עמוד 1 מתוך 1

היום איום

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2016 3:40 pm
על ידי עושה חדשות
הרבה ראש' העירו לא לומר בר"ה "ותוציא כאור משפטינו היום קדוש", "ובזכות התם יוציא היום לצדק דיננו", כי תלויים ועומדים עד יוהכ"פ, ואין ראוי לו לאדם לעשות עצמו צדיק בדינו.

ומאידך יש שהעירו ע"ז מצד מנין התיבות המכוון, שנפסד בהשמטת תיבת "היום".

ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.

אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

ויש שאומרים "היום איום", ולכאו' יצאו נפסדים ג' פעמים.

Re: היום איום

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 9:10 am
על ידי עושה חדשות
לתשובת השנה. יש מה להוסיף ולהעיר בהנ"ל?

Re: היום איום

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 9:50 am
על ידי הא לחמא עניא
האיך פירשו מפרשי הנ"ך את המילה "איום".

Re: היום איום

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 10:25 am
על ידי מענה איש
ודוד המלך אמר אתה נורא אתה

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 11:13 am
על ידי כדכד
אותם שאומרים "איום היום" הוא משום שראו שיש בסדור שני נוסחים ולכן החליטו מספק לומר את שניהם. לפי מה שכת"ר כותב כל נוסח בא לומר שאין לומר את השני

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 9:50 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "היום איום", ולכאו' יצאו נפסדים ג' פעמים.

כך נהג מרן הג"ר ארי' פינקל זצ"ל (וכמדומני בנו הג"ר בנימין שליט"א אינו נוהג ככה).

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 10:37 pm
על ידי איש בער
לעצם הענין, בזכרוני שישנו מאמר בנידון ב'מנהגי ישראל' (שפרבר).

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 7:42 am
על ידי מעט דבש
עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.
אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

אמנם מנהגנו לומר 'ותוציא כאור משפטנו איום קדוש'.

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 9:18 am
על ידי עושה חדשות
איש בער כתב:לעצם הענין, בזכרוני שישנו מאמר בנידון ב'מנהגי ישראל' (שפרבר).
ח"א פט"ו. מי מתנדב להעלות?

*

סביר לשער כי הנוסח המקורי הוא "היום", ונמחק מהטעם הנ"ל, ואח"כ השלימו "איום" כדי להגיע למנין התיבות.
ראה במצו"ב, מתוך סידור חסידי אשכנז, והוספתי שם גם את דבריו החריפים על דקדוק נוסח התפילה. (ואמנם הדברים תלויים בפלוג' הראש', כידוע).

אנשי צרפת ואיי הים.png
אנשי צרפת ואיי הים.png (148.05 KiB) נצפה 5790 פעמים

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 4:26 pm
על ידי יהודי טבעי
מעט דבש כתב:
עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.
אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

אמנם מנהגנו לומר 'ותוציא כאור משפטנו איום קדוש'.


נראה שייסדו פיוט זה על פי בחינות המקבילות לעבודת האבות, 'עוד יזכור לנו אהבת איתן, אדוננו' כלומר שקוראים לה' אדוננו, כי אברהם קראו להקב"ה 'אדון'.
'ובבן הנעקד ישבית מדיינינו', כי יצחק הוא בחינת גבורה כדכתיב 'פחד יצחק', ועל שם זה נקרא הקב"ה מדיינינו. '
ובזכות התם יוציא איום לצדק דיננו'. דאיתא בזוהר 'והנורא דא יעקב' כמו שאמר 'מה נורא המקום הזה', ו'איום' הוא מקביל ל'נורא'.

Re: היום איום

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 5:06 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:אותם שאומרים "איום היום" הוא משום שראו שיש בסדור שני נוסחים ולכן החליטו מספק לומר את שניהם. לפי מה שכת"ר כותב כל נוסח בא לומר שאין לומר את השני

אמנם מצאתי במנהגי קומרנה שכן היה מנהגם לומר "איום היום"

Re: היום איום

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 6:20 pm
על ידי בעל קורא
לאור האמור לעיל, נראה לענ"ד לחדש ולומר שלמעשה מוטב לומר בראש השנה "יוציא איום" וביום כיפור "יוציא היום".
מה דעתכם?

Re: היום איום

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 12:04 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ראה במצו"ב, מתוך סידור חסידי אשכנז, והוספתי שם גם את דבריו החריפים על דקדוק נוסח התפילה. (ואמנם הדברים תלויים בפלוג' הראש', כידוע).
אנשי צרפת ואיי הים.png

נתקלתי כעת שוב בד' האבודרהם, המובאים גם ביתה יוסף סי' קיג -
יש אנשים שמנו התיבות שיש בכל ברכה וברכה משמונה עשרה והביאו פסוקים על כל ברכה מעניניה שעולין תיבותיהם כמנין תיבות הברכה וכן עשיתי אני בראשונה מנין כזה. ואחר כך נראה לי שאין לו יסוד ולא שורש כי לא תמצא מקום בעולם שאומר שמנה עשרה בענין אחד תיבה בתיבה אלא יש מוסיפין תיבות ויש גורעין ואם כן המנין הזה אינו מועיל אלא למי שעשאהו לא לזולתו. ולמה נטריח על הסופרים לכתבו.
וע"ע viewtopic.php?t=20490#p200721