עמוד 1 מתוך 1

גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 10:30 pm
על ידי עושה חדשות
שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 2:53 am
על ידי לעומקו של דבר
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

אולי מה שאמר ר' חיים? הפמ"ג? שאין חיוב לקיים מצווה כאשר גם אחרי הקיום תתקיים המצווה רק מספק, הנמצא בשימוש מתנגדי תכלת האק"ק, רלוונטי לכאן. ועיין באשכול התכלת ובקונטרסים שם באורך גדול.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 8:45 am
על ידי עזריאל ברגר
א. זו תקנה שלא היתה מתקיימת.
ב. מאי נפשך - אם זה יום אז עדיין שבת, ואם זה לילה - אין שום מצווה (ובפרט שזה ליל יו"ט שני).

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 1:39 pm
על ידי לעומקו של דבר
עזריאל ברגר כתב:א. זו תקנה שלא היתה מתקיימת.
ב. מאי נפשך - אם זה יום אז עדיין שבת, ואם זה לילה - אין שום מצווה (ובפרט שזה ליל יו"ט שני).

א' לא הבנתי
ב' ברור שאין חיוב חדש, אבל סו"ס באופן שאין רביע עליו איסור שבות דרבנן החיוב דשופר דאורייתא קאי.


ואולי כאשר תוקעים על הצד דביה"ש יום, מ"מ יש בזה כעין זילותא באיסור דרבנן.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 3:01 pm
על ידי צולניק
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

מה ענין הרבי מגור לכאן, הלא מזה הוכיח בקבא דקשייתא דלא כרעק"א אלא שחז"ל ביטלו המצוה לגמרי.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 3:20 pm
על ידי סגי נהור
לעומקו של דבר כתב:ואולי כאשר תוקעים על הצד דביה"ש יום, מ"מ יש בזה כעין זילותא באיסור דרבנן.

או יותר מזה - דהוי כעין תרתי דסתרי, שהרי הקולא בביה"ש היא מצד צד הלילה שבו.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 8:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעומקו של דבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. זו תקנה שלא היתה מתקיימת.
ב. מאי נפשך - אם זה יום אז עדיין שבת, ואם זה לילה - אין שום מצווה (ובפרט שזה ליל יו"ט שני).

א' לא הבנתי
ב' ברור שאין חיוב חדש, אבל סו"ס באופן שאין רביע עליו איסור שבות דרבנן החיוב דשופר דאורייתא קאי.


ואולי כאשר תוקעים על הצד דביה"ש יום, מ"מ יש בזה כעין זילותא באיסור דרבנן.

א. לא הגיוני לתקן לכתחילה שיתקעו שופר בין השמשות ובלא ברכה, וזאת תקנה שלא היתה מתקבלת על הציבור, וגם היה קשה לקיימה לאלו ש"לא קים לכו בשיעורא דרבנן" (ובפרט לאור הדעות הרבות בזמן ביה"ש).

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 8:47 pm
על ידי עושה חדשות
צולניק כתב:
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

מה ענין הרבי מגור לכאן, הלא מזה הוכיח בקבא דקשייתא דלא כרעק"א אלא שחז"ל ביטלו המצוה לגמרי.

לא מצאתי.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 8:49 pm
על ידי מה שנכון נכון
קבא דקשייתא קושיא צט.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 2:49 am
על ידי בן פרצי
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

א. ביהש״מ של צאת השבת יותר חמור מביהש״מ בכניסת שבת.

ב. הגזירה שמא יעבירנו ד״א חמור משאר שבותים.

ולכן אי״ז פשוט שהוא מותר במקרה דנן.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 1:38 pm
על ידי לעומקו של דבר
בן פרצי כתב:
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?

א. ביהש״מ של צאת השבת יותר חמור מביהש״מ בכניסת שבת.

מאיזה סיבה יותר חמור? שהוחזקה שבת?

יש מקור לעניין ששבות יש בביהשמ"ש זה?

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 1:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
על שבות בביה"ש של מוצ"ש יעויין מ"ב שמב סק"ב ובה"ל שם.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 2:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:על שבות בביה"ש של מוצ"ש יעויין מ"ב שמב סק"ב ובה"ל שם.

דבר מעניין שראיתי לאחרונה בביה"ל סי' תטו ד"ה נאכל עירובו, שכתב "דמעיקר הדין בודאי הלכה כר' יוסי נגד ר' יהודה", והיינו שעד סיום ג' רבעי מיל מהשקיעה - מעיקר הדין עדיין יום גמור הוא!

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 10:34 pm
על ידי איש טלז
אגב
ילה"ק אמאי אין עושין קידוש ביוכ"פ שחל להיות בשבת שיקבלו תוספת שבת ולא יוכ"פ ואז יקדשו וצ"ת

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: א' יוני 11, 2017 10:25 pm
על ידי עושה חדשות
חשבתי עוד תירוץ, כהמשך לנכתב לעיל.
אולי ל"ש ההיתר של ספק דרבנן / שבות בבין השמשות,
כאשר עושה דבר שכל מגמתו הוא על צד האיסור והשבת.
והיינו, דהרי אין לו ענין לתקוע בלילה של מוצ"ש, אלא מבעו"י,
וא"כ הוא עושה דבר מתוך תקוה של איסור, ול"ש בזה היתר מכח הספק.
מה דעתכם?

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: א' יוני 11, 2017 10:28 pm
על ידי עושה חדשות
ובענין אחר,

אני מחפש מקור האם האיסור של שופר בשבת - שמא יעבירנו, זה רק על התוקע או גם על השומע.

ונפק"מ להשומעים תקיעותיו של הגרעי"ש, אם לא כיונו להדיא לצאת רק על תנאי.

לכאו' יש קצת מקור מדברי רש"י בחולין דפ"ד: ועי"ש הגהות מראה כהן.

ידוע לכם משהו בענין?

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: א' יוני 18, 2017 2:40 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:חשבתי עוד תירוץ, כהמשך לנכתב לעיל.
אולי ל"ש ההיתר של ספק דרבנן / שבות בבין השמשות,
כאשר עושה דבר שכל מגמתו הוא על צד האיסור והשבת.
והיינו, דהרי אין לו ענין לתקוע בלילה של מוצ"ש, אלא מבעו"י,
וא"כ הוא עושה דבר מתוך תקוה של איסור, ול"ש בזה היתר מכח הספק.
מה דעתכם?

דומה שהן הדברים שכתבתי לעיל בקיצור.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ה' יולי 06, 2017 12:00 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:חשבתי עוד תירוץ, כהמשך לנכתב לעיל.
אולי ל"ש ההיתר של ספק דרבנן / שבות בבין השמשות,
כאשר עושה דבר שכל מגמתו הוא על צד האיסור והשבת.
והיינו, דהרי אין לו ענין לתקוע בלילה של מוצ"ש, אלא מבעו"י,
וא"כ הוא עושה דבר מתוך תקוה של איסור, ול"ש בזה היתר מכח הספק.
מה דעתכם?

מצאתי לכאורה חידוש דין בתפארת ישראל על משניות שבת פרק כירה שאולי אינו מתיישב עם מה שכתב מר שליט"א
אשה שרוצה לטבול במקוה חם בליל שבת - אסור לה - בגלל גזירת מרחצאות.
ולטבול מבעוד יום, כשהוא עדיין יום שביעי שלה, אסור לה בגזירה דרבנן שמא תראה ותסתור, ואף יש אומרים שלא עלתה לה טבילה בדיעבד.
לכן מציע הרב תפארת ישראל שתטבול בחמין ב"בין השמשות" מטעם היתר שבות במקום מצוה.
והנה אם רצונה לטבול בחמין בליל שבת - רוצה באיסור.
ואם רוצה לטבול ביום השביעי כדי להימנע מאיסור מרחצאות בשבת - גם רוצה באיסור טבילה ביום השביעי.
ומכל מקום התיר לה הרב הנ"ל בבין השמשות מצד שבות במקום מצוה.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:10 pm
על ידי עושה חדשות
דא"ג, לש' הסמ"ג (עשה מד) הוא - "וגזירה דרבה כך היא שמא יעבירנו ד' אמות ברשות הרבים לאחר שיצא בו", למה דוקא אח"כ? כי לפני זה הוי כטעה בדבר מצוה וכו'?

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:29 pm
על ידי פרי יהושע
עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

אני מחפש מקור האם האיסור של שופר בשבת - שמא יעבירנו, זה רק על התוקע או גם על השומע.

ונפק"מ להשומעים תקיעותיו של הגרעי"ש, אם לא כיונו להדיא לצאת רק על תנאי.

לכאו' יש קצת מקור מדברי רש"י בחולין דפ"ד: ועי"ש הגהות מראה כהן.

ידוע לכם משהו בענין?

הלא כך עשו שהלכו לשומעו, ונמצא דיונים ע"ז במקראי קודש.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 7:11 am
על ידי פלוריש
מצאתי שעסק בזה בעל המשמרות כהונה בתשובותיו (אין מהדורה חדשה של הספר הזה?).
ותודה להרב עו"ח על ההפניה לאשכול

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: א' ינואר 27, 2019 8:04 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:שמעתי כעת קו' נפלאה בשם הרבי מגור שליט"א, וזו תוכנה.

כידוע חז"ל אסרו לתקוע בשופר בר"ה שחל בשבת, גזירה שמא יעבירנו ד"א. (הקו' היא בהנחה שחז"ל אסרו את התקיעה, אבל לא עקרו וביטלו את המצווה). וק' דמ"מ הרי לא גזרו על השבות בביהש"מ, ועכ"פ לצורך מצווה, וא"כ כשחל ר"ה בשבת יש לחייב לתקוע בביהש"מ.

וליבי אומר לי, שקו' יפה כ"כ ודאי כבר נידונה בספרי האחרונים. שמא תכירו?


יש בענין זה דיכולים חכמים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה כמה מהלכים:
א. באור הרעק"א בדרו"ח מערכה ח' - שבכוחם של חכמים רק לאסור הקיום מדרבנן, ואילו המצוה מדאוריתא שרירה וקיימת. על זה הקשה החלקת יואב את הקושיא הנפלאה: למה לא יתקעו בשופר בשבת בביה"ש.
ב. באור הפמ"ג בהל' תפילין (על או"ח סי' ל"ח סעיף ג), בשיטת תוס' בסוכה דף ג' גבי הגזירה של יושב בסוכה ושלחנו בבית, שמא ימשך, שבטלה ישיבת הסוכה מדאורייתא מחמת הגזירה, ובאר הפמ"ג מצד "לא תסור". כלומר שיכולים חכמים לבטל מצוה מן התורה מחמת גזירתם.
ג. באור העונג יו"ט או"ח סימן ט'-שהמצוה בטילה מדאוריתא מדין מצוה הבאה בעבירה (לפי דרכו של התוס' בסוכה בדף ל' שבמהבב"ע לא קיים המצוה גם מן התורה).

והנה בזה כמה הערות לפענ"ד:
א. קושיית החלקת יואב קאי לא רק על שיטת הרעק"א כנ"ל, אלא גם על באור העונג יו"ט. כי בביה"ש פקעה גזירת רבנן שמא יעבירנו, וממילא נשאר ספק החיוב דאורייתא, וספק דאורייתא לחומרא. ואין ביטול למצוה דאורייתא מחמת "באה בעבירה" של איסור דרבנן, כי לא יעבור על איסור דרבנן מספק.
ב. באורו של הפמ"ג קשה עד מאד: 1.) היתכן שיש כח ביד חכמים לבטל לגמרי מצוות מן התורה באופן תמידי? ובלשון פשוטה, מה שהקב"ה ציווה לעשות - הם אמרו לא לעשות?
2.) אם יש להם כח לבטל, למה דווקא ב"שב ואל תעשה"? אדרבה, לשון זה מורה שאין בכוחם לבטל מצוות, למחקם כאילו אינם, אלא רק "לעצור" את קיומם (והן עצמן יישארו כעיין "מצוה קיומית" ולא "חיובית").
ג. הואיל וכך (בייחוד הואיל והקושיא גם על השיטות שבטלה המצוה מן התורה מצד מהבב"ע - לפי באור העונג יו"ט), אולי אפש"ל (מעיין מה שטענו הכותבים), שחכמים קבעו את גזירתם גם על זמן של בין השמשות, כי על הצד שעדיין הוא יום, הרי שאם יעבירנו ד' אמות ברה"ר יעבור על איסור דאורייתא.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2019 3:59 pm
על ידי דורש טוב לעמו
תוס' (מגילה ד:) שאלו מדוע בתקיעה של יוה"כ לא חששו שמא יטלטל? ויישבו, או משום שלעשות מלאכה לפני הבדלה אסור רק מדרבנן (ולא חוששים לטלטול).
או שלא חששו שילך ללמוד כיוון שזו רק תקיעה אחת (ומשמע שכן חוששים לטלטול באופן כללי).
עפ"י התירוץ השני משמע שחוששים לאיסור דאו', ולכן לא הותר בביה"ש. הגר"א וייס האריך בזה במנחת אשר על ר"ה שחל בשבת.

Re: גזירת שמא יעבירנו בבין השמשות

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2023 4:10 pm
על ידי עושה חדשות
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:חשבתי עוד תירוץ, כהמשך לנכתב לעיל.
אולי ל"ש ההיתר של ספק דרבנן / שבות בבין השמשות,
כאשר עושה דבר שכל מגמתו הוא על צד האיסור והשבת.
והיינו, דהרי אין לו ענין לתקוע בלילה של מוצ"ש, אלא מבעו"י,
וא"כ הוא עושה דבר מתוך תקוה של איסור, ול"ש בזה היתר מכח הספק.
מה דעתכם?

דומה שהן הדברים שכתבתי לעיל בקיצור.

viewtopic.php?f=17&t=57079&hilit&p=741730#p741574