ע"ד האיחול "כתיבה וחתימה טובה" והמסתעף

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בן_אליעזר
הודעות: 747
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

ע"ד האיחול "כתיבה וחתימה טובה" והמסתעף

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ה' אוגוסט 27, 2015 1:10 am

בענינא דיומא - יום הדין הבעל"ט בעזהשי"ת,

המובא להלן הוא מהנרשם אצלי - ואני בער ולא אדע, בשילוב עם מה שקיבלתי מחכ"א שליט"א, שהחכימני מאוצר ידיעותיו. ואבקש נא מחו"ר הפורום להעשירני מעוד מקורות וציונים בכל המובא להלן, ובכל פרד"ס התורה (בדרך זו או אחרת). להגדיל תורה ולהאדירה.

"כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה" ה"ה איחול הנפוץ בתוככי בנ"י זה כמה דורות (או עכ"פ הרישא לחוד והסיפא לחוד). בפשטות יש כאן צירוף של שתי ברכות שכתב הטור שהיו נהוגות באשכנז. א. 'לשנה טובה תכתב' (בסו"ס תקפב); ב. 'תחדש עלינו שנה מתוקה' (בסו"ס תקפג). ובעת אכילת הדברים המתוקים שייך יותר 'מתוקה', ולאו 'דוקא טובה', כי 'הדבש רע לזקנים', 'ואכול דייך'. וכברכה כללית - שייך יותר 'טובה' שיכול לכלול במשמעותו הכל, גם מבחינת ההרגשה.

אמנם כבר במהרי"ל לענין התפוח בדבש ובתה"ד (רכט. רנה) יש את הצמד 'טובה ומתוקה'. וכן בשאר חכמי אשכנז (מהר"ם מרוטנבורג, מהר"י ברונא, מנהגים לר"א טירנא).

ובזה -- יש הרי השאלה הידועה למה ישנו כפל הלשון בנוסח האיחול "שנה טובה ומתוקה" - אם טובה ה"ה מתוקה?
ויש שתירצו בזה (שמעתי הענין הרבה בעל-פה, אבל עוד לא מצאתי מקור מדוייק ומוקדם בדבר), ש"טובה" גרידא ייתכן שפירושו 'טוב' למעלה ("כי אין רע יורד מלמעלה"), אמנם אנו רוצים שג"כ יומשך טוב זה באופן הנראה והנגלה כמוחשיות הדבש המתוק, וכמו שאומרים באידיש - "בלי פשט'לאך".

ויש להוסיף לזה חלוקת הקדמונים הידועה 'טע"ם = טוב ערב מועיל' (בהקשר זה, ראה - לדוגמא - בשדה אליהו להגר"א, ברכות ח,א. עיי"ש. ובכ"מ).

וראה ב'לקוטי לוי יצחק' (להמקובל הרלוי"צ שניאורסאהן, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש. חלק האגרות, עמ' שיג), המסבירו גם ע"ד הקבלה (באופן דומה יחסית) - ותורף דבריו: ש"טובה" הכוונה לבחי' חסד שלמע', אמנם "מתוקה" גם ממתיק הגבורות (שבדרך ירידתם, נטפלים החסדים גם לגבורות וכיו"ב) ומהפכם לטוב הנראית ומוחשית לנו בעוה"ז החומרי.
ועד"ז גם פירש זקנו, בעל התניא - בתורה אור, שמות (דף קו, טור ד), עיי"ש.

תודה מראש למסייעים בכהנ"ל.

שנזכה כולנו להתברך בכתיבה וחתימה טובה, ובטוב הנראה והנגלה בגו"ר גם יחד!

תוכן
הודעות: 4193
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ע"ד האיחול "כתיבה וחתימה טובה" והמסתעף

הודעהעל ידי תוכן » א' ספטמבר 13, 2015 3:25 pm

שמעתי לפרש על פי הפסוק בירמיה (ב' י"ט): 'תיסרך רעתך ומשבותיך תוכחך ודעי וראי כי רע ומר עזבך את ה' אלהיך', ומכיון שאנחנו עכשיו חוזרים לה' הרי ההיפך מן רע ומר, הוא טוב ומתוק. ומכאן הברכה שנה טובה ומתוקה.

ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: ע"ד האיחול "כתיבה וחתימה טובה" והמסתעף

הודעהעל ידי ברזילי » ד' ספטמבר 16, 2015 2:25 pm

תוכן כתב:שמעתי לפרש על פי הפסוק בירמיה (ב' י"ט): 'תיסרך רעתך ומשבותיך תוכחך ודעי וראי כי רע ומר עזבך את ה' אלהיך', ומכיון שאנחנו עכשיו חוזרים לה' הרי ההיפך מן רע ומר, הוא טוב ומתוק. ומכאן הברכה שנה טובה ומתוקה.
יפה מאד, וייש"כ!

מחולת המחנים
הודעות: 2718
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ע"ד האיחול "כתיבה וחתימה טובה" והמסתעף

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 16, 2015 5:21 pm

בן_אליעזר כתב:ובזה -- יש הרי השאלה הידועה למה ישנו כפל הלשון בנוסח האיחול "שנה טובה ומתוקה" - אם טובה ה"ה מתוקה?
ויש שתירצו בזה (שמעתי הענין הרבה בעל-פה, אבל עוד לא מצאתי מקור מדוייק ומוקדם בדבר), ש"טובה" גרידא ייתכן שפירושו 'טוב' למעלה ("כי אין רע יורד מלמעלה"), אמנם אנו רוצים שג"כ יומשך טוב זה באופן הנראה והנגלה כמוחשיות הדבש המתוק, וכמו שאומרים באידיש - "בלי פשט'לאך".


שמעתי פעם לבאר על דרך זה: לפעמים נותנים מהשמים דברים טובים אבל הם מרים, וכמו תרופה ויסורים שהם באים לטובה ותועלת, ולפיכך אנחנו מבקשים מהקב"ה שהטוב יהיה גם מתוק, "אז מען זאל פילן די גוטסקייט און די זיסקייט".


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים