מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

'כל היום יתעסק במעשים טובים'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

'כל היום יתעסק במעשים טובים'

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 22, 2012 8:26 pm

מצאתי כתוב:
שכל היום יעסוק בתשובה. ולא יחשוב, כיון שעשית תשובה שעה אחת דייך, אלא כל היום יתעסק במעשים טובים, מאור הבוקר עד צאת הכוכבים. כיצד? ישכים בבקר ללמוד או להתפלל, ואחרי כן בבאו מבית הכנסת, יעסוק בתורה, ובגמילת חסדים, ובהכנסת אורחים, ובכל דבר אשר יחשוב בלבו שהוא מצוה. וזה התשובה.


האם מישהו מכיר (בראשונים או בחז"ל) תביעה כזו, לבעל תשובה, ש'כל היום יתעסק במעשים טובים'?

כל הענין מבוסס על ויק"ר, כא ה: "אם עשית חבילות של עבירות - עשה כנגדן חבילות של מצות: 'עינים רמות' (משלי ו יז) - 'והיו לטוטפות בין עיניך' (דברים ו ח); 'לשון שקר' (משלי שם) - 'ולמדתם אותם את בניכם' (דברים יא יט); 'ידים שופכות דם נקי' (משלי שם) - 'וקשרתם לאות על ידך' (דברים ו ח)...".
אמנם נראה שבבקשת דרשננו, ש'כל היום יעסוק בתשובה', היינו: 'כל היום יתעסק במעשים טובים', מכוונת גם לקיום 'תשובת הגדר', הוא אחד מארבעת חלקי התשובה לשיטת חסידי אשכנז. ראה, לדוגמא, סדר התשובה, עמ' יח [=ספר רוקח, הלכות תשובה, סי' ה, עמ'..., בשינויים]: "תשובת הגדר: אם חטא אדם באשה, לא יראה שחוק נשים ובתולות שנה או שנתיים או יותר, ולא יראה פני אשה... ואפילו באשתו, בעוד שלא טבלה... ומכל דבר שמביא לידי תאווה - יתרחק עצמו". כלומר: 'תשובת הגדר' מהותה: גדר וסייג מפני העניין שחטא בו, ואפילו בדבר המותר. יתכן אפוא, שאף לכך נתכוון דרשננו, שאחרי ש'כל היום יתעסק במעשים טובים, מאור הבוקר עד צאת הכוכבים', נמצא שהוא גדור מלשוב ולחטוא.

צביב
הודעות: 1258
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: 'כל היום יתעסק במעשים טובים'

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 23, 2012 1:54 am

ברמב"ם ה' תשובה פרק ז' עד פרק י'
מבאר כיצד מקיימים תמיד מעשים טובים
ואולי קשור לענין זה


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים