מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ישיבת בעל תוקע

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חושיאל
הודעות: 59
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

ישיבת בעל תוקע

הודעהעל ידי חושיאל » א' אוקטובר 02, 2016 2:56 pm

בהרבה מחזורים כתוב "שב" אחר ג' התשר"ת, אחר ג' התש"ת ואחר ג' התר"ת. וכנראה הכוונה למש"כ הערוך השולחן [תק"צ סע' ה'] וז"ל ועוד נ"ל כיון דקשה לתוקע לתקוע שלשים קולות בהמשך אחד ובהכרח שינוח קצת כמו שהמנהג אצלינו לנוח קצת בין תשר"ת לתש"ת ובין תש"ת לתר"ת, וכן הוא בדברי קהילות [ר"ה תקע"ט] שכ' "... עד כלות תשר"ת ג' פעמי', ואז אומר המקרא שב ... וינוח התוקע עד שתשוב נפשו".
אבל ראיתי בלוח ירושתינו תשע"ו שכ' "ונח התוקע כשליש דקה עד שחוזר ונוטל את השופר ומשיבו בפיו". לא נראה שתשוב נפשו בשליש דקה ומי שזה יספיק לו מסתמא אינו צריך לנוח כלל. ואולי יש להם טעם אחר לישיבת בעל תוקע ולא צריך אלא ישיבה כל דהו.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישיבת בעל תוקע

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 02, 2016 4:14 pm

חושיאל כתב:בהרבה מחזורים כתוב "שב" אחר ג' התשר"ת, אחר ג' התש"ת ואחר ג' התר"ת. וכנראה הכוונה למש"כ הערוך השולחן [תק"צ סע' ה'] וז"ל ועוד נ"ל כיון דקשה לתוקע לתקוע שלשים קולות בהמשך אחד ובהכרח שינוח קצת כמו שהמנהג אצלינו לנוח קצת בין תשר"ת לתש"ת ובין תש"ת לתר"ת, וכן הוא בדברי קהילות [ר"ה תקע"ט] שכ' "... עד כלות תשר"ת ג' פעמי', ואז אומר המקרא שב ... וינוח התוקע עד שתשוב נפשו".
אבל ראיתי בלוח ירושתינו תשע"ו שכ' "ונח התוקע כשליש דקה עד שחוזר ונוטל את השופר ומשיבו בפיו". לא נראה שתשוב נפשו בשליש דקה ומי שזה יספיק לו מסתמא אינו צריך לנוח כלל. ואולי יש להם טעם אחר לישיבת בעל תוקע ולא צריך אלא ישיבה כל דהו.

יש שעושים כן כמדומה כדי להדגיש תקיעות דמיושב

חושיאל
הודעות: 59
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: ישיבת בעל תוקע

הודעהעל ידי חושיאל » א' אוקטובר 02, 2016 4:23 pm

פרי יהושע כתב:יש שעושים כן כמדומה כדי להדגיש תקיעות דמיושב

א' מנ"ל טעם זה.
ב' איך מדגישים בזה תקיעות דמיושב. ענין תקיעות דמיושב מה שיושבים בשעת התקיעות, ולא שייך לבעל תוקע שצריך לעמוד בכל אופן. ואין זה שייך לבין התקיעות שמותר לישב גם בתקיעות דמעומד, וכמו שאנו נוהגים שאין אנו עומדים מתחילת תקיעות דמעומד עד סופם אלא בשעת התקיעות ממש.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישיבת בעל תוקע

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 02, 2016 4:33 pm

חושיאל כתב:
פרי יהושע כתב:יש שעושים כן כמדומה כדי להדגיש תקיעות דמיושב

א' מנ"ל טעם זה.
ב' איך מדגישים בזה תקיעות דמיושב. ענין תקיעות דמיושב מה שיושבים בשעת התקיעות, ולא שייך לבעל תוקע שצריך לעמוד בכל אופן. ואין זה שייך לבין התקיעות שמותר לישב גם בתקיעות דמעומד, וכמו שאנו נוהגים שאין אנו עומדים מתחילת תקיעות דמעומד עד סופם אלא בשעת התקיעות ממש.

שמעתי כך מבית מדרשו של הגרש"ד שליט"א כמדומה בל"נ אברר, השאלות שלך על כך טובות וצ"ע.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישיבת בעל תוקע

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 05, 2016 2:40 pm

אכן בררתי, הטעם הוא אחר ממה שכתבתי, לראות שאין כל הסדרים מעיקר הדין אלא מספק, והמקור בתוספ' לעניין קה"ת כפי מנהג הגמ' שרק העולה הראשון והאחרון מברכים, שיושבים באמצע להראות שיש כאן שבעה קרואים.
מה שכתבתי נכון בקשר למנהג אשכנז מערב שהמקריא יושב ללמד על עיקר הדין, מנהג בני ספרד ע"פ עיקר הדין שכל הקהל יושבים, חוץ מהתוקע וכמש"כ ברמב"ם.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים