שהכל על תפוח בדבש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

שהכל על תפוח בדבש

הודעהעל ידי איש רגיל » א' ספטמבר 08, 2013 1:50 am

שאלה ששאל ילד לפני ר"ה את המלמד בחיידר:
מדוע בליל ר"ה אין מברכים על התפוח בדבש 'שהכל', הלא הדבש הוא העיקר והתפוח טפל אליו.
איני יודע מה ענה לו המלמד, אך לכאו' התשובה היא שהתפוח הוא ג"כ סימן טוב, שהרי מובא [מי זוכר איפה?] לאכול דווקא תפוח בדבש ולא פרי אחר בדבש משום 'תחת התפוח עוררתיך', וכן ראיתי בשם הגרשז"א להקפיד שהתפוח יהי' מתוק משום סימן טוב.
אך בעיון נוסף עדיין קשה קושייתו של אותו ילד, מה הדין באדם שלא ידע מהטעם של תחת התפוח עוררתיך, ולא ידע שהתפוח הוא ג"כ סימן טוב, וסבר שהסימן הוא הדבש בלבד, וכבר בירך העץ, האם כעת נאמר שלא יצא בברכתו משום שבירך על הטפל, ויברך שוב. או שיש כאן כעין 'תכא דרחמנא'.
וביותר, אם כעת שמע מכך שהתפוח הוא ג"כ סימן טוב, האם צריך לחזור ולברך 'העץ', משום שהברכה שבירך מקודם היתה על טפל ולא יצא בה, או דילמא שידי העץ יצא בה אלא שלא פטרה לו את העיקר שהוא הדבש, וכעת שהפסיק התפוח להיות טפל, שהרי שמע שגם הוא סימן טוב, א"כ שוב אינו צריך לברך על התפוח שנית, ויפטור גם את הדבש.

ערער בערבה
הודעות: 491
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: שהכל על תפוח בדבש

הודעהעל ידי ערער בערבה » א' ספטמבר 08, 2013 1:55 am

לק"מ גם אם אין בתפוח כל סימן, כי עדיין טעם הדבר שנהגו לאכול תפוח בדבש ולא דבש לבד הוא משום שאין דרך לאכול דבש כדבר בפ"ע אלא רק למתק בו ד"א, וזה גופא המנהג: לטבול 'עיקר' [-תפוח] בדבש.

מאירי
הודעות: 546
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: שהכל על תפוח בדבש

הודעהעל ידי מאירי » א' ספטמבר 08, 2013 10:26 am

איש רגיל כתב:שאלה ששאל ילד לפני ר"ה את המלמד בחיידר:
מדוע בליל ר"ה אין מברכים על התפוח בדבש 'שהכל', הלא הדבש הוא העיקר והתפוח טפל אליו.

"ברוך שכיוון" להמצו"ב מגליון מעדני אשר האחרון:
קבצים מצורפים
ד.PNG
ד.PNG (52.86 KiB) נצפה 821 פעמים

מ.ל.
הודעות: 611
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: שהכל על תפוח בדבש

הודעהעל ידי מ.ל. » א' ספטמבר 08, 2013 6:32 pm

מנהגי מהרי"ל (הל' ר"ה, אות ו'):

ומהר"י סג"ל היה מברך בורא פרי העץ על התפוח ולא יותר, ואמר איכא דעות אם הדבש עיקר או התפוח, והסכים בדעתו שהתפוח הוא עיקר, משום שבכל מקום שהזכירו רבותינו טיבול זה תפשו בלשונם "נוטלים התפוח וטובלים בדבש", ולא מישתמיט שום אחד מהן לומר "אוכלים דבש עם תפוח", משמע שהתפוח הוא עיקר.

מאירי
הודעות: 546
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: שהכל על תפוח בדבש

הודעהעל ידי מאירי » א' ספטמבר 08, 2013 7:55 pm

מ.ל. כתב:מנהגי מהרי"ל (הל' ר"ה, אות ו'):
ומהר"י סג"ל היה מברך בורא פרי העץ על התפוח ולא יותר, ואמר איכא דעות אם הדבש עיקר או התפוח, והסכים בדעתו שהתפוח הוא עיקר, משום שבכל מקום שהזכירו רבותינו טיבול זה תפשו בלשונם "נוטלים התפוח וטובלים בדבש", ולא מישתמיט שום אחד מהן לומר "אוכלים דבש עם תפוח", משמע שהתפוח הוא עיקר.

ומבואר שאכן שאלת ה'שהכל' על הדבש אינה רק 'שאלה' בעלמא שאינה משנה את הדין, אלא שאכן היו שסברו שיש לברך על הדבש שהוא העיקר, שכן כתב ואיכא דעות וכו'.
ואכן יעוין בשו"ת שבות יעקב (ח"ב סי' כ"ז) שהביא מהאגודה שמברכין גם אדבש, וזו בעצם פשרה לומר ששניהם יש בהם עיקר ולכן מברך על שניהם (והחידוש הוא בדין 'טיבול' כשהטיבול הוא 'חשוב'):
"ובאגודה מצאתי ראיתי בראש השנ' דמשמע שמברכין אדבש גם כן ועיין בשיורי כנסת הגדולה לא"ח בהגהות הטור ס"ק א' האריך בזה לענין הברכה".
ובסיום דבריו כתב השבות יעקב:
"וכדי לצאת ידי כל הדעות ושלא להכניס עצמינו לספק ברכה שאינה צריכה לכן אוכלין המוציא עם הדבש והתפוח ביחד וכיון דנאכלת עם הפת דאז נפטר אליב' דכולי עלמא בברכת המוציא כמבואר בא"ח סי' קע"ז אך המון עם שלא ידעו טעם ומקור יסוד של המנהג על מה הוטבע על כן עושין פירוד בין הדביקים ואוכלין המוציא לבד עם דבש גם התפוח בפני עצמו וטעות הוא בידם כי שניהם כאחד טובים דוקא דאז ניצול מחשש ברכות הספק כנ"ל".
ואמנם למעשה לא ידוע שנוהגים כדבריו והעולם אוכל הדבש עם התפוח בפנע"צ וכמש"כ המ"ב תקפ"ג ג', וכנראה סומכין ע"ד מהרי"ל ומטעמים הנ"ל.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים