מענה לשון כתב:מופיע בספרים ש'ובכן' הוא מנין ע"ח כמנין ג"פ הוי"ה
והנה פנינה נאה
האם אכן היו שכיוונו כך?
עושה חדשות כתב:אגב, אצל הר"י בר יקר ראיתי שגורס: ובכן תן פחדך, ובכן תן כבוד, ואז צדיקים יראו וכו'. יש כזו גירסא בעוד מקורות?
ברזילי כתב:שתי הנוסחאות (ובכן צדיקים/ואז צדיקים) מופיעות מאז ימי הגאונים. הנוסחא ואז קיימת עד היום גם במנהג אשכנז ורומא (סקירה קצרה כתב ר"מ זיכל בירושתנו ב).
ברזילי כתב:בית הכנסת הגדול ברומא מתפלל כמנהג בני רומא... וכן עוד כמה בתי כנסת אחרים בעיר (אבל לא כולם, יש הרבה ספרדיים, ואחד אשכנזי). מן הסתם יש עוד בתי כנסת כאלה באיטליה. יש גם לפחות בית כנסת איטלקי אחד בירושלים, אינני יודע עד כמה הוא נאמן למקור.
במסתרים כתב:מה פירוש המלות למובא בקובץ שיטות קמאי ר"ה: ובכן לשון מלכות כמו ובכן אבוא אל המלך
מה שנכון נכון כתב:עושה חדשות כתב:אגב, אצל הר"י בר יקר ראיתי שגורס: ובכן תן פחדך, ובכן תן כבוד, ואז צדיקים יראו וכו'. יש כזו גירסא בעוד מקורות?
כן הוא בעוד הרבה מאד מקורות, הן בספרד והן אשכנז. כמדומני שהמנהג נשתנה בגלל מש"כ המ"א סי' תקפב בשם הזוהר. למעשה נהוג כיום רק אצל בני תימן.
[וע"ע בחיבור התשובה למאירי עמ' 295].
ועליה אני דן.חד ברנש כתב:על גירסת אשכנז הקדומה 'ואז צדיקים' כתב רבש"ה בשרשיו באריכות רבה.
על דרשת 'ובכן' ג"פ כתב אבודרהם (ושמא נטל את הדברים, כהרגלו, מפירושו של ר"י בר יקר).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים