המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' ספטמבר 11, 2012 7:41 am

האם היה מי מגדולי ישראל בדור האחרון שהעיד על אי חיוב תענית זו בזמננו, או על שאין נוהגים למעשה להתענות?
וכעין בה"ב ושובבי"ם, שגם רובא דעלמא אינם צמים בזמננו, כנראה מפני שירדה חולשה לעולם?
[ב"הליכות שלמה" עמ' ו משמע שאכן כך נוהגים הרבה, מפני שכתבו שרבינו היה מזרז כן להתענות והיה תמה על אלו שאינם צמים נגד "הלכה מפורשת בשו"ע"]

בברכה המשולשת
הודעות: 9172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 11, 2012 9:55 am

יעויין במקראי קודש (ר"מ הררי) שהביא דיון בזה בין גדולי ישראל בדורינו.

שבטיישראל
הודעות: 1792
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ספטמבר 11, 2012 3:47 pm

רים הם הנוהגים גם בימינו לצום חצי היום (להתענות ולא להשלים את התענית) בערב ר"ה

יצויין שבק"ק וורמיישא נהגו להשלים התענית כדעת ר"א הרוקח נ"ע שמנו"כ בוורמיישא ומש"ה נהגו לומר פיוטי מערבית מיסודו של הרוקח ובניגוד למנהג המאוחר ברוב קהילות אשכנז ואושטרייך

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10883
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 11, 2012 3:49 pm

ומה עם א' דסליחות שהפוסקים מעידים שמנהג רוב הקהל להתענות? מתי ירדה החולשה בענין זה?
אגב כולם (כולל המ"ב)מביאים דין זה בשם מג"א בשם הטור, ולא בכדי כי בטור לא מצינו חילוק בין א' דסליחות לשאר ימי הסליחות. לכאורה.

בברכה המשולשת
הודעות: 9172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 12, 2012 9:52 am

שבטיישראל כתב:רים הם הנוהגים גם בימינו לצום חצי היום (להתענות ולא להשלים את התענית) בערב ר"ה

יצויין שבק"ק וורמיישא נהגו להשלים התענית כדעת ר"א הרוקח נ"ע שמנו"כ בוורמיישא ומש"ה נהגו לומר פיוטי מערבית מיסודו של הרוקח ובניגוד למנהג המאוחר ברוב קהילות אשכנז ואושטרייך


א. האם כוונת כתר"ה לומר שכבר אצל רבותינו הראשונים מצאנו שיטה שלא להשלים את התענית?
ב. מה הכוונה "פיוטי מערבית מיסודו של הרוקח"? האם יש פיוטי מערבית שחיבר רבינו הרקח לליל ר"ה?


משולש
הודעות: 4642
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 26, 2014 5:27 pm

איש_ספר כתב:ומה עם א' דסליחות שהפוסקים מעידים שמנהג רוב הקהל להתענות? מתי ירדה החולשה בענין זה?
אגב כולם (כולל המ"ב)מביאים דין זה בשם מג"א בשם הטור, ולא בכדי כי בטור לא מצינו חילוק בין א' דסליחות לשאר ימי הסליחות. לכאורה.

בסוף ספר המנהגים לר"א טירנא מונה 12 צומות בשנה (יו"כ ת"ב וד' צומות, ו 6 של בה"ב). ומוסיף עליהם ער"ה שהוא כנגד חודש העיבור. (שכיון שהוא לא כל שנה לכן גם הצום הזה לא כל היום) ומוסיף שם גם תענית בכורות.
משמע מדבריו שם שרק אלו התעניות הקבועות, אבל א' דסליחות זה לא תענית קבועה אלא מנהג יחידים שהתפשט אצל כל הציבור.

איש הגבעה
הודעות: 43
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי איש הגבעה » ד' ספטמבר 05, 2018 3:44 pm

לא נהגו לפטור בסיום מסכת תענית זו, וצ"ע מה שראיתי בעלון דברי שי"ח ממרן הגרח"ק שליט"א
רבי חיים.PNG
רבי חיים.PNG (21.54 KiB) נצפה 613 פעמים

משולש
הודעות: 4642
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 05, 2018 5:09 pm

דרכי משה הקצר אורח חיים סימן תקפא

(ה) כן כתב המרדכי בריש יומא (סי' תשכג) וכן הוא המנהג שכל אחד מתענה עשרה ימים לכל הפחות:

דודי צח
הודעות: 422
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי דודי צח » ד' ספטמבר 05, 2018 7:23 pm

יותר נוהגים להתענות בערב ר"ה, כנראה בעקבות דברי המדרש שהביאו הפוסקים, דעי"ז נמחל להם שליש העוונות

דרומי
הודעות: 3564
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 06, 2018 11:25 am

יש להעיר שיש מנהג שבערב ראש השנה הולכים לקברי צדיקים, ויש המקפידים שלא ללכת לקברים בתענית (משום חשש 'דורש אל המתים' כו' ואכמ"ל), ואולי גם משום כך פחות מתענים

שיר ורננים
הודעות: 241
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי שיר ורננים » ה' ספטמבר 06, 2018 3:12 pm

איש הגבעה כתב:לא נהגו לפטור בסיום מסכת תענית זו, וצ"ע מה שראיתי בעלון דברי שי"ח ממרן הגרח"ק שליט"א
רבי חיים.PNG

בישיבה קטנה בה למדתי היה סיום כל ער"ה אחר שחרית וחילקו מזונות ושתיה.
כמו כן! בישיבת מיר היה סיום בחדר האוכל קבוע ע"י הרב ל. שליט"א (ראש כולל נכבד)במעמד מרן רה"י הגרנ"צ זצוק"ל.

נוטר הכרמים
הודעות: 4592
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ספטמבר 06, 2018 7:43 pm

איש הגבעה כתב:לא נהגו לפטור בסיום מסכת תענית זו, וצ"ע מה שראיתי בעלון דברי שי"ח ממרן הגרח"ק שליט"א
רבי חיים.PNG
כמדומני שכבר מובא כן מאביו מרן בעל הקה"י זי"ע.

ענני
הודעות: 5
הצטרף: ד' יולי 04, 2018 11:47 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי ענני » ו' ספטמבר 07, 2018 12:58 pm

איש_ספר כתב: ולא בכדי כי בטור לא מצינו חילוק בין א' דסליחות לשאר ימי הסליחות. לכאורה.



פּוֹקְדֶיךָ קִדְּשׁוּ צוֹמוֹת לִקְבּוֹעַ (סליחות לים חמישי)


אמנם סליחות אלו נאמרות גם בבה''ב אבל בימי קדם אה''נ נהגו להתענות בבה''ב וא''כ משמע גם בסליחות נהגו כולם להתענות.

משולש
הודעות: 4642
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 07, 2018 6:01 pm

שיר ורננים כתב:
איש הגבעה כתב:לא נהגו לפטור בסיום מסכת תענית זו, וצ"ע מה שראיתי בעלון דברי שי"ח ממרן הגרח"ק שליט"א
רבי חיים.PNG

בישיבה קטנה בה למדתי היה סיום כל ער"ה אחר שחרית וחילקו מזונות ושתיה.
כמו כן! בישיבת מיר היה סיום בחדר האוכל קבוע ע"י הרב ל. שליט"א (ראש כולל נכבד)במעמד מרן רה"י הגרנ"צ זצוק"ל.

גם בישי"ג שאני למדתי עשו סיום כזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 4592
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 08, 2018 9:52 pm

כעת ראיתי שמצטטים מגליון חת"ס על השו"ע שה'גדולים' מתענים רק בער"ה כי כך זה מפריע להם את מלאכת שמים, ושאני ער"ה שבאים להקביל פני המלך, משהו כזה בערך.

יבנה
הודעות: 1698
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי יבנה » ש' ספטמבר 08, 2018 10:57 pm

מצורף נטעי גבריאל שיש לסמוך על הנועם אלימלך שב' דפים גמ' עם רא"ש פוטרים מתענית, ובהערה הוסיף טענת חלישת הדורות וקהלות שלא מתענים. ואף בשאר התעניות יש שמקילים יותר מהדין.
כאן https://ph.yhb.org.il/15-02-09/ מעיד ר' מלמד שמנהג רוב ישראל שלא להתענות.
בארחות רבינו ח"ב עמ' ריג וריד כתב שכבר אצל החזו"א נהגו לעשות סיום בער"ה להפטר מהצום, ושכן נהגו הסטייפלר ורח"ק.
עוד מוזכר התענית בדברי ר' מרדכי אליהו https://www.yeshiva.org.il/midrash/1738 ור' דוד יוסף http://maran1.com/halacha/HLerevrosh.php בלשון "יש נוהגים" ולא "נוהגים", ר"ל מנהג יחידים ולא המנהג המקובל והנפוץ.
קבצים מצורפים
נטעי גבריאל.PDF
(232.52 KiB) הורד 3 פעמים

לענין
הודעות: 1015
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 12, 2018 12:30 am

הגר''ש פישר שליט''א תמה על העושים סיום בערב ראש השנה בכדי לפטור מהתענית, באומרו 'הרי זה תענית של תשובה, תרצה תצום, לא תרצה אל תצום, אבל סיום למה'?

יבנה
הודעות: 1698
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנהג בזמננו לגבי תענית ערב ראש השנה

הודעהעל ידי יבנה » ד' ספטמבר 12, 2018 12:33 am

לענין כתב:הגר''ש פישר שליט''א תמה על העושים סיום בערב ראש השנה בכדי לפטור מהתענית, באומרו 'הרי זה תענית של תשובה, תרצה תצום, לא תרצה אל תצום, אבל סיום למה'?

זו טענה רק אם התענית רשות, ולא אם חייבים בזה מדין מנהג.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים

cron