א.
ומה היא התשובה הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד שנאמר יעזוב רשע דרכו וגו', וכן יתנחם על שעבר שנאמר כי אחרי שובי נחמתי, ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם שנאמר ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו וגו', וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו.
מה הקשר בין הפסוק ל"יעיד עליו"? אפשר להביא ממנו מקור לעצם הענין של קבלה לעתיד (וכ"כ הרס"ג בהאמוה"ד), אבל מנין לנו על עדותו של יודע תעלומות? ועי' כס"מ מה שביאר לפ"ד, וכן ציינו לד' חז"ל שם על הפס' בהושע שהוזכר הענין שהקב"ה מעיד על תשובתם של ישראל. אמנם לפי הפשט עדיין לא מצאתי מנוח.
**
ב.
אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה, לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב, חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה, עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה שנאמר וצדיק יסוד עולם זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו, ומפני ענין זה נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים ולעסוק במצות מראש השנה ועד יום הכפורים יתר מכל השנה, ונהגו כולם לקום בלילה בעשרה ימים אלו ולהתפלל בבתי כנסיות בדברי תחנונים ובכיבושין עד שיאור היום.
פתח ברמז של תקיעת שופר, וסיים במנהג של עשרת הימים, אבל באמצע הזכיר שצריך לראות עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב. מאי האי?
**
ג.
אף על פי שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרה הימים שבין ראש השנה ויום הכפורים היא יפה ביותר ומתקבלת היא מיד שנאמר דרשו ה' בהמצאו, במה דברים אמורים ביחיד אבל צבור כל זמן שעושים תשובה וצועקין בלב שלם הם נענין שנאמר כה' אלהינו בכל קראנו אליו.
מה הכוונה יפה ומתקבלת מיד, שגם כשחיסר קצת בפרטיה ודקדוקיה היא מתקבלת, או שאם השלים כראוי אז התשובה פועלת יותר משאר השנה, ולאפוקי מה זה 'מיד'?
**
ד.
לפיכך צריך להעמיד בכל קהל וקהל מישראל חכם גדול וזקן וירא שמים מנעוריו ואהוב להם שיהא מוכיח לרבים ומחזירן בתשובה
באיזה אופן הדבר מתקיים בימינו?