ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 02, 2016 1:05 pm

אני הק' זכיתי לעבור לפני התיבה בק''ק נכבדה, ויש מן הציבור שתובעים נוסח קטעי חזנות ביניהם גם חזנים שמרחקם משמתומ''צ היה כעוצמת קולם.
האם ראוי בעת רעוא דרעוין לעמוד ולהתחנן בנוסח של עוברי עבירה יפה ככל שיהיה? ומה עוד כשכל הציבור יודעים מאיזו בטן היתה זאת?
בק''ק דידי נחלקו הדעות, ואנכי עצות אשית בנפשי כדת מה לעשות בכל שנה ושנה מחדש.,

פלגינן
הודעות: 2647
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי פלגינן » ו' ספטמבר 02, 2016 1:38 pm

אולי בשעה"ד יש להסתמך על הגרי"ז שהיה ברור לו שקוורטין הרהר תשובה בשעה שביצע את 'טיהר רבי ישמעאל'...

עמקן
הודעות: 1053
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי עמקן » ו' ספטמבר 02, 2016 3:31 pm

פלגינן כתב:אולי בשעה"ד יש להסתמך על הגרי"ז שהיה ברור לו שקוורטין הרהר תשובה בשעה שביצע את 'טיהר רבי ישמעאל'...

אני שמעתי זה בשם המנחת אלעזר. לא ראיתי שום מקור מוסמך לשמועתי, אבל דומני שאין זה מסגנון הגרי"ז.

צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 02, 2016 4:18 pm

פלגינן כתב:אולי בשעה"ד יש להסתמך על הגרי"ז שהיה ברור לו שקוורטין הרהר תשובה בשעה שביצע את 'טיהר רבי ישמעאל'...


אעשה 'פלגינן' לדברי 'עמקן'..

המעשה הוא בהגר''א קוטלר זצ''ל על 'וטיהר'. ולא בשעה שביצע אלא בשעה שחיבר. כיון שא''א לו לניגון כזה שיצא מלב טמא..

סגי נהור
הודעות: 3016
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ספטמבר 02, 2016 4:20 pm

אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...

צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 02, 2016 6:32 pm

סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


בשביל להרגיש איזה שטיקל נעשה בתשובה צריך להיות הגר''א קוטלר, ולא להיות סגי נהור...

אגב סגי נהור ור''א קוטלר,
פעם ראה מראה לא ראוי לעת זקנותו, הלך ודפק ראשו בכותל ואמר רבש''ע את כולם לקחת בשואה, לא יכלת לקחת גם אותי שלא אראה מראה כזה..

שבטיישראל
הודעות: 1808
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 02, 2016 6:49 pm

עמקן כתב:
פלגינן כתב:אולי בשעה"ד יש להסתמך על הגרי"ז שהיה ברור לו שקוורטין הרהר תשובה בשעה שביצע את 'טיהר רבי ישמעאל'...

אני שמעתי זה בשם המנחת אלעזר. לא ראיתי שום מקור מוסמך לשמועתי, אבל דומני שאין זה מסגנון הגרי"ז.


שקר וכיזב לא היה ולא נברא
וכמובן שגם רחוק מאוד מלהיות סגנונו של המנח"א למי שבקי קצת בסגנון דרגכו

מה גם שהמנח"א לא היה ידוע כמי שמחבב קטעי חזנות
(מסתברא מילתא שמעודו אפ' לא שמע שום קטע מקווארטין - יוס'עלע ראזענבלאט מסתברא שכן שמעו מאחר ששימש תקופה כחזן ביהכ"נ בעיר מונקאטש)

סגי נהור
הודעות: 3016
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' ספטמבר 03, 2016 9:20 pm

צבי וחמיד כתב:
סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


בשביל להרגיש איזה שטיקל נעשה בתשובה צריך להיות הגר''א קוטלר, ולא להיות סגי נהור...

מספרים את זה על כל מיני, כפי שראית כאן באשכול. ומסתברא מילתא שהסיפור נולד כתוצאה מהדיסוננס שמרגיש השומע, שמצד אחד מתרגש ומתעורר ומצד שני יודע את מקור הניגון, ומזה נוצר הצורך לספר שהמלחין הרהר תשובה בלבו והכל בא על מקומו בשלום.

צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ש' ספטמבר 03, 2016 10:29 pm

סגי נהור כתב:
צבי וחמיד כתב:
סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


בשביל להרגיש איזה שטיקל נעשה בתשובה צריך להיות הגר''א קוטלר, ולא להיות סגי נהור...

מספרים את זה על כל מיני, כפי שראית כאן באשכול. ומסתברא מילתא שהסיפור נולד כתוצאה מהדיסוננס שמרגיש השומע, שמצד אחד מתרגש ומתעורר ומצד שני יודע את מקור הניגון, ומזה נוצר הצורך לספר שהמלחין הרהר תשובה בלבו והכל בא על מקומו בשלום.

אעפ''י שדבריך נכונים, ורגש התשובה העולה בלב השומע מבקש שכך היה גם אצל המחבר, אך במחילה, הסיפור היה והיה, ועם הגר''א קוטלר. לא מפי השמועה..

שומר הגחלת
הודעות: 63
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שומר הגחלת » א' ספטמבר 04, 2016 2:04 am

צבי וחמיד כתב:אעפ''י שדבריך נכונים, ורגש התשובה העולה בלב השומע מבקש שכך היה גם אצל המחבר, אך במחילה, הסיפור היה והיה, ועם הגר''א קוטלר. לא מפי השמועה..


לא יאומן כי יסופר...
מר מעוניין לפקוח עינינו העוורות, וליידע אותנו בדבר מקור סיפור זה ואמיתותו? (ו...כמובן שלא מפי השמועה...)

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' ספטמבר 11, 2016 11:21 pm

סגי נהור כתב:
צבי וחמיד כתב:
סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


בשביל להרגיש איזה שטיקל נעשה בתשובה צריך להיות הגר''א קוטלר, ולא להיות סגי נהור...

מספרים את זה על כל מיני, כפי שראית כאן באשכול. ומסתברא מילתא שהסיפור נולד כתוצאה מהדיסוננס שמרגיש השומע, שמצד אחד מתרגש ומתעורר ומצד שני יודע את מקור הניגון, ומזה נוצר הצורך לספר שהמלחין הרהר תשובה בלבו והכל בא על מקומו בשלום.

ה"ברח דודי " ( גאולה לשבת חוהמ:פ)שלו משולב ממש בוטיהר

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' ספטמבר 11, 2016 11:40 pm

צבי וחמיד כתב:אני הק' זכיתי לעבור לפני התיבה בק''ק נכבדה, ויש מן הציבור שתובעים נוסח קטעי חזנות ביניהם גם חזנים שמרחקם משמתומ''צ היה כעוצמת קולם.
האם ראוי בעת רעוא דרעוין לעמוד ולהתחנן בנוסח של עוברי עבירה יפה ככל שיהיה? ומה עוד כשכל הציבור יודעים מאיזו בטן היתה זאת?
בק''ק דידי נחלקו הדעות, ואנכי עצות אשית בנפשי כדת מה לעשות בכל שנה ושנה מחדש.,

כלך לך אצל תשובתו של הגרמ"פ זצ"ל באגר"מ איני זוכר כעת היכן .בנוגע לבן תורה שעושה ניגונים וסני שומעניה וקחהו משם.

סגי נהור
הודעות: 3016
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 11, 2016 11:50 pm

שיר ורננים כתב:
סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


ה"ברח דודי " ( גאולה לשבת חוהמ:פ)שלו משולב ממש בוטיהר

מה שנכון נכון. בכלל אינני יודע מה מעורר לתשובה בטיהר ר' ישמעאל יותר מקטעים אחרים מלבד שאנשים נוהגים להתרגש ולהזדעזע ממוות ודם וכיו"ב (עד שדומה שמטעם זה מצאה את מקומה קינת אלה אזכרה במוסף יוה"כ). ולדידי היה מתקבל יותר אילו טענו שהרהר תשובה בשעה שחיבר את ה"ריבונו של עולם" שלו, שבו מבקש ומתחנן כבן המתחטא לפני קונו "להגות בתורתך ולקיים את מצוותיה", ומבקש שכל טוב "להבין ולהשכיל עמקי סודותיה"...

אבל מכיר אני שאם זולגת מעיני דמעה כשאני מאזין לקטע זה, מן הסתם הקב"ה אינו שומר דמעה זו בבית גנזיו.

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' ספטמבר 12, 2016 3:26 pm

סגי נהור כתב:
שיר ורננים כתב:
סגי נהור כתב:אלא ש"טיהר" דומה מאוד לשאר ניגוניו ולחניו של קוורטין, וצריך לומר שהיה "כל ימיו בתשובה"...


ה"ברח דודי " ( גאולה לשבת חוהמ:פ)שלו משולב ממש בוטיהר

מה שנכון נכון. בכלל אינני יודע מה מעורר לתשובה בטיהר ר' ישמעאל יותר מקטעים אחרים מלבד שאנשים נוהגים להתרגש ולהזדעזע ממוות ודם וכיו"ב (עד שדומה שמטעם זה מצאה את מקומה קינת אלה אזכרה במוסף יוה"כ). ולדידי היה מתקבל יותר אילו טענו שהרהר תשובה בשעה שחיבר את ה"ריבונו של עולם" שלו, שבו מבקש ומתחנן כבן המתחטא לפני קונו "להגות בתורתך ולקיים את מצוותיה", ומבקש שכל טוב "להבין ולהשכיל עמקי סודותיה"...

אבל מכיר אני שאם זולגת מעיני דמעה כשאני מאזין לקטע זה, מן הסתם הקב"ה אינו שומר דמעה זו בבית גנזיו.

אפשר והיא מצויה בתוך ים של דמעות של ר' איציק'ל מוורקא כממובא בסיפורי קרליבך. דו"ק ושמא תשכח

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' ספטמבר 12, 2016 3:28 pm

צבי וחמיד כתב:אני הק' זכיתי לעבור לפני התיבה בק''ק נכבדה, ויש מן הציבור שתובעים נוסח קטעי חזנות ביניהם גם חזנים שמרחקם משמתומ''צ היה כעוצמת קולם.
האם ראוי בעת רעוא דרעוין לעמוד ולהתחנן בנוסח של עוברי עבירה יפה ככל שיהיה? ומה עוד כשכל הציבור יודעים מאיזו בטן היתה זאת?
בק''ק דידי נחלקו הדעות, ואנכי עצות אשית בנפשי כדת מה לעשות בכל שנה ושנה מחדש.,

אני יודע שבנוסחו של רבינו הגרא"ל זצ"ל שילב הסלסול של "מבלעדי" כידוע למבינים ויודעי מדע.
ואף שיג ושיח היה לי עם יבלח"ט בנו הצדיק בזה העניין.

צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ג' ספטמבר 13, 2016 12:13 am

שיר ורננים כתב:
צבי וחמיד כתב:אני הק' זכיתי לעבור לפני התיבה בק''ק נכבדה, ויש מן הציבור שתובעים נוסח קטעי חזנות ביניהם גם חזנים שמרחקם משמתומ''צ היה כעוצמת קולם.
האם ראוי בעת רעוא דרעוין לעמוד ולהתחנן בנוסח של עוברי עבירה יפה ככל שיהיה? ומה עוד כשכל הציבור יודעים מאיזו בטן היתה זאת?
בק''ק דידי נחלקו הדעות, ואנכי עצות אשית בנפשי כדת מה לעשות בכל שנה ושנה מחדש.,

אני יודע שבנוסחו של רבינו הגרא"ל זצ"ל שילב הסלסול של "מבלעדי" כידוע למבינים ויודעי מדע.
ואף שיג ושיח היה לי עם יבלח"ט בנו הצדיק בזה העניין.

נא פרט

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי שיר ורננים » ג' ספטמבר 13, 2016 12:21 am

צבי וחמיד כתב:
שיר ורננים כתב:
צבי וחמיד כתב:אני הק' זכיתי לעבור לפני התיבה בק''ק נכבדה, ויש מן הציבור שתובעים נוסח קטעי חזנות ביניהם גם חזנים שמרחקם משמתומ''צ היה כעוצמת קולם.
האם ראוי בעת רעוא דרעוין לעמוד ולהתחנן בנוסח של עוברי עבירה יפה ככל שיהיה? ומה עוד כשכל הציבור יודעים מאיזו בטן היתה זאת?
בק''ק דידי נחלקו הדעות, ואנכי עצות אשית בנפשי כדת מה לעשות בכל שנה ושנה מחדש.,

אני יודע שבנוסחו של רבינו הגרא"ל זצ"ל שילב הסלסול של "מבלעדי" כידוע למבינים ויודעי מדע.
ואף שיג ושיח היה לי עם יבלח"ט בנו הצדיק בזה העניין.

נא פרט

ר' אריה פינקל זצוק"ל היה משלב בנוסח התפילות ניואנסים דקים של קטעי חזנות .הוא היה מוזיקלי . ובקטע של "ועל ידי עבדיך" במילה "מבלעדי" היה מסלסל את הסלסול המפורסם של קוורטין. היה תענוג צרוף לשמוע את הביצוע עם הוורמקייט של ר' אריה זצוק"ל.
אני כבעל תפילה בונה את הנוסח הכללי על הפלטפורמה שלו. בזמנו הקלטתי את נוסח מוסף לר"ה מבנו יבלח"ט ר' בנימין וכמדו' שדיברנו על זה.

גם זו לטובה
הודעות: 2260
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ספטמבר 13, 2016 2:44 am

אודה למי שיעלה את ה"ונתנה תוקף" המדובר. [לטעמי הוא אכן נפלא.]

סגי נהור
הודעות: 3016
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ספטמבר 13, 2016 11:29 am

גם זו לטובה כתב:אודה למי שיעלה את ה"ונתנה תוקף" המדובר. [לטעמי הוא אכן נפלא.]

איני יודע היכן ראית שמדברים כאן על "ונתנה תוקף". ואם בכותרת האשכול - קרא אותה שוב...

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ספטמבר 13, 2016 3:17 pm

שיר ורננים כתב:ר' אריה פינקל זצוק"ל היה משלב בנוסח התפילות ניואנסים דקים של קטעי חזנות .הוא היה מוזיקלי . ובקטע של "ועל ידי עבדיך" במילה "מבלעדי" היה מסלסל את הסלסול המפורסם של קוורטין. היה תענוג צרוף לשמוע את הביצוע עם הוורמקייט של ר' אריה זצוק"ל.
אני כבעל תפילה בונה את הנוסח הכללי על הפלטפורמה שלו. בזמנו הקלטתי את נוסח מוסף לר"ה מבנו יבלח"ט ר' בנימין וכמדו' שדיברנו על זה.

יש רבים המשלבים בועל ידי עבדיך קנייטשים מנוסח זה של קוורטין, או שעושים אפילו רובו.

נשר
הודעות: 1073
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ונתנה תוקף קול אוכלי נבילות וטריפות?

הודעהעל ידי נשר » ג' ספטמבר 13, 2016 3:26 pm

לעומקו של דבר כתב:
שיר ורננים כתב:ר' אריה פינקל זצוק"ל היה משלב בנוסח התפילות ניואנסים דקים של קטעי חזנות .הוא היה מוזיקלי . ובקטע של "ועל ידי עבדיך" במילה "מבלעדי" היה מסלסל את הסלסול המפורסם של קוורטין. היה תענוג צרוף לשמוע את הביצוע עם הוורמקייט של ר' אריה זצוק"ל.
אני כבעל תפילה בונה את הנוסח הכללי על הפלטפורמה שלו. בזמנו הקלטתי את נוסח מוסף לר"ה מבנו יבלח"ט ר' בנימין וכמדו' שדיברנו על זה.

יש רבים המשלבים בועל ידי עבדיך קנייטשים מנוסח זה של קוורטין, או שעושים אפילו רובו.


קוורטין מופיע בעוד מקומות.

הבעל תפילה דפוניבז' ר' צבי אייזנשטיין הגדיל לעשות ואת הניגון של המילה "ובתורתך" שבקטע הנ"ל הוא הדביק למילה "פאר" (מקדושים).
שמעתי פעם ששאלו אותו מה הוא מצא במילה זו שהוא מאריך בה כל כך. וענה שזה ע"פ הפיוט "בפאר מסלסלים", לא הבנתי אם זה בדיחה או לא.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים