מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 23, 2012 10:37 pm

במשנה, כלים, ב א: "כלי עץ וכלי עור וכלי עצם וכלי זכוכית, פשוטיהן - טהורים, ומקבליהן - טמאים. נשברו - טהרו".

וכתב רבינו יונה ב'שערי תשובה':
"כי יתכפר עון לבב החטאים במרירותו ואנחתו ובשבר אשר הם שוברים אותו... ונאמר (תהלים נא יט): 'לב נשבר ונדכה א'להים לא תבזה'. והמשל על זה, מן הכלים הטמאים, אשר אם נשברו - מטומאתם טהרו, כמו שכתוב (ויקרא יא לה): 'תנור וכירים יותץ'".

ממנו העתיק רבינו בחיי, ראה: כד הקמח (בתוך: כתבי רבינו בחיי, מהדורת הרב ח"ד שעוועל, ירושלים תשל), ערך 'הכנעה', עמ' קלא; ערך 'ראש השנה', עמ' שעב.
הרעיון מופיע פעמיים בספר הזוהר. ראה זוהר ח"ג, קנג ע"א: "ואי נשמתין חמריים, דאינון כמאני חרס, שבירתן זו היא טהרתן, כמה דאת אמר: נשברו נטהרו, ורזא דמלה: 'זבחי אלהים רוח נשברה'"; שם, רכד ע"ב: "הדא הוא דכתיב: 'זבחי אלהים רוח נשברה', 'לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה', כגוונא דכלי חרס, דאתמר בהון: נשברו נטהר".

אמנם ככל הנראה, רבינו יונה גירונדי לא הכיר את הזוהר, שכן הוא נתגלה לאחר פטירתו. וכנראה שאת הביאור הדרשני המסב את דברי המשנה ל'שבירתו' של בעל תשובה, הוא שאב מחסידי אשכנז (ממנו הוא הושפע רבות).
והנה מצאתי בדרשה לאחת מחסידי אשכנז:
גם נראה, שהתשובה עיקרה היא התענית... והטעם, שמתוך סיגוף וצער משבר רוחו, וכתיב (תהלים נא יט): "זבחי אלהים רוח נשברה". ואמרו חכמים (כלים, ב א): נשברו - טהרו, הוכשרו.

רעיון קרוב מצוי ב'טעמי מסורת המקרא' לר' יהודה החסיד, פרשת שמיני (יא לג), מהדורת י"ש לנגה, ירושלים תשמא, עמ' 42: "כלי חרש שנשברו - טהרו, אף חייבי מיתות שנהרגו עבור עוונותיהן - יש להם כפרה לאחר מיתתן, שבני אדם דומין לכלי חרש".

שאלתי היא,
האם מישהו מכיר מקור - מהראשונים בלבד! - הדורש את 'נשברו טהרו' לענין 'שבירתו' של בעל התשובה?
אני מעדיף מה שיותר מוקדם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 23, 2012 10:42 pm

לא תאמינו.. אבל חצי דקה אחרי שהשלמתי את ההודעה דלעיל, מצאתי שכן פייט ר' שלמה הבבלי (שאנו אומרים הרבה מפיוטיו ב'סליחות')
נשברו.png
נשברו.png (14.4 KiB) נצפה 3552 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 25, 2012 12:30 am

הקפצה. שמא יהיה בידי אחד החכמים לסייע בעדי.
עשיתי חיפוש באוצר החכמה, אך יש בידי רק גירסה 9. וליבי נוקפני, שמא אמצא דבר מה בספרים שנוספו בגירסה 10. מי יוכל לחפש שם עבורי?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: 'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' יולי 25, 2012 12:53 am

אני זוכר בעמעום שיש פיוט אחר, ווידוי, שמוזכר בו ענין 'שבירתן זוהי טהרתן' לגבי תשובה.
אולי בכתר מלכות לרשב"ג?! לא נראה לי, אבל אם זה שם, אז זה בסוף, בווידוי. הייתי מחפש, אך אני פשוט ממהר. אנסה להיזכר.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: 'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי אליהוא » ד' יולי 25, 2012 2:01 am

כידוע שחזר ועשאן כלי חזרו לטומאתן הישנה.

מתעמק
הודעות: 600
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: 'נשברו - טיהרו'; הדימוי לבעל תשובה

הודעהעל ידי מתעמק » ו' יולי 27, 2012 10:14 am

כמדומני שיש להפריד בין שני סוגי המקורות, יש האמורים בדרך רמז ויש האמורים בדרך דרוש, כלומר ילפותא דרושית.
דברי רבינו יונה הרי הם בדרך רמז, לא ש"לומד" דבר זה מכלי חרס אף לא בדרך דרוש, רק כלשונו "והמשל על זה", היינו שרק רמז יש למצוא שם ולא שבאיזה צד למד את זה באמת משם. וכדברים האלו נוטים גם דברי ה'דרשה לאחת מחסידי אשכנז' שציטט, שהטעם משום "זבחי אלקים רוח נשברה", ומוסיף כרמז מה שאמרו חכמים "נשברו טהרו".
לעומת זה מש"כ בזוה"ק ובטעמי הממקרא לרבי יהודה החסיד, נוטה יותר לילפותא דרושית, שמניחים כלל שהאדם בגדר כלי חרש, ולפי זה לומדים בדרך דרוש מהנאמר בכלי חרס שהוא הדין באדם. כלע"ד.
ואם כנים דברינו, יתכן שאין צורך למצוא מקור לדברי השערי תשובה ובעל הדרשה, כי ברמזים אין צורך במקורות, רק לכל היותר יש הוספה במציאות מקבילות.
ובגוף דרך רבי יהודה החסיד והזוה"ק ועוד ש"למדו" בדרך דרוש הלכות תשובה מדינים שבמשניות. יש למצוא מקור קדום לדרך זה בתלמודא דידן, סנהדרין צב. אמר רבי אלעזר לעולם הוי קבל [עניו] וקיים, אמר רבי זירא אף אנן נמי תנינא בית אפל אין פותחין לו חלונות לראות נגעו שמע מינה, ע"כ. ושמענו שדרשו משנה הנאמרת בדיני נגעי בתים, לדון מינה הנהגת בית דין של מעלה לגבי האדם, ואף סיימו ב"שמע מינה", כלומר שזה כדמות דרוש גמור.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים