ברי (שימות) ושמא (לא יחיה) ברי עדיף?!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מרבה_שלום
הודעות: 34
הצטרף: ג' אוגוסט 30, 2016 2:46 pm

ברי (שימות) ושמא (לא יחיה) ברי עדיף?!

הודעהעל ידי מרבה_שלום » ו' ספטמבר 09, 2016 12:08 am

פסקי ריקאנטי (סי' קסו)
שמעתי כי ריב"א חלה חוליו שמת בו, וחל יוה"כ באותם הימים, ואמרו לו הרופאים: אם לא תאכל ודאי תמות, ואם תאכל שמא לא תחיה, והוא ז"ל אמר ברי ושמא ברי עדיף, ולא רצה לאכול ומת תנצב"ה.

וידועים דברי הרדב"ז בתשובה שאין לסמוך על זה, והמחמיר עליו נאמר אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש וכו', והובא בא"ר (סי' תריח), ועוד דנו שם האחרונים ליישב מעשה דריב"א וכו'.

ברם כמדומה שעצם הפשט בדברי ריב"א לא נתבאר, בטעמו ונימוקו, באומרו על כגון דא "ברי ושמא ברי עדיף", ולזאת העדיף את המצב הברי שימות בו?! היתכן?

למי פשט?

מה שנכון נכון
הודעות: 8865
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברי (שימות) ושמא (לא יחיה) ברי עדיף?!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 09, 2016 12:17 am

הרדב"ז ביאר "כי אפשר דריב"א ז"ל הרגיש בעצמו דאפי' שיאכל ימות, דלב יודע מרת נפשו, והיינו דקאמר ברי ושמא ברי עדיף כלומר הברי שלי עדיף משמא שלכם, ולפיכך לא רצה לאכול".

ואולי י"ל דר"ל דהעבירה על האיסור היא ודאית, והתועלת רק 'שמא' כי אולי לא יבריא. [אמנם הדין שגם בספק מחללין, אך זה קשה בלא"ה].

יאיר
הודעות: 9897
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ברי (שימות) ושמא (לא יחיה) ברי עדיף?!

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 09, 2016 12:18 am

לכאורה נכתב כ"מליצה" ובחר כך משום שלא רצה לאכול ביו"כ.

מרבה_שלום
הודעות: 34
הצטרף: ג' אוגוסט 30, 2016 2:46 pm

Re: ברי (שימות) ושמא (לא יחיה) ברי עדיף?!

הודעהעל ידי מרבה_שלום » ו' ספטמבר 09, 2016 12:25 pm

ייש"כ לחכמים המנעימים שליט"א.

מה שנכון נכון כתב:ואולי י"ל דר"ל דהעבירה על האיסור היא ודאית, והתועלת רק 'שמא' כי אולי לא יבריא. [אמנם הדין שגם בספק מחללין, אך זה קשה בלא"ה].

יפה מאד. גם בדעתי עלה מעין זה.

ובנוסח יותר מורחב: אם לא יאכל, הגם שודאי ימות, מ"מ לענין איסור אכילה ביוה"כ ברי שלא עבר. אך אם יאכל, שמא יחיה, אך באותה מידה גם שמא לא יחיה, ואז על הצד שימות אגלאי מילתא למפרע שהאכילה ביוה"כ לא הועילה מאומה, והתברר שעבר על איסור אכילה בחינם (בשלמא לו חיה, אזי התברר שהאכילה היתה לתועלת ולא היה בה איסור).

ועל כן הנוסחא היא כך: ברי (שלא יעבור על איסור אכילה) ושמא (יעבור על איסור זה, על הצד שימות), ברי עדיף, שלא יאכל.

ושוב ייש"כ.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים