מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

'יום הכסא' (באל"ף)

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 3035
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ספטמבר 11, 2017 5:32 pm

ראש השנה נתכנה 'יום הכסה' או 'הכסה' בלבד, ע"פ תהלים פא ד.
אבל מצאתי כמה פעמים שיש שכינו את היום 'יום הכסא', באל"ף. האם זו טעות?

חד ברנש
הודעות: 3035
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ספטמבר 11, 2017 5:37 pm

אפשר ש'יום כסא' באל"ף אינו טעות, כי הוא ע"פ משלי ז כ.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3046
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ספטמבר 11, 2017 5:39 pm

אפשר גם שאינו טעות כי יש שלא הקפידו בין אל"ף לה"א בסוף מילה.
כך, למשל, טוען ש"י פרידמן בנוגע לממצאים בכה"י בנוגע לרבא/רבה.

שבטיישראל
הודעות: 1811
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' ספטמבר 11, 2017 5:43 pm

גם אני הק' מצאתי בכמה וכמה מקומות ובפיוטים שכתבו כס"א באל"ף.
קשה להכריע אם זה במכוון או בטעות.


לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי לענין » ב' ספטמבר 11, 2017 8:45 pm

כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

מה שנכון נכון
הודעות: 9210
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 11, 2017 9:08 pm

לענין כתב:לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

במסורת תימן נקרא הכסא ה' בסגול (או פתח כבטוים) כ' בשוא ס' בצירי. מלשון מכוסה וצנוע.

לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי לענין » ב' ספטמבר 11, 2017 9:40 pm

מה שנכון נכון כתב:
לענין כתב:לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

במסורת תימן נקרא הכסא ה' בסגול (או פתח כבטוים) כ' בשוא ס' בצירי. מלשון מכוסה וצנוע.


ייש''כ
אכן ידעתי, ומופיע זה באוצר לשון הקודש שלבני תימן מאת יהודה רצאבי
באופן כללי, נח יותר, לענ''ד, לפרש ביטויים על פי מילים קיימות, ולומר ש'בית הכסא' הוא לשון נופל על 'יום הכסא' מאשר 'להמציא' מילה חדשה שאינה בשימוש כלל, אם זה היה לשון כיסוי היה מתאים יותר 'בית הכיסוי', ובפרט שגם היחס לזה בתורה הוא יותר ענין של הכנה, 'ויד תהיה לך'.

מה שנכון נכון
הודעות: 9210
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 11, 2017 11:24 pm

מדובר על מסורת, ולא על המצאה.

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 4:07 pm

לענין כתב:כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

ודאי שהיו מושבים בביה"כ בתקופת חז"ל, ויש שרידים להם בכמה מקומות בארצנו עד ימינו אלה. אמנם לא לכל אדם היה ביה"כ סמוך לשולחנו.

לעיקר הנידון, מצינו לא רק "יום הכסא" אלא גם "בכסא ליום חגנו", לדוגמא במג"א ריש סי' תיז. ועוד.

מה שנכון נכון
הודעות: 9210
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 12, 2017 4:42 pm

מצורת הרבים המצויה בראשונים (ואף קודם להם) 'בתי כסאות' נראה שהוא מלשון כסא רגיל.

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 4:47 pm

מה שנכון נכון כתב:מצורת הרבים המצויה בראשונים (ואף קודם להם) 'בתי כסאות' נראה שהוא מלשון כסא רגיל.

זו אינה ראיה לענ"ד, שכן דרך חז"ל והראשונים לעשות צורת רבים כזו גם כשאינה נדרשת, וכגון בתי כנסיות ובתי מדרשות (ואפילו "מימות" מן מים), וכהנה רבות.

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 12, 2017 5:46 pm

כשאינה נדרשת אבל לא כשהיא אינה נכונה

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 12, 2017 5:48 pm

סגי נהור כתב:
לענין כתב:כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

ודאי שהיו מושבים בביה"כ בתקופת חז"ל, ויש שרידים להם בכמה מקומות בארצנו עד ימינו אלה. אמנם לא לכל אדם היה ביה"כ סמוך לשולחנו.

לעיקר הנידון, מצינו לא רק "יום הכסא" אלא גם "בכסא ליום חגנו", לדוגמא במג"א ריש סי' תיז. ועוד.

לא זכור לי שמביאים את המג"א כדי לדקדק בכתיב של מלים. מה שכתב שם זה מן הסתם ט"ס שהרי התכוון לפסוק "בכסה ליום חגנו"

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 6:00 pm

כדכד כתב:כשאינה נדרשת אבל לא כשהיא אינה נכונה

המשפט הזה שגוי מיניה וביה. אין מושג כזה "נכונה" בלשון חז"ל, כי השאלה תישאל - נכונה ביחס למה? אם ביחס ללשון המקרא, רוב לשון חז"ל אינה "נכונה", ואם ביחס ללשון חכמים, היא עצמה לשון חכמים. עצם הדבר שביטוי מסוים מופיע בדברי חז"ל כבר עושהו "נכון" בלשון חכמים.

לעצם הנידון, אינני רואה הבדל בין "כנסיות" כרבים של "כנסת" ובין "כסאות" כרבים של "כסא" בסגול.

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 6:04 pm

כדכד כתב:
סגי נהור כתב:לעיקר הנידון, מצינו לא רק "יום הכסא" אלא גם "בכסא ליום חגנו", לדוגמא במג"א ריש סי' תיז. ועוד.

לא זכור לי שמביאים את המג"א כדי לדקדק בכתיב של מלים. מה שכתב שם זה מן הסתם ט"ס שהרי התכוון לפסוק "בכסה ליום חגנו"

נראה שלא הבנת את כוונת הדברים. כיון שדנו בביטוי "יום הכסא", וחיפשו בו משמעות מיוחדת (מעבר ללשון הפסוק) משום האל"ף שבו, הערתי שגם לשון הפסוק עצמה מוזכרת בפוסקים באל"ף. ואגב המג"א כלל אינו יחידאה בזה.

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 12, 2017 7:03 pm

סגי נהור כתב:
כדכד כתב:כשאינה נדרשת אבל לא כשהיא אינה נכונה

המשפט הזה שגוי מיניה וביה. אין מושג כזה "נכונה" בלשון חז"ל, כי השאלה תישאל - נכונה ביחס למה? אם ביחס ללשון המקרא, רוב לשון חז"ל אינה "נכונה", ואם ביחס ללשון חכמים, היא עצמה לשון חכמים. עצם הדבר שביטוי מסוים מופיע בדברי חז"ל כבר עושהו "נכון" בלשון חכמים.

לעצם הנידון, אינני רואה הבדל בין "כנסיות" כרבים של "כנסת" ובין "כסאות" כרבים של "כסא" בסגול.

התכוונתי נכונה ביחס לעצמה. כסאות גם בלשון חז"ל הוא רבים של כסא (כ חרוקה וס צרויה) ולא של דברים אחרים
הדוגמאות שהזכיר מר בהודעתו הראשונה היו של צורות רבים שאוךי אינו נדרשות אבל הן לא צורת בים של משמעויות אחרות

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 7:07 pm

כדכד כתב:התכוונתי נכונה ביחס לעצמה. כסאות גם בלשון חז"ל הוא רבים של כסא (כ חרוקה וס צרויה) ולא של דברים אחרים
הדוגמאות שהזכיר מר בהודעתו הראשונה היו של צורות רבים שאוךי אינו נדרשות אבל הן לא צורת בים של משמעויות אחרות

"כנסיות" היא גם צורת הרבים של "כנסיה" (שהיא לשם שמים) וגם של "כנסת"...

משוש דורים
הודעות: 456
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' ספטמבר 12, 2017 10:11 pm

מהגר"ש פישר שליט"א שמעתי שמשמעות ענין הכסא מופיעה עוד פעם בתנ"ך בספר משלי (פרק ז, יט) כִּי אֵין הָאִישׁ בְּבֵיתוֹ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ מֵרָחוֹק: (כ) צְרוֹר הַכֶּסֶף לָקַח בְּיָדוֹ לְיוֹם הַכֵּסֶא יָבֹא בֵיתוֹ: ופירושו ליום המיועד ליום הקבוע.
וכן הפירוש כאן, תקעו בחודש שופר בכסא ליום חגינו, היינו ביום שקובעים את זמנו של חג הסוכות, כי חוק לישראל הוא משפט לא' יעקב.
ובזה ביאר את תחילת המזמור, שאו זמרה ותנו תוף כינור נעים עם נבל, וכי היכן מצינו תזמורת זו בר"ה, אלא שהכוונה על חג הסוכות, שתחילתו הוא ביום קביעותו שהוא בר"ה.

סגי נהור
הודעות: 3614
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 12, 2017 10:32 pm

עיון קל ברש"י ומצודות על הפסוק בתהלים היה חוסך את האשכול כולו...

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 13, 2017 12:00 pm

סגי נהור כתב:
כדכד כתב:התכוונתי נכונה ביחס לעצמה. כסאות גם בלשון חז"ל הוא רבים של כסא (כ חרוקה וס צרויה) ולא של דברים אחרים
הדוגמאות שהזכיר מר בהודעתו הראשונה היו של צורות רבים שאוךי אינו נדרשות אבל הן לא צורת בים של משמעויות אחרות

"כנסיות" היא גם צורת הרבים של "כנסיה" (שהיא לשם שמים) וגם של "כנסת"...

ומה ההבדל בין כנסת לכנסיה?

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 13, 2017 12:01 pm

לענין כתב:כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן

עיין רש"י שבת קלח. ד"ה "ואסלא".

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 13, 2017 12:03 pm

חד ברנש כתב:אפשר ש'יום כסא' באל"ף אינו טעות, כי הוא ע"פ משלי ז כ.

הרלב"ג מפרש שם, "ליום הכסא יבוא ביתו" שיבוא רק בר"ה שאז המלך יושב למשפט כסאו

לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי לענין » ו' ספטמבר 15, 2017 1:03 am

לענין כתב:כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן


וענתה בי צדקתי!!!

בס''ד מצאתי לרבינו החות יאיר בספרו מקור חיים - סי' ג' קיצור הלכות אות א'
'בית הכסא - נ''ל שאין פירושו ע''ש כסא נקוב העומד לישב שם כשמפנים, דבימיהם אכתי לא הוה, .... לכן קרינן לי' ג''כ בית המוצנע, והוא ג''כ פי' בית הכסא בסגול הכף כמו ליום הכסא יבא ביתו כנלע''ד

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי מיכאל1 » ו' ספטמבר 15, 2017 1:35 pm

ראיתי היום במשנ"ב שמביא דכתיב וביום הכסא זה ר"ה.

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 17, 2017 11:09 am

לענין כתב:
לענין כתב:כסא בשני סגולים הוא לשון הכנה, וגם ר''ה הוא היום בו הקב''ה חותך מזון לכל חי
לענ''ד גם 'בית הכסא' אינו מלשון כסא, פעם לא היו אסלות, אלא זה בב' סגולים והכונה שזה מקום מוכן


וענתה בי צדקתי!!!

בס''ד מצאתי לרבינו החות יאיר בספרו מקור חיים - סי' ג' קיצור הלכות אות א'
'בית הכסא - נ''ל שאין פירושו ע''ש כסא נקוב העומד לישב שם כשמפנים, דבימיהם אכתי לא הוה, .... לכן קרינן לי' ג''כ בית המוצנע, והוא ג''כ פי' בית הכסא בסגול הכף כמו ליום הכסא יבא ביתו כנלע''ד

וקשה גם עליו מרש"י בשבת שהבאתי לעיל

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 17, 2017 11:10 am

מיכאל1 כתב:ראיתי היום במשנ"ב שמביא דכתיב וביום הכסא זה ר"ה.

איפה במשני"ב ואיפה כתיב "וביום הכסא"? בתהלים כתוב "בכסה" ובמשלי כתוב "ליום הכסא".

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' ספטמבר 17, 2017 1:49 pm

כדכד כתב:
מיכאל1 כתב:ראיתי היום במשנ"ב שמביא דכתיב וביום הכסא זה ר"ה.

איפה במשני"ב ואיפה כתיב "וביום הכסא"? בתהלים כתוב "בכסה" ובמשלי כתוב "ליום הכסא".



תקצא סק"ג

כדכד
הודעות: 4074
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 18, 2017 12:26 pm

נכון
יישר כח
אמנם ודאי שיש ט"ס בלשון המשנ"ב שלא צין נכון את הפסוק וממילא אין ראיה מדבריו לגבי הכתיב

אישצפת
הודעות: 829
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: 'יום הכסא' (באל"ף)

הודעהעל ידי אישצפת » ד' נובמבר 06, 2019 12:32 am

בסידור קטלוניא כתב יד גינצבורג בכסא (באל"ף) ליום חגנו
קבצים מצורפים
2019-11-06 00.26.57.png
2019-11-06 00.26.57.png (857.14 KiB) נצפה 65 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים