סליחות המקוצר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גם זו לטובה
הודעות: 2260
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

סליחות המקוצר

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ספטמבר 12, 2013 4:27 am

מי הוא שקיצר את הסליחות, ולפי מה בחר מה לומר ומה לא.

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 12, 2013 10:13 am

זה שייך לאשכול "דילוגים בפיוטים". וגם כאן כמו שם. אף אחד לא תיקן ולא ייסד. סתם הסתכלו בסליחות, החליטו מה יותר חשוב, ועשו רשימה. לא נראה לי שעומד מאחורי זה עמקות מיוחדת.

משך חכמה
הודעות: 322
הצטרף: ש' יוני 28, 2014 11:23 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משך חכמה » ו' אוגוסט 29, 2014 1:58 pm

בנוסח הסליחות הספרדי נהוג שלא חסר מי"ב אלפא ביתות, כפי הענין למבינים.

מה שנכון נכון
הודעות: 8868
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 29, 2014 2:23 pm

משך חכמה כתב:בנוסח הסליחות הספרדי נהוג שלא חסר מי"ב אלפא ביתות, כפי הענין למבינים.

ענין יב א"ב נזכר כבר בפע"ח וברש"ש, אך בפועל המנהג להקפיד עליהם ולדלג על השאר כמדומני נהוג רק אצל התימנים ע"פ דברי המהרי"ץ, ולא נזכר בספרי הספרדים. [אמנם עיין בתול"ש תקכג].

צופר הנעמתי
הודעות: 1696
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' אוגוסט 29, 2014 2:54 pm

אני לא יודע מה הכוונה "סליחות המקוצר", אבל אם הכוונה למנהג הישיבות, העיקרון די פשוט: שתי סליחות, עקידה ופזמון (נדמה לי, אם לא אז משהו מאד דומה).

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משולש » ו' אוגוסט 29, 2014 3:26 pm

בימים שלפני ר"ה לא מדלגים בד"כ. (אני מכיר את מנהג הישיבות על פי סליחות ליטא).
בער"ה מחלקים פתק עם הסליחות שיאמרו השנה. ועל זה תיכון שאלת פותח האשכול מה העמקות בבחירת הסליחות. והתשובה היא שבאמת אין עמקות, אמנם נראה לי שבכל זאת יש סליחות מסויימות שאף אחד לא בוחר. אולי בגלל שהם לא מספיק מעוררות את הציבור כמו האחרות. ולפעמים גם בגלל שהם מידי ארוכות.
בצום גדליה זה נ"ל בכמה מקומות כמו בער"ה.
ובשאר ימי התשובה זה כמו שכתב צופר. ושם הבחירה היא כבר יותר קלה: מדלגים את השניות, שלישיות, שלמוניות, ואומרים רק הסליחות עקידות ופזמון. (ופתיחות?)

בכל ימי הסליחות מדלגים את ה'חטאנו', וה'תחנון'.

על כל פנים, חבל. המדלגים מפסידים הרבה מאוד.


דרך אגב, נראה לי שבספרי סליחות קצת ישנים, לא כתוב "מנהג פולין" אלא כל סליחות סתם זה מנהג פולין, אלא אם כן מפרטים במפורש שזה מנהג ליטא. כנראה שמנהג פולין נחשב לנפוץ יותר.

שימען
הודעות: 97
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 11:52 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי שימען » ד' ספטמבר 03, 2014 4:29 pm

בדף שנתנו לי בביהכ"נ כתוב שסדר הדילוגים ע"פ נוסח הישיבות מקורו מהסבא מקעלם.
האם למישהו ידוע משהו על כך?

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי מתיישב » ד' ספטמבר 03, 2014 5:48 pm

בגור ובכל פולין היו מדלגין והיה רשום אצלם במחזור על מה לדלג, ובזמנו, כאשר נחלקו אם להוסיף קינה על השואה שמעתי בשם אחד האדמורי"ם מגור ז"ל שבגור נהגו להוסיף קינה על השואה אך דילגו עליה כפי שדילגו על עוד כמה וכמה קינות. כך שכל המחלוקת בעניין אינה שייכת לחסידי פולין.

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 03, 2014 7:46 pm

שימען כתב:בדף שנתנו לי בביהכ"נ כתוב שסדר הדילוגים ע"פ נוסח הישיבות מקורו מהסבא מקעלם.
האם למישהו ידוע משהו על כך?

אני יותר נוטה להאמין שהמנהג לדלג (בכל הפיוטים, לא רק בסליחות) בא מהסבא מקלם באופן כללי. אבל איני בטוח שכל הסליחות המדולגות זה בדיוק על פי רשימה דור אחר דור עד הסבא מקלם.
והרי יש כל כך הרבה שינויי מנהגים מה מדלגים בין הקהילות והישיבות הליטאיות השונות. מי מהן היא הקלמאית המקורית?
על זה שבקלם הנהיגו לדלג פיוטים זה מובא בספר "תנועת המוסר" של דב כץ, אין לי כרגע את המקור המדוייק. (גם כתוב שם שהם הנהיגו לאכול לפני התקיעות, ועוד שינויים. ומציין שם שמנהגיהם עוררו עליהם כעס בציבור הליטאי שלא ראה בעין טובה את שינוי המנהג).

צורב מתחיל
הודעות: 369
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' אוגוסט 17, 2015 2:56 pm

משולש כתב: אני יותר נוטה להאמין שהמנהג לדלג (בכל הפיוטים, לא רק בסליחות) בא מהסבא מקלם באופן כללי. אבל איני בטוח שכל הסליחות המדולגות זה בדיוק על פי רשימה דור אחר דור עד הסבא מקלם.
והרי יש כל כך הרבה שינויי מנהגים מה מדלגים בין הקהילות והישיבות הליטאיות השונות. מי מהן היא הקלמאית המקורית?
על זה שבקלם הנהיגו לדלג פיוטים זה מובא בספר "תנועת המוסר" של דב כץ, אין לי כרגע את המקור המדוייק. (גם כתוב שם שהם הנהיגו לאכול לפני התקיעות, ועוד שינויים. ומציין שם שמנהגיהם עוררו עליהם כעס בציבור הליטאי שלא ראה בעין טובה את שינוי המנהג).

אכן שורש המנהג לדלג נובע מראשי תנועת המוסר כהסבא מקלם ועוד, וכמדומ' שמביאים כן גם מר' ישראל סלנטר זיע"א. טעם המנהג בזה הוא כי טוב מעט בכוונה מהרבות בלא כוונה. זה גם הסיבה שהעדיפו להקל לטעום לפני התקיעות בכדי שיהי' כח להתפלל כראוי מוסף ביישוב הדעת. (שמעתי פעם על כגון זה, לא שהקילו בטעימה לפני תקיעת שופר אלא שהחמירו בתפילת מוסף).
אמנם ודאי שאין בזה מסורת, ולדוגמ' בזכרוני (אינני זוכר המקור) שהגרי"ס הקפיד לא לדלג על הפיוטים של מלכויות זכרונות ושופרות וטעמו בשביל שהחזן יוכל לנוח בין קטעי התפילה הארוכים הנ"ל. כיום נהוג לדלג אף את זה. (אם כי אף הגר"א שנמנע באמירת פיוטים, בכל זאת בר"ה ויו"כ לא דילג).

אם כי הארכתי מידי, אוסיף עוד מעט בענין סדר הסליחות הנהוג שעיקרו נקבע באופן היותר נח של פתיחה שני פיוטים פזמון ועקידה, הקביעה הזאת היא שרירותית. וכמו שציינת לעיל שיש בזה הפסד של פיוטים רבים. בעבר שמעתי על אחת הישיבות שבצום גדליה מוסיפים בצום גדליה "עזוב נא בן אדם עזוב נא" שכולו מלא דברי התעוררות נוראים.
והעיקר הוא, "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין ליבו לשמים"

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 18, 2015 2:00 pm

הפתגם המפורסם ששגור בפי מדלגי הפיוטים "אחד המרבה ואחד הממעיט" אינו עניין לכאן. זה נאמר על עני שמביא קרבן עני.
אבל עשיר שמביא קרבן עני לא הועיל לו כלום...

גימפעל
הודעות: 2473
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אוגוסט 18, 2015 8:16 pm

משולש כתב:הפתגם המפורסם ששגור בפי מדלגי הפיוטים "אחד המרבה ואחד הממעיט" אינו עניין לכאן. זה נאמר על עני שמביא קרבן עני.
אבל עשיר שמביא קרבן עני לא הועיל לו כלום...

הפתגם המפורסם מובא גם במ"ב סי' א ס"ק יב.
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ג' אוגוסט 18, 2015 8:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1696
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוגוסט 18, 2015 8:30 pm

אני שמעתי על אחד מחשובי ראשי הישיבות שהתקין בישיבתו סליחות בקיצור מופלג ביותר, מטעם טוב מעט שלא בכוונה מהרבות שלא בכוונה.

בברכה המשולשת
הודעות: 9622
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 18, 2015 8:45 pm

גימפעל כתב:
משולש כתב:הפתגם המפורסם ששגור בפי מדלגי הפיוטים "אחד המרבה ואחד הממעיט" אינו עניין לכאן. זה נאמר על עני שמביא קרבן עני.
אבל עשיר שמביא קרבן עני לא הועיל לו כלום...

הפתגם המפורסם מובא גם במ"ב סי' א ס"ק יב.


כוונת כת"ר לשו"ע עצמו שם סעיף ד, אך הוא עוסק רק בתחנוני רשות, ויעויין במשנ"ב שציין כת"ר- אבל אם המרבה כיון ג"כ המרבה טוב יותר.
ובכל מקרה אין הכוונה שם לפיוטים שבתוך סדר התפילה הקבוע.
ואגב, גם אדונינו הגר"א לגבי מועדים אחרים לא אמר לדלג על הפיוטים אלא לאומרם אחר חזרת הש"ץ

גימפעל
הודעות: 2473
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אוגוסט 18, 2015 8:46 pm

בברכה המשולשת כתב: אינו עניין לכאן


בברכה המשולשת כתב: כוונת כת"ר לשו"ע עצמו שם סעיף ד, אך הוא עוסק רק בתחנוני רשות, ויעויין במשנ"ב שציין כת"ר- אבל אם המרבה כיון ג"כ המרבה טוב יותר.
ובכל מקרה אין הכוונה שם לפיוטים שבתוך סדר התפילה הקבוע.
ואגב, גם אדונינו הגר"א לגבי מועדים אחרים לא אמר לדלג על הפיוטים אלא לאומרם אחר חזרת הש"ץ

התייחסתי רק למה שכתבת אינו עניין לכאן.

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 19, 2015 4:09 pm

גימפעל כתב:
בברכה המשולשת כתב: אינו עניין לכאן


בברכה המשולשת כתב: כוונת כת"ר לשו"ע עצמו שם סעיף ד, אך הוא עוסק רק בתחנוני רשות, ויעויין במשנ"ב שציין כת"ר- אבל אם המרבה כיון ג"כ המרבה טוב יותר.
ובכל מקרה אין הכוונה שם לפיוטים שבתוך סדר התפילה הקבוע.
ואגב, גם אדונינו הגר"א לגבי מועדים אחרים לא אמר לדלג על הפיוטים אלא לאומרם אחר חזרת הש"ץ

התייחסתי רק למה שכתבת אינו עניין לכאן.

ברכה המשולשת אינו עניין לכאן, כי משולש כתב את זה ולא משולשת...
זה בדיוק מה שאמרתי. שזה לא עניין לכאן אלא למקומות אחרים. כמו שלא יתכן שאדם יחליט שהוא מדלג כל יום פסוקי דזמרה מטעם אחד המרבה או שיחליט ללמוד רק חצי שעה ביום מטעם אחד הממעיט וכדומה.

חיימקה
הודעות: 900
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי חיימקה » ה' ספטמבר 13, 2018 11:08 pm

לנוהגים לדלג בסליחות בעשי"ת, אומרים הסליחות ומדלגים שלישייה ושלמונית [בד"כ, לבד מער"ה]. מה א"כ הטעם שבצום גדליה השתרש לחלקם לדלג מט' ולומר נ' [כמדומני מקורו מפוניבז'] - בלוח ההלכות והמנהגים של הרב זלזניק גם כתב לומר מט' ולדלג נ', אבל עכ"פ יש הנוהגים כדלעיל - ידוע למישהו מה טעמם?

אוהב עמו
הודעות: 387
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: סליחות המקוצר

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' ספטמבר 13, 2018 11:12 pm

נראה לי שבאמת יש הבדל בין חברון לפנביז' בזה
בחברון אומרים מ"ט ומדלגים נ', בפונביז' מדלגים מט ואומרים נ'.

לכאורה המנהג לומר נ' הוא תמוה, כי על כל שאר השלישיות מדלגים ומאי שנא?


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים