מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

טיבול בדבש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בני ברקי
הודעות: 361
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

טיבול בדבש

הודעהעל ידי בני ברקי » ד' אוגוסט 19, 2015 9:21 pm

נהגו לטבול את החלה בדבש בשבת ויו"ט החל מליל א' דר"ה
עד מתי נוהגים לטבול?עד שמח"ת כולל או רק עד הו"ר?
האם יש הבדל בין אר"י לחו"ל?

משולש
הודעות: 5505
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 20, 2015 5:54 pm

אם אפשר לראות גם מקורות.
לפי מה שזכור לי מהפוסקים בקושי בליל ראשון (או גם שני) של ר"ה נוהגים בזה.
אבל יש הרבה מנהגי י"נ שהורחבו בתקופות או מקומות מסויימים עד הו"ר, למשל בוורמיישא נהגו לא לאכול פת פלטר מר"ה עד הו"ר.
ומסתבר שגם מנהג זה אינו נוהג גם למרחיבים אלא עד הו"ר ולא אח"כ.

נבון

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי נבון » ה' אוגוסט 20, 2015 9:29 pm


בני ברקי
הודעות: 361
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי בני ברקי » ה' אוגוסט 20, 2015 10:30 pm

אם אפשר בבקשה לבאר את הנכתב שם למען אלה שלא יודעים אידיש וחסומים

משולש
הודעות: 5505
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי משולש » ו' אוגוסט 21, 2015 12:18 am

בני ברקי כתב:אם אפשר בבקשה לבאר את הנכתב שם למען אלה שלא יודעים אידיש וחסומים

דהיינו לאלו שאין להם גישה לאוצר מעבר ל 40 עמודים ראשונים

יוסף שמעוני
הודעות: 9
הצטרף: ג' דצמבר 30, 2014 3:38 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי יוסף שמעוני » ש' אוגוסט 22, 2015 10:54 pm

בארחות רבינו חלק ב הביא שהקה"י והחזו"א נהגו עד שמחת תורה.

וולףאנטפלעקונג
הודעות: 48
הצטרף: ב' אפריל 28, 2014 12:36 am

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי וולףאנטפלעקונג » ג' אוגוסט 25, 2015 10:36 pm

ראה מה שלוקט בענין זה ב'אוצר מנהגי חב"ד' עמ' עה - עו (ובאותיות הקטנות גם ממנהגי שאר קהילות)
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=95
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=96

עתניאל בן קנז
הודעות: 1646
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אוגוסט 27, 2015 7:12 pm

בני ברקי כתב:נהגו לטבול את החלה בדבש בשבת ויו"ט החל מליל א' דר"ה
עד מתי נוהגים לטבול?עד שמח"ת כולל או רק עד הו"ר?
האם יש הבדל בין אר"י לחו"ל?


ציטוט ממאמר שתח"י
ראה במאמרי בעל התניא (הקצרים ערך דבש) "להבין ענין אכילת הדבש עם המוציא מראש השנה עד אחר הושענא רבה...". וראה גם בקצה המטה (תרה סקל"ח) "עיין בספר עתים לבינה, מה שכתב דנוהגין לטבול המוציא בדבש בראש השנה וערב יוהכ"פ וסוכות עד שמיני עצרת, ועד בכלל".

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אוגוסט 28, 2015 2:44 am

משולש כתב:אם אפשר לראות גם מקורות.
לפי מה שזכור לי מהפוסקים בקושי בליל ראשון (או גם שני) של ר"ה נוהגים בזה.
אבל יש הרבה מנהגי י"נ שהורחבו בתקופות או מקומות מסויימים עד הו"ר, למשל בוורמיישא נהגו לא לאכול פת פלטר מר"ה עד הו"ר.
ומסתבר שגם מנהג זה אינו נוהג גם למרחיבים אלא עד הו"ר ולא אח"כ.

אין קשר בין פת פלטר שעניינה תוספת חומרא וזכויות,
לבין "סימנא מילתא" שראשיתה בהנחה על השלחן בר"ה בלבד.
אך הנח להם לישראל, שמצוות מסויימות חביבות עלייהו ביותר,
כל נהרא לפום חורפיה...

משולש
הודעות: 5505
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 30, 2015 11:54 pm

יש לצרף לכאן גם האם אומרים בברכת המזון "הרחמן הוא יחדש עלינו את השנה הזאת לטובה ולברכה" רק בר"ה/עשי"ת/עד הו"ר.

שף ויתיב
הודעות: 174
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: טיבול בדבש

הודעהעל ידי שף ויתיב » ב' אוגוסט 31, 2015 5:58 pm

לכאורה קשור זה למה שנוהגים לאחל "גמר חתימה טובה"/"א גוטן קוויטל" עד הוש"ר.

דורש טוב לעמו
הודעות: 90
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

אכילת תפוח בדבש בר"ה

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ה' ספטמבר 05, 2019 9:22 pm

בגמרא (כריתות ו.) הובא בשם אביי שיהא אדם רגיל לאכול דברים מסוימים שיש בהם סימן טוב בר"ה, אך תפוח בדבש כלל לא מוזכר שם. אמנם, הטור (או"ח תקפג) לאחר שהביא את דברי הגמ' הוסיף, שרבו המנהגים בכל מקום לאכול דברים לסימן טוב בר"ה, וכן נהגו באשכנז לאכול תפוח בדבש, לסימן שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. הרמ"א (דרכי משה שם) הביא בשם המהרי"ל טעם למנהג, שאוכלים דווקא תפוח כדי לרמוז למה שאמר יצחק ליעקב: "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה'", ודרשו
בגמרא (תענית כט:) שהֵריח שדה של תפוחים. ולכאורה צריך לברר, מה עניין שדה התפוחים שהריח יצחק בעת שברך את יעקב לר"ה? וביאר הגר"א בשם הזוה"ק, שברכת יצחק ליעקב היתה בר"ה, ובאותו זמן הריח את ריח בגדיו שהיו כריח השדה.

אך עדיין יש מקום לעיין בדברי המהרי"ל, שכן מבואר בכמה מקומות בש"ס (שבת פח. ותוס' שם ועוד) שהתפוח המקראי הינו 'אתרוג'. ומה שבימינו קוראים לתפוח תפוח,
זוהי טעות שהכניסו הנוצרים. א"כ לפי"ז לכאורה צריך לאכול אתרוג בר"ה ולא תפוח! ואכן הטור גרס בגמרא המדברת על הסימנים, שאחד הסימנים הוא 'אתרוגא'.

וכבר בשו"ת שדי חמד (ר"ה ב, ד) דן בשאלה זו, והן אמת כתב שבמקומות מסוימים בא"י נהגו לאכול דווקא אתרוג בר"ה.
מכל הנ"ל יוצא, שלכאורה צריך באמת לאכול אתרוג בר"ה, וא"כ יש לברר מהיכן הגיע המנהג לאכול תפוח?
בסוף דבריו של השדי חמד הובא כך: "ועם שבהיותנו בחו"ל רחוק לקיים זה כי ביוקר יעמוד לנו, ודיינו לקנות אתרוג לקיים מצוות החג (סוכות), אולי נזכה לשוב לארץ הקדושה ושם נוכל לקיים מנהג אבותינו". כלומר משמע מדבריו, שבחו"ל האתרוגים היו יקרים ונדירים מאוד, ולכן פסק המנהג לאכול אתרוגים בר"ה. וכיוון שתפוח הוא המין הקרוב ביותר לאתרוג, שכן הם נקראים באותו שם, נהגו לקחת תפוח במקום אתרוג בר"ה (וע"ע בשל"ה ר"ה ד"ה וז"ל הטור שביאר מדוע בכל זאת התפוח מועיל לסימן).
האם לפי"ז אולי יש מקום בימינו להחזיר את אכילת האתרוג במקום התפוח?

לייטנר
הודעות: 4870
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אכילת תפוח בדבש בר"ה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ספטמבר 05, 2019 9:31 pm

דורש טוב לעמו כתב:וכבר בשו"ת שדי חמד (ר"ה ב, ד) דן בשאלה זו, והן אמת כתב שבמקומות מסוימים בא"י נהגו לאכול דווקא אתרוג בר"ה.

המנהג היה לברך שהחיינו על אתרוג בר"ה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים