מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אומן בראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

אומן בראש השנה

הודעהעל ידי למדן » ד' אוגוסט 18, 2010 2:35 pm

האם יש מקורות לנסוע לצדיק שנפטר לר"ה חוץ מרבינו נחמן מברסלב

זקן ששכח
הודעות: 2640
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 18, 2010 8:13 pm

למדן כתב:האם יש מקורות לנסוע לצדיק שנפטר לר"ה חוץ מרבינו נחמן מברסלב

חוץ - הוי אומר שלזה כבר יש מקורות?

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ד' אוגוסט 18, 2010 8:28 pm

דוקא לי הקטן נראה להביא מן הנביאים להיפך. מההיא עובדא דהאשה השונמית ואלישע הנביא שהיה בר"ה, ואמרה האשה: בתוך עמי אנכי יושבת.

ובדרך צחות, נראה להביא מקור לזה מדברי הגמ' בר"ה: א"ר יצחק, כל שנה שרשה בתחילתה מתעשרת בסופה. כידוע, כעניים וכדלים דופקים רבים על דלתות אחב"י להתרימם למטרה קדושה זו, ויש המקיימים בכגון דא: לוו עלי ואני פורע...

ידוע גם כי בתוך ברסלב ישנם רבים הסבורים כי הדגש הוא על קיבוץ מאנ"ש, ואדרבה עדיף בארץ ישראל.

ממו"ר אחד מגדולי דורינו שליט"א שמעתי דברים חריפים מאוד בענין זה, ואכ"מ.

זקן ששכח
הודעות: 2640
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 18, 2010 11:04 pm

מגיב ומניב כתב:דוקא לי הקטן נראה להביא מן הנביאים להיפך. מההיא עובדא דהאשה השונמית ואלישע הנביא שהיה בר"ה, ואמרה האשה: בתוך עמי אנכי יושבת.


אדרבה, הלא נסעה אליו ושאל בעלה 'לא שבת היום' וכו', משמע שבימים טובים וכדו' נוסעים. אבל אינה ראיה כי שם היה צדיק חי ולא נפטר.
ומה שאמרה בתוך עמי, כוונתה שאיננה מעוניינת בבקשות מיוחדות.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ד' אוגוסט 18, 2010 11:21 pm

ואנכי התכוונתי בהשאלה: בתוך עמי אנכי יושבת, ולא מעבר לים היא...

טעיתי, הייתי צריך להקדים שגם זה בדרך צחות...

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ד' אוגוסט 18, 2010 11:50 pm

הרעיון לקיים את הנאמר בתפילת ר''ה 'ויעשו כולם אגודה אחת וגו'
ומאחר שהצדיק נ''ע מאחד את כולם שם נעשים אגודה אחת.
[איני יודע אם זה הנימוק של חסידי ברסלב אך כך נלע"ד.]
תמונה
באמת , לא להתרגז.

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ה' אוגוסט 19, 2010 8:31 am

עוד רעיון.
בשנים האחרונות התקבל המושג של נסיעה לר''ה גם אצל הציבור המכונה 'ליטאי' וישיבות רבות מארחות את בוגריהם מי עם משפחתו ומי בגפו, ולמרות שאינה נסיעה לשום צדיק.
ואם הטעם מפני ה'אווירה' יהיה זה הטעם לפחות ע''פ הנגלה לנסיעת רבבות לאומן בר''ה.
ועל ה'חסרון כיס' שבדבר כבר דרשו דורשי רשומות את מחז''ל 'כל שנה שרשה היא בתחילתה וכו'.

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי למדן » ה' אוגוסט 19, 2010 1:05 pm

לנסוע לאדמו"ר שליט"א או לערלעכע איד (דרך אגב אין מילה כזה מתרוגמת בעברית) יש הרבה מקורות בספרי חסידות אבל לרבי לא חי עוד לא מצאנו מקור לזה רק אצל חסידי ברסלב כפי הבנתם שזה היתה כוונתו הק' להגיע לאומן דווקא

עוטר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' אוגוסט 19, 2010 4:04 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי עוטר ישראל » ה' אוגוסט 19, 2010 1:13 pm

למדן כתב:ערלעכע איד (דרך אגב אין מילה כזה מתרוגמת בעברית)


ערליכער יוד = יהודי הגון ?!

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ה' אוגוסט 19, 2010 1:32 pm

למדן כתב:לנסוע לאדמו"ר שליט"א או לערלעכע איד (דרך אגב אין מילה כזה מתרוגמת בעברית) יש הרבה מקורות בספרי חסידות אבל לרבי לא חי עוד לא מצאנו מקור לזה רק אצל חסידי ברסלב כפי הבנתם שזה היתה כוונתו הק' להגיע לאומן דווקא

בין כל כך הרבה אנשים הנמצאים באומן לא ימלט שאף נמצא ביניהם איזשהו ערלעכער איד, וממילא יעשו עמו אגודה אחת, ויושפעו שפע רב מכל העולמות אכי''ר.

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי בצלאל » ה' אוגוסט 19, 2010 3:13 pm

למדן כתב:ערלעכע איד (דרך אגב אין מילה כזה מתרוגמת בעברית).

ראשית נבקש מכל הלועזים ביידיש, לפחות לאיית נכון. ערלאכער (או ערלעכער, או ערליכער; תלוי לפי המבטא) משמעותה המדויקת: הגון (במשמעות של אמין, כן, צודק, ישר, צנוע, תמים, טוב; ולא במשמעות השניה: מתאים, נאות, הולם, בעל משמעות, כדאי, שווה). גם "עבודה הגונה" מתורגמת: ערלאכע ארבעט.
וכדאתינן להכא אימא היפכא. כיצד יתרגמו ליידיש "ירא שמים"?

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי בן_מנחם » ה' אוגוסט 19, 2010 5:44 pm

אגב הפתגם שאין ערליכער יוד בעברית אומרים בשם ה'סאטמאר רב זצ''ל בעל ה'ויואל משה'

זקן ששכח
הודעות: 2640
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 19, 2010 9:19 pm

בצלאל כתב:
למדן כתב:נבקש מכל הלועזים ביידיש, לפחות לאיית נכון.
וכדאתינן להכא אימא היפכא. כיצד יתרגמו ליידיש "ירא שמים"?

אם כבר אתינן להכא, נימא נמי 'איפכא' ולא 'היפכא'. אלא מאי? טעותא דמקלדתא! ומאי שנא היפוך אות מחסרון אות?

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי בצלאל » ו' אוגוסט 20, 2010 12:06 am

זקן ששכח כתב:
בצלאל כתב:
למדן כתב:נבקש מכל הלועזים ביידיש, לפחות לאיית נכון.
וכדאתינן להכא אימא היפכא. כיצד יתרגמו ליידיש "ירא שמים"?

אם כבר אתינן להכא, נימא נמי 'איפכא' ולא 'היפכא'. אלא מאי? טעותא דמקלדתא! ומאי שנא היפוך אות מחסרון אות?


אין הבדל בין טעות הנובעת מחסרון ידיעה כל עיקר, לכזו הנובעת מחסרון שימת לב?
השמטת הרי"ש מקורה באחד שאין לשון זו שגורה על לשונו, ועל שמועתו סמך. לעומת זאת, בלבול בין האותיות המתחלפות היא נחלת-מחלת הכלל ונובעת מנמהרות תמידית לשליחת התגובות. ואם בשו"ת רש"י סימן רכו קרתה טעות זו (הידד לפרוייקט השו"ת), אף אני לא נקיתי.

אליהוא
הודעות: 1057
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי אליהוא » ו' אוגוסט 20, 2010 12:59 am

מקורות בענין הנסיעה לאומן [או לקבר הגר"א].
א. רמב"ם פ"ה מהל' מלכים ה"ט: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מיד הגויים".
ב. רמב"ם פ"ו מהל' יו"ט הי"ז "וחייב אדם להיות בהן [בימים טובים -כולל ראש השנה] שמח וטוב לב הוא ובניו ואשתו ובני בתו וכל הנלוים עליו שנאמר ושמחת בחגך וגו'".

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוגוסט 20, 2010 1:01 am

אליהוא כתב:מקורות בענין הנסיעה לאומן [או לקבר הגר"א].
א. רמב"ם פ"ה מהל' מלכים ה"ט: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מיד הגויים".


הרבה מתפללים שם על שידוך הגון...
ולקבר הגר"א נוסעים הצדיקים, כדי שבקופות הצדקה יהיה ממון הרבה להשיא אשה ולחזק לומדי תורה!

אליהוא
הודעות: 1057
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי אליהוא » ו' אוגוסט 20, 2010 1:09 am

כי ביתי בית תפלה יקרא.

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי בן_מנחם » ו' אוגוסט 20, 2010 11:27 am

אליהוא כתב:מקורות בענין הנסיעה לאומן [או לקבר הגר"א].
א. רמב"ם פ"ה מהל' מלכים ה"ט: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מיד הגויים".

שאלה עמרצית, מדוע השלחן ערוך אינו מביא הלכה זו? האם משום שזה נוגע רק לזמן שביהמ''ק היה קיים כמו כל ההלכות שאינן שייכות בזמנינו שהשו''ע אינו מביאו מהרמב''ם?

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ו' אוגוסט 20, 2010 1:42 pm

חכם באשי כתב:
אליהוא כתב:מקורות בענין הנסיעה לאומן [או לקבר הגר"א].
א. רמב"ם פ"ה מהל' מלכים ה"ט: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מיד הגויים".


הרבה מתפללים שם על שידוך הגון...
ולקבר הגר"א נוסעים הצדיקים, כדי שבקופות הצדקה יהיה ממון הרבה להשיא אשה ולחזק לומדי תורה!


ומי לחשך לומר שבשביל שאדם אחר ילמד תורה או ישא אשה, הדבר מותר?

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ו' אוגוסט 20, 2010 2:28 pm

מצד יציאה מהארץ לחו''ל יש מעשה רב מהרבה גדולי ישראל שיצאו מהארץ, ולדוגמא יצא השבוע אחד הצדיקים מב''ב ל'מסע קודש' בגולה לחזק וכו'.
ולדוגמא מרן רה''י ב'ציפור הברזל' (אוויראון) השבוע.
תמונה

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי אדג » ו' אוגוסט 20, 2010 4:09 pm

דיון זה תחילתו הרהור אחר אמרות צדיקים וסופו מי ישורנו? אם ר׳ נחמן מברסלב, שקוטנו עבה ממותני כולנו (כמדומני) אמר שיש ענין להיות אצלו בר״ה, הרי חסידיו צריכים להיות אצלו בר״ה. שאלה אחרת בנוגע לשאר אחב״י, איני יודע. אך בספרי חסידות איתא שהצדיק בימים טובים ושבתות אינו בציונו, כ״א בא״י, וחיפוש באוצר סופו בצוצאות רבות בנידון.
לגבי יציאת גדולי הדור לחו״ל שלא לשם ג׳ הדברים המנויים בחז״ל, יש ליישב כקושיא הידועה האיך שכן הרמב״ם במצרים, והוא פסק להיפך! ואין דנין אפשר משאי אפשר, ומצוה דרבים שאני אף לבטל עשה דלעולם בהם תעבודו כידוע, ודו״ק.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוגוסט 20, 2010 5:32 pm

אדג כתב:דיון זה תחילתו הרהור אחר אמרות צדיקים וסופו מי ישורנו? אם ר׳ נחמן מברסלב, שקוטנו עבה ממותני כולנו (כמדומני) אמר שיש ענין להיות אצלו בר״ה, הרי חסידיו צריכים להיות אצלו בר״ה.


איני ברסלבר, ואיני קרוב לשיטתם, אך לפי מה שהבנתי, גם בברסלב עצמה יש הרבה הסוברים,
כי אין דברי ר' נחמן אמורים אלא בשעה שחסידיו ישבו בחו"ל, ולא כהיום - שנוסעים מארץ ישראל (שדרכה עולים התפילות, דרך ירושלים - 'שער השמים', כמבואר במדרשים) לחוצה לארץ, בשביל מה? להתפלל?!
ומדוע גישה זו של חסידי ברסלב לא 'תפסה'? כי הרבה יותר נחמד לנסוע לחו"ל, לאומן. זו מצווה עם הרבה אקשן, והמון העם אוהב כאלו מצוות...

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי מור » ו' אוגוסט 20, 2010 5:54 pm

חכם באשי כתב:כי הרבה יותר נחמד לנסוע לחו"ל, לאומן. זו מצווה עם הרבה אקשן, והמון העם אוהב כאלו מצוות...


אוהו, כמה נכון! ע"ע מירון - רשב"י בל"ג בעומר, שמזה זמן רב הפך לאירוע תרבותי חרדי. יש עמי בזה דברים, אך מי אני, קטן ודל, שאהלך על ראשי עם קודש.

זקן ששכח
הודעות: 2640
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' אוגוסט 21, 2010 9:59 pm

מור כתב:
חכם באשי כתב:כי הרבה יותר נחמד לנסוע לחו"ל, לאומן. זו מצווה עם הרבה אקשן, והמון העם אוהב כאלו מצוות...


אוהו, כמה נכון! ע"ע מירון - רשב"י בל"ג בעומר, שמזה זמן רב הפך לאירוע תרבותי חרדי. יש עמי בזה דברים, אך מי אני, קטן ודל, שאהלך על ראשי עם קודש.

אם כבר הצטרפת כיהודה ועוד לקרא לדברי חכם באשי, גמור נא את מצותך עד גמירא, ונדעם.

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ש' אוגוסט 21, 2010 10:36 pm

חכם באשי כתב:ומדוע גישה זו של חסידי ברסלב לא 'תפסה'? כי הרבה יותר נחמד לנסוע לחו"ל, לאומן. זו מצווה עם הרבה אקשן, והמון העם אוהב כאלו מצוות...


סליחה גם אנוכי איני ברסלבער אך הצידקנות פה הינה צביעות, הרי לטיולים בחו"ל נוסעים גם נוסעים אלו המכונים בני תורה,
ולהבדיל בין החול לקודש ראינו שמרן רה"י שליט"א נסע השבוע לחו"ל, למטרות רוחניות , האם גם עליו נאמר שהיה יכול למצוא מספיק יהודים שאפשר לחזק ולרגש גם בארץ?!
תמונה
וכי ציבור כזה בעלי כובעים וחליפות + מעט עמך אינו בנמצא בארץ?!
אלא מאי כנראה שיש היתר לצאת למטרות רוחניות,
ואם יאמר האדם אותי התפילה באומן מקרבת לבורא ית' יותר ?!
או שבתפילה באומן אני מכוון יותר, וכי כוונת התפילה מילתא זוטרתא היא ?! אוי כמה דם נשפך על מעט כוונה בתפילה.
ולכן אין לנו לבקר אלא לקנא באלו שזוכים לתפילה בראש השנה בהשתפכות הנפש. ולא אני ממש לא מאנ"ש ולא ממא"ש!

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' אוגוסט 21, 2010 10:53 pm

סענדר,
דבריי על חביבות מצוות עם אקשן אמורות גם גבי ציבורים אחרים המחבבים מצוות כאלו!

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי מור » ש' אוגוסט 21, 2010 10:58 pm

סענדער כתב:
חכם באשי כתב:ומדוע גישה זו של חסידי ברסלב לא 'תפסה'? כי הרבה יותר נחמד לנסוע לחו"ל, לאומן. זו מצווה עם הרבה אקשן, והמון העם אוהב כאלו מצוות...


סליחה גם אנוכי איני ברסלבער אך הצידקנות פה הינה צביעות, הרי לטיולים בחו"ל נוסעים גם נוסעים אלו המכונים בני תורה,
ולהבדיל בין החול לקודש ראינו שמרן רה"י שליט"א נסע השבוע לחו"ל, למטרות רוחניות , האם גם עליו נאמר שהיה יכול למצוא מספיק יהודים שאפשר לחזק ולרגש גם בארץ?!
וכי ציבור כזה בעלי כובעים וחליפות + מעט עמך אינו בנמצא בארץ?!
אלא מאי כנראה שיש היתר לצאת למטרות רוחניות,
ואם יאמר האדם אותי התפילה באומן מקרבת לבורא ית' יותר ?!
או שבתפילה באומן אני מכוון יותר, וכי כוונת התפילה מילתא זוטרתא היא ?! אוי כמה דם נשפך על מעט כוונה בתפילה.
ולכן אין לנו לבקר אלא לקנא באלו שזוכים לתפילה בראש השנה בהשתפכות הנפש. ולא אני ממש לא מאנ"ש ולא ממא"ש!


אנסה לענות במקומו של באשי: לית מאן דפליג, שיתן אדם כל אשר לו בעבור עוד קמצוץ כוונה באמן יהא שמיה רבא אחד. אלא שהנסיעה לאומן הפכה - אצל חלק נכבד מהנוסעים - לענין מודרני, ולמקום מפגש של פוליטקאים ושאר אנשי סלב ריקים.
החמור הוא - בשונה מטיול לחו"ל, שהנוסע לטיול לחו"ל אינו עושה שקר בנפשו, ומודיע - אני נוסע לטיול. הנוסעים לאומן בשביל להשתכשך וליצור מגע עם יו"ר אגודת - - -, ולהיקלט בפריים המצלמה של - - -, כשהוא לוחץ יד להרה"ח וכו' מנכ"ל מוסדות - - -, כאשר ברקע נראים אופנועי ארגון - - -, עומדים בואכה הכניסה למטבח של הכנסת אורחים - - - -, ישובו מאומן, ויתסכלו עליך, היהודי הפשוט שהתפלל בבית הכנסת השכונתי, 'מלמעלה למטה'; מי אתה ומה אתה, אחנו, היינו אצל ר' נחמן בראש השנה.
אצדיע בפני כל מי שבנפשו פנימה בוערת אִשו של מוהר"ן, ועל כן אורז הוא את מטלטליו אומנה.
אבוז למי שיזיל הון לנסוע עם 'כולם', ובשביל לראות את כל ה'מי ומי', ואת מצפונו יקרצף במברשת ה'מצוה' הנשגבה של כוונה בתפילות ראש השנה.
ניפגש במדורי התמונות של השבועונים שיסקרו את אומן תשע"א, ונחזי כמה אחוזים יוקדשו לזמר פלוני ועסקן אלמוני.

אדהכי והכי חזיתי כי הקדימני באשי, ועל כן אוסיף שוודאי צדקו דבריו, שאין הביקורת מופנה כלפי ציבור ברסלב. כמעט והייתי אומר שאדרבה. הברסלבער'ס, שחונכו על ברכי ר' נחמן, ואשו יוקדת בלבם, הרי נסיעתם ראויה לכל שבח. דוקא אלו שבמשך כל ימי השנה אין להם עם תורתו ולא כלום, ולפתע בערב ר"ה נתקפים רגשי קודש ומוכרחים לטוס לאומן, אחריהם יש לבדוק בשבע בדיקות.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' אוגוסט 21, 2010 11:00 pm

מור,
מתוקים דבריך מדבש.
אכן, מור ואהלות אתה!

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ש' אוגוסט 21, 2010 11:06 pm

שאל את מי שהיה באומן האם יש שם אקשן או התעלות , גם הגשמיות שם לא מי יודע מה, למרות המערך הלוגיסטי,
ועוד שגם אלו שמטרת נסיעתם לכאורה בגלל האקשן סופם ששלייתם נהפכת על פניהם, ובחזרתם נראים כאילו נולדו מחדש,
ודע שיש גם אקשן חיובי כגון זה המכונה בירושלים של מעלה 'מצב' או המכונה בישיבות 'שטייגען רצח' שאולי תחילתו 'מוצב ארצה' אך באחריתו 'מגיע השמיימה',
וגם אם לאחר זמן יש ירידה מההתעלות זה כבר בבחינת 'מלאכי אלוקים יורדים' .

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ש' אוגוסט 21, 2010 11:08 pm

ומה יזיק לפוליטקאי או איזה קנאקער אחר לינוק מעט מהקדושה, אם לא יהיה אחר כך יותר טוב, לפחות יהיה פחות גרוע.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי מור » ש' אוגוסט 21, 2010 11:19 pm

סענדער כתב:שאל את מי שהיה באומן האם יש שם אקשן או התעלות , גם הגשמיות שם לא מי יודע מה, למרות המערך הלוגיסטי,
ועוד שגם אלו שמטרת נסיעתם לכאורה בגלל האקשן סופם ששלייתם נהפכת על פניהם, ובחזרתם נראים כאילו נולדו מחדש,
ודע שיש גם אקשן חיובי כגון זה המכונה בירושלים של מעלה 'מצב' או המכונה בישיבות 'שטייגען רצח' שאולי תחילתו 'מוצב ארצה' אך באחריתו 'מגיע השמיימה',
וגם אם לאחר זמן יש ירידה מההתעלות זה כבר בבחינת 'מלאכי אלוקים יורדים' .


ניחא. אבל נא הסכם עמי, שירדנו מהגדרה של "תפילה בראש השנה בהשתפכות הנפש", להגדרה של של "אקשן חיובי". (שוב: אין מילתי אמורה כלפי הללו שבאמת מבקשים את פנימיות הנפש והשתפכותה, ויש המונים כאלו).

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי סענדער » ש' אוגוסט 21, 2010 11:34 pm

מור כתב:
סענדער כתב:שאל את מי שהיה באומן האם יש שם אקשן או התעלות , גם הגשמיות שם לא מי יודע מה, למרות המערך הלוגיסטי,
ועוד שגם אלו שמטרת נסיעתם לכאורה בגלל האקשן סופם ששלייתם נהפכת על פניהם, ובחזרתם נראים כאילו נולדו מחדש,
ודע שיש גם אקשן חיובי כגון זה המכונה בירושלים של מעלה 'מצב' או המכונה בישיבות 'שטייגען רצח' שאולי תחילתו 'מוצב ארצה' אך באחריתו 'מגיע השמיימה',
וגם אם לאחר זמן יש ירידה מההתעלות זה כבר בבחינת 'מלאכי אלוקים יורדים' .


ניחא. אבל נא הסכם עמי, שירדנו מהגדרה של "תפילה בראש השנה בהשתפכות הנפש", להגדרה של של "אקשן חיובי". (שוב: אין מילתי אמורה כלפי הללו שבאמת מבקשים את פנימיות הנפש והשתפכותה, ויש המונים כאלו).

נכון לגבי אלו שכוונתם לאקשן, אבל רוב הציבור כוונתו ל'קדוש אתה ונורא שמך' .
וגם רוב אלו שבמשך השנה חובבי אקשן לא יזילו מאות דולרים לאקשן ביום שממש לא מתאים לאקשן, הם מילאו כריסם כבר בבין הזמנים ש'כולו אקשן, וכעת באים לחזות בנועם ד' וגו' , ואף הם מתכוונים כנגד המברכים.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי גלילי » א' אוגוסט 22, 2010 12:12 am

ובוודאי שכעת הזמן לאסוף זכויות וללמד זכויות על עם ישראל, ולא ח"ו להיפך, כדי שנזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה ולשנה טובה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11448
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 22, 2010 12:37 am

איך כל הדיון המלומד הזה מתקשר למטרות אכסניא זו?

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 22, 2010 12:39 am

איש ספר,
זה מה שקורה, אם אתה נעלם לכמה ימים...

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי גלילי » א' אוגוסט 22, 2010 12:41 am

חכם באשי כתב:איש ספר,
זה מה שקורה, אם אתה נעלם לכמה ימים...

ובפרט כשנעלמים [כלומר, חסרים] כמה מהנושאים הפיקנטיים שלו...

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי בר ששת » א' אוגוסט 22, 2010 3:04 pm

ליודע לקרוא בין השורות, נקל לראות כי בכל האשכול הארוך הלזה,
לא ניתנה זכות הדיבור לאיש חסיד ברסלב גזעי, כזה שכונה בחן מליצת
מור חברן "שאש מוהר"ן יוקדת בקרבו". - לו היה חבר אחד שכזה בפורמנו,
מורשים היינו להמשיך לעסוק בדבר, מתוך רצון להגיע עד לעומק המכוון.
העדר איש יקוד אש, מונע את היכולת להבין את הנסיעה ואת מטרותיה
הנשגבות.

מי שקרא אך מעט על מסירות הנפש הממשית שחוו חסידי ברסלב הקדמונים
עדי זכו לעמוד על ציונו של הצדיק, לא יחשוד בהם בחיפוש אחר 'אקשן', אם
כבר יגדיר זאת כרצון לשלוח יד.

(אגב, כפי שראיתי בפרסומי ברסלב, בשנה זו יצא לאור ספר חדש 'שערי ציון' שמו.
ותוכנו כשמו, שהוא(כלשון הכרוז) : פותח שערים ומהווה הכנה נאותה לצעירי הצאן
בטרם הם עולים לציונו של רבינו הקדוש באומן,בייחוד לקראת ה'קיבוץ הקדוש' בראש השנה.
הספר עשיר בתוכנו, על ברסלב בכלל, על רבינו הקדוש ותלמידיו זיע"א,
וכאמור על 'הראש השנה של הצדיק'. - עד כאן חלק מלשון הפרסום).

ואם על המציאות כפי שהיא משתקפת בשטח ידברו. יורשה לי לחלוק.
מעולם לא הייתי באומאן, וכפי הנראה לעולם לא אהיה שם בראש השנה.
גם אני ראיתי תמונות מרהיבות של 'תשליך בגן סופיה' ושל פלוני ופלמוני
בעלי בתים חשובים, שהגיעו להשתתף בראש השנה של הצדיק, שסביר
להניח שאף לא יידעו לצטט אף לא אמרה קצרה בשמו.
ואולם, לא הייתי תולה זאת באומן. לצערינו הרב, גם בבתי מדרשים שכונתיים וחסידיים
ובכל קהלא קדישא, תמיד ימצאו רחוקים שאור הימים אינו זורח על פניהם.
אלו, מתוך הרגל שכמעט ונעשה טבע, לא יתעלו ב'ונתנה תוקף' ולא ירעדו ב'מי יחיה'.
יש שבעיצומו של יום, ידברו סרה ברב המקריא/ התוקע/ בעל השחרית ו או המוסף,
שפירקו לא נאה לדעתם, שהאריך במקום שרצו לקצר ושקולו זייף לנוסח המקובל אצלנו.

כך, שהאנשים רחוקים, מצויים בכל אתר ואתר. אלא שלא בכל מקום פתוחות העדשות
על ידי 'אינם בני ברית'.

ושוב, עם שהסוגיא נידונה כאן באריכות, הרי שלא היה כאן אף לא אחד מוסמך
לענות את דברי המשתוקקים לנסיעה במסירות נפש.

הרב משה אברמוביץ
הודעות: 11
הצטרף: ה' אוגוסט 19, 2010 12:22 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי הרב משה אברמוביץ » א' אוגוסט 22, 2010 3:22 pm

בר ששת היקר.

מכתלי מכתבך ניכר שמשורש ברסלב נשמתך.

אשר על כן היה מן הראוי לשתף את הקוראים בפרטי סוד הנסיעה לאומן, לאחר דברי הביקורות הנכונים ומתוקים מדבש.
נערך לאחרונה על ידי הרב משה אברמוביץ ב ו' אוגוסט 27, 2010 12:16 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרדקי
הודעות: 159
הצטרף: ד' יוני 23, 2010 8:21 pm

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי דרדקי » א' אוגוסט 22, 2010 5:51 pm

אפי' שאני מסכים בכל מילה עם בר ששת, אבל להתאפק לא יכלתי, ידועה השאלה למה בראש השנה לא מתירים להתפלל עם העברינים, והתשובה היא כי בר"ה הם באומן, זה לא יפה, אני יודע, אבל חמוד, מה לעשות. בכל טרמפ שני שאני נוסע אני שומע על אומן מאנשים שאם הייתי אומר עליהם שרק כתב רש"י הם לא מכירים זה פרגון אדיר, אבל ליקוטי מוהר"ן הם מנסים ללמוד...., אני מבקש סליחה.

שיבר
הודעות: 745
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: אומן בראש השנה

הודעהעל ידי שיבר » א' אוגוסט 22, 2010 10:46 pm

הדיבורים נגד אירועי מירון שנכתבו כאן ובעוד מקומות נכתבים כנראה על פי הנחה כי אופי המקום והארוע צריך בחרדת קודש המאפיינת מקום תפילה. אך נעלם מזכרונם כי האירוע במקורו הוא כמו ששמו מורה עליו: "הילולא" - על כל מה שנלווה לכך- מחולות סעודות וכו'. וכל המעיין במקורות יווכח בכך על נקלה. אדרבה, התפילה על הציון היא משנית לחלוטין בכל הקשור למצוות היום, וזו רק הזדמנות שטוב לנצלה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים