מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המאזניים כסמל - תשרי.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1475
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

המאזניים כסמל - תשרי.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ספטמבר 23, 2024 11:27 pm

המאזניים כסמל.
חלק א.

החוט המשולש: משפט - מאזניים - ומשקלות.
גם בתורה וגם בחזל מאזניים מסמלים צֶֽדֶק, יושר, משפט .
ובכך מתחברים לנו יחד: תשרי, הדף היומי, וספר דברים,

א.
"צֶֽדֶק" בתנך -

"צֶֽדֶק" מוזכר בתנך 83 פעם, מהם 32 פעם נמצא באותו פסוק גם את אותיות "שפט".

ועוד 11 פעמים המילה צֶֽדֶק" מופיעה עם שמות של מדידה ומשקל. מהם 6 פעמים בתורה, ומהם 4 בתוך פסוק אחד. בויקרא יט, לו.
* ”לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה.
מֹאזְנֵי צֶדֶק... אַבְנֵי צֶדֶק ...אֵיפַת צֶדֶק... וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם.”

ובדברים כה, טו. פעמיים בפסוק -
אֶ֣בֶן שְׁלֵמָ֤ה וָצֶ֨דֶק֙ יִֽהְיֶה־לָּ֔ךְ אֵיפָ֧ה שְׁלֵמָ֛ה וָצֶ֖דֶק יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ לְמַ֨עַן֙ יַאֲרִ֣יכוּ יָמֶ֔יךָ..

ובנך יחזקאל מה, י. 3 פעמים ושוב בפסוק אחד.
" מֹֽאזְנֵי־צֶ֧דֶק ....וְאֵֽיפַת־צֶ֛דֶק.... וּבַת־צֶ֖דֶק יְהִ֥י לָכֶֽם׃"

ופעם נוספת באיוב לא, ו. יִשְׁקְלֵ֥נִי בְמֹאזְנֵי־צֶ֑דֶק וְיֵדַ֥ע אֱ֝ל֗וֹקי תֻּמָּתִֽי׃

וקשה להתעלם מההקשרים הבולטים בין שלושת הדברים - ולאו מילתא זוטרתא היא .

ב.
ומצאנו גם -

שלהקפדה על המידות קיים עוד קשר משולש: עמלק, עריות, ויציאת מצרים.

* יציאת מצרים.
ובספרא מצויין גם הקשר ליציאת מצרים : "אני ה' אלהיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים", ואומר:
על תנאי כך הוצאתי אתכם מארץ מצרים, על תנאי שתקבלו עליכם מצוות מידות.
שכל המודה במצוות מידות, מודה ביציאת מצרים. וכל הכופר במצוות מידות, כופר ביציאת מצרים.

* חמור מעריות.
ובב"ב פח: כתוב - רבי לוי: "קשה עונשן של מידות יותר משל עריות..דהתם אפשר בתשובה, והכא לא אפשר בתשובה. שקשה להחזיר לרבים שנעשקו.

* אשר קרך.
"זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים" – .. רבי ברכיה בשם רבי אבא בר כהנא אמר: "האזכה במאזני רשע ובכיס אבני מרמה" אפשר דור שמידותיו שקר שהוא זכאי ובכיס אבני מרמה? (מיכה ו,יא).

אמר רבי לוי: אף משה רמזה להם בתורה, שנאמר: "לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן", "לא יהיה לך בביתך". מה טעם [בסמיכות] ? "כי תועבת ה' כל עשה אלה". מה כתיב אחריו:
"זכור את אשר עשה לך עמלק".

וכן בדברים כה, יז. -
הקשר בין הפרשיות מבואר בתנחומא ומובא ברש"י
"זכור את אשר עשה לך עמלק" - אם שקרת במדות ובמשקלות, הוי דואג מגרוי האויב, שנאמר (משלי יא א): "מאזני מרמה תועבת ה'", וכתיב בתריה (משלי יא ב): "בא זדון ויבא קלון".

ו שואל על כך בעל העמק דבר: "ואם כן, נראה שעמלק בא בעוון משקלות, והוא פלא!
שהרי לא היה במדבר מסחר, שיהא בהם מדות ומשקלות!"
ובכלל – מה הקשר ו"מה ענין גרוי האויב במשקלות?" (כלי יקר).

אלא מפני שהמכנה המשותף בעוון משקלות ומעשה עמלק הוא – הכפירה בהשגחה פרטית. מי שבכיסו "אבן ואבן, גדולה וקטנה" איננו ירא שייתפס על ידי בני אדם,". ומתכחש ל"עין רואה ואוזן שומעת ,

ועונשו הוא מדה כנגד מדה. ביאת עמלק. שבניגוד לכל העמים , הוא סרב לראות בניסי מצרים הנעשה לישראל יד ה', וכפר בהשגחת ה' בעמו. וזהו הקשר בין עוון משקולות לביאת עמלק.

ג. אריכות ימים.
וגם לשכר אריכות ימים, מצאנו קשר משולש: כיבוד הורים, שילוח הקן, והקפדה על המשקלות.
1. דברים פרק ה, טז
כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ..

2. דברים פרק כב, ו-ז
כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר .. לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים: שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים:

3. אֶ֣בֶן וָאָ֑בֶן.
דברים פרק כה, יג-טו.
יג לֹֽא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּכִֽיסְךָ֖ אֶ֣בֶן וָאָ֑בֶן גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה׃ יד לֹֽא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּבֵֽיתְךָ֖ אֵיפָ֣ה וְאֵיפָ֑ה גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה׃
אֶ֣בֶן שְׁלֵמָ֤ה וָצֶ֨דֶק֙ יִֽהְיֶה־לָּ֔ךְ אֵיפָ֧ה שְׁלֵמָ֛ה וָצֶ֖דֶק יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ לְמַ֨עַן֙ יַֽאֲרִ֣יכוּ יָמֶ֔יךָ עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־ה' אֱלֹוקיך נֹתֵ֥ן לָֽךְ׃ טז כִּ֧י תֽוֹעֲבַ֛ת ה'אֱלֹקיךָ כָּל־עֹ֣שֵׂה אֵ֑לֶּה כֹּ֖ל עֹ֥שֵׂה עָֽוֶל׃
[ יש מוסיפים לרשימה גם את שמירת הלשון בתהילים -מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים].

מזל מאזניים בגלגלהמזלות בבהכ"נ העתיק בציפורי.
צילם חגי דביר, רשוה"ט.
צילום מסך 2024-09-24 013611.png
צילום מסך 2024-09-24 013611.png (209.2 KiB) נצפה 95 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' ספטמבר 24, 2024 8:28 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1475
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: המאזניים כסמל - תשרי.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ספטמבר 24, 2024 12:05 am

חלק שני.

ד.
ראו מה בין.. -לבין.

ומכל הנל עולה החשיבות למצווה זו.
פרקים שלמים בב"מ ובבא בתרא דנים בהלכות מקח וממכר ומגדירים לנו את המותר והאסור וכו.
ורק בתורה - השוקל ומודד סחורה משתווה לדיין היושב בדין הבודק ושוקל את טענות שני הצדדים, ואף דומה לקבה עצמו היושב בדין. ודן דין צדק ללא עוול ומשוא פנים.

[ספרא קדושים ג,ח,].. המודד נקרא דיין. שאם שיקר במידה, קרוי עוָּל, שנאוי ומשוקץ, חרם ותועבה, וגורם לחמשה דברים: מטמא את הארץ, ומחלל את השם, ומסלק השכינה, ומפיל ישראל בחרב, ומגלה אותם מארצם.

ולכן החנוני - אסור לו להשהות משקלות פגומים בביתו -לא רק מדיני גניבה ואונאה.
אלא מחובתו לפני הקבה מטענת 'כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ כָּל־עֹשֵׂה אֵלֶּה'.
[ב"מ סא] אמר ליה רב יימר לרב אשי: לאו דכתב רחמנא במשקלות למה לי? – אמר ליה: לטומן משקלותיו במלח. – היינו גזל מעליא הוא! – לעבור עליו משעת עשייה.

התורה אוסרת קיומם של כלי משקל העלולים להטעות את הזולת, גם אם אין האדם משתמש בהם;
ואינה מסתפקת בהטלת חובה על בית הדין לקיים ביקורות שוטפות בשווקים, והיא מחייבת אישית כל סוחר וסוחר לתחזק באופן תדיר את כלי המדידה שברשותו.


ה.
נפש על שום מה ?

ואולי יש בגמרא רמז לחומרת המעמד בגמרא המכנה את אחד מחלקיו המרכזיים של המאזניים "נפש"!
תנו רבנן: נפש מאזנים תלויה באויר ג' טפחים, [ב"ב פט].

הגמרא אינה קוראת לו "לב" שגם הוא יכול להעיד על מרכזיותו של חלק זה, אלא נפש ייקרא
ואפשר שללמדינו בא - כי חיי נפש תלויים בכך.כפי שראינו לעיל ,
'ומפיל ישראל 'בחרב' מצד אחד.
ו'לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ' מצד שני.
ובדומה לכך מצאנו במקו"א "לֹא־יַחֲבֹל רֵחַיִם וָרָכֶב כִּי־נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל".

ואכן מצאנו ביטויים נוספים העוסקים בהתנהגות ישרה: שמקבלים משמעות עמוקה יותר מהרגיל
ובתורה יש 3 פעמים "לֹ֥א תַטֶּ֛ה מִשְׁפַּ֥ט" ועוד פעם "אָר֗וּר מַטֶּ֛ה מִשְׁפַּ֥ט ". היינו הטיית כף המאזניים.
וכן: ליבו נוטה,| דעתו נוטה ל.. | וגם "לשקול - בשוויון נפש".

מפסיפס המזלות ביהכ"נ חמת בטבריה. מזל מאזניים. ויקי.
צילום מסך 2024-09-24 005021.png
צילום מסך 2024-09-24 005021.png (524.77 KiB) נצפה 98 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' ספטמבר 24, 2024 2:48 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1475
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: המאזניים כסמל - תשרי.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ספטמבר 24, 2024 12:13 am

חלק ג'.

ו.
מה....לבן חמי.

משא"כ בדיני העמים כולל במדינת ישראל שהחזקת משקלות פגומים מהווה אתגר לשלטון והוא האחראי למנות משגיחים לדבר. מנימוקי יישובו של עולם, סדרי וכללי מסחר תקינים,

ונעדר בהם אותו חלק של החובה הדתית והאישית של ' לא יהיה לך בביתך ', ולֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל. בשונה מהתורה המטילה זאת לפתחם של היחידים.
והם החייבים בה ולא רשויות המשפט!

פילון.
והבדל זה כבר עלה מאז ומעולם - מלפני כאלפיים שנה .
להלן דברי פילון שעמד על הניגוד שבין הדין היווני לבין דיני התורה .
...לעניין האנשים העוסקים במשקלות, במאזניים ובמידות – סוחרים, חנוונים, רוכלים וכל האחרים המוכרים מצרכי מזון מוצקים או נוזלים – אמנם הם כפופים לפקחי השוק,

אבל אם בני דעת הם, חובתם להיות אדונים לעצמם, ולנהוג בצדק לא מתוך פחד אלא מיוזמתם. הרי בכל מקום מעשה יושר הנעשה מרצון מכובד יותר מן הנעשה מאונס. ...

ז.
וגם בישראל - לא רק בן חמי.

בעוד התורה החמירה בעניינים אלו : ואוסרת קיומם של כלי משקל העלולים להטעות את הזולת, גם אם אין האדם משתמש בהם; ומטילה חובה על הציבור לפקח על המידות והמשקלות בשווקים;
אך בנוסף היא מחייבת אישית כל אחד ואחד מישראל לתחזק את המידות והמשקלות שברשותו בדרך שתבטיח את אמינותם -

לעומת זאת החוק הישראלי, בניגוד לתורה, אינו מחייב את הסוחרים לבדוק בעצמם את משקלותיהם ולכיילם, והוא מותיר את החיוב למפקחים מטעם הרשות. וכן העבירות והעונשים על פקודת המשקלות והמידות נחשבות לקלות. [כך בעבר - ואולי כבר שונה].

ח, לסיום.
חודש תשרי היהודי למזל מאזניים מצויינת בבמדבר רבה פרשת ’שלח‘ טז: ’כתיב [תהלים סב]
”אך הבל בני אדם כזב בני איש“.

אמר רבי חייא בשם ר‘ לוי, כל הבלים שישראל עושין כל ימות השנה במאזנים לעלות,
מוחל להם הקדוש ברוך הוא במזל מאזנים בחדש תשרי, שנאמר:
”כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם -לפני ה' תטהרו".
[ויקרא טז].

צילום מסך 2024-09-24 022802.png
צילום מסך 2024-09-24 022802.png (97.22 KiB) נצפה 93 פעמים

בפסיפס מזל מאזניים מביהכ"נ העתיק בית אלפא .
רשות שמורות הטבע.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים