אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 12:22 am

אני מחפש מקורות למנהג אמירת או אי אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביוה"כ,

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 13, 2015 10:49 am

מהרי"ל כותב שלא אומרים כי אומרים "אהללך בקול רם מגן אברהם" עיין שם.
ולפי זה כנראה בישיבות הקדושות שמדלגים אהללך, צריכים לומר אין כאלוקינו.
אבל בכל זאת אינם אומרים "אהללך" ולא "אין כאלוקינו" והטעם הוא שאם יש בהם כח לבטל פיוט "אהללך" למה יגרע כוחם לבטל גם "אין כאלוקינו". (וכעין זה אמרתי בפורים שאינם אומרים פיוטים ובכל זאת אינם אומרים גם אשר הניא).

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 10:52 am

מה שלא נדפס במחזורי זמננו לא קשה, אך השאלה איך הוא במחזורים קדומים,
וכן רציתי לשאול האם ומתי אומרים הפרק 'לדוד ה' אורי וישעי' ביוה"כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 9591
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 13, 2015 12:09 pm

למי שאומרו בכלל

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 13, 2015 12:32 pm

גימפעל כתב:רציתי לשאול האם ומתי אומרים הפרק 'לדוד ה' אורי וישעי' ביוה"כ.

מנהג חבד - אומרים לאחר מנחה לפני נעילה, ואחריו קדיש יתום (בלא עלינו).

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 2:42 pm

למה מנהג חב"ד שונה מהנפסק בשו"ע הרב.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 13, 2015 3:36 pm

גימפעל כתב:למה מנהג חב"ד שונה מהנפסק בשו"ע הרב.

לא עיינתי בנושא הזה, אבל בדרך כלל התשובה לשאלות האלו היא:
כי שו"ע אדמו"ר הזקן נכתב בעיקר למתפללי נוסח אשכנז, וכאשר אדמו"ר הזקן כתב את הסידור - הוא שינה הרבה דברים ממה שכתב בשולחנו.
לפעמים היו שינויים נוספים במשך הדורות ע"פ הוראות האדמו"רים שאחריו (לדוגמא - אופן כריכת רצועת התפילין על האצבע).

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 3:40 pm

מה שייך נוסח אשכנז או ספרד לאמירת פיטום הקטורת אחר מוסף ?

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 13, 2015 4:37 pm

גימפעל כתב:מה שייך נוסח אשכנז או ספרד לאמירת פיטום הקטורת אחר מוסף ?

לא כתבתי כלום על פיטום הקטורת.
אתה שאלת על "לדוד אורי".

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 5:13 pm

כמובן שאחרי מנחה אומרים הפרק הנ"ל, אני שאלתי על הפרק של שחרית או מוסף.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 13, 2015 5:49 pm

גימפעל כתב:כמובן שאחרי מנחה אומרים הפרק הנ"ל, אני שאלתי על הפרק של שחרית או מוסף.

אז אצלנו אומרים זאת בכל יום, כולל יום-כיפור, מיד אחרי שיר-של-יום.

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 13, 2015 5:54 pm

בכל אופן עיקר השאלה הייתה על אין כאלוקינו ופיטום הקטורת, ששם גם מנהג ח"ד לומר אחרי נעילה לפני ערבית ודלא כנפסק בשו"ע הרב.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 13, 2015 6:37 pm

גימפעל כתב:בכל אופן עיקר השאלה הייתה על אין כאלוקינו ופיטום הקטורת, ששם גם מנהג ח"ד לומר אחרי נעילה לפני ערבית ודלא כנפסק בשו"ע הרב.

אכן תמיד תמהתי על זה, ומעולם לא שמעתי הסבר (כי עדיין לא שאלתי).
אולי זה ע"פ קבלה - שיש ענין להגיד פיטום הקטורת ג' פעמים ביום?

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי משולש » ו' אוגוסט 14, 2015 3:53 am

גימפעל כתב:מה שלא נדפס במחזורי זמננו לא קשה, אך השאלה איך הוא במחזורים קדומים,
וכן רציתי לשאול האם ומתי אומרים הפרק 'לדוד ה' אורי וישעי' ביוה"כ.

הסידורים הישנים מכל הדורות משקפים את המנהג הרווח בזמנם, והיות ואנחנו יודעים שבכל ספרי הפוסקים והמנהגים אין מי שאומר לומר אין כאלקינו ביו"כ, אז כנראה שלא תמצא גם בסידורים ישנים.

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוגוסט 14, 2015 8:33 am

משולש כתב:
גימפעל כתב:מה שלא נדפס במחזורי זמננו לא קשה, אך השאלה איך הוא במחזורים קדומים,
וכן רציתי לשאול האם ומתי אומרים הפרק 'לדוד ה' אורי וישעי' ביוה"כ.

הסידורים הישנים מכל הדורות משקפים את המנהג הרווח בזמנם, והיות ואנחנו יודעים שבכל ספרי הפוסקים והמנהגים אין מי שאומר לומר אין כאלקינו ביו"כ, אז כנראה שלא תמצא גם בסידורים ישנים.

אין כאלוקינו באמת נפסק ברוב הפוסקים שלא לומר, אך פיטום הקטורת נפסק שכן לומר, והיום ברוב המקומות אין אומרים.

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 16, 2015 3:37 am

אם אפשר מקורות לאמירת פיטום הקטורת ביום כיפור.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 16, 2015 3:51 am

משולש כתב:אם אפשר מקורות לאמירת פיטום הקטורת ביום כיפור.

ראה שו"ע הרב http://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh ... /index.htm
ובהערות המו"ל שם יש כמה מראי מקומות.
אחת ההפניות שם היא ל"אוצר מנהגי חבד", ושם כותב הרב יהושע מונדשיין ע"ה שלא מצא חבר למנהגנו (שאומרים אחרי נעילה: קווה, אין כאלוקינו, פיטום הקטורת, עלינו).

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 16, 2015 12:59 pm

תודה
בטז שם מפורש שמדובר ביחידות. ואיני יודע מה דעת המג"א שלא מזכיר "יחידות".
מנהגים רבים שנועדו ליחידים הפכו במשך הזמן לנחלת הכלל בהרבה מקומות, וכנראה הוא הדין לכאן.

גימפעל
הודעות: 2471
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי גימפעל » א' אוגוסט 16, 2015 7:45 pm

מצאתי מחזור שהביא קצת מקורות בעניין הזה.
קבצים מצורפים
אין כאלקנו- פיטום הקטרת ביום כיפור.pdf
(92.94 KiB) הורד 88 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1808
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 23, 2015 4:45 am

המחזור שגימפעל העלה הוא כנראה "תהילת אברהם יצחק" בעריכת ר אהרן פרענקל

הכל טוב ויפה, אך במציאות עדיין לא נתלבן הענין לפי דעת האריז"ל, דהנה :
א) לדעת האריז"ל צ"ל כל יום פיטום הקטורת אחר התפילה (הטעם ע"פ הקבלה כמו שהביאו גם האחרונים בכדי שלא יאחזו הקליפות בתפילה ח"ו)
ב) לדעת האריז"ל צ"ל עלינו לשבח אחר כל תפילה (המנהג אצל האשכנזים היה להתפלל מנחה ומעריב ביחד ולא לומר עלינו אחר מנחה כי אם אחר מעריב).

במציאות בכתבי האריז"ל לא נתבאר בזה שום נפק"מ בין יו"כ לשאר ימות השנה (ואפ' בין שבת לחול - ואפ' שבמציאות איכא לחלק בזה ע"פ החילוק בענין הירידה בין שבת לחול ואכמ"ל), אך יתכן דאולי גם לדעת האריז"ל א"צ לאומרם ביו"כ יען שאולי ביו"כ אין החשש הנ"ל של אחיזת הקליפות (למרות שלענין תפילת מנחה שפיר אנו חוששין לאחיזת החיצונים כידוע), וכן לענין עלינו לשבח אולי ביו"כ א"צ לאומרו אחר מוסף (וה"ה לאחר עלינו) כיון דביו"כ אין כאן סילוק כבשאר ימות השנה, דא עקא שלא מצינו שום ביאור בזה בכתבי או בסידורי האריז"ל השונים.

לגופו של ענין, המחזורים שלנו, גם אלו שע"פ "נוסח ספרד", כולם מסודרים ע"פ מנהג האשכנזים, ורק שבכמה דברים שינו בזה המדפיסים ע"פ "נוסח ספרד", דא עקא שמה לעשות שהמדפיסים ע"פ רוב לא היו בקיאים בסוד הדבר, ולפעמים אף קלקלו (וכגון אמירת "כתר" בשחרית ובמנחה הנדפס במחורי "נוסח ספרד" שאין לו מקום ע"פ כוונות האריז"ל, והמדפיסים הם שהכניסוהו ע"פ דעת עצמם), וכן השמיטו דברים לא היו ידועים להם.
לענין פיטום הקטורת ועלינו לשבח אחר מוסף ועלינו אחר מנחה - מכיון שהאשכנזים לא נהגו לאומרו, כבר נשאר כן המנהג גם אצל אלו המתפללים ע"פ נוסח האריז"ל יען שאין בזה הכרע (וכנ"ל) ומה"ט גם מעולם לא נדפס במחזורים.

באופן כללי יצויין שהמחזור הראשון ע"פ "נוסח ספרד" נדפס רק בסלאוויטא בשנות תק"צ, וגם אח"כ רוב בתי הדפוס הדפיסו רק "נוסח אשכנז", וגם במקהלות החסידים נהגו כמעט כולם מנשך רוב השנים להתפלל מתוך מחזורים ב"נוסח אשכנז" רק שהיו מציינים בשולי בדפים השינווים וההוספות שיש להוסיף ע"פ דעת האריז"ל (כגון "לדור ודור - ובכן יתקדש" וכדו').

[לענין סדר הפיוטים שנדפסו בהמכונה "מחזור מנהג חב"ד - המדובר דמנהג מאוחר - ואין לזה קשר לנוסח האריז"ל של בעל התניא והשו"ע זי"ע או לבעל התניא עצמו]

שבטיישראל
הודעות: 1808
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 23, 2015 4:52 am

לענין "לדוד ה' אורי" ביו"כ
ע"פ רוב המנהג בזה כמו בכל שויו"ט.
אלו האומרים אותו אחר "אבינו מלכנו" או בפתיחת הארון נוהגין כן גם בשחרית ומנחה ביו"כ
אלו האומרים אותו אחר שש"י בשבתות ויו"ט (מנהג תמוה מאוד לעצמו !!) נוהגין כן גם בשחרית יו"כ, ובמנחה אומרים אותו אחר קדיש תתקבל.
ואלו האומרים אותו אחר תפילת מוסף אומרים אותו גם ביו"כ אחר קדיש תתקבל במוסף וכן במנחה, ולאחריו קדיש יתום.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 23, 2015 8:54 am

מחזור חבד השלם נדפס לראשונה כמדומני בשנת תשט"ו, ע"פ הוראותיו של האדמו"ר האחרון (המכונה בפי העם: הרבי מלובביץ'), וע"פ המנהגים שנהגו בחצרו.

ברור שהיו שינויים במשך הדורות במנהגי חב"ד בסדרי התפילות של ימים אלו.
לדוגמא: בספר היום-יום (נדפס תש"ג, ע"י הרבי עצמו, בחיי חותנו (האדמור הרייצ) וע"פ הוראותיו) נכתב שאומרים לדוד-מזמור (בליל ר"ה ויוה"כ) "לפני עלינו". אינני יודע מתי היה השינוי, אבל במחזורים נדפס לאמרו לפני קדיש-תתקבל.
(ראוי לציין שיש גם שינויים במנהגים בספר היום-יום עצמו בין המהדורה הראשונה משנת תשג למהדורה השניה - כמדומני תשו-תשז)

לעומת זאת - ההוראה לומר קוה וכו' ועלינו אחרי נעילה נדפסה כבר שם בהיום-יום.

סביר להניח, ע"פ מה שהובא לעיל, שאחרי נעילה חוששים מהתפשטות הקליפות, וזהו הזמן לומר פיטום הקטורת.
עד"ז אנו נוהגים במוצאי יו"כ ליטול ידיים לסירוגין נטילה מלאה, כדי למנוע התפשטות הקליפות.

מחולת המחנים
הודעות: 2717
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביו"כ.

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוגוסט 23, 2015 12:56 pm

גימפעל כתב:אני מחפש מקורות למנהג אמירת או אי אמירת אין כאלוקינו ופיטום הקטורת ביוה"כ,

עיין בדברי היסוד ושורש העבודה (שער האיתון סוף פ"ט), כאן בתחתית העמוד ובעמוד שלאחריו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 59&hilite=


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים