מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התקיעות הנוספות, דרבנן?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 24, 2019 11:02 am

התקיעות הנוספות על הנצרך מדאורייתא, שאמרו בגמ' עליהם 'למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין כדי לערבב השטן'.
האם הם תקנת חכמים או מנהג שהנהיגו (כעין מה שאנו נוהגים היום לתקוע מאה).

יש"כ

לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי לב_לדעת » ג' ספטמבר 24, 2019 12:31 pm

השאלה מה הדאורייתא. המיושב או המעומד

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' ספטמבר 24, 2019 12:46 pm

יש בזה אריכות גדולה מאוד, ובתמצות מתוך הקונטרס הנפלא ביד רמ"א לראש השנה מצו"ב

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 24, 2019 1:06 pm

1. עדיין לא קיבלתי תשובה. האם התקיעות הנוספות הם דרבנן או שהם תוספת בעלמא.

2. בהקשר לנכתב לעיל, מעודי תמהתי, איך יתכן שהתקיעות דמיושב יהיו התוספת והמעומד יהיו עיקר התקיעות הדאורייתא, הרי כבר קיים את המצוה בתקיעות דמיושב.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2105
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ספטמבר 24, 2019 1:11 pm

לפי המנהג הישן בכל תפוצות ישראל, לא היו תוקעים על סדר הברכות רק תשר"ת תש"ת ותר"ת, ומבואר בראשונים שיצאו י"ח בתקיעות דמיושב ובכדי שלא להטריח לא חזרו לתקוע הכל. והמשמעות שעיקר מצות תקיעת שופר יוצאים י"ח במיושב. ולגבי הדין לתקוע ע"ס הברכות אי"צ לדקדק בכל הלכות תקיעות.
ומדברי הראשונים לענין סח בין תקיעות דמיושב למעומד, שאינו חוזר ומברך כי זו מצוה אחת, משמע שמעיקר הדין היה ראוי לברך גם על תקיעות דמעומד. כי זו חלק מתקנ"ח המצריכה ברכה. ואינו מנהג בעלמא.
(בקונט' אחד כתב כמדו' לחדש שאם היה היסח הדעת בין המיושב למעומד יתכן שיצטרכו לברך שוב).

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 24, 2019 9:50 pm

יוצא פוניבז' כתב:לפי המנהג הישן בכל תפוצות ישראל, לא היו תוקעים על סדר הברכות רק תשר"ת תש"ת ותר"ת, ומבואר בראשונים שיצאו י"ח בתקיעות דמיושב ובכדי שלא להטריח לא חזרו לתקוע הכל. והמשמעות שעיקר מצות תקיעת שופר יוצאים י"ח במיושב. ולגבי הדין לתקוע ע"ס הברכות אי"צ לדקדק בכל הלכות תקיעות.
ומדברי הראשונים לענין סח בין תקיעות דמיושב למעומד, שאינו חוזר ומברך כי זו מצוה אחת, משמע שמעיקר הדין היה ראוי לברך גם על תקיעות דמעומד. כי זו חלק מתקנ"ח המצריכה ברכה. ואינו מנהג בעלמא.
(בקונט' אחד כתב כמדו' לחדש שאם היה היסח הדעת בין המיושב למעומד יתכן שיצטרכו לברך שוב).


אלא שרה"ג בתשובתו המפורסמת כתב שתקיעות דמעומד עיקר ובכ"ז את כל הסוגים עושים במיושב (והוא לשיטתו שאין כאן ספק)

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי דרך ישרה » ג' ספטמבר 24, 2019 10:55 pm

כתב בעה"מ סוף ר"ה 'ומה שנהגו לתקוע כל התקיעות כשהן יושבין ומברכין עליהן ברכת התקיעה, נ"ל כי לא היה כן בימי רבותינו חכמי התלמוד, אלא מנהג הוא שהנהיגו דורות האחרונים משום חולין ומשום אנוסין דקדמי ונפקי מבהכ"נ ולא נטרי עד צלותא דמוספי וכו' לפיכך הקדימו בשבילן אלו התקיעות שמיושב, והנהיגו לברך עליהם ברכת התקיעה במטבע קצר וסמכו להם על מה דגרסינן בפסחים אמרי בי רב חוץ מן הטבילה ושופר אלמא יש לשופר ברכה ומטבע קצר כשם שיש לטבילה, והתם בדוכתא אדחיא לה ההיא דשופר וכו' ואין ברכה במטבע קצר בשופר אלא ממנהג אחרונים אבל עיקר הברכה הם הברכות של תפלה והם מלכיות זכרונות ושופרות, ועליהם שנינו מי שבירך ואח"כ נתמנה לו שופר, וההיא דר"י דאמר למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין – ענין אחר הוא כמו שאנו עתידין לבאר וכו', אבל באמת אין לנו ברכת התקיעה מדברי רבותינו אלא ברכות של תפלה בלבד'.
ואח"כ כתב 'ודאתאן עלה מהא שמעתא דרבי יצחק דאמר למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין כדי לערבב את השטן, יש שמדקדקין בשמועה זו וכו' מה הן התקיעות שהן כדי לערבב את השטן, אם איתא שתוקעין מעומד, הלא הם על סדר ברכות התפלה והן נראין כשל תורה וכדרבא דאמר רבא אמר הקב"ה אמרו לפני בר"ה מלכיות זכרונות ושופרות וכו', ואם אותם שתוקעים מיושב הם לערבב את השטן, היאך מתחילין בהן ומברכין עליהן. ונראה לן פי' שמועה זו דרבי יצחק כעין ההיא שמעתא דר"ח בר גמדא דאמר אין תוקעין אלא בזמן שהב"ד יושבין ובעי ר' זירא ננערו לעמוד ולא עמדו מהו, הכא נמי התקיעות שתקעו כשהן יושבין אלו התקיעות שתוקעין בסדר ברכות בתפלת שליח צבור, ואע"פ שהוא מעומד לשליח צבור – אינן לשאר העם אלא מיושב (=פי', ולכן נקראין תקיעות 'דמיושב'), ותקיעה שמעומד היתה מנהג בידם שהיו תוקעין אותה כשהיו יוצאין מבית הכנסת (=פי', ו'מעומד' היינו ע"ש ננערו לעמוד, כלומר הכינו עצמם לצאת) וכו', ומצאתי סעד לדברי בחיבורי הגאונים ועו' ואע"פ שיש בדברי רבינו האי בזו ובשאר תשובותיו מעט חילוף מדברינו (=כלומר, והיאך אני יכול להביא ראיה מדבריהם בזמן שהם עצמם אוחזים אחרת ממני), לקחנו מהם מה שנראה לנו לסמוך בהם פירושינו וברוך היודע אמת'.
וכתב ע"ז הראב"ד בהשגות דתקיעות דמיושב הוא כדי שיערבב השטן בהם ואז לא יוכל לקטרג בעת התפילה, דאין רשות לשטן לקטרג שני פעמים, ותעלה תפלתם עם זכרון תקיעתם.
והרמב"ן במלחמות כתב ע"ז 'והדקדוק שדקדק בעה"מ לפנינו מה הן התקיעות שהן לערבב את השטן וכו', שאלתן של נערים היא, דר"י ה"ק, למה הנהיגו חכמים באותן תקיעות ראשונות ולא פטרו עצמן בתקיעות שעל סדר הברכות שהן עליהם חובה ואינן יכולין לפטור עצמן מהן – כדי לערבב את השטן'. ובדרשות ביאר הרמב"ן ענין הקדמת תקיעות דמיושב כדי לערבב את השטן בתקיעות ראשונות ושוב לא ישטין עליהם בתקיעות דמעומד שהן עיקר התקיעות. ויל"ע אם כוונתו כדברי הראב"ד הנ"ל.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: התקיעות הנוספות, דרבנן?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' ספטמבר 25, 2019 9:36 am

תורה מפוארת כתב:יש בזה אריכות גדולה מאוד, ובתמצות מתוך הקונטרס הנפלא ביד רמ"א לראש השנה מצו"ב
קבצים מצורפים
ביד רמא ראש השנה בעניין תקיעות דמיושב דאורייתא או דרבנן.pdf
(512.13 KiB) הורד 194 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים