כידוע מטו ביה מדרשא יסוד מהותי משמיה דהגרי"ס בעבודת התשובה, שהאדם לא צריך להחליט יותר שהוא לא עובר על החטא בו נכשל, אלא בחלק של הבחירה הרעיונית הוא צריך להכיר שיש בורא עולם ותורה ולבחור ולהחליט החלטה גמורה שהוא מעונין לעשות את רצון הבורא, וזו התכלית. אבל בפן המעשי הוא לא צריך (או יותר נכון 'יכול') להחליט שהוא יותר לא יחטוא אף פעם, אלא החלטה מעשית להיכנס לדרך ומסלול של עלייה ועלייה ממדריגה למדריגה, להתקרב לבורא עולם עוד ועוד.
וזה כידוע פתח גדול לעומדים לפני ה' בימים אלו.
האם יש מקור קדום לרעיון הזה. לגבי עבודת ה' בכללות יש לזה מקורות בגאון במשלי, ובראשונים ברמז יותר בכ"מ. ומסתבר להקיש לתשובה. אבל אני מחפש מקור מפורש יותר. כי יש קצת מקום לדון בזה לענין תשובה.