עמוד 2 מתוך 4

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 10:40 am
על ידי ברוך00
האם יש מקור לפדיון נפש לפני ר"ה ובעשי"ת, והאם יש ענין לעשות בשניהם גם לפני ר"ה וגם בעשי"ת?

למה שברים-תרועה...

פורסם: א' ספטמבר 20, 2020 9:43 pm
על ידי תוכן
ולא תרועה-שברים. אפשר לומר, שאם זה היה תרועה-שברים, היו שואלים למה לא שברים-תרועה, האם יש עוד הסברים?

Re: למה שברים-תרועה...

פורסם: א' ספטמבר 20, 2020 9:58 pm
על ידי עקביה
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף לד עמוד א
אלא רבי אבהו מאי אתקין? אי גנוחי גנח - הא עבדיה, אי ילולי יליל - הא עבדיה! - מספקא ליה דלמא גנח ויליל. - אי הכי, ליעבד נמי איפכא: תקיעה, תרועה, שלשה שברים ותקיעה, דלמא יליל וגנח! - סתמא דמילתא, כי מתרע באיניש מילתא - ברישא גנח והדר יליל.

Re: למה שברים-תרועה...

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2020 9:45 am
על ידי תוכן
תודה רבה! (זה מה שקורה כשלא לומדים...)

מתי שונה הנוסח להצמיד "וטהר לבנו" ל "ודברך אלקים אמת"

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2020 7:58 pm
על ידי גנזך
בר"ה שחל להיות בשבת אומרים את תיבות "וטהר לבנו וכו' אחר והנחילנו ודלא כמו כל שבת שחל להיות ביו"ט, והטעם לזה כתב הלבוש סי' תקפב וז"ל ומשנין הנוסח משאר המועדים לומר וטהר בסוף, כדי לסמוך מלת באמת לכי אתה וכו'. ע"כ. אולם דא עקא שבנוסחאות קודמים הנוסח הוא כבכל יו"ט כמבואר במחזור ויטרי סי' שמט' וז"ל 'ואם שבת הוא יאמר 'וטהר לבנו לעבדך באמת והנחילנו ד' אלהינו באהבה וברצון שבת קדשך כי אתה אלהים אמת ודברך מלכינו אמת וקיים לעד ברוך אתה ד' מלך על כל הארץ מקדש השבת וישראל ויום הזכרון'. וכן הוא בספר המנהגים טירנא 'ואומרים בשבת רצה במנוחתינו וקדשינו וכו' ואחר לעבדך באמת קודם כי אתה, אומרים והנחילינו ד' אלוקינו באהבה וברצון שבת קדשך'. וכן הוא בסידור רע"ג.
א"כ מתי אירע השינוי, והלא הלבוש לא משנה את הנוסח אלא רק נתן ביאור לנוסח השונה

המלך והכלה ירחצו את פניהם

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 1:32 pm
על ידי פולסברג
כתב החיי אדם (קמה טו) וז''ל: ונ''ל שזה היה בימיהם שלא היו בבהכ''נ כל היום והתירו שלא תתגנה על בעלה, אבל בזמה''ז שאינו רואה אותה כל היום לא שמעתי הנוהגין להיתר, עכ''ל.

האם חידוש בולט זה מוסכם בפוסקים? והאם לדעתו הוא לא פלוג, ואפי' נמצאים כל היום בבית (בידוד...) יהיה הדין כן?

Re: המלך והכלה ירחצו את פניהם

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 1:35 pm
על ידי מה שנכון נכון
מובא במ"ב.

בכה"ח כ' שבקצוש"ע (בפאה"ש) כתב שאין דברי הח"א מוכרחים, "ועל כן נראה דהכל לפי הענין והזמן".

[לביאור הערה"ש דהיתר כלה הוא משום שאי"ז רחיצה לתענוג אלא למניעת גנאי, לכאו' פשוט כד' הח"א. אמנם כמדו' שבראשונים מבואר שלא גזרו בה (וגם אם רחיצה דאו', מ"מ נמסר הדבר לחכמים), ולפי"ז הוא חידוש].

וידוי בק"ש שעל המטה בליל יוהכ"פ

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 1:59 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
האם אומרים? ראיתי איש מצליח ופסק"ת .עוד מקורות.

Re: וידוי בק"ש שעל המטה בליל יוהכ"פ

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 2:46 pm
על ידי לבי במערב
ראה 'אוצר מנהגי חב"ד - תשרי' ע' רטו.

סדר קדימה בתפלות יום הכפורים - לענין אמירתם בציבור דוקא

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 9:55 am
על ידי דרומי
מי שמחמת חולשת הצום וכיו"ב (או בשנה זו - מחמת שקשה לו להתפלל ולצום עם מסיכה וכו') מעדיף להתפלל חלק מהתפלות של יוהכ"פ בביתו - איזה חלקים מהתפלה יותר חשובים לענין אמירתם בציבור?

לדוגמא:

'כל נדרי' - עד כמה צריך להתאמץ לאומרו בציבור דוקא?

קריאת התורה - האם יעדיף את קריאת התורה של שחרית או של מנחה (לכאורה מעלה בשחרית, כמובן, אבל לאידך במנחה יש 'מפטיר יונה')

חזרת הש"ץ - האם יש עדיפות לשחרית על מוסף או להיפך?

תקיעת שופר שבסיום הצום - עד כמה יש להתאמץ כדי לבוא ולשמוע תקיעה זו?

ויהי רצון ש'נצא ידי חובה' בליבון ועיון נושא זה בבחינת 'יגדיל תורה ויאדיר', ולמעשה נוכל להתפלל בהרחבה ובבריאות

--
אתחיל בפרט שלכאורה פשוט שאפשר להקל בו לכתחילה.


אפשר שכל אחד יאמר בביתו את כל התחלת התפלה עד 'המלך', ורק לאמירת 'המלך' יתקבצו הציבור יחד לאמירת 'ברכו'.

מחזור נוסח חב׳׳ד

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 2:59 pm
על ידי זאינץ
מי כתב את הפסקים והמנהגים שבמחזור חב׳׳ד[כסיפור ר׳ אהרון מקרלין ומנהג המהרי׳׳ל וכדומה]?

Re: מחזור נוסח חב׳׳ד

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 5:10 pm
על ידי לבי במערב
ככל הזכור לי: מועתקים ממחזורים דעלמא, החל מ'מחזור חב"ד' הראשון - הנד' בבארדיטשוב שנת תרע"א.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 12:01 am
על ידי שומע ומשמיע
בענין חנוך לשעות בקטנים, לשונות הגמרא והפוסקים הם על שעות ביום.
למה לא לחשב את הדילוג על 'ארוחת עקב'?

Re: וידוי בק"ש שעל המטה בליל יוהכ"פ

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 12:02 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם אומרים? ראיתי איש מצליח ופסק"ת .עוד מקורות.

כעת ראיתי בקדוש בציון בשם מו"א לא לומר.

חולה שצריך לאכול ביום תענית אם יעשה תענית הראב"ד

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 2:02 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שאלני הג"ר גמליאל רבינוביץ בעל פרד"י החדש וז"ל: הסתפקתי בשאלה מעניינת בעזרת החונן לאדם דעת, חולה ל"ע שצריך לאכול ביום כיפור, או בתענית אחר, האם יש ענין שיעשה על כל פנים "תענית הראב"ד" בשעה שאוכל.

תקיעת שופר במוצאי יוה"כ בזמן הרגיל למי שנוהג כל השנה כר"ת

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 8:09 am
על ידי איש לוי
הסתפקתי למי שנוהג כל השנה כשיטת ר"ת וביקשו ממנו לתקוע במוצאי יוה"כ בזמן הרגיל (ואפי' בבין השמשות) אם זה מותר, שהרי התירו תקיעת שופר (רק) בבין השמשות, ובין השמשות דר"ת עדיין לא הגיע, האם מותר לו לתקוע, או שימנע ותתבטל המנהג לתקוע בשופר?
אודה למי שיחכים אותי.

Re: תקיעת שופר במוצאי יוה"כ בזמן הרגיל למי שנוהג כל השנה כר"ת

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 9:54 am
על ידי עזריאל ברגר
לכאורה זה תלוי בשאלה האם ההקפדה שלו על זמן רבינו תם היא מדינא או מחומרא.
לדוגמא: האם הוא מקפיד להדליק נרות שבת רק אחרי שמגיע זמן פלג המנחה דר"ת?

עידוד ליום הדין

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 12:11 pm
על ידי תוכן
מן הסתם יש הרבה חברים שמלאים בחשש ובפחד לקראת יום הדין, ואשר על כן נכון הוא לצרף לאשכול זה כל מילות העידוד שמצאנו בחז"ל וברבותינו הראשונים והאחרונים, כדי שרוחם לא יפלו בקרבם ולא ישקעו במרה שחורה.

אתחיל בפסוק אחד: 'כי לא אחפוץ במות המת כי אם בשובו מדרכו וחיה'.

Re: עידוד ליום הדין

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 1:09 pm
על ידי אור עולם
הגר"א הלוי איזנטל שליט"א מד"א דרמות ג' בעיה"ק ירושלים תובב"א דרש בדרשת שבת שובה שלו, דיש סתירה בפסוקים, דהקב"ה אומר "שובה ישראל" וכן "שובו אלי ואשובה עליכם", אך כלל"י מבקשים "השיבנו ה' אליך ונשובה" היינו שה' יתחיל קודם. ותי' דלדוג' אדם שאינו עובד ויבוא לבקש צדקה מעשיר, יאמר לו העשיר "צא לעבוד", אבל אם יבוא אדם חולני חבול ומוכה בוודאי שיתנו לו כסף בלי תביעה למה אינו עובד, כך גם דבעלמא הקב"ה דורש שאנחנו נתחיל לשוב ואז יעזור לנו, אבל הקרא ד"השיבנו" נא' בסוף איכה, היינו דלאחר כל המכות והיסורים כבר אין תביעה כזו אלא הקב"ה יתחיל.
והנמשל לדורינו ולשנה האחרונה ברור.

Re: וידוי בק"ש שעל המטה בליל יוהכ"פ

פורסם: ב' ספטמבר 28, 2020 11:21 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם אומרים? ראיתי איש מצליח ופסק"ת .עוד מקורות.

כעת ראיתי בקדוש בציון לא לומר.


ראה מה שהובא בזה בגליון אמרי יעקב חיים שהעלתי כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 01#p660401

פתיחת הארון בפיוטים, האם יש ענין סגולי בפתיחה עצמה

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 1:14 am
על ידי אברך
כידוע יש פיוטים שאומרים בחזרת הש"ץ כשהארון הקודש פתוח.
אצלנו בבית הכנסת נהוג שהגבאי מכבד כל פעם אדם אחר לפתוח את הארון, האם יש ענין בפתיחה זו?
מה שיודע שיש ענין בפתיחה של כל נדרי או של נעילה, מסתמא ענין סגולי,
השאלה אם יש ענין גם בכל פתיחת הארון, או שהענין שהארון יהיה פתוח, ואין בזה כבוד בפתיחה עצמה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 9:46 am
על ידי סדנא דארעא
ב'אבינו מלכנו':
'אבינו מלכינו כלה דבר וחרב ורעב ושבי ומשחית ועון ושמד מבני בריתך'.
נשאלתי, מה השייכות של עון שהוא לכאו' בקשה רוחנית, בין כל הבקשות הגשמיות של דבר וחרב וכו'?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 10:05 am
על ידי ישראליק
ראה בסידור מה"ר שבתי סופר מפרעמישלא [מבוא, ליקוטים, מילואים, נספחות] עמוד רנא

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 10:11 am
על ידי סדנא דארעא
ייש"כ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:41 pm
על ידי אור עולם
ישראליק כתב:
סדנא דארעא כתב:ב'אבינו מלכנו':
'אבינו מלכינו כלה דבר וחרב ורעב ושבי ומשחית ועון ושמד מבני בריתך'.
נשאלתי, מה השייכות של עון שהוא לכאו' בקשה רוחנית, בין כל הבקשות הגשמיות של דבר וחרב וכו'?


ראה בסידור מה"ר שבתי סופר מפרעמישלא [מבוא, ליקוטים, מילואים, נספחות] עמוד רנא

א. ה"ה גם ב"אבינו מלכינו כבוש..." שבחזרת הש"ץ.
ב. האם מישהו יוכל להעלות מסידור הרש"ס הנ"ל?
ג. בעניי חשבתי שהוא להזכיר לנו ששורש כל הצרות הגשמיות הנ"ל נעוץ ב"עוון". (התעוררתי לזה השנה כשכמעט כל החזנים האריכו מאד ב"מגיפה", וחשבתי לעצמי כמה צער היה נחסך מאיתנו אילו היינו מאריכים כך ב"עוון"...)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:43 pm
על ידי סדנא דארעא
מצו"ב.
סידור ר' שבתי.jpg
סידור ר' שבתי.jpg (304.71 KiB) נצפה 16112 פעמים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:45 pm
על ידי אור עולם
ייש"כ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:55 pm
על ידי סדנא דארעא
אור עולם כתב:ג. בעניי חשבתי שהוא להזכיר לנו ששורש כל הצרות הגשמיות הנ"ל נעוץ ב"עוון". (התעוררתי לזה השנה כשכמעט כל החזנים האריכו מאד ב"מגיפה", וחשבתי לעצמי כמה צער היה נחסך מאיתנו אילו היינו מאריכים כך ב"עוון"...)

כעי"ז בס' ברוך שאמר:
ברוך שאמר.jpg
ברוך שאמר.jpg (167.24 KiB) נצפה 16106 פעמים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 2:36 pm
על ידי סדנא דארעא
מדוע בעת תפילת נעילה שהוא זמן נעלה ונשגב, אין אומרים את הוידוי הארוך "על חטא"? (עפ"י פשט)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 2:42 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
בענין השאלה על אמירת "עוון", מצאתי במחזור של מהדורת "אוצר הראשונים" (עמ' 254) שנדפס שם ביאור מדקדוקי הרא"ך,

ראה כאן: https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... agenum=254

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 2:55 pm
על ידי סדנא דארעא
כמעט מילה במילה ממה שהובא לעיל מסידור ר' שבתי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ו' אוקטובר 02, 2020 2:04 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
סדנא דארעא כתב:מדוע בעת תפילת נעילה שהוא זמן נעלה ונשגב, אין אומרים את הוידוי הארוך "על חטא"? (עפ"י פשט)


הנה שמעתי לבאר בזה באופן פשוט, דהרי בעצם זמן תפילת נעילה הוא רק כשחמה בראשי אילנות. ומבואר בשעה"צ (סי' תרכג סק"ה) שלא יתחיל קודם פלג המנחה. ופלג המנחה – אם זה שעה ורביע קודם השקיעה, אז צריך לגמור לפני השקיעה (כ"כ הט"ז). וגם לאחרונים דס"ל דאפשר לגמור אחר השקיעה - קודם צאה"כ, אבל מ"מ צריך להתחיל שעה ורביע סמוך לצאה"כ. וגם למנהג שמתחילים שעה ורביע קודם השקיעה – ואפשר לגמור עד צאה"כ של הגאונים, מ"מ צריך לגמור את הנעילה גם של יחיד וגם של ש"ץ (חזה"ש אמנם יש מקילין, אבל ודאי שלכתחילה עדיף, ועיקר הזמן זה ביום). וגם במ"ב כ' שהעיקר כסברא ראשונה שצריך לגמור הנעילה לפני צאה"כ (גם החזה"ש).

וא"כ בזמן הזה של שעה ורביע צריך להספיק גם תפילת לחש וגם חזה"ש וכל תוספותיה, ולכן לא יכלו להאריך כ"כ. וא"כ כיון שבאמירת "אשמנו, בגדנו וכו'" יצא כבר יד"ח וידוי (כמבו' במ"ב סי' תר"ז סקי"ב בשם הטור שעל חטא זה רק מנהג ולא מדינא, ומקורו רק מסידור ר"ע גאון ובסדר תפלה להר"מ), ולכן יתכן שלא נהגו להאריך בזה, ודו"ק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 1:35 pm
על ידי סדנא דארעא
ייש"כ.
אמנם ראיתי בספר מפניני הרב (עמוד קע"ח) שהביא שנראה שאי"ז הטעם הנכון ופי' שם באו"א, יעו"ש.
אולם נראה שכן תי' הגרח"ק שליט"א בכת"י שהובא בקונטרס תפילה ורפואה (ע' כ"ג) כשנשאל ע"כ ענה שאין אומרים על חטא בנעילה "כי אין פנאי, שצריך להסמיכה בנעילת שערים".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 11:25 am
על ידי דרומי
יכול להיות שכבר שאלתי פעם בפורום, אולם עתה איני מוצא:

האם היו ששללו את אמירת הפיוט של עשרת הרוגי מלכות במוסף של יום הכפורים?

אם כן, מי הם ומה טעמם ועד כמה עשו מזה 'ענין'?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 11:58 am
על ידי נוריאל עזרא
[quote="דרומי"]יכול להיות שכבר שאלתי פעם בפורום, אולם עתה איני מוצא:
/quote]
viewtopic.php?f=30&t=1994&p=661043&hilit=%D7%94%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%98+%D7%A9%D7%9C+%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%99+%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA#p661043

על פניו לא נראה שענו לך שם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: א' ספטמבר 11, 2022 11:11 pm
על ידי יעקל
מה הוא מקור מנהג חב"ד (ואולי אצל רוב החסידים) שבאלול תוקעים קשר"ק קש"ק קר"ק דלא כמנהג אשכנז שמסתפקים בקשר"ק, וגמרנו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 7:17 am
על ידי לבי במערב
ראה 'אוצר מנהגי חב"ד - אלול' ע' ז (ושם גם מנה את הקהלות הנוהגות כך).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 4:10 pm
על ידי יעקל
כידוע שהרב מלבי"ם טרח להעמיד את כל דרשות חז"ל בתשבע"פ על בוריין ועל תילן במקראות התורה שבכ"ת, איפה דיוקי ודקדוקי חז"ל מרומזים בכתובים, ע"פ דקדוק לשון הקודש וכפלי הלשון וכו'...

כתוב בתורה ובכתה את אביה וגו' ירח ימים, ואי' בספר הזוהר דא היא ירחא דאלול. איפה מרומז בפסוק שמדבור בחודש אלול בדווקא, ולא בחודש אב, או תשרי ?

ובפרט שהקשר המצווה הזאת של יפ"ת אינו הקשר או אווירה של תשובה או עשי"ת וכדו', אלא הקשר של שעת חירום, של תאווה שקשה להשתלט עליה, של היפך ההתאפקות, דווקא כאן מצא הרשב"י לדרוש "דא היא ירחא דאלול" ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 11:20 pm
על ידי יעקל
למה בנוסח אשכנז השמיטו את נוסח ר"ע א"מ אבינו אתה (כמובא בש"ס תענית שע"י זה אתא מיטרא) ?

לכאו', המשפט הזה הינו יסודי בנוסחאות הימים הנוראים, כמ"ש אם כבנים אם כעבדים...?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני אלול וימים נוראים ◆

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 11:44 pm
על ידי יעקל
מאיפה מקור המנהג של הרה"ק מצאנז זי"ע שלא לומר לדוד ה' וגו' באלול כנהוג ברוב תפוצות ישראל ?

אשמח למ"מ