והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה

הודעהעל ידי סענדער » ב' ספטמבר 13, 2010 12:15 am

סימן תרו - שיפייס אדם את חבירו בערב יום כיפור, ובו ד' סעיפים
א. עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו ואפילו לא הקניטו אלא בדברים צריך לפייסו ואם אינו מתפייס בראשונה יחזור וילך פעם שנייה ושלישית ובכל פעם יקח עמו שלשה אנשים ואם אינו מתפייס בשלשה פעמים אינו זקוק לו (מיהו יאמר אחר כך לפני עשרה שבקש ממנו מחילה) (מרדכי דיומא ומהרי''ל). ואם הוא רבו צריך לילך לו כמה פעמים עד שיתפייס. הגה: והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול (מהרי''ל) אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה (גמרא דיומא) ואם הוציא עליו שם רע אינו צריך למחול לו (מרדכי וסמ''ג והגהות מיימוני פרק ב' מהלכות תשובה ומהרי''ו):

האם כשיש תועלת למבקש יש חובה על המתבקש שלא למוחלו כדי להביא לטובתו?
את ה'מידת חסידות למחול בכל אופן' כתב המ''ב רק לגבי מי שהוציא עליו שם רע.

יאיר
הודעות: 9897
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 13, 2010 12:27 am

לא כתוב שחובה..(וחושבני שהלל הזקן ודאי היה מוחל פעם ראשונה..ומעשה דע"ש יוכיח [למרות שלא בוקשה שם מחילה וכ"ש לענייננו]),

אך נ"ל דהכונה כאן הוא "ללמד" את הפוגע לא להתרגל בכך ולהראותו שלא בכדי מוחלים לו ואין הדבר כ"כ קל בעיני המוחל..(ויש בכך טובת המבקש מחילה להרגילו במידות טובות ושלא יענש על צערו את חבירו)..


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים