מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ספטמבר 12, 2013 4:33 am

נשאלתי למה לא הוי הפסק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 12, 2013 9:54 am

למי? למ"ד שיש לברך- זה ודאי לא הפסק, ולמ"ד שלא- זה תליא בדיון על מעמד ברכה במחלוקת (כמו לעניין אמן על ברכה כזו וכו')

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 26, 2016 9:08 pm

אגב, אולי תסבירו לי את הקטע הבא.
מתוך פירוש ר' חיים פלטיאל פ' אמור -
ותימה אמאי לא מברכינן שהחיינו על ספירת העומר כי היכי דמברכינן על שופר ולולב, ותמ"ה דכסא דקידושא מפיק ליה דמברכינן עליה שהחיינו דגדולה מזאת דצוו לומר הגאונים דאין לברך שהחיינו על תקיעת שופר משום דאתי דרבנן ומפיק דרבנן...

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 26, 2016 11:02 pm

עושה חדשות כתב:אגב, אולי תסבירו לי את הקטע הבא.
מתוך פירוש ר' חיים פלטיאל פ' אמור -
ותימה אמאי לא מברכינן שהחיינו על ספירת העומר כי היכי דמברכינן על שופר ולולב, ותמ"ה דכסא דקידושא מפיק ליה דמברכינן עליה שהחיינו דגדולה מזאת דצוו לומר הגאונים דאין לברך שהחיינו על תקיעת שופר משום דאתי דרבנן ומפיק דרבנן...

ראה ב"ח סימן תר.
אמנם בסה"ע הוי חידוש גדול, שהרי הזמן הוא על הצד שהיום טו וסה"ע על הצד שהיום טז.
וכן לפי"ז בא"י יצטרכו לברך שהחיינו.
ואולי כונתו שהברכה ביו"ט ראשון פוטרת.
ומ"מ זה חידוש גדול להחשיב את סה"ע כמצוה השייכת לחג הפסח, ולא דמי לשופר שהוא ממצוות היו"ט דר"ה.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 26, 2016 11:14 pm

מה שנכון נכון כתב:ראה ב"ח סימן תר
יש"כ. ז"ל -
ואפשר לומר לדעת הגאונים שהביא האגור דסברתם דכיון דאנן בקיאין בקיבועא דירחא ויום טוב שני אינו אלא דרבנן אתי זמן דרבנן שעל הקידוש ומפיק זמן דשופר דהוא נמי מדרבנן ביום שני אבל ביום ראשון דשופר מדאורייתא הוא לא אתי זמן דרבנן שעל הקידוש (דאף ביום ראשון אינו אלא מדרבנן כדאיתא במרדכי הארוך בסוף סוכה בשם הגאונים וכמ"ש למעלה בסימן תקפ"ה (ס"ג)) ומפיק זמן דשופר דאורייתא:

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 27, 2016 12:33 am

ואגב כתב המהרי"ל, שלמרות שיש שבירכו בלחש על מגילה דיום (בשעה שהציבור עונים אמן) בכל זאת בר"ה אין לעשות כן ואין לברך כלל שהחיינו אפי' בלחש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 27, 2016 8:56 am

מה שנכון נכון כתב: ומ"מ זה חידוש גדול להחשיב את סה"ע כמצוה השייכת לחג הפסח, ולא דמי לשופר שהוא ממצוות היו"ט דר"ה.


זכורני שפעם שמעתי שיש על זה דיון באבנ"ז מסביב לדברי הרמב"ן שנשים חייבות בספה"ע

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 27, 2016 8:51 pm

ומה לגבי ברכת שהחיינו על עשיית השופר?
ברמב"ם בהל' ברכות פי"א נראה שלהמברכים על עשיית הסוכה ה"ה שיש לברך על עשיית השופר, וכ"כ בכל בו וארחו"ח והמכתם בסוכה בשיטתו.
אמנם הראבי"ה נשאל בזה, ז"ל בסי' תתקעה - ועוד שאלוני אם תקנו זמן לעושה שופר ומצה לעצמו כמו סוכה לולב תפילין וציצית המוזכרין בתוספתא דברכות (פ"ו הט"ו). ועל שופר לא נוכל לפוטרה מפני שאין המצוה בגופו כי אם בקולו, כמו שמחלק בירושלמי דלולב הגזול (רה"א) בינו ללולב (על שופר) של ע"ז. גם סוכה עיקר מצוה בצילה. וגם לשבת למה לא תיקנו כמו לימים טובים, אם תלוי בזה שאינו צריך קידוש ב"ד, צריך ראייה.
וביחוסי תו"א וכן תלמידו הרוקח כ' ע"ז תי', ד"בשעת עשיית לולב וסוכה מברך שהחיינו דכתיב חג הסכות תעשה לך ויליף לולב מסוכה, אבל שופר לא כתיב עשייה".

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 17, 2016 1:17 am

עושה חדשות כתב:אגב, אולי תסבירו לי את הקטע הבא.
מתוך פירוש ר' חיים פלטיאל פ' אמור -
ותימה אמאי לא מברכינן שהחיינו על ספירת העומר כי היכי דמברכינן על שופר ולולב, ותמ"ה דכסא דקידושא מפיק ליה דמברכינן עליה שהחיינו דגדולה מזאת דצוו לומר הגאונים דאין לברך שהחיינו על תקיעת שופר משום דאתי דרבנן ומפיק דרבנן...


ואגב דאגב, מה פשר דבריו בהתחלה שם, ז"ל -

ותימ' נדה וזבה דכתיב וספרה לה, אמאי אין מברכות על הספירה וכ"ת משום דשמא סותרת ויהיה ברכה לבטלה מ"מ תברך ביום אחרון סמוך לטבילה, ועוד גבי שחיטה אמאי מברכין ברישא שמא תפסל שחיטה ויהיה ברכה לבטלה. ותמ"ה דדווקא הכא מברכין על הספירה משום דמצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי ותרווייהו סתרי אהדדי דלפי הימים בעי נ' יום ולפי השבועות אינו צריך רק ז' שבועות אמנם דאין סתירה בפסוק אין צריך, וכן לא היו צריכין לברך בספירה של ז' שמיטות ליובל אף על גב דכתיב וספרת לך שבע שבתות שנים.

ומה פשר מה שכתב בפ' בהר, ז"ל -

וספרת לך. לכאורה משמע דמניינא אתא לאשמועינן דמצו' (דמצות) לממני יומי ולממני שבועי כמו בספירת העומר ואי קש' בנידה דכתיב וספרה לה, היה לה לברך כמו בספירת העומר, וי"ל שמא תראה ותהא סותרת ונמצאה ברכה לבטלה. ומי' צריכ' לספירה בלא ברכה לכן י"ל דכל מצוה שיש בו לאו או מתן שכרה בצידה אין מברכין עליה

ובכלל רציתי לשאול, האם הספר הזה ניתן כולו מפי רועה אחד?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 11, 2021 9:39 pm

להנוהגים לברך שהחיינו על תקיע"ש ביום השני
ונוהגים גם שהנשים מברכות על מצ"ע שהז"ג
האם יש טעם במנהג שראיתי שאין הנשים מברכות 'שהחיינו' על השופר ביום השני?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ברכת שהחיינו בתקיעת שופר דיום ב' דר"ה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' ספטמבר 11, 2021 10:09 pm

לפני כמה שנים בבהמ"ד יחו"ד של הגר"ד יוסף שליט"א ביום השני התחיל החזן לברך ברכת שהחיינו, ואז נתגלע ויכוח בין החכמים האם ימשיך הברכה ויסמוך על הרמ"א או יפסיק באמצע. אנא עבדא כתבתי בזה בקובץ בית הלל כעת אמ"א. אשמח לשמוע דעת החו"ר דכאן.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים