מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 1:55 am

בס"ד

כתב המ"ב (או"ח סי' תר"ה) סק"ג:
ובשעה שמסבב על ראשו יאמר זה חליפתי תמורתי כפרתי, ר"ת חת"ך, שם מלאך הממונה על החיים.
והנה בסידורים רבים נרמז שם הנ"ל בס"ת של הפסוק פותח את ידיך, לפי שהוא המלאך הממונה על הפרנסה.
ולא זכיתי להבין, האם המלאך הנזכר ממונה על החיים או על הפרנסה. ויותר יש להבין, הלא דבר זה הוא מאותם ג' מפתחות שלא נמסרו ביד שליח אלא ביד הקב"ה לבדו הוא (תענית ב ע"א), אם כן למה מתכוונים כשאומרים שמלאך מסויים ממונה על דבר זה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 27, 2010 2:02 am

אולי הוא על שם אומרם "מאן דיהיב חיי יהיב מזוני" והוא אותו מלאך הממונה על הפרנסה דהיינו החיים.

ובדבר שאלתך בענין ריש מס' תענית לא קשה, דשם מדובר על תחיית [ה]מתים ולא על "חיים"..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 2:11 am

הוי אומר שמלאך זה יש לו שני תפקידים?
אדהכי ראיתי שלא קשה מתענית, כיון שרש"י מסביר שלא נמסרו המפתחות בו זמנית, משמע שיתכן שיהיה מפתח זה ביד שליח אבל לא ביחד עם שאר מפתחות.
ברם, עדיין צ"ע, שהרי אף שמוסר מפתח של פרנסה לשליח (ועל כך בעצם היתה שאלתי), אולם מכאן ועד לכוין בתפילה על שליח זה, לכאורה הדרך רחוקה. שהרי על דרך כלל בודאי איננה ביד השליח אלא ביד המשלח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 27, 2010 2:17 am

יתכן דכאן הכוונה דפרנסה היינו חיים.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 2:25 am

יאיר כתב:יתכן דכאן הכוונה דפרנסה היינו חיים.

ומכאן ביאור חדש לפסוק 'פותח את ידיך' שכידוע אם לא כיוון יחזור. ויש לכוין פותח את ידיך וכו' שנזכה לחיים.
אתה רציני במה שכתבת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 27, 2010 2:36 am

יאיר כתב:על שם אומרם "מאן דיהיב חיי יהיב מזוני" והוא אותו מלאך הממונה על הפרנסה דהיינו החיים.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 2:12 pm

אומר לך די בכנות, אני ממש מצטער שעד היום לא היתה כוונתי כראוי. מי יודע כמה פעמים אני צריך לומר היום פסוק זה בכוונה, כנראה אלפי פעמים.
גם יהיה חשוב לעדכן את כל מערכות הביאורים לסידור, כגון 'יסוד מלכות', 'סידור המבואר' ועוד ועוד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 27, 2010 2:37 pm

ולמה לא תעיינו במלאכי עליון לר"ר מרגליות?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 5:09 pm

תודה לך אי"ס על ההפנייה.
ואדהכי עיינתי ומצאתי ששם חת"ך אינו שם של מלאך, אלא הוא שם של פרנסה, כלומר, הוא השם שמייצג את הבורא בשעה שמשפיע פרנסה. כשם שיודעים אנו שיש שם של דין ויש שם של רחמים, כך גם יש שם של פרנסה.
לפ"ז מעיקרא דקושיא ליתא.
אבל עדיין ענין החיים אינו ברור בהקשר זה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 27, 2010 11:07 pm

שוחחתי היום עם אדם המבין בקבלה ואף הוציא מתחת ידיו כמה חיבורים בנושא. הוא הסביר שאכן תרוייהו איתנהו בשם זה, הן פרנסה והן חיים, ובכל פעם באשרי יש לכוין כוונה אחרת.
אולם יש להבין מה שכתב המ"ב שהוא שם מלאך הממונה על החיים, שזה תמוה לאור הנ"ל וכן לאור חיפוש שעשיתי בכמה וכמה ספרי קבלה, שלא מצאתי שום מערער על כך שמדובר בבורא עצמו ולא במלאך. וצ"ע.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: המלאך חת"ך - על מה הופקד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' ספטמבר 21, 2012 2:46 pm

ביאור העניין נראה על פי מה דאיתא בגמ' ברכות ד:
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ד עמוד ב
אמר רבי אלעזר אמר רבי אבינא: כל האומר +תהלים קמ"ה+ תהלה לדוד בכל יום שלש פעמים - מובטח לו שהוא בן העולם הבא. מאי טעמא? אילימא משום דאתיא באל"ף בי"ת - נימא +תהלים קי"ט+ אשרי תמימי דרך דאתיא בתמניא אפין! אלא משום דאית ביה +תהלים קמ"ה+ פותח את ידך - נימא הלל הגדול דכתיב ביה: +תהלים קל"ו+ נתן לחם לכל בשר! - אלא: משום דאית ביה תרתי.

וביאר הגר"א (אפשר דאיני מוסר הדברים בדקדוק)
דקושית הגמ' דהוא משום דאית ביה פותח את ידך היינו דיש שם אותיות אלו של חת"ך
ולכך שוב הקשתה הגמ' דנימא נתן לחם לכל בשר, ששם אותיות האמצעיות הם אף שם זה
ותירצה הגמ' דאית ביה תרתי
דיש בפותח את ידך שם חת"ך המשפיע בין חיים ובין פרנסה, דההמשך של פותח את ידך הוא ומשביע לכל חי רצון, הרי דיש בזה גם משביע שהוא פרנסה וגם לכל חי דהיינו חיים
והוא לכאו' משום דחיים תלויים נמי במזון
ומכל מקום מבואר דב' הדברים תלויים בשם זה


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים