מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10541
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 06, 2012 2:37 pm

בסליחות אנו אומרים


מִיכָה עַבְדְּךָ אָמַר לְפָנֶיךָ.
מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵֹא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא:
יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצוּלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם.
וְכָל חַטֹּאת עַמְּךָ בֵּית יִשְֹרָאֵל תַּשְׁלִיךְ בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לֹא יִזָּכְרוּ וְלֹא יִפָּקְדוּ וְלֹא יַעֲלוּ עַל לֵב לְעוֹלָם:
תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם:



"הפסוק" השלישי, אינו פסוק כידוע. ואינו מופיע בספר מיכה (ז' יח). למרות שרבים מפלפלים בו.
ממתי החלו לאומרו?

חיפשתי באוצר ומצאתי מאמר של רש"ח קוק בענין, אבל לא מברר את מקור ההוספה.
בצפונות מצאתי שנדפסו דברים מרבי יוחנן לוריא (בעל משיבת נפש, משנות הרי"ש) ושם כתב שאין נכון להפסיק בדברי מיכה.
ויש עוד טעם שלא להפסיק לפי מה שרמזו שם י"ג מידות, ומשפט זה מפריד אלוף.
ראיתי גם במנהגי חב"ד שאין אומרים אותו.
אבל עדין לא מצאתי מקורו.

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ספטמבר 06, 2012 2:43 pm

מי חיבר איני יודע,
אך ה'פסוק' הזה מופיע בשרשת הפסוקים החותמת את פיוט ד של הקרובה ליוה"כ ליניי. ראה פיוטי יניי, מהדורת זולאי, עמ' שכז.
ע' פליישר קורא לו 'פסוק ליטורגי', ומציין כמה היקרויות קדומות שלו. ראה תפילה ומנהגי תפילה וכו', עמ' 135, 143 ועוד.

יתר10
הודעות: 649
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי יתר10 » ו' ספטמבר 07, 2012 1:02 am

אין אתי יודע עד מה, אבל אני מעתיק כמה נוסחאות בזה מקטעי הגניזה (מאתר האקדמיה) שיתכן שיכולים ללמד על התפתחות והשתלשלות ה'פסוק'

הראשון הוא מפסוקים שמופיעים בסוף הפיוט 'שושן עמק איומה' של הקליר
ככ' ע' י' נ' "מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא". ונ' "ישוב ירחמנו יכבוש עונתינו ותשל[י]ך במצלות ים כל חטאותם". וכל חטאתינו וכל חטאות עמך ישראל במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב מעתה ועד עולם. "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם

השני והשלישי הם נוסחאות שבאות כחלק מסיום הוידוי ביום הכיפורים (כמו אצלינו)

ישוב ירחמנו יכבוש עונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתם"., יהי רצון מלפניך ייי אלהינו ואלהי אבותינו., שתשליך כל חטאתינו וכל חטאת עמך בית ישראל במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב לעולם., אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבתינו מימי קדם".

תשוב תרחמנו ותכבש עונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתינו., וכל חטאות עמך בית ישראל תשליך במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב לעולם., תתן אמת ליעקב וחסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם"


---------

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10541
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 09, 2012 3:51 am

יש"כ לחכם באשי וליתר 10.
בין הפסוקים הנאמרים בין הסליחות ישנם פסקאות רבות שאינם בכתובים, ה'חידוש' כאן זה ההפסק באמצע דברי מיכה, הבאים תחת הכותרת מיכה עבדך אמר לפניך.

יתר10
הודעות: 649
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי יתר10 » א' ספטמבר 09, 2012 9:37 am

אכן, יתכן שהרקע להוספה זו בתוך דבריו של מיכה היא הקושי שיש בפסוק עצמו שהתחיל ב'ירחמינו' ו'עונתינו' וסיים ב'חטאתם'. והמפרשים האב"ע והרד"ק נדרשו לזה והרד"ק כתב שכן דרך המקראות, אבל כשאנו באים לשים את הדברים בפי המתפלל הקושי מתעצם שכן אין זה משגרת הלשון של המתפלל לכפרת עונותיו הוא, לדבר בלשון נסתר למרות שהוא משתמש בדברי הנביא, עדות לכך ניתן למצוא בקטע שהביא פליישר שם בעמ' 142 ששינה בלשון המקרא גופא כך: מיכה עבדך אמר לפניך וכו' ישוב ירחמינו יכבוש עונתינו ותשליך במצולות ים כל חטאותינו כתוצאה מקושי זה ניתוסף הקטע הזה של וכל חטאתינו וכל חטאת עמך וכו' שאינו אלא הרחבת דבריו של מיכה והפיכתם ללשון תפילה,
(אם כנים דברי בזה הרי שבנוסח המאוחר שנשמט 'וכל חטאתינו' עיקר חסר מן הספר)

קו ירוק
הודעות: 2352
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 28, 2017 12:18 pm

אכן אין הוא מסדר סליחות (ואישית אינני אומרו שנים רבות, אחרי שהתוודעתי לביאור הגר"א על י"ג מידות דמיכה, ואיננו מתאים לכותרת 'מיכה עבדך')
בחיפוש קל מצאתי סליחות כמנהג ליטא ריסין וזאמוט, בדפוס האלמנה והאחים ראם תרל"ט, שזה לא מופיע שם אלא כל הפסוקים של מיכה ברצף.
שער.JPG
שער.JPG (64.03 KiB) נצפה 688 פעמים

פסוקי מיכה.JPG
פסוקי מיכה.JPG (35.63 KiB) נצפה 712 פעמים


אבל בסליחות לכל השנה,ויניציאה ש"ח הודפסה ההוספה הזו:

ויניציאה שח.JPG
ויניציאה שח.JPG (111.77 KiB) נצפה 712 פעמים

וכן בעוד מהדורות של שמורים לבוקר כמו תז

בברכה המשולשת
הודעות: 8839
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 28, 2017 2:16 pm

באזור אליהו ליתא, ע"פ ס"י


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים