מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 6952
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 20, 2015 8:13 pm

מתוך ספר התדיר
קבצים מצורפים
שינוי מעשה.pdf
(361.19 KiB) הורד 208 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 2733
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 29, 2016 11:29 am

דווקא הרמב"ם כתב שאדם לא ינזר ממאכלות שלא אסרה תורה וכדו' איך זה מתאים?

השואל מרבו
הודעות: 360
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי השואל מרבו » ב' אוגוסט 29, 2016 1:01 pm

פרי יהושע כתב:דווקא הרמב"ם כתב שאדם לא ינזר ממאכלות שלא אסרה תורה וכדו' איך זה מתאים?


איפה בדיוק כתב כן הרמב"ם?

איתן
הודעות: 593
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי איתן » ב' אוגוסט 29, 2016 1:26 pm

השואל מרבו כתב:
פרי יהושע כתב:דווקא הרמב"ם כתב שאדם לא ינזר ממאכלות שלא אסרה תורה וכדו' איך זה מתאים?


איפה בדיוק כתב כן הרמב"ם?

שמונה פרקים לרמב"ם פרק ד
ואם יבוא האיש הסכל, בלא ספק, וישתדל להוסיף על אלה הדברים, כגון שיאסור האכילה והשתיה נוסף על מה שנאסר מן המאכלות, ויאסור הזיווג נוסף על מה שנאסר מן הביאות, ויתן כל כספו לעניים או להקדש, נוסף על מה שבתורה מן הצדקה וההקדשות והערכים - יהיה זה עושה מעשי הרע והוא לא ידע, ויגיע אל הקצה האחד, ויצא מן המיצוע לגמרי. ולחכמים בזה הענין דבר, לא ראיתי מעולם נפלא ממנו, והוא בגמרא דבני מערבא, בתשיעי מנדרים. דיברו בגנות אותם המקבלים על עצמם שבועות ונדרים, עד שנשארים כעין אסירים, ואמרו שם זו הלשון: "ר' אדי בשם ר' יצחק: לא דייך מה שאסרה לך התורה, אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים?". וזה הוא הענין אשר זכרנוהו בשווה, בלא תוספת ובלא חסרון.

אמנם, אצל ר"א בן הרמב"ם יש שיטה אחרת מאשר לאביו בנושא הזה.

השואל מרבו
הודעות: 360
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי השואל מרבו » ב' אוגוסט 29, 2016 1:50 pm

איתן כתב:
השואל מרבו כתב:
פרי יהושע כתב:דווקא הרמב"ם כתב שאדם לא ינזר ממאכלות שלא אסרה תורה וכדו' איך זה מתאים?


איפה בדיוק כתב כן הרמב"ם?

שמונה פרקים לרמב"ם פרק ד
ואם יבוא האיש הסכל, בלא ספק, וישתדל להוסיף על אלה הדברים, כגון שיאסור האכילה והשתיה נוסף על מה שנאסר מן המאכלות, ויאסור הזיווג נוסף על מה שנאסר מן הביאות, ויתן כל כספו לעניים או להקדש, נוסף על מה שבתורה מן הצדקה וההקדשות והערכים - יהיה זה עושה מעשי הרע והוא לא ידע, ויגיע אל הקצה האחד, ויצא מן המיצוע לגמרי. ולחכמים בזה הענין דבר, לא ראיתי מעולם נפלא ממנו, והוא בגמרא דבני מערבא, בתשיעי מנדרים. דיברו בגנות אותם המקבלים על עצמם שבועות ונדרים, עד שנשארים כעין אסירים, ואמרו שם זו הלשון: "ר' אדי בשם ר' יצחק: לא דייך מה שאסרה לך התורה, אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים?". וזה הוא הענין אשר זכרנוהו בשווה, בלא תוספת ובלא חסרון.

אמנם, אצל ר"א בן הרמב"ם יש שיטה אחרת מאשר לאביו בנושא הזה.


אבל האם הרמב"ם התכוון שלא יפרוש אדם כלל מענייני העוה"ז? הלא בספר התדיר כתב בסך הכל שלא לאכול בשר וכדומה בימות החול, לא לפרוש לגמרי. [אמנם א"א להוכיח מזה שהרי בשבת הוא מצוה, אבל עכ"פ לא מיירי מלפרוש לגמרי] הלא גם הרמב"ם מודה למושג "קדש עצמך במותר לך", ועי' במסילת ישרים מש"כ, האם אין הרמב"ם מודה לדבריו?

אני כותב מתוך חוסר עיון וחוסר ידיעה במשנת הרמב"ם בעניין, אבל לפו"ר אני לא מבין את הסתירה.

פרי יהושע
הודעות: 2733
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 29, 2016 3:15 pm

ברמב"ם משמע שאין להוסיף כלל על מה שאסרה התורה, וכל המוסיף יוצא מהמידה הממוצעת המביאה את האדם לשלימות המידות ולנבואה.

איתן
הודעות: 593
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי איתן » ב' אוגוסט 29, 2016 3:35 pm

השואל מרבו כתב:אבל האם הרמב"ם התכוון שלא יפרוש אדם כלל מענייני העוה"ז? הלא בספר התדיר כתב בסך הכל שלא לאכול בשר וכדומה בימות החול, לא לפרוש לגמרי. [אמנם א"א להוכיח מזה שהרי בשבת הוא מצוה, אבל עכ"פ לא מיירי מלפרוש לגמרי] הלא גם הרמב"ם מודה למושג "קדש עצמך במותר לך", ועי' במסילת ישרים מש"כ, האם אין הרמב"ם מודה לדבריו?

אני כותב מתוך חוסר עיון וחוסר ידיעה במשנת הרמב"ם בעניין, אבל לפו"ר אני לא מבין את הסתירה.

לפי משנת הרמב"ם חוקי התורה מתחלקים לשלושה קבוצות: אלו שמכשירים את האדם לעיון השכלי ע"י תיקון של מדותיו או גופו (למשל, המאכלות האסורות) כי מי שרדוף אחר המאכל אינו יכול לעיין במהות ה', אלו המכשירים את החברה - כי בחברה שאינה מתוקנת אין אפשרות לחבריה ללמוד על ה', וכן מצוות שבאות ללמד דעות נכונות במישרין, כמו איסור ע"ז וכו'
כל המצוות הולכות לכוון מטרה אחת - לימוד דעת ה', במישרים או בעקיפין. עיין למשל בקצרה במו"נ ח"ג פרק כ"ז-כ"ח.
התורה זה חוקה של העם שמאפשרת לעם שלם להגיע לידיעת ה' ולעולם הבא.
על כל פנים מה שחשוב לענינינו שלפי שיטת הרמב"ם התורה כבר קבעה את הדרכים שמביאים להצלחה, ואין להתחכם עליהם.
(לפעמים יש לנטות קצת מן הדרך האמצעית במקומות שלאדם יש נטיה לכוון ההפוך - כדי לא ליפל לקצה היותר מושך מטבעו ויותר מזיק מן השניים, או באופן זמני - כדי לתקן את המידה הפגומה שלצד ההפוך).

למדתי את זה לפנ ברבה זמן. אם רצונך לעיין - אני ממליץ על ספרו של מו"ר הרב אליהו טבגר על הלכות דעות לרמב"ם. פרקים א-ג.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?194089

אני אישית לא טענתי שיש סתירה. רק הבאתי את מקור לרמב"ם המובא ע"י פרי יהושע. אף שסיפור אינו הכי ברוח הרמב"ם הוא יתכן. מה גם שמובא שם שהתכלית היה להרבות בלימוד תורה (אולי זה רק על הפרישות מאשתו). על כל פנים מי אמר שהרמב"ם סבר שתיקן לגמרי את כל מידותיו והגיע לדרך האמצע? אולי הוא סבר שיש מה לתקן?
אך איני מכיר את ספר התדיר ואת מחברו, ומה גם הוא מביא את דבר בלשון "וכך אומרים על הרמב"ם". לכן לא הייתי סומך על המקור הזה.

אך מי שרוצה מעשה רב על הרמב"ם בנושא של תשובה:במספיק לעובדי ה' לר"א בן הרמב"ם הוא מביא שאביו פעם ראה מישהו שאמר שהוא לא יודע על מה לעשות תשובה. והרמב"םאמר על זה: מה מסכן האדם הזה שאפילו אינו יודע על מה יש לו לעשות תשובה. כררגע הבפר לא לפני ואיני יכול לציין למקום מדוייק.

השואל מרבו
הודעות: 360
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: מעשה רב: הנהגת הרמב"ם ליוהכ"פ

הודעהעל ידי השואל מרבו » ב' אוגוסט 29, 2016 3:43 pm

איתן כתב:
אני אישית לא טענתי שיש סתירה. רק הבאתי את מקור לרמב"ם המובא ע"י פרי יהושע. אף שסיפור אינו הכי ברוח הרמב"ם הוא יתכן. מה גם שמובא שם שהתכלית היה להרבות בלימוד תורה (אולי זה רק על הפרישות מאשתו). על כל פנים מי אמר שהרמב"ם סבר שתיקן לגמרי את כל מידותיו והגיע לדרך האמצע? אולי הוא סבר שיש מה לתקן?
אך איני מכיר את ספר התדיר ואת מחברו, ומה גם הוא מביא את דבר בלשון "וכך אומרים על הרמב"ם". לכן לא הייתי סומך על המקור הזה.



זה גופא התכוונתי לשאול, היכן בדיוק הרמב"ם שממנו יש סתירה לספר התדיר?


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים