הבנת העיצה ליום הדין: להעביר על מידותיו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

הבנת העיצה ליום הדין: להעביר על מידותיו

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' ספטמבר 08, 2012 11:23 pm

מסכת ראש השנה דף יז עמוד א:
אמר רבא: כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר נושא עון ועובר על פשע, למי נושא עון - למי שעובר על פשע.
רב הונא בריה דרב יהושע חלש, על רב פפא לשיולי ביה. חזייה דחליש ליה עלמא, אמר להו: צביתו ליה זוודתא. לסוף איתפח, הוה מיכסיף רב פפא למיחזייה. אמרו ליה: מאי חזית? אמר להו: אין, הכי הוה. ואמר להו הקדוש ברוך הוא: הואיל ולא מוקים במיליה - לא תקומו בהדיה, שנאמר נשא עון ועבר על פשע, למי נושא עון - לעובר פשע.
לשארית נחלתו, אמר רבי אחא בר חנינא: אליה וקוץ בה; לשארית נחלתו - ולא לכל נחלתו, למי שמשים עצמו כשיריים.

ויש לעיין בקוץ שבאליה מה ענינו, שלכא' יש "מידה כנגד מידה", שאם העביר על מידותיו יעבירו לו על כל פשעיו, ואם התגבר ולמרות הקפדת הלב לא פגע בשני, מה ענין ההגבלה של "כשיריים"?

בברכה המשולשת
הודעות: 9178
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הבנת העיצה ליום הדין: להעביר על מידותיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 09, 2012 10:44 am

אולי שאם אינו משים עצמו כשיריים, אנן סהדי שבאמת בפנימיות עדיין הוא מקפיד

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הבנת העיצה ליום הדין: להעביר על מידותיו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 09, 2012 12:22 pm

אני לא הבנתי כך את הגמרא שמדובר על אליה וקוץ בה במעביר על מידותיו. אלא שזה שתי מימרות שלא קשורות אחת לשנייה. הראשונה היא נושא עוון למי שעובר על פשע, ואגב שהגמרא מביאה את הפסוק ממשיכים ודורשים את סיום הפסוק שהוא המילים לשארית נחלתו, וע"ז אמרו אליה, כלומר שהקב"ה מוחל לישראל הנשארים, אבל קוץ בה שלא לכולם אלא למי שמשים עצמו כשירים היינו שהוא עניו, ואין לזה קשר לעניין מעביר על מידותיו.

בברכה המשולשת
הודעות: 9178
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הבנת העיצה ליום הדין: להעביר על מידותיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 10, 2012 10:23 am

אני הבנתי תמיד את הגמרא כמו כ"ק הרב גאולה בקרוב שליט"א.
תודה לכב' הרב אוצה"ח שליט"א על ההבנה החדשה שהציע.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים