עמוד 1 מתוך 1

ובכן

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:59 pm
על ידי עושה חדשות
מצד אחד:
ז"ל ערוגת הבושם - אין לומ׳ ובכן תן פחדך ה׳ אלהינו על כי בכן עצמו שם אנ״י וה״ו בגימ׳ שם.

ומצד שני:
ז"ל אבודרהם (מר"י בר יקר) - וי"מ בכן שהוא שבעים ושתים שמות כי בכן עולה למנין ע"ב ואינו מתישב פירוש זה שהרי מזכיר אחרי ובכן ה' אלהינו. ועוד לא מצאנו שהשם נקרא בכן בשום מקום.

ובדרך המיצוע:
סידור ר"ש מגרמייזא - ובכן תן פחדך הוא אחד משמותיו של הקב״ה. ומן הטעם הזה יש שאין מניחין לומר תן פחדך ה׳ אלוקינו, אלא תן פחדך בלבד. ומיהו אין למחות האומרים תן פחדך ה׳ אלוקינו, דלעולם אנשי כנסת הגדולה ושאר גדולים וקדמונים אשר תיקנו התפילה ברוח הקודש, האמת אשר תיקנוה פעמים יסדו כנגד המדרש, אך דבר לא יצא מידי פשוטו לעולם ועד.


מכירים עוד?

Re: ובכן

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 6:51 pm
על ידי שבטיישראל
הזוה"ק פ' בא מענין ג"פ ובכ"ן

כתבי האריז"ל בענין ד"פ ובכ"ן

הרמ"ק בתפילה למשה ובהקדמת בנו ר' גדליה לספר או נערב

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:17 pm
על ידי מענה לשון
מופיע בספרים ש'ובכן' הוא מנין ע"ח כמנין ג"פ הוי"ה

והנה פנינה נאה
1.JPG
1.JPG (56.76 KiB) נצפה 9163 פעמים


האם אכן היו שכיוונו כך?

Re: ובכן

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 2:57 am
על ידי לעומקו של דבר
מענה לשון כתב:מופיע בספרים ש'ובכן' הוא מנין ע"ח כמנין ג"פ הוי"ה

והנה פנינה נאה
1.JPG


האם אכן היו שכיוונו כך?

ידוע שהיה שנורע"ר מקצועי שפעם הגיע לבית של גביר אחד, ולא הסכימו אנשי ביתו להכניסו בשום אופן.
לסוף הוא ביקש להכנס ולומר רק שני מילים מתפילת הימים הנוראים, הא ותו לא! ושאם ידבר יותר יוציאוהו תיכף בכוח. הסכימו.
נכנס אצל הגביר והכריז "ובכן, תן!"

Re: ובכן

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 11:28 pm
על ידי עושה חדשות
אגב, אצל הר"י בר יקר ראיתי שגורס: ובכן תן פחדך, ובכן תן כבוד, ואז צדיקים יראו וכו'. יש כזו גירסא בעוד מקורות?

Re: ובכן

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 11:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:אגב, אצל הר"י בר יקר ראיתי שגורס: ובכן תן פחדך, ובכן תן כבוד, ואז צדיקים יראו וכו'. יש כזו גירסא בעוד מקורות?

כן הוא בעוד הרבה מאד מקורות, הן בספרד והן אשכנז. כמדומני שהמנהג נשתנה בגלל מש"כ המ"א סי' תקפב בשם הזוהר. למעשה נהוג כיום רק אצל בני תימן.
[וע"ע בחיבור התשובה למאירי עמ' 295].

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 12:05 am
על ידי ברזילי
שתי הנוסחאות (ובכן צדיקים/ואז צדיקים) מופיעות מאז ימי הגאונים. הנוסחא ואז קיימת עד היום גם במנהג אשכנז ורומא (סקירה קצרה כתב ר"מ זיכל בירושתנו ב).

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 2:30 pm
על ידי משולש
ברזילי כתב:שתי הנוסחאות (ובכן צדיקים/ואז צדיקים) מופיעות מאז ימי הגאונים. הנוסחא ואז קיימת עד היום גם במנהג אשכנז ורומא (סקירה קצרה כתב ר"מ זיכל בירושתנו ב).

יש היום קהילות כמנהג רומא?

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 2:49 pm
על ידי ברזילי
בית הכנסת הגדול ברומא מתפלל כמנהג בני רומא... וכן עוד כמה בתי כנסת אחרים בעיר (אבל לא כולם, יש הרבה ספרדיים, ואחד אשכנזי). מן הסתם יש עוד בתי כנסת כאלה באיטליה. יש גם לפחות בית כנסת איטלקי אחד בירושלים, אינני יודע עד כמה הוא נאמן למקור.

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 5:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
ברזילי כתב:בית הכנסת הגדול ברומא מתפלל כמנהג בני רומא... וכן עוד כמה בתי כנסת אחרים בעיר (אבל לא כולם, יש הרבה ספרדיים, ואחד אשכנזי). מן הסתם יש עוד בתי כנסת כאלה באיטליה. יש גם לפחות בית כנסת איטלקי אחד בירושלים, אינני יודע עד כמה הוא נאמן למקור.


די נאמנים (עד כמה שהביהכ"נ פעיל)

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 8:40 pm
על ידי עושה חדשות
ועוד אשאל, מה הפירוש הפשוט של המילה "ובכן": האם "ואז", או "ובזה". והאם זה חייב להיות אותה משמעות של דברי אסתר "ובכן אבוא".

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 9:20 pm
על ידי במסתרים
מה פירוש המלות למובא בקובץ שיטות קמאי ר"ה: ובכן לשון מלכות כמו ובכן אבוא אל המלך

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 9:21 pm
על ידי משולש
במסתרים כתב:מה פירוש המלות למובא בקובץ שיטות קמאי ר"ה: ובכן לשון מלכות כמו ובכן אבוא אל המלך

חבל, עד שהבאת קובץ שיטות היית צריך להביא את המקור שם.
זכור לי שהרוקח אומר ש'ובכן' פירושו 'אז'.

Re: ובכן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 9:38 pm
על ידי במסתרים
מתנצל. לא זכרתי. כאן בסוף העמוד בשם סידור חסידי אשכנז
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=500

Re: ובכן

פורסם: א' יולי 16, 2017 5:17 pm
על ידי א' זעירא
מה שנכון נכון כתב:
עושה חדשות כתב:אגב, אצל הר"י בר יקר ראיתי שגורס: ובכן תן פחדך, ובכן תן כבוד, ואז צדיקים יראו וכו'. יש כזו גירסא בעוד מקורות?

כן הוא בעוד הרבה מאד מקורות, הן בספרד והן אשכנז. כמדומני שהמנהג נשתנה בגלל מש"כ המ"א סי' תקפב בשם הזוהר. למעשה נהוג כיום רק אצל בני תימן.
[וע"ע בחיבור התשובה למאירי עמ' 295].

מצאתי עתה בכת"י אשכנזי מהמאה הט"ו הדורש כמין חומר על ג' "ובכן", האם יתכן שבאשכנז היו שהושפעו כבר אז ואמרו ג"פ "ובכן"?
אשמח למקורות ברורים.

Re: ובכן

פורסם: א' יולי 16, 2017 5:37 pm
על ידי חד ברנש
לא קראתי כעת את האשכול.
על גירסת אשכנז הקדומה 'ואז צדיקים' כתב רבש"ה בשרשיו באריכות רבה.
על דרשת 'ובכן' ג"פ כתב אבודרהם (ושמא נטל את הדברים, כהרגלו, מפירושו של ר"י בר יקר).

Re: ובכן

פורסם: א' יולי 16, 2017 5:53 pm
על ידי א' זעירא
חד ברנש כתב:על גירסת אשכנז הקדומה 'ואז צדיקים' כתב רבש"ה בשרשיו באריכות רבה.
על דרשת 'ובכן' ג"פ כתב אבודרהם (ושמא נטל את הדברים, כהרגלו, מפירושו של ר"י בר יקר).
ועליה אני דן.
האם יכול להיות שבאשכנז [שבה היה נהוג מקדמת דנא לומר "ואז צדיקים"] השתרש המנהג הספרדי-פרובנסלי לומר "ובכן צדיקים" כבר בימי תלמידי מהרי"ל?

Re: ובכן

פורסם: א' יולי 16, 2017 7:16 pm
על ידי ידוע תדע
עיין בטור

שהוא שאול על הלשון ובכן אבוא אל המלך

Re: ובכן

פורסם: א' אפריל 08, 2018 2:40 am
על ידי עושה חדשות
ואיך יסבירו את "ובכן שור או כשב או עז כי יולד"?
(יוצר ליום ב' דפסח).

כוונתי בעצם לשאול שאלת תם,
האם כל הפיוטים והפיסקאות הדומים בתבניתם,
של הימים הנוראים ושאר הרגלים בצלמם כדמותם,
באותו הזמן היתה כתיבתם,
או שהראשונים הם העיקר והשניים רק נצמדו למתכונתם.