ביאורים בפיוטי הסליחות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 6857
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 06, 2015 10:24 am

פנינה נפלאה בפיוט הסליחה של רבי שלמה הבבלי, בסליחות ליום ג' לפני ר"ה, (שמעתי מחכ"א שליט"א, ושו"ר בכמה מן הסליחות המבוארות שעמדו בזה).

ז"ל התו"כ פ' בחוקותי "ופניתי אליכם, משלו משל למה הדבר דומה למלך ששכר פועלים הרבה והיה שם פועל אחד ועשה עמו מלאכה ימים הרבה, נכנסו הפועלים ליטול שכרם ונכנס אותו הפועל עמהם אמר לו המלך לאותו הפועל בני אפנה לך, הרובים הללו שעשו עמי מלאכה ממועטת ואני נותן להם שכר מועט, אבל את חשבון רב אני עתיד לחשב עמך, כך היו ישראל בעולם הזה מבקשים שכרם מלפני המקום, ואומות העולם מ"ה מבקשים שכרם מלפני המקום, והמקום אומר להם לישראל בניי אפנה לכם, אומות העולם הללו עשו עמי מלאכה מועטת ואני נותן להם שכר מועט, אבל אתם חשבון רב אני עתיד לחשב עמכם לכך נאמר ופניתי אליכם, ופניתי אליכם, בטובה, והפריתי אתכם בפריה ורבייה, והרביתי אתכם, בקומה זקופה, והקימותי את בריתי אתכם, לא כברית הראשונה שהפרתם אותה, שנאמר אשר המה הפרו את בריתי ואני מעלתי בם נאום ה' אלא ברית חדשה שלא תופר מעתה שנאמר לכן הנה ימים באים נאום ה' וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה וכו'
והפקדתי עליכם בהלה, שיהיו המכות פוקדות אתכם מזו לזו, עד שהראשונה פקודה אצליכם אביא אחרת ואסמכה לה בהלה מכה המבהלת את הבריות, ואיזו זו זו מכת מותן".

וע"ז מיוסד הבית בתוך הפיוט "אין כמדת בשר":
פעולת הרובים מיעוט מלאכת / פריעת שכר רבה והולכת / צופה הפנות ועתה נמשכת / צרה פקודה ואחרת נסמכת.
(והניקוד צריך להיות צופָה הפנות ועִתה נמשכת, ולא כמו אלו שטעו בזה)
שו"ר דכבר עמד בזה רבינו בעל ערוגת הבושם, (רבו של האו"ז), בח"ג עמוד 407. עי"ש ותמצא נחת.

--

פנינה נוספת. (וכבר עמדו עליה מפרשי הסליחות).
ז"ל רבי שלמה הבבלי בסליחה ליום ב' דעשי"ת:
"מלא רדפתי וחסרה שנת גאולי".
וז"ל רש"י באיכה פ"א:
"לפני רודף - כל רודף שבמקרא חסר וזה מלא שנרדפו רדיפה שלימה על כן יסד הפייט מלא רודפתי וחסרה שנת גאולי, שנת גאלי באה חסר כתיב".

גם זה נמצא בערוגת הבושם שם עמוד 576, עי"ש עוד ביאור כל הפיוט.

עושה חדשות
הודעות: 6857
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 06, 2016 11:15 pm

חי רוכב על עב קל, אם תעלני במשקל, צדקי כחול ים יתקל, ורשעי כנוצה יקל, ואם נתיב אורחי מעוקל, ודיני כשור הנסקל, שקלה בפלס מהולל, איש מפשעים מחולל

מה ההסבר הפשוט של הפיתרון הנפלא שקלה בפלס וכו'? איך זה יעזור ל"שור הנסקל"?

ראיתי שהאריך בזה בערבי נחל דרוש ג לשבת שובה, וכן ראיתי מי שפירש מהולל-משוגע, האם יש הסברים נוספים - פשוטים?

כח הטענה
הודעות: 240
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי כח הטענה » ה' אוקטובר 06, 2016 11:41 pm

איש מפשעים מחולל הוא המשיח ור"ל שבזכות צדקתו של המשיח יכפר על עוונותינו. כך לפחות כיוונתי אני הקטן בשעת אמירת הסליחה הזו.

בברכה המשולשת
הודעות: 9179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 07, 2016 9:12 am

כח הטענה כתב:איש מפשעים מחולל הוא המשיח ור"ל שבזכות צדקתו של המשיח יכפר על עוונותינו. כך לפחות כיוונתי אני הקטן בשעת אמירת הסליחה הזו.


גם אני הקטן כיוונתי כך

כח הטענה
הודעות: 240
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי כח הטענה » ו' אוקטובר 07, 2016 11:30 am

בברכה המשולשת כתב:
כח הטענה כתב:איש מפשעים מחולל הוא המשיח ור"ל שבזכות צדקתו של המשיח יכפר על עוונותינו. כך לפחות כיוונתי אני הקטן בשעת אמירת הסליחה הזו.


גם אני הקטן כיוונתי כך
בש"כ.
ואצ"ל שהוא על פי ישעיהו פרק נג.

עושה חדשות
הודעות: 6857
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 08, 2016 8:45 pm

לקט פירושים (מתוך מדגם אקראי בביהכנ"ס, וכמובן אפשר לשלב כמה ביחד).
1. מהולל הכוונה משוגע, וזה ההטייה לכף זכות, הא אין אדם חוטא אא"כ נכנסה בו רוח שטות.
2. משוגע, אבל הכוונה למשקל משוגע, דהיינו משקל המטה לכף זכות.
3. מהלל, דהיינו להוסיף למשקל הזכויות את כל ההילולים והשבחים שנאמרו על ידינו.
4. מפשעים מחולל היינו המשיח, ובזכותו, וכנ"ל.
5. מפשעים מחולל - הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אימי וכו', וזה צד זכות כי מתחילה חוללנו בפשע.
6. לא זוכר.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים