יו"כ קטן בערב ר"ה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מאירי
הודעות: 545
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי מאירי » ב' ספטמבר 02, 2013 11:45 pm

מסתבר שישנם כמה 'סברות' מדוע אין יו"כ קטן בער"ה, כמו למשל משום שבלא"ה כבר אומרים סליחות ועסוקין בתשובה ובפרט בער"ה שמרבין בסליחות (אשכנזים), ואולי עוד סיבות
השאלה האם יתכן שהסיבה לכך היא בין היתר משום לערבב השטן שלא ידע אימתי ר"ה (שהרי עיקר יו"כ קטן הוא סביב ענין חידוש הלבנה, אלא שלטענה זו היה ניתן להקדים היו"כ קטן ביום שלפני כן)? האם מישהו יודע מקור כתוב לסיבה זו לגבי יו"כ קטן?

מחולת המחנים
הודעות: 2559
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' ספטמבר 02, 2013 11:49 pm

אולי הסיבה היא מפאת שאין אומרים תחנון בערב ר"ה, כשאר החדשים (חטאת סימן) שאין אומרים בהם סדר יו"כ קטן.

מאירי
הודעות: 545
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי מאירי » ב' ספטמבר 02, 2013 11:51 pm

מחולת המחנים כתב:אולי הסיבה היא מפאת שאין אומרים תחנון בערב ר"ה, כשאר החדשים (חטאת סימן) שאין אומרים בהם סדר יו"כ קטן.

מסיבה זו ניתן להקדים אבל למה לדחות לגמרי? (הפלא הוא שב'חטא"ת' רק תשרי יוצא דופן שהרי אלול שלפניו יש בו תחנון בכולו בשונה מחשון מחמת תשרי וטבת משום חנוכה ואייר משום ניסן).

שבטיישראל
הודעות: 1749
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ספטמבר 03, 2013 12:01 am

קודם כל תפרט כבר את ה"מקורות הקדומים" לאמירת יוכ"ק בכל ער"ח, ואח"כ נדאג לתרץ למה לא אומרים יוכ"ק בער"ה

מאן דהו
הודעות: 32
הצטרף: ג' דצמבר 04, 2012 9:16 am

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי מאן דהו » ג' ספטמבר 03, 2013 12:18 am

אפשר לנחש עוד סברא מקורית, היות ובחודש זה יש יו"כ "גדול" א"כ שוב א"צ יו"כ קטן...

איש.dot
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

הודעהעל ידי איש.dot » ג' ספטמבר 03, 2013 2:40 am

מאן דהו כתב:אפשר לנחש עוד סברא מקורית, היות ובחודש זה יש יו"כ "גדול" א"כ שוב א"צ יו"כ קטן...

לענ"ד אין מסתבר כך, כיון שיו"כ קטן ענינו תשובה וכפרה על החודש שעבר כבר, ואין נוגע לנו מה שיתענה בחודש הקרוב (ראה משנ"ב סימן תיז ס"ק ד).
לעצם הענין, כבר כתב המחבר (סימן תקפ"א ס"ב) ד"נוהגין להתענות ערב ראש השנה". אמנם הרמ"א כתב שם "וכל אלו התעניות, אין צריכין להשלים ואין קורין בהם ויחל, אפילו ערב ראש השנה", והיינו "אפילו אותן שמתענין וקורין ויחל בכל ערב ראש חודש" (משנ"ב שם סקי"ז), וא"כ יש מקום לשאלה הנ"ל.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים