מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

הודעהעל ידי אריך » ה' ספטמבר 03, 2015 8:52 pm

בכמה מקומות בסליחות יש ביטויים שלא תמיד מתאימים במציאות של היום וידוע שיש לשנות כדי לא להיות דובר שקרים. כגון: שחר קמתי להודות לך, שלא שייך לומר זאת בסליחות שאומרים בחצות הלילה.
אבקש מחו"ר דמתא לסייע באיסוף המקומות האלה. רצוני לקבצם בדף אחד לתועלת הרבים.
(כמו"כ יש מקומות כאלה בסליחות של שאר השנה. כמו "תענית ציבור קבעו תבוע צרכים" שידוע לשנות ל"תפילת ציבור" כאשר לא מתענים. אשמח גם לציונים אלה).

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' ספטמבר 03, 2015 9:00 pm

כמו"כ יש לשנות את כל המקומות בהם לשון הסליחה מתוקנת על הש"ץ (שבשבילו נתקנה מלכתחילה) והעם פועים ואומרים ואינם יודעים מה אומרים.

ברזילי
הודעות: 3231
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי ברזילי » ה' ספטמבר 03, 2015 9:10 pm

זוחלים ורועדים מיום בואך

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' ספטמבר 03, 2015 9:32 pm

יש אין ספור מקומות שנראה כדובר שקרים, וכל מי שאמר אי פעם תהלים ובפרט פרק קי"ט מרגיש שלא בנוח, השאלה היא אם יש מקום לתקן בסליחות יותר מאשר בתהלים, וכבר דנו על כך בעבר האם אכן החפץ חיים נמנע מטעם זה לומר בריך שמיה, משום אנא עבדא וכו'. ויש לדון בזה היטב.
--
עתה נזכרתי שראיתי אולי בס' דעת נוטה אאל"ט שנשאל על כך מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א בנוגע לתהלים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 03, 2015 9:50 pm

האם אכן החפץ חיים נמנע מטעם זה לומר בריך שמיה, משום אנא עבדא וכו'. ויש לדון בזה היטב.


לא שמעתי על הח"ח אלא על אחד מבעלי המוסר, ושאל אותי בני על זה שאלה צודקת, מה עלה בדעתו, וכי יש לו ברירה?
היינו אתה עבד של הקב"ה בין שאתה מתנהג כך ובין שלא, ואם הקושיא על דסגידנא קמיה הא וודאי בורכא.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' ספטמבר 03, 2015 9:54 pm

viewtopic.php?
viewtopic.php?f=17&t=20839&p=205059#p205059
בזכרוני שהיה על כך דיון בעבר עתה מצאתי רק כאן.
---
מעניין לעניין הרב נובירט ז"ל שאלני פעם מה הפשט בזה שאנו אומרים יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי וכו' שהרי דובר שקרים הוא מה גם שמיהו זה אשר רוצה שהקב"ה יקבל לרצון את מה שחשב בלבו באמצע שמונה עשרה ומשם התגללו הדברים ואמרתי לו שה"ה יש להקשות בתהלים ובסליחות ועוד ועוד ולא נחה דעתו.
עד שאמרתי לו שכבוד הרב דומני טעה בכוונת הדברים, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי הכוונה בזה, למה שאמר דוד המלך ע"ה אמרי האזינה בינה הגיגי ופירש רש"י בינה הגיגי הבן את מה שיש בלבי ולא הייתי מסוגל לבקש על כך. יהיו לרצון וכו' אמרי האזינה וסבר וקיבל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' ספטמבר 03, 2015 10:05 pm

אציין, שכאשר אמרתי לו שזהו הפשט ביהיו לרצון אמרי פי חייך, ומחיוכו למדתי אז, שידע גם ידע שזה הפשט אך רצה לבדוק מה אנשים אומרים לו.
פרק ה פסוק ב אמרי האזינה ה'. כשיש בי כח לשאול צרכי לפניך וכשאין בי כח להתפלל לפניך והדאגה עצורה בלבי בינה הגיגי הבן הגיון לבי כך מפורש במדרש כל בינה שבמקרא הטעם תחת הנון חוץ מזה וחבירו (באיוב לה) ואם בינה שמעה זאת שאינו שם דבר אלא לשון הבן כמו (משלי כג) בין תבין את אשר לפניך לפיכך הטעם תחת הבי''ת :

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אריך » ה' ספטמבר 03, 2015 11:03 pm

לומד_בישיבה כתב:יש אין ספור מקומות שנראה כדובר שקרים, וכל מי שאמר אי פעם תהלים ובפרט פרק קי"ט מרגיש שלא בנוח, השאלה היא אם יש מקום לתקן בסליחות יותר מאשר בתהלים, וכבר דנו על כך בעבר


תמהני. לגבי תהלים פשיטא שיש לומר כדרכו, דאינו אומר דיבורים שלו, אלא דיבורי כתבי הקודש. ולא שמענו מעולם על הצורך לדלג "שמרה נפשי כי חסיד אני". משא"כ לגבי סליחות אנו לא אומרים ציטוט אלא מתפללים ורק שמשתמשים במילים שכתבו קדמונים, וחילוק זה פשוט.

האם לא נעשתה פעם רשימה של המקומות הללו? ואיני מתכוין לסוג הרגשי של "זוחלים ורועדים" וכדומה, אלא לדובר שקרים טכני כמו שחר קמתי או ש"ץ וקהל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' ספטמבר 03, 2015 11:11 pm

א. עשה חיפוש ותראה שבסליחות העתיק המון מספר התהלים בשינוי לשון.
ב. בזכרוני שאכן הגר"ח קנייבסקי שליט"א כותב שעליו לכוון כפי האמת ואין כאן משום דובר שקרים, לדעתו גם בתהלים ושאר תפילות כולל סליחות אין בזה משום דובר שקרים.
ג. כמו כן יש לעיין היטב בסוגיא דתענית אמר רבי אמי אין תפלתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו שנאמר (איכה ג, מא) נשא לבבנו אל כפים איני והא אוקים שמואל אמורא עליה ודרש (תהלים עח, לו) ויפתוהו בפיהם ובלשונם יכזבו לו ולבם לא נכון עמו ולא נאמנו בבריתו ואף על פי כן (תהלים עח, לח) והוא רחום יכפר עון וגו'.
ד. יתכן שבדברים טכניים אכן יש להקפיד משום דובר שקרים ולא חשבתי על כך, וכך גם מוכרח מן הפוסקים להקפיד שלא לומר שחר קמתי, ואצל נעילה כי פנה יום ועוד כהנה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 12:09 am

א.הנדפס בספר דעת נוטה אינו מובן כל כך והגר"ח קנייבסקי שליט"א האריך בה במק"א ובעז"ה אעלהו לכאן בימים הקרובים.
וז"ל בספר דעת נוטה
שאלה כשאומרים מזמורי תהלים, האם יש לכוין בזה כאילו הוא מבקשו, או יחשוב שדוד המלך אומר כן, [ויש פעמים שמוכרח לכוין על דוד, כגון שמרה נפשי כי חסיד אני].

תשובה. לשניהן. ובמקורות שם כתב וז"ל עיין בספר "ובתורתו יהגה" (חלק ב' עמ' תס"ד והלאה) מה שהאריך והביא בענין זה.

ב. עוד יש תשובה ממרן הגר"ח ושם נשאל מדוע אין אנו אומרים ביום הכפורים קבלה על העתיד ולדעתו קבלה על העתיד כלול במה שאומר יהי רצון וכו' שלא אחטא עוד וחולק עם מרן הגריש"א ז"ל שסובר שיש להוסיף בוידוי ולומר גם קבלה על העתיד. וגם שם האריך בענין אם נחשב כדובר שקרים.

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי קורא עכביש » ו' ספטמבר 04, 2015 12:34 am

ראיתי באיזה ספר מגדול בימינו - אולי קובץ הלכות עפ"י פסקי הגר"ש קמנצקי שי' - שאין לשנות הלשון בכ"ז ומסביר שם ש'שחר קמתי' קאי לפי המקום והזמן ואם הוא קם מוקדם מעט מסדרו הרגיל גם אם הוא לאחר העלות וכו' אי"ז כדובר שקרים וכו' , אשתדל להעלות הדברים בדויוקם

סלקא דעתך
הודעות: 108
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ו' ספטמבר 04, 2015 1:24 am

סליחות לשני קמא: סליחה אלהים בישראל. פודיך קידשו צומות לקבוע, יש לשנות תחינות לקבוע (אשי ישראל)
סליחות לחמישי: תענית ציבור קבעו, באשי ישראל כתב לומר תפילת ציבור, ובמשנ"ב תצ"ב סק"ה דהבה"ט לא לומר התחינה כלל ובפמ"ג לדלג תיבת ציבור.
סליחות לשני תנינא: סליחה אפפונו. פצנו בהסכמה אחת צום שני וחמישי ושני. במשנ"ב הנ"ל לא לומר התחינה כלל (למה לא לדלג?)
לערב ר"ה: סימן כז- קידמתי בנשף. סימן לט-השכמתי לחלותך, ואני אליך ה' שועתי בבוקר, ה' בוקר תשמע קולי. סימן מ-את תפילת השחר במקום עולה תעמיד.
יום ב לעשי"ת: סימן סו-באשמורת הבוקר.
יום ג לעשי"ת: סימן עה שחר קמתי, וארנן לך בוקר.
(הרשימה מהסליחות משערי הימים הנוראים)
ולגבי זוחלים ורועדים אפשר לכוון על כלל ישראל, וחלילה לחשוב שאין בתוך הכלל אף אחד שמפחד.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:00 am

לגבי זוחלים ורועדים אפשר לכוון על כלל ישראל, וחלילה לחשוב שאין בתוך הכלל אף אחד שמפחד

ומה כבודו יעשה עם ד"מ השלכנו עליך יהבנו נא אתה תכלכלנו, כלומר, בך ה' בטחנו שתסבול המשא עבורינו אנא תסבול שהרי בך בטחנו, (מלשון הכתוב השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך) ועוד אין ספור דוגמאות לרוב.

לשיטתך, מי שיצא לחו"ל לקבץ נדבות ובעוד כמה דקות נקבעה לו פגישה עם גביר אחד, אסור לו לומר ולא לידי מתנת בשר ודם, או ד"מ מי שהזמין זה עתה הלוואה אסור שיאמר ולא לידי הלוואתם. ואנשי עסקים שאינם עוסקים בלימוד אסור להם לומר והאר עינינו בתורתך וכו' - והכלל בזה, שבכל מקום בתפלה שלבו בל עמו ועושה צחוק בעלמא, כאשר אין מתכוון לכך כלל אסור לו לבקש על זה הדבר, שהרי אינו מוכן להפסיק לעשות שנור.[*]

לשיטתך, אלו האומרים ונפשי כעפר לכל תהיה ושלא תהא קנאת אדם עלי ולא קנאתי על אחרים אמורים להיות כנים עם עצמם ולא להיות אחד בפה ואחד בלב, וכמו שאנו חייבים לומר שאנו מקבלים תשובה על העתיד עד שיעיד עליו יודע תעלומות הוא הדין מוטל עלינו להיות זוחלים ורועדים. (ולחנם טרחת לפרש הכוונה בזה, שכלל ישראל זוחלים ורועדים).
---
עצתי לך בטרם כבודו מסיק מסקנות בענין זה אנא ממך. הבט סביבך בתפלת ערבית כמה הם רציניים באמרם על כן ה' אלוקינו בשכבנו ובקומנו נשיח בחוקיך ונשמח בדברי תורתך ובמצותיך לעולם ועד, כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה!
---
[*]יתכן שיש ליישב בזה, שמבקש מה' שיזמן לו את פרנסתו באופן אחר ולא ע"י שנור וכדו' ויש לדון.

---
לא אמרתי שאין כאן קושי ועלינו לדעת מה הפשט בכל אלו המקומות שעל פניו נראה שלא כן הוא ולבו בל עמו, האיך אנו אומרים אותו, אך תן לי לחלוק על המסקנא שלך, כי אכן כל הסליחות ושאר התפילות ברכות ק"ש ותהלים ועוד כהנה, אין בהם כל קושי, וכפי שהראתי לך כמה דוגמאות.
---
כתבתי בחפזי ואקווה שהובנתי.

דוב גרין
הודעות: 124
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי דוב גרין » ו' ספטמבר 04, 2015 5:53 am

קורא עכביש כתב:ראיתי באיזה ספר מגדול בימינו - אולי קובץ הלכות עפ"י פסקי הגר"ש קמנצקי שי' - שאין לשנות הלשון בכ"ז ומסביר שם ש'שחר קמתי' קאי לפי המקום והזמן ואם הוא קם מוקדם מעט מסדרו הרגיל גם אם הוא לאחר העלות וכו' אי"ז כדובר שקרים וכו' , אשתדל להעלות הדברים בדויוקם

הליכות שלמה - מועדים ח"א עמ' ג', עיי"ש עוד.
נערך לאחרונה על ידי דוב גרין ב ו' ספטמבר 04, 2015 8:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5506
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 04, 2015 7:55 am

מעולם לא זכיתי להבין מה הבעיה ב"שחר קמתי". שחר זה בוקר, לא דווקא "עלות השחר" שפירושו: "עלות הבוקר". אם היה כתוב "עלות השחר קמתי" היה בעיה. אבל שחר??? "בשחר מברך שתים" הכוונה בעלות השחר????

סלקא דעתך
הודעות: 108
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ו' ספטמבר 04, 2015 8:57 am

משולש כתב:מעולם לא זכיתי להבין מה הבעיה ב"שחר קמתי". שחר זה בוקר, לא דווקא "עלות השחר" שפירושו: "עלות הבוקר". אם היה כתוב "עלות השחר קמתי" היה בעיה. אבל שחר??? "בשחר מברך שתים" הכוונה בעלות השחר????

העיה היא כאומר בחצות.
לומד_בישיבה כתב:
לגבי זוחלים ורועדים אפשר לכוון על כלל ישראל, וחלילה לחשוב שאין בתוך הכלל אף אחד שמפחד

ומה כבודו יעשה עם ד"מ השלכנו עליך יהבנו נא אתה תכלכלנו, כלומר, בך ה' בטחנו שתסבול המשא עבורינו אנא תסבול שהרי בך בטחנו, (מלשון הכתוב השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך) ועוד אין ספור דוגמאות לרוב.

לשיטתך, מי שיצא לחו"ל לקבץ נדבות ובעוד כמה דקות נקבעה לו פגישה עם גביר אחד, אסור לו לומר ולא לידי מתנת בשר ודם, או ד"מ מי שהזמין זה עתה הלוואה אסור שיאמר ולא לידי הלוואתם. ואנשי עסקים שאינם עוסקים בלימוד אסור להם לומר והאר עינינו בתורתך וכו' - והכלל בזה, שבכל מקום בתפלה שלבו בל עמו ועושה צחוק בעלמא, כאשר אין מתכוון לכך כלל אסור לו לבקש על זה הדבר, שהרי אינו מוכן להפסיק לעשות שנור.[*]


כבר חילקו כאן בין תהילים ותפילה שזה תקנת חז"ל ומסתבר שידעו שלא כל המתפללין יהיה פיהם וליבם שוים, ל'סתם' סליחות שאין חיוב מן הדין לאומרם כנוסחתם שכן צריםך פיו וליבו שוים.

גימפעל
הודעות: 2593
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 04, 2015 9:40 am

האם ע"פ ההלכה יש אכן שאלה לומר התפילות, כשלבו ופיו אין שווים, האם יש מהפוסקים שדנים ע"כ.

ברזילי
הודעות: 3231
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ספטמבר 04, 2015 10:13 am

"זוחלים ורועדים" אכן אפשר לומר על היחידים. אבל אם מסתפקים בפירוש כזה, גם שוקדים בצום לבם להכניע וכדומה יעלה על אותם השרידים אשר ד' קורא.

ביחס לסליחות (האשכנזיות) בכללותן, לענ"ד הבעיה רחבה וחריפה הרבה יותר מאשר אזכורים מקומיים של צום. חלק ניכר של הסליחות הנ"ל אינו עוסק בחרטה, תשובה וידוי ובקשת סליחה במובן המצומצם של המלה, אלא מושתת על פירוט נרחב של צרות הגלות מחד ונאמנותו של עם ישראל לקב"ה מצד שני, כבסיס לבקשת רחמים מן הקב"ה - לאמר, אכן חטאנו עוינו פשענו, אבל אחרי כל מה שאנו סובלים על יחוד שמך, סלח לנו.

דומני שקשה לבן דורנו להזדהות בכנות עם אמירה כזו, ככל שהדברים מתיחסים אליו אישית. החלק הראשון לא רלבנטי, ב"ה, והחלק השני לא נכון, בעוה"ר. אמנם לא פסו הצרות מן העולם, אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים". מאידך, גם "שלך הם עבדיך ועמך, הכל חפצים ליראה את שמך", קצת קשה לומר בלב שלם, לפחות מי שמכוון בזה על כללות עם ישראל.

כמובן, הפתרון הפשוט הוא להעביר את הטיעון מן הרמה האישית (או אפילו הציבורית של בני הדור הזה) אל הרמה ההיסטורית. בפרספקטיבה של אלפיים שנות גלות, באמת אפשר לדבר על עם של מלומדי מכות בעינוי וסבל מחד, אומצי שבחו בכל עת ועונה מאידך. אם היה מדובר על אמירת קינות העוסקות בגלות כאירוע היסטורי, ניחא. אבל בהקשר של בקשת סליחה, הפתרון הטבעי הזה עדיין מותיר את המתפלל, כמדומני, עם תחושת אי נוחות קשה. האמנם יש כאן בסיס לבקשת רחמים, הלא כל ההקדמה הזו על דורות קודמים שהיו רצוצים ומעונים ועם כל זאת לא אהבו אדונים אחרים, והם מיחדיך מעידיך וכו', היא קטגוריא על דורות האחרונים.

בברכה המשולשת
הודעות: 10518
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 04, 2015 12:15 pm

בגלל זה יש המוסיפים בלחש משפטי תודה לקב"ה על כל הטוב שגמלנו בדורות האחרונים ברחמיו ובחסדיו עמנו, ובמשפטים על הנאמנות של עם ישראל להשי"ת מכוונים שסטייתם של רבים מהנאמנות לקב"ה בדורות האחרונים (רח"ל) היא באשמת הגויים ימש"ו ועליהם להיענש עליה ולא עמ"י

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 12:32 pm

ברזילי כתב:"זוחלים ורועדים" אכן אפשר לומר על היחידים. אבל אם מסתפקים בפירוש כזה, גם שוקדים בצום לבם להכניע וכדומה יעלה על אותם השרידים אשר ד' קורא.

ביחס לסליחות (האשכנזיות) בכללותן, לענ"ד הבעיה רחבה וחריפה הרבה יותר מאשר אזכורים מקומיים של צום. חלק ניכר של הסליחות הנ"ל אינו עוסק בחרטה, תשובה וידוי ובקשת סליחה במובן המצומצם של המלה, אלא מושתת על פירוט נרחב של צרות הגלות מחד ונאמנותו של עם ישראל לקב"ה מצד שני, כבסיס לבקשת רחמים מן הקב"ה - לאמר, אכן חטאנו עוינו פשענו, אבל אחרי כל מה שאנו סובלים על יחוד שמך, סלח לנו.

דומני שקשה לבן דורנו להזדהות בכנות עם אמירה כזו, ככל שהדברים מתיחסים אליו אישית. החלק הראשון לא רלבנטי, ב"ה, והחלק השני לא נכון, בעוה"ר. אמנם לא פסו הצרות מן העולם, אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים". מאידך, גם "שלך הם עבדיך ועמך, הכל חפצים ליראה את שמך", קצת קשה לומר בלב שלם, לפחות מי שמכוון בזה על כללות עם ישראל.


על פניו כוונתו למה שאומר דוד המלך ע"ה בתהלים כי עליך הורגנו כל היום ובכל זאת שמך לא שכחנו, והוא חוזר על טיעון זה אין ספור פעמים, וכבר פירשו בזה חז"ל שהכוונה לברית מילה או לקריאת שמע וזהו כי עליך הורגנו כל היום ויש לדון אם ניתן לדחוק פירוש זה גם בסליחות ולא בדקתי כעת. (אציין, שמלבד מה שהק' חז"ל שלא יתכן לומר עליך הורגנו כל היום, עלינו לבדוק אם אכן כך היה בימי דוד המלך ע"ה וצ"ב).

מה שנכון נכון
הודעות: 9167
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 04, 2015 12:41 pm

ערוך השולחן תקפא,ד
ודע שיש ליזהר בסליחות אלו ושל בה"ב בשני דברים האחת דאלו שאינם מתענים ובהסליחה מוזכר לשון תענית או צום לא יאמרו זה דלא ליהוי כדובר שקרים ויאמרו לשון תפלה במקום תענית והשנית כי בהרבה מהסליחות נזכר שאמירתינו היא בלילה וקודם עלות השחר כמו בזעקם בעוד ליל או באשמורת הבקר וכיוצא באלו ועכשיו שבהרבה מקומות אומרים סליחות בעוד שכבר היום גדול והוה דובר שקרים ולכן ידלגו תיבות אלו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 12:54 pm

גימפעל כתב:האם ע"פ ההלכה יש אכן שאלה לומר התפילות, כשלבו ופיו אין שווים, האם יש מהפוסקים שדנים ע"כ.

בזמנו חשבתי שהפוסקים לא עמדו על כך היות ופיהם ולבם היו שווים ובאמרם על כן ה' אלוקינו בשכבנו ובקומנו נשיח בחוקיך ונשמח בדברי תלמוד תורתך וכו' לעולם ועד אכן התכוונו לכך.

וכפי הנראה אכן אשמנו מכל דור שאין אנו חלים ולא מרגישים כלל שדוברים שקרים אנו כלפי שמי' לא עלינו. ואפשר שטוב שכך, שאין אנו מרגישים מה שאנו אומרים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 1:30 pm

אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים"


אני חושב שמיתת ששה מליון בני אדם שרבים מהם סבינו או אבות סבינו ממלאת לצערנו את הטיעון הזה בהרבה מאד.

באופן כללי איני מבין כאן את הדיון.
יש הבדל מהותי בין אמירת בקשות שאדם מנסח לעצמו שאז הוא אמור לבטא את רגשותיו הוא בהתאם למצבו וצרכיו לבין אמירת נוסחים קבועים.
בכל אמירת נוסחים קבועים הן אם מדברי דהמע"ה או מדברי פייטנים מאוחרים אדם יודע שאין הוא המנסח ואין הכוונה רק על עצמו אלא על כלל ישראל כולו הן לטוב והן למוטב ובזה האופן באה הכוונה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 1:39 pm

נכון להיום מהו טענתו של בעל הסליחות.
והרי בדורינו אנו מי יאמר לן שכלל ישראל מוכן ללכת לכבשנים על קידוש השם. מהיכי תיתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:02 pm

????

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:05 pm

לא ירדתי לסוף דעתו של כת"ר.
הרב ברזילי שאל לאמר, שבעל הסליחות טוען שעל הקב"ה למחול לנו היות וכל היום נהרגנו עליך ושמך לא שכחנו וכו', ומה קשור לכאן השואה. וכי אנו עברנו את השואה שנוכל לומר כל היום נהרגנו ושמך וכו'. אלא א"כ כבודו מבקש לפרש שהכוונה בסליחות שעליו למחול לנו מפני שסבלנו מספיק בגלות.
--
כעין מה שפי' רש"י כאן.
{כב} הלא אלהים יחקר זאת שהוא יודע האמת מה שהיה בלבבנו, כי הוא יודע תעלומות לב, וגם הנסיון יעיד ע''ז, כי הלא. {כג} עליך הורגנו כל היום, שגם האנוסים שהמירו דתם בעת השמד נהרגו אחר כך ונשמדו, שבחנו וחקרו אחריהם ונודע להם שהם שומרים דת ישראל בסתר, א''כ. {כד} עורה למה תישן ה', שאתה עושה עצמך כישן שאינו רואה ומרגיש מה שנעשה אצלו, או.{כה} למה פניך תסתיר שאתה כמי שרואה ומסתיר פניו, או שתשכח לגמרי ענינו ולחצנו : {כו} כי שחה לעפר נפשנו, הוא גלות הנפש, וגם דבקה לארץ בטננו גלות הגוף : {כז} קומה עזרתה לנולישועת הנפש, ופדנו מגלות הגוף, והגם שאין לנו זכות עשה למען חסדך :

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:08 pm

וכי כל מי שאומר עליך הורגנו כל היום הכוונה שהוא עצמו נהרג הלא אם מת אינו מתפלל כבר.

בלי קשר לנושא הדיון שאיני מבין אותו כמו שכתבתי, מי לא מרגיש היום את עליך הורגנו כל היום?

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:13 pm

בילקוט ועוד כבר כתבו להקשות מהו כי עליך הורגנו ושם פי' דלא כרש"י ולר"י הכוונה ק"ש ולר"ש הכוונה ברית מילה וכבר האריכו בזה כאן באחד האשכולות.
--
ולעצם העניין מהו טענתו של בעל הסליחות, מדוע על הקב"ה למחול לנו. וכפי שהביא הרב ברזילי טענתו העיקרית שאנו נהרגים על קידוש ה' וזה אינו שנכון להיום אין אנו נהרגים על קידוש ה'.
--
ראה כאן. נושא: 'וכי היאך אפשר לו לאדם ליהרג בכל יום?' - מאמר חז"ל תמוה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:29 pm

לדברי הילקוט אין קשר לעניין. חז"ל כדרכם דרשו את המילים כל היום שהכוונה כל יום ממש, מה שוודאי אינו פשט הכתובים, ולכן ביארו שמדובר במילה שהיא כל יום ממש וכן דרך כל דרשות חז"ל המתוקים מדבש, אבל אינם משנים את הפשט.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' ספטמבר 04, 2015 2:37 pm

אני בהחלט מרכין ראש לפירושו של כבודו וצר לי שלא חשבתי על כך לבד.

אבקש רק להעיר שאלו המוכנים נכון להיום למסור את עצמם על קידוש ה' הנם 5 מנדטים בכנסת מקסימום לצערינו החילונים בוטחים בכוחי ועוצם ידי ואינם מעלים על דעתם כלל למסור את הנפש לטענתם הם יכולים לטפל לבד באירן ושברק אובמה לא יעשה לנו טובות לא מדובשך ולא מעוקצך.
ב. אין הכוונה שבאמת אנו נהרגים אלא אנו מוכנים ללכת על קידוש ה' כך נראה לענ"ד ע"פ מה שכת"ר כתב לפרש.

ברזילי
הודעות: 3231
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ספטמבר 04, 2015 2:59 pm

אוצר החכמה כתב:
אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים"

אני חושב שמיתת ששה מליון בני אדם שרבים מהם סבינו או אבות סבינו ממלאת לצערנו את הטיעון הזה בהרבה מאד.

באופן כללי איני מבין כאן את הדיון.
יש הבדל מהותי בין אמירת בקשות שאדם מנסח לעצמו שאז הוא אמור לבטא את רגשותיו הוא בהתאם למצבו וצרכיו לבין אמירת נוסחים קבועים.
בכל אמירת נוסחים קבועים הן אם מדברי דהמע"ה או מדברי פייטנים מאוחרים אדם יודע שאין הוא המנסח ואין הכוונה רק על עצמו אלא על כלל ישראל כולו הן לטוב והן למוטב ובזה האופן באה הכוונה.
א. אני מסכים שיש כאן ענין שרירותי במידת מה. מי שחי בתחושה שהשואה היא אירוע שקרה לנו, כלומר גם אם לא לי אישית אז לכלל ישראל של היום, באמת אין לו שום קושי כפי שהצגתי (אם כי עדיין יש להרהר בשאלה אם נכון לומר, מנקודת המבט הכללית, על השואה והדור שאחריה כל זאת באתנו ולא שכחנוך אבל זה כבר דיון אחר אולי). ברבות השנים (ולטעמי זה כבר קרה), אירועי השואה, כמו שאר שמדות והריגות יהפכו (בתחושתנו עכ"פ) להיסטוריה, אירועים שקרו לאבותינו.

ב. לענין השני שהזכרת, אמת כי הפיוטים מדברים מגרונה של כנסת ישראל ככלל, ולכן אינני רואה שום קושי בכך שפלוני אמר בכל יום אנו נשחטים, מסורים למכים ולמורטים, כשהוא עצמו לא חווה את השמד, או כשעברו שבועיים או שנתיים מן האירוע. עם זאת, ובכפוף להסתייגות לעיל (שאי אפשר למתוח קו ברור מתי האירוע הופך מאירוע עכשוי לאירוע היסטורי), לומר נוסח כזה ודומיו על אירועים שקרו לפני דורות הוא (לכל הפחות) שינוי משמעותי של כוונת המילות והפיכתן מזעקה אותנטית על משבר עכשווי לקינה על העבר. עם זה, כפי שכתבתי לעיל, אפשר עוד לחיות. מה שבעייתי יותר הוא שהמעבר מסליחה לקינה מעקר במידה רבה את מהותו של הפיוט כולו - איך ההקדמה על סבלם של דורות קודמים מהווה נימוק לסליחת עוונות של מי שהוא דור רביעי לאותן הצרות? ולאידך גיסא, אם אנו אומרים "בקשו להפרידי ממך ומיחודך ואני לא עזבתי פקודיך" בשם הדורות הקודמים, זה לימוד זכות על חטאינו, או ההפך מזה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 3:10 pm

ברבות השנים (ולטעמי זה כבר קרה), אירועי השואה, כמו שאר שמדות והריגות יהפכו (בתחושתנו עכ"פ) להיסטוריה, אירועים שקרו לאבותינו.


בעיני זה עצוב מאד אם אתה צודק.
לי קשה להאמין שהילדים שלי, לא רק אני, שסבתם ניצולת שואה ומכל משפחתה לא נשאר מאומה, וגם ממשפחת סבם אבי זללה"ה לא נשארו כי אחד מעיר ושנים ממשפחה תחת היותם משפחה גדולה ומפוארת, קשה לי להאמין שהם לא מרגישים את זה אלא כאירוע היסטורי.
מעבר לזה שגם כאן בארץ לא באנו אל המנוחה ואל הנחלה, ובכל יום קמים עלינו אוייבינו להמיתנו ולצערינו לעתים הם מצליחים וממנו אכלה חרב במלחמות וממנו נשרפים (כגון בבקבוקי תבערה), אני מתקשה להבין איך אפשר להרגיש שאנחנו איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו וח"ו לא להרגיש שהנרצחים והנשרפים הם חלק ממנו.

גימפעל
הודעות: 2593
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 04, 2015 3:20 pm

לומד_בישיבה כתב:
גימפעל כתב:האם ע"פ ההלכה יש אכן שאלה לומר התפילות, כשלבו ופיו אין שווים, האם יש מהפוסקים שדנים ע"כ.

בזמנו חשבתי שהפוסקים לא עמדו על כך היות ופיהם ולבם היו שווים ובאמרם על כן ה' אלוקינו בשכבנו ובקומנו נשיח בחוקיך ונשמח בדברי תלמוד תורתך וכו' לעולם ועד אכן התכוונו לכך.

וכפי הנראה אכן אשמנו מכל דור שאין אנו חלים ולא מרגישים כלל שדוברים שקרים אנו כלפי שמי' לא עלינו. ואפשר שטוב שכך, שאין אנו מרגישים מה שאנו אומרים.

בדורות הקודמים היו צריכים לחשוש כפי דרגתם וכמו שהדורות הראשונים היו מתוודים ומבקשים סליחות.

משולש
הודעות: 5506
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 04, 2015 3:29 pm

ראיתי במקור חיים לחוות יאיר שי"א שפזמון ''אזכרה אלקים ואהמיה" אין לומר אא"כ הקהל או חזן בוכים. והוא דוחה את זה שם.

ובנוגע למי שלא הבין איפה נשחטים ונטבחים, נכון ליום הזכרון האחרון יש 23,320 חללי מערכות ועוד 2,495 אזרחים נרצחו בפעולות איבה. ורק אתמול חמשה בחורים כמעט נרצחו בגלל שהלכו לקברי אבות. וברגעים אלו מופנים לכיוונו של כל אחד מאתנו אלפי משגרי רקטות מצפון ומדרום, ובאיראן מכינים לנו אטום רח"ל. (בלי להזכיר את החורבן רק לפני 70 שנה שהיה שווה בחומרתו לחורבנות בית המקדש ואלפי שרידים ממנו עדיין מסתובבים בינינו עם מספרים על הזרוע עד 120).

וחלק גדול מאוד מא"י (כפרי יש"ע) הוא סכנת לינץ' ליהודים.


היו דיונים במשך הדורות על הסליחות האלו, (מהמנהג בימינו נראה שהתקבלה ההכרעה לא לשנות כלום עד כמה שאפשר). אבל יתכן שבדורנו אין ויכוח.

משולש
הודעות: 5506
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 04, 2015 3:31 pm

דרך אגב, נראה לי שהזכרת הצרות אינה בשביל לומר שסבלנו די, אלא בשביל להזכיר זכות הקדושים הנרצחים שזכותם תעמוד לנו. כמו שהפייטנים מזכירים את זה הרבה פעמים. (כמו למשל "חי זכזוך קוום תשמר לנו וצרותינו תגמור").

גימפעל
הודעות: 2593
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 04, 2015 4:05 pm

משולש כתב:ראיתי במקור חיים לחוות יאיר שי"א שפזמון ''אזכרה אלקים ואהמיה" אין לומר אא"כ הקהל או חזן בוכים. והוא דוחה את זה שם.

ובנוגע למי שלא הבין איפה נשחטים ונטבחים, נכון ליום הזכרון האחרון יש 23,320 חללי מערכות ועוד 2,495 אזרחים נרצחו בפעולות איבה. ורק אתמול חמשה בחורים כמעט נרצחו בגלל שהלכו לקברי אבות. וברגעים אלו מופנים לכיוונו של כל אחד מאתנו אלפי משגרי רקטות מצפון ומדרום, ובאיראן מכינים לנו אטום רח"ל. (בלי להזכיר את החורבן רק לפני 70 שנה שהיה שווה בחומרתו לחורבנות בית המקדש ואלפי שרידים ממנו עדיין מסתובבים בינינו עם מספרים על הזרוע עד 120).

וחלק גדול מאוד מא"י (כפרי יש"ע) הוא סכנת לינץ' ליהודים.


היו דיונים במשך הדורות על הסליחות האלו, (מהמנהג בימינו נראה שהתקבלה ההכרעה לא לשנות כלום עד כמה שאפשר). אבל יתכן שבדורנו אין ויכוח.

חזרנו שוב אם נהרגים בגלל יהדותם או מלחמת שכנים וה"ה השואה שהוזכרה לעיל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 04, 2015 5:10 pm

אין לזה קשר לעניין. הדיון היה על מיתה על קידוש ה' והכללים בזה, אבל ברור שכשבא מלך בני עמון ונלחם בישראל, או כשעשו פרעות ביהודים בטענה שהם מלווים ברבית או מפיצים את המוות השחור היה אפשר לומר ואנחנו נטבחים ונשחטים.

צולניק
הודעות: 995
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי צולניק » ו' ספטמבר 04, 2015 5:28 pm

אוצר החכמה כתב:אין לזה קשר לעניין. הדיון היה על מיתה על קידוש ה' והכללים בזה, אבל ברור שכשבא מלך בני עמון ונלחם בישראל, או כשעשו פרעות ביהודים בטענה שהם מלווים ברבית או מפיצים את המוות השחור היה אפשר לומר ואנחנו נטבחים ונשחטים.

למה אין לזה קשר לענין? אתה מרגיש שאלו שנהרגים היום ע"י הערבים זה על יחוד שמו יתברך, לענינו נראה שיש כאן מריבה על קרקעות.

ברזילי
הודעות: 3231
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ספטמבר 04, 2015 5:42 pm

לא באתי לזלזל בכבודו ובכאבו של אף הרוג, אבל צריך לשמור על פרופורציות. לא כל עימות צבאי מצדיק סגנון של "דחופים סחופים נתונים לטרוף", גם בלי קשר לשאלה אם אפשר לראות בעימות הנ"ל הוא מלחמה על ייחוד שמו יתברך. האמנם כל הגויים יושבים שלוים, ורק אנחנו דוויים וסחופים?

בברכה המשולשת
הודעות: 10518
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 04, 2015 5:47 pm

א. "המריבה על קרקעות" היא היא על יחוד שמו יתברך שהרי אין מדובר על סתם "קרקעות" אלא על אדמתה הקדושה של א"י שכל גרגיר וגרגיר ממנה הוא קודש.
ב. לגוף הדיון, כמדומני שקשה לומר משפטים בפיוטים כמו "איך נפתח לפניך דר מתוחים" (אצלנו, בנוסח ליטא, זה הפתיחה לסליחות של יום ראשון) שיש בו משפט כמו "עינינו כלות בלי מצוא רוחים" שב"ה אינו כן, וכן בפיוט הבא "אין מי יקרא בצדק" בו נאמר "פזורים פרודים ובגויים עבוטים" ובפיוט הבא "תבא לפניך שועת חנון" (כמעט לאורך כל הפיוט) וכן משפטים רבים בסליחה הראשונה של יום שני "אם עונינו רבו להגדיל" וכן הסליחה הבאה "אויתיך קויתיך מארץ מרחקים" וכו' וכו'
ג. זאת אומרת, שאה"נ את עניין קידוש השם ודאי שייך להזכיר בדורותינו גם בגלל השואה הנוראה וגם בגלל שלא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה ביחס למלחמת הגויים ימש"ו בעם ישראל, אך הביטויים על גלות ושעבוד ושפלות גמורה מול הגויים ימש"ו וכו' מן הראוי (לענ"ד) להזכיר גם חסדי השי"ת עמנו שאין הדברים כן בדורותינו תהילה להשי"ת

כתבתי לפני שראיתי את דבריו של הרב ברזילי


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים