לא נבנה המקדש, עדיין אפשר לקרוא לירושלים חרבה ובזויה. לפי שיטה זו, אין שום בעיה גם להמשיך לומר את נוסח רבנו גרשום בפיוט "זכור ברית": "העיר הקודש והמחוזות היו לחרפה ולביזות", או את רוב האזכורים האחרים של ירושלים החרבה שנמצאים בסליחות.

אבל נראה לי לע"ד שאף לפי שיטה זו, ועל אחת כמה וכמה לפי השיטה שלפיה יש לשנות בימינו את הנוסח של "נחם", קשה לומר בדור שלנו את הבית דלהלן בפזמון שנאמר מחר ובתפילת נעילה:

אֶזְכְּרָה אֱלֹקִים וְאֶהֱמָיָה
בִּרְאוֹתִי כָּל עִיר עַל תִּלָּהּ בְּנוּיָה
וְעִיר הָאֱלֹקִים מֻשְׁפֶּלֶת עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּיָּה
וּבְכָל זֹאת אָנוּ לְיָ-הּ וְעֵינֵינוּ לְיָ-הּ

הנקודה הייחודית כאן היא שהפייטן (ר' אמתי ב"ר שפטיה) מקונן על כך שהוא רואה ערים אחרות בנויות על תילן, וזה מזכיר לו שירושלים עדיין חרבה. נראה לי שההשוואה לערים אחרות, שמעולם לא היה בהם בית מקדש שבו הקב"ה שיכן את שמו, מורה על כך שכאן מדובר דווקא בחורבן הפיזי של ירושלים. הפייטן אמנם חי באיטליה, אבל ייתכן שהוא היה מודע לכך שבאותה תקופה -- תקופת השלטון העבאסי -- ירושלים היתה באמת ממש במצב של חורבן פיזי, מאחר שהשליטים התעלמו מהעיר ולא שיפצו את מבניה (למעט מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע) אחרי רעידת האדמה שפגעה בה בשנת ד'תק"ח, כמאה שנים לפני כן.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%99%D7%AA

אז אם כן, כשזכינו בימינו לראות את עיר האלוקים בנויה ומשגשגת -- לפחות בקנה המידה שבו מודדים ערים אחרות, קנה המידה הפיזי -- לע"ד קשה לומר את הבית הזה בנוסחו המקורי.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ו' אוגוסט 04, 2017 9:36 am

דעת הגרשז"א שהרואה את ירושלים חייב לקרוע בגלל הגויים והכנסיות שלא נעקרו ממנה ואף החולקים מסתמא יודו שניתן לומר שעיר האלוקים מושפלת

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי משולש » ו' אוגוסט 04, 2017 1:21 pm

דוד הלוי כהן כתב:כידוע, היו גדולי תורה שהתנגדו לשינויים בנוסח של "נחם" בתשעה באב, מתוך טענה שכל עוד לא נבנה המקדש, עדיין אפשר לקרוא לירושלים חרבה ובזויה. לפי שיטה זו, אין שום בעיה גם להמשיך לומר את נוסח רבנו גרשום בפיוט "זכור ברית": "העיר הקודש והמחוזות היו לחרפה ולביזות", או את רוב האזכורים האחרים של ירושלים החרבה שנמצאים בסליחות.

אבל נראה לי לע"ד שאף לפי שיטה זו, ועל אחת כמה וכמה לפי השיטה שלפיה יש לשנות בימינו את הנוסח של "נחם", קשה לומר בדור שלנו את הבית דלהלן בפזמון שנאמר מחר ובתפילת נעילה:

אֶזְכְּרָה אֱלֹקִים וְאֶהֱמָיָה
בִּרְאוֹתִי כָּל עִיר עַל תִּלָּהּ בְּנוּיָה
וְעִיר הָאֱלֹקִים מֻשְׁפֶּלֶת עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּיָּה
וּבְכָל זֹאת אָנוּ לְיָ-הּ וְעֵינֵינוּ לְיָ-הּ

הנקודה הייחודית כאן היא שהפייטן (ר' אמתי ב"ר שפטיה) מקונן על כך שהוא רואה ערים אחרות בנויות על תילן, וזה מזכיר לו שירושלים עדיין חרבה. נראה לי שההשוואה לערים אחרות, שמעולם לא היה בהם בית מקדש שבו הקב"ה שיכן את שמו, מורה על כך שכאן מדובר דווקא בחורבן הפיזי של ירושלים. הפייטן אמנם חי באיטליה, אבל ייתכן שהוא היה מודע לכך שבאותה תקופה -- תקופת השלטון העבאסי -- ירושלים היתה באמת ממש במצב של חורבן פיזי, מאחר שהשליטים התעלמו מהעיר ולא שיפצו את מבניה (למעט מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע) אחרי רעידת האדמה שפגעה בה בשנת ד'תק"ח, כמאה שנים לפני כן.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%99%D7%AA

אז אם כן, כשזכינו בימינו לראות את עיר האלוקים בנויה ומשגשגת -- לפחות בקנה המידה שבו מודדים ערים אחרות, קנה המידה הפיזי -- לע"ד קשה לומר את הבית הזה בנוסחו המקורי.

גם לא כתוב שם שעיר האלקים אינה בנויה, אלא רק שהיא מושפלת. וזה בהחלט נכון.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 04, 2017 1:30 pm

עיר האלוקים (המקורית והאמיתית, זו שבין החומות) מושפלת מאוד. האירועים שהיו לאחרונה רק מחזקים תחושה זו. וה' ינחמנו בכפליים

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 178
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » ד' אוגוסט 23, 2017 11:08 pm

עדיף שעיר האלוקים לא תהיה בנויה על תילה מאשר שתהיה בנויה ויקרקרו בה אויביו של אלוקינו, (וזה כוונת הפיוט שכל עיר על תילהּמפיק ה' בנויה בפריז צרפתים ובברלין גרמנים ולא להיפך מה שאין כן בעיר אלוקינו בעווה''ר).


מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אוגוסט 24, 2017 12:40 am

נקדש את שמך בעולם כתב:מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

מעניין, חיפשתי ולע"ע לא מצאתי אשכול. אולי יפתח מר אשכול על הענין (או שנמתין, אולי יזכר מישהו באשכול קיים).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 24, 2017 2:03 am

מעט דבש כתב:
נקדש את שמך בעולם כתב:מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

מעניין, חיפשתי ולע"ע לא מצאתי אשכול. אולי יפתח מר אשכול על הענין (או שנמתין, אולי יזכר מישהו באשכול קיים).

הערתי בדרך אגב כאן: viewtopic.php?t=23821&start=40#p239640
אבל זה לא התפתח לשום מקום.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ינואר 17, 2019 3:59 pm

הנה, רוב הסליחות נתקנו לשעתם באופן שהיה אמת, שאכן קמו באשמורת וקדשו צום וכו׳.

אמנם מה נעשה לסליחות שובבי"ם, שנתקנו לאומרם כתענית ציבור באמצע שמו"ע או לאחמ"כ. ומה אומרים? בפרשת בשלח אומרים ׳חוקר הכל וסוקר׳, ובאמצע מזכירים ׳לך אכונה עטרת, בשלישי אשמורת׳.

האם יש למישהו פתרון?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 14, 2019 8:49 pm

ובסליחות של יום חמישי לפרשת תצוה, נדפס לומר י"ג מדות, ביחד עם 'אפפונו מים עד נפש', אשר שם אומרים 'פצנו בהסכמה אחת, תענית שני וחמישי ושני'.

אם בסליחות בה"ב נתקנו למתענים בה"ב, מ"מ שובבי"ם אינו אלא ביום חמישי. ואיך נבין את הדברים?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 05, 2019 9:52 pm

אוצר החכמה כתב:
אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים"


אני חושב שמיתת ששה מליון בני אדם שרבים מהם סבינו או אבות סבינו ממלאת לצערנו את הטיעון הזה בהרבה מאד.

באופן כללי איני מבין כאן את הדיון.
יש הבדל מהותי בין אמירת בקשות שאדם מנסח לעצמו שאז הוא אמור לבטא את רגשותיו הוא בהתאם למצבו וצרכיו לבין אמירת נוסחים קבועים.
בכל אמירת נוסחים קבועים הן אם מדברי דהמע"ה או מדברי פייטנים מאוחרים אדם יודע שאין הוא המנסח ואין הכוונה רק על עצמו אלא על כלל ישראל כולו הן לטוב והן למוטב ובזה האופן באה הכוונה.


מצאתי דבר מענין הדיון כאן, שאיני יודע אם מתיישב עם דברי הטעם הללו שכתב מר:
ברמב"ם הל' ביכורים פ"ד הל' ד' פסק גבי הקונה 2 אילנות בתוך שדה של חבירו שמביא ביכורים ואינו קורא.
ובטעם הדבר, איתא בגמ' ב"ב פב. שני טעמים. אחד מהם, משום שמיחזי כשקרא, כי ספק אם יש לו קרקע וא"כ לא יכול לומר מראשית פרי האדמה אשר נתת לי
והרא"ש (הובא גם בשטמ"ק בב"ב שם בשם תוס' הרא"ש) כתב שהוא איסור דאוריתא.
ונחלקו המפרשים מהו אותו איסור, שבגללו אסור לקרוא מקרא ביכורים.
ובדרך אמונה על הרמב"ם שם בבאהה"ל ד"ה מביא, כתב בסו"ד וז"ל (וקיצרתי קצת):
"ואפשר שאין כוונת הרא"ש משום "מדבר שקר תרחק", אלא כשמדבר לפני הקב"ה צריך לדבר באימה וביראה ולא לומר לפניו שקרים, והוא בכלל את ה' אלקיך תירא, ואפילו דבר שנראה כשקר אין לומר, דהווי זלזול במורא שמים..., וכ"ש כאן שאומר לפני הקב"ה בביהמ"ק הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי, וזה שקר, שמעולם לא היה לו קרקע, דהווי זלזול בכבוד שמים, ועובר על מורא הקב"ה, ורשב"ם (ב"ב פ"ב.) שכתב דכתיב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, י"ל דמודה ג"כ דהוא איסור דאורייתא, ולחזק הענין להראות שיש בזה זלזול גדול כתב כן", עכ"ל.

אחר הדברים האלה, האם לא צריך להרהר מחדש בחילוקים שבין מקרא ביכורים לבין תפילותינו, בייחוד שיש ב"דובר שקרים" זלזול גדול, ואפילו בדברים שרק נראים כשקר - איסור דאוריתא ממש?


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים