מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כחוט השני - פיוט ליוה"כ

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
אברהם שמואל באב''ד
הודעות: 3
הצטרף: ה' ספטמבר 04, 2014 11:54 pm

כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי אברהם שמואל באב''ד » ב' ספטמבר 08, 2014 1:57 am

מצ"ב פיוט ליום הכפורים.
קבצים מצורפים
כחוט השני.pdf
(121.91 KiB) הורד 497 פעמים

פרץ מוצקין
הודעות: 79
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2011 9:34 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי פרץ מוצקין » ב' ספטמבר 08, 2014 9:30 am

מי הוא הפייטן המופלא?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' ספטמבר 09, 2014 10:24 am

פייטן ארצישראלי הפועל במאה העשרים ואחת*.

ֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹּּּּּּּּּּּּּ
* כך חכם באשי היה מנסח את זה....

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2271
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' ספטמבר 09, 2014 10:27 am

אכן פייטן מופלא ביותר.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' ספטמבר 09, 2014 8:50 pm

יפה מאד!

מן הסתם זה הפייטן הראשון בעולם שכתב גם את הפיוט וגם את ההערות...

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 09, 2014 9:25 pm

לא, כבר ראיתי כמה פייטנים בני דורנו שעשו זאת

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' ספטמבר 09, 2014 9:52 pm

בברכה המשולשת כתב:לא, כבר ראיתי כמה פייטנים בני דורנו שעשו זאת

וגם העלו לפורום בעצמם..?

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 09, 2014 9:55 pm

עשוי לנחת כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא, כבר ראיתי כמה פייטנים בני דורנו שעשו זאת

וגם העלו לפורום בעצמם..?


לא

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי יתר10 » ג' ספטמבר 09, 2014 10:00 pm

איש רגיל כתב:פייטן ארצישראלי הפועל במאה העשרים ואחת*.

ֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹּּּּּּּּּּּּּ
* כך חכם באשי היה מנסח את זה....

מנא לך שהוא ארצישראלי? אולי אירופאי או אמריקאי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' ספטמבר 11, 2014 12:59 am

צופר הנעמתי כתב:יפה מאד!

מן הסתם זה הפייטן הראשון בעולם שכתב גם את הפיוט וגם את ההערות...

יש ספר בשם דרך חיים לרבי מנחם די לונזאנו, בו הוא כותב שירים עם הערות להסבר השירים.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי הסרפד » ה' ספטמבר 11, 2014 1:43 am

כמדומני שבס' שברי לוחות כתב שאחד מן הפירושים על הלכות איסור והיתר בחרוזים שכתב במרדכי הוא להמרדכי עצמו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2271
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' ספטמבר 11, 2014 2:27 pm

יתר10 כתב:
איש רגיל כתב:פייטן ארצישראלי הפועל במאה העשרים ואחת*.


* כך חכם באשי היה מנסח את זה....

מנא לך שהוא ארצישראלי? אולי אירופאי או אמריקאי.

בכהאי גוונא אומר העולם: 'אם הוא אומר, כנראה שהוא יודע'...

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ספטמבר 12, 2014 2:12 am

נפלא מאד. תשוא"ח.

אך נא יואיל להבהיר שתי תיבות שלא הבנתי. 1) "לְעֻמּוֹ(?) במקהלות אמוני". 2) "כי יזרה אל יִחוּמִים(?) נכתמו".

גם אעיר על שתי ט"ס קלות. 1) פיסקת עת מוני, ריוח מיותר אחר תיבת 'יגודו'. 2) הערה 21 "ומגביל" צ"ל "ומקביל".

ושוב ייש"כ.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' ספטמבר 12, 2014 9:23 am

יעקובי כתב:נפלא מאד. תשוא"ח.

אך נא יואיל להבהיר שתי תיבות שלא הבנתי. 1) "לְעֻמּוֹ(?) במקהלות אמוני".
ושוב ייש"כ.


לעומו כמו לעומתו. כך גם בפיוט "מלאכי רחמים" - "ויקשב וישמע הצגים לעומו".

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ספטמבר 12, 2014 10:21 am

אכן ר' צופר, ייש"כ. (אך הוא גופא חידוש, להשמיט אות שורשית לשם המליצה.
ומסתמא כל כה"ג נמי בכלל דברי האב"ע בקהלת. וגם בפיוט "מלאכי רחמים" נאמר
אילוץ הוא מחמת החרוז, "בעני עמו" - "הצגים לעומו", משא"כ בפיוט דנא).

עכ"פ הנני חוזר ואומר, הפיוט נפלא עד מאד, קנקן חדש מלא ישן נושן שדעת זקנים נוחה הימנו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' ספטמבר 12, 2014 12:24 pm

יעקובי כתב:אכן ר' צופר, ייש"כ. (אך הוא גופא חידוש, להשמיט אות שורשית לשם המליצה.
ומסתמא כל כה"ג נמי בכלל דברי האב"ע בקהלת. וגם בפיוט "מלאכי רחמים" נאמר
אילוץ הוא מחמת החרוז, "בעני עמו" - "הצגים לעומו", משא"כ בפיוט דנא).

עכ"פ הנני חוזר ואומר, הפיוט נפלא עד מאד, קנקן חדש מלא ישן נושן שדעת זקנים נוחה הימנו.


אמנם הרד"ק מבין את המילה כגזורה משורש עמ"ת, אבל כנראה שהפייטן הבין את הת' כאן כצורת נקבה, ואפשר שהפייטן הבין אותה כמבוססת על המילה עם כאשר הת' שייכת לצורת הנקבה עֻמָּה ההופכת בסמיכות לעֻמָּת. אם כן, אפשר להבין שהפייטן גזר את אותה צורה מחדש בצורת הזכר - כמו צדק/צדקה וכיוצ"ב - ומכאן לעומו במקום לעומתו. לא נראה לי שזה חידוש לשוני לא רגיל אצל הפייטנים.

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ספטמבר 12, 2014 2:09 pm

דברים נשמעים, ייש"כ.

אברהם שמואל באב''ד
הודעות: 3
הצטרף: ה' ספטמבר 04, 2014 11:54 pm

Re: כחוט השני - פיוט ליוה"כ

הודעהעל ידי אברהם שמואל באב''ד » ש' ספטמבר 13, 2014 11:05 pm

התודה והברכה לכל אלו שהקדישו מזמנם לקרוא את דברי ומה גם לשאת ולתת בהם כענין.

צדק המפרשנני בתיבת לעומו, כי לכך כיוונתי.

'מגביל' כתבתי, ובדווקא. ובמלבי"ם (ובעוד ספרים) מרבים להשתמש בכך במובן זה.

המלה 'יחומים' נגזרת מהפסוק 'הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי' (תהלים נא, ז), ששם הוא לשון חמימות וכמבואר במפרשים. אמנם שימוש לשון זה הוא על דרך ההשאלה וההעברה, ובו הפכתי את המתאר למתואר (ושוב תקפה כלפי טענת הראב"ע בקהלת, וביתר עוז). אם כי לא ייבצר ש'יחומים' יכול להיות כינוי לכל עוון אשר חטא. שתולדתו בחמימות והתלהטות היצר. וזהו אם יהיו חטאיכם כשנים, שהצבע האדום מורה על תבערה וחמימות -'כי צבע השני שהוא אדום טבעו לחמם מאד' (מצו"ד משלי לא כא). וכפי שכתבתי בגוף הענין: 'ותלבין זדונים אדמו'.
עם זאת לא אכחד, כי אדרבה מלה זו בייחוד העלתה בי את הרצון לארוג סביבה שיר. הא למה זה דומה, לאותו צעיר שמצא חצוצרה ודין גרמא ליה לרכוש אופנוע. או לאותו אדם שמצא כפתור וארג לו בגד (ודאי הדבר כי משתתפי הפורום הנכבדים יערו מקור משלים אלו, ודי לחכימא).
ובאגב, בספר היובל לרבי מאיר שפירא זצ"ל הופיעה הידיעה כי בישיבתו ישנה 'החמה' מרכזית, ובידיעה אחרת: 'תחמום', הכוונה כמובן היא להסקה 'רדיאטור' בלע"ז (לסיקולציה, לצערנו לא נמצא שם הטרמין ההולם, ועל כך ידוו כל שוחרי שפת עבר).


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים