והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חוקר האמת
הודעות: 13
הצטרף: ד' יוני 12, 2013 2:19 am

והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי חוקר האמת » א' ספטמבר 08, 2013 11:36 pm

ידוע מה שדנו הראשונים רבות האם לומר בר"ה ויהכ"פ והנחילנו בשמחה ובששון מועדי קדשך.

והנה מצאנו נוסח מחודש בספר המנהיג:
אב"ן ביסוד העמרמי. ויש שחותמי' בר"ה והנחילינו בשמחה משפטי צדקך, ובשאר מועדי' והנחילינו יי' אלהי' בשמח' ובששו' מועדי קודשך, ואין בזה שינוי מטבע הברכות.

וכבר העיר הרב יצחק רפאל שלא מצאנו נוסח זה בסדור רב עמרם וציין מקורו מספר הפרדס בשם רס"ג וכן הוא בסידור רס"ג שיש דוחים לומר מועדי קדשך ואומרים במקומו משפטי צדקך ודחה דבריהם.

ועכשיו לשאלה, מה הכוונה והנחילנו משפטי צדקך
בדרך כלל משפטי צדקך הכוונה לתורה וא"כ מה זה קשור לר"ה,
ואם נימא שהכוונה מלשון דין משפט מה שייך לבקש על הנחלת דין משפט,
וגם "משפטי צדקך" אמור להיות מקביל ל"מועדי קדשך" וא"כ זהו אמור להיות כינוי לראש השנה, מה שלא מסתדר כ"כ.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 09, 2013 12:39 am

על הנוסח החריג שהובא בספר המנהיג, המכונה 'והשיאנו הקצר', עי' מאמרו של ר' מאיר רפלד באסופת מאמריו 'מאיר נתיב' (כדומני שהמאמר הופיע בתחילה באחד מכרכי 'מנהגי ישראל' של שפרבר).
נערך לאחרונה על ידי חכם באשי ב ב' ספטמבר 09, 2013 11:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חוקר האמת
הודעות: 13
הצטרף: ד' יוני 12, 2013 2:19 am

Re: והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי חוקר האמת » ב' ספטמבר 09, 2013 1:14 am

חכם באשי כתב:על הנוסח החריג שהובא בספר המנהיג, המכונה 'והשיאנו הקצר', עי' מאמרו של ר' מאיר לפלר באסופת מאמריו 'מאיר נתיב' (כדומני שהמאמר הופיע בתחילה באחד מכרכי 'מנהגי ישראל' של שפרבר).

יש"כ להפניה למאמר הנפלא הנ"ל [נמצא בח"ז פי"ד]
כפי העולה שם 'והשיאנו הקצר' זה כינוי לאמירת והנחילנו בשמחה ובששון מועדי קדשך בלי הפתיחה של והשיאנו.
ברם, אי"ז נוגע כלל לעניין המדובר והוא הנוסח היחודי "משפטי צדקך" שעל זה לא כתב במאמר כלום, ולכאורה הוא נוסח תמוה.

שבטיישראל
הודעות: 1808
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' ספטמבר 09, 2013 1:55 am

הביטוי "משפטי צדקך" בנוסח התפילה כבר נמצא בתפילת "ותודיענו" - "ותודיענו ה' אלקינו את משפטי צדקך ותלמדנו לעשות חקי רצונך ותנחילנו זמני ששון וחגי נדבה"

יתר10
הודעות: 679
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי יתר10 » ב' ספטמבר 09, 2013 11:53 am

שבטיישראל כתב:הביטוי "משפטי צדקך" בנוסח התפילה כבר נמצא בתפילת "ותודיענו" - "ותודיענו ה' אלקינו את משפטי צדקך ותלמדנו לעשות חקי רצונך ותנחילנו זמני ששון וחגי נדבה"

בנוסחו של רס"ג באה פסקת ותודיענו בכל המועדים ולאו דוקא כשחל במוצ"ש, ומה שמפליא שבג' רגלים הנוסח "ותודיענו מועדי קדשיך" (סידור רס"ג עמ' קנ) וכן הנוסח בתפילת ר"ה (עמ' ריט) [ובהתאם לשיטתו הנ"ל] אולם בתפילת יום הכפורים (עמ' רס) הנוסח "ותודיענו משפטי צדקיך"
[וגם כאן הכינוי 'משפטי צדקיך' מקביל ל'מועדי קדשיך']

חוקר האמת
הודעות: 13
הצטרף: ד' יוני 12, 2013 2:19 am

Re: והנחילנו בשמחה ובששון משפטי צדקך

הודעהעל ידי חוקר האמת » ב' ספטמבר 09, 2013 4:02 pm

יתר10 כתב:
שבטיישראל כתב:הביטוי "משפטי צדקך" בנוסח התפילה כבר נמצא בתפילת "ותודיענו" - "ותודיענו ה' אלקינו את משפטי צדקך ותלמדנו לעשות חקי רצונך ותנחילנו זמני ששון וחגי נדבה"

בנוסחו של רס"ג באה פסקת ותודיענו בכל המועדים ולאו דוקא כשחל במוצ"ש, ומה שמפליא שבג' רגלים הנוסח "ותודיענו מועדי קדשיך" (סידור רס"ג עמ' קנ) וכן הנוסח בתפילת ר"ה (עמ' ריט) [ובהתאם לשיטתו הנ"ל] אולם בתפילת יום הכפורים (עמ' רס) הנוסח "ותודיענו משפטי צדקיך"
[וגם כאן הכינוי 'משפטי צדקיך' מקביל ל'מועדי קדשיך']

כמובן שהביטוי "משפטי צדקך" בנוסח הרגיל אינו שייך לעניין כלל שהרי המכוון הוא לתורה כמו שבהמשך מוזכר חוקי רצונך.
אמנם בנוסחו של רס"ג כפי שהביא 'יתר' אכן נראה שייך לעניין דידן,
אף שהמשפט ותודיענו מועדי קדשך, קצת מוקשה שלא מתאים לשון ידיעה אלא לשון הנחלה וכדומה, אא"כ נאמר שמדובר על חוקי המועדים שזה לא מוזכר. מ"מ לכאורה כך גרס הרס"ג [יש לזכור שיש עוררין על יחוס הנוסח של הסידור] וזה מקביל לנוסח שהובא לעיל מהמנהיג


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים