מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ה' אוקטובר 06, 2016 8:20 am

ידוע שיטת האבן ישראל הגרי"י פישער זצ"ל דכעת בדורינו אלה שטבעיות הנשים שהם חלשים מאוד כל מעוברת אין צריכה להתענות בכל מצב שהיא - האם הלכה זו מקובל אצל המורי הוראה בארה"ק וחו"ל - ואם כן האם נכתבו מאמרים ע"ז או רק בע"פ

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוקטובר 06, 2016 9:37 am

למיטב זכרוני יש על זה דברים בפסקו"ת על אתר, ובמקראי קודש (לרה"ג משה הררי) על הלכות יו"כ ודזוד מינה נמי

תוכן
הודעות: 6224
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוקטובר 06, 2016 11:58 am

אשה מעוברת שנשארת במיטה מתחילת הצום עד צאת הצום, גם לה זה מסוכן לצום?

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוקטובר 06, 2016 2:07 pm

אין בזה שיטה גם לא אצל הגרי"י פישר. יו"כ הוא דאורייתא ובכרת, ורק ע"פ רופא והוראת רב מובהק אפשר לקבוע.
האם כל יולדת בתוך ז' ללידתה שנשאלים ע"פ רופא (כשהיא אומרת איני צריכה לאכול) גם לא קיים?

גם כאשר יולדת בסיכון, כמו סכרת הריון היכולה להיות קריטית ללב העובר, מורים אכילה לשיעורים ובידוע שאין נזק באכילה כזו. מהכ"ת להתיר באופן גורף כי ידוע שיטת רב פלוני.
מענין לענין ידוע לי על מקרה של אדם שעבר חודשיים לפני יו"כ ניתוח לב פתוח ענק, ועדיין חש חולשה מרובה, והרב וואזנר זצ"ל הורה לשאול את ד"ר רוטשילד.
ר"מ רוטשילד אמר שמי שישכב כל היום במיטה לא יקרה לו כלום.. אין חיוב ללכת לביה"כ תחת הצום..

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' אוקטובר 06, 2016 2:21 pm

קו ירוק כתב:אין בזה שיטה גם לא אצל הגרי"י פישר. יו"כ הוא דאורייתא ובכרת, ורק ע"פ רופא והוראת רב מובהק אפשר לקבוע.
האם כל יולדת בתוך ז' ללידתה שנשאלים ע"פ רופא (כשהיא אומרת איני צריכה לאכול) גם לא קיים?


הגרי"י פישר היה חזק בזה מאוד והייתה לו שיטה בזה.
אמנם הגריש"א והגרשז"א וש"פ מאוד הקפידו על קולא זו.

וכבר נידון כאן כמ"פ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 06, 2016 2:22 pm

קו ירוק כתב:אין בזה שיטה גם לא אצל הגרי"י פישר. יו"כ הוא דאורייתא ובכרת, ורק ע"פ רופא והוראת רב מובהק אפשר לקבוע.

במחילה, טרחת ולו במקצת לברר את דעתו לפני הפרחת הצהרות פסקניות?
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P0006R
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=84
והדברים ידועים לכל.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' אוקטובר 06, 2016 2:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוקטובר 06, 2016 2:23 pm

ידוע שהוא היקל לשואלים. ומסתמא כל שואל לגופו - אף על הקולא בה נקט.
ואף על הפנייתך (את הפני ברוך אינני יכול לפתוח) - האם כל אשה מעוברת אסור לה לצום ביום הכיפורים לפי דעתו, גם אם היא חשה בטוב, או כשחולשתה איננה מתוך הריונה, אלא מחמת הצום ככל אדם ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 06, 2016 2:37 pm

קו ירוק כתב:ידוע שהוא היקל לשואלים. ומסתמא כל שואל לגופו - אף על הקולא בה נקט.
ואף על הפנייתך (את הפני ברוך אינני יכול לפתוח) - האם כל אשה מעוברת אסור לה לצום ביום הכיפורים לפי דעתו, גם אם היא חשה בטוב, או כשחולשתה איננה מתוך הריונה, אלא מחמת הצום ככל אדם ?

כפי שכתוב שם (גם בשו"ת) שחור ע"ג לבן טעמו הוא מחשש להפלה כפי שהורה הנסיון. ואי"ז שייך כלל להרגשת חולשה. ולכן אסורות כל הנשים המעוברות לצום ואי"צ לשאול רופא.
והעיקש יתעקש.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אוקטובר 06, 2016 2:39 pm

מאמר שכבר הועלה כאן בא' האשכולות
קבצים מצורפים
מעוברות ביום הכיפורים - הרב מרדכי הלפרין.pdf
(1.33 MiB) הורד 436 פעמים

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » א' אוקטובר 09, 2016 7:15 pm

שנה העבר יצא איזה פרסום שבא' מן הבתי חולים בארה"ק היה כמה וכמה נשים שהיו להם לידה קדומה

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 09, 2016 9:30 pm

דיוניםבהלכה כתב:שנה העבר יצא איזה פרסום שבא' מן הבתי חולים בארה"ק היה כמה וכמה נשים שהיו להם לידה קדומה

הנה הנתונים, מתוך הקובץ של הרב הלפרין שהועלה כאן באשכול.

הרב מרדכי הלפרין - רפואה ומציאות בהלכה - עמ' 52-53.GIF
הרב מרדכי הלפרין - רפואה ומציאות בהלכה - עמ' 52-53.GIF (50.67 KiB) נצפה 9717 פעמים

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 09, 2016 10:27 pm

האם בדעת יחיד אין את הכלל דבדאורייתא הלך אחר המחמיר?
[ואולי דוקא היחיד נקרא מחמיר בפקוח נפש,,]

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי מבני עליה » ב' אוקטובר 10, 2016 10:58 am

דיוניםבהלכה כתב:ידוע שיטת האבן ישראל הגרי"י פישער זצ"ל דכעת בדורינו אלה שטבעיות הנשים שהם חלשים מאוד כל מעוברת אין צריכה להתענות בכל מצב שהיא - האם הלכה זו מקובל אצל המורי הוראה בארה"ק וחו"ל - ואם כן האם נכתבו מאמרים ע"ז או רק בע"פ

בזכרוני שיש דברים חריפים ע"ז ב"ציץ אליעזר", ואין הספר תח"י.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אוקטובר 10, 2016 3:10 pm

שו"ת ציץ אליעזר חלק יז סימן כ
ד) בסי' ד' סעיף י"ג כותב: אשה שהפילה כבר פעמיים מחמת התענית יש להקל שלא תתענה ותאכל בשיעורים, והמקור בארחות חיים או"ח סימן תרי"ז וכותב ע"ז הגר"י פישר שליט"א בהסכמתו לספר וז"ל: כיום הזה שנחלשו הדורות, ועשרות רבות של נשים מפילות ע"י התענית, צריכין כל הנשים המעוברות עד החודש התשיעי לאכול ביוהכ"פ פחות מכשיעור עכ"ל.
והנה לדעתי זוהי קולא גדולה עד מאד לבוא להתיר בהיתר כללי לאכול ביוהכ"פ לנשים מעוברות בגלל נימוק של "נחלשו הדורות", ולא רק להתיר כי אם גם להצריכן על כך, כדכותב בלשון "צריכין", זאת אומרת להורות להן לכתחילה שצריכות ע"פ דין לא להתענות, דכך יוצא מלשון דבריו של הגר"י פישר, ולעומת מה שכותב מעשרות רבות של נשים שמפילות ע"י התענית, הנה יודעים אנו לעומת זה מכל אתר ואתר על מאות ואלפי נשים מעוברות שמתענות ביום הכפורים ולא מפילות ח"ו, ואיך נוכל בגלל מקרים של עשרות נשים שמפילות (אם מפילות? ובודאי לא מיו"כ אחד אלא בצירוף מכמה מקרים של כמה ימי כיפורים) שהן מהוות מיעוטא דמיעוטא, לבוא משום כך לעקור הלכות גדולות בזה וקבועות לחיוב תענית בש"ס רמב"ם ושו"ע באין חולק, ולקבוע גלל כן מדעת עצמנו כי נשתנו הטבעיים בזה? ושממילא נשתנתה גם ההלכה בזה ושיש לכן לפוטרם משום כך מחיוב התענית ביוהכ"פ, ולא עוד, אלא להצריכם במפגיע שלא להתענות? ואין לשכוח כי גם חצי שיעור אסור מן התורה.
לכן לדעתי ברור הדבר לפי ההלכה כי אין לתת בזה היתר באופן כללי, ועל אחת כמה שאין להצריך אותן במפגיע כן לאכול, אלא יש לתת הוראה להן כי בכל מקרה של חולשה או סטיה מהמצב הנורמלי, עליהן לעשות שאלת חכם שיורה להן את הדרך שילכו בהן לפי המצב שיתברר לפניו במקרה הפרטי של השואלת.
לעומת זה יש אבל להתיר בשופי לאכול בשיעורין במקרה אשר הפילה כבר פעמיים, וכפי שכתב ב"פני ברוך" עפ"י הארחות חיים.

-------
מה התשובה על הטענות המציאותיות נגד הגרי"פ? [ומה שהוא טען שראה עשרות הפלות מחמת הצום, הרי ברור שאחרי יו"כ יש יותר הפלות, משום שיש יותר לידות, אבל אי"ז ראיה שיש תוספת סיכון. ועוד, שמסתבר שלמורה הוראה נודע יותר על הפלות מחמת הצום, מאשר על הפלות סתם].

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 10, 2016 4:49 pm

מה התשובה על הטענות המציאותיות נגד הגרי"פ? [ומה שהוא טען שראה עשרות הפלות מחמת הצום, הרי ברור שאחרי יו"כ יש יותר הפלות, משום שיש יותר לידות, אבל אי"ז ראיה שיש תוספת סיכון. ועוד, שמסתבר שלמורה הוראה נודע יותר על הפלות מחמת הצום, מאשר על הפלות סתם].

כ"ז אכניס בק"ו, הגריי"פ טען שיש יותר הפלות לאחר ששקלל את הנתונים שהזכרת.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אוקטובר 10, 2016 5:02 pm

בקיצור, הוא מכחיש את הנתונים שהרופאים מציגים?
אם כך הוא, כמדומני שע"פ הלכה צריך לסמוך על הרופאים, שהם בעלי מקצוע ונגישים לנתונים, ולא עליו. [ובנוסח אחר - הרי הוא אינו טוען שיודע בבירור שתמיד אין את אותו מספר הפלות, אלא שלא שמע על כך. והם יודעים בבירור כמה הפלות יש בכל יום].

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 10, 2016 5:10 pm

שש ושמח כתב:בקיצור, הוא מכחיש את הנתונים שהרופאים מציגים?
אם כך הוא, כמדומני שע"פ הלכה צריך לסמוך על הרופאים, שהם בעלי מקצוע ונגישים לנתונים, ולא עליו. [ובנוסח אחר - הרי הוא אינו טוען שיודע בבירור שתמיד אין את אותו מספר הפלות, אלא שלא שמע על כך. והם יודעים בבירור כמה הפלות יש בכל יום].

הרשה לי להניח שהוא הלך לברר קמעא ולא אמר "אוי, פלונית ופלונית אמרו שהפילו, יאללה משנה הבאה שלא יצומו".
אגב, למה להניח שיעדכנו אותו על הפלות של אחרי יוה"כ יותר מהפלות בכל השנה. בשביל להאשים אותו שבגלל שלא אמר להם לאכול? (בדר"כ מעוברות לא שואלות בכלל). וגם בהפלות ל"ע של כל השנה יש שאלות הלכתיות, וכן הולכים לרב לבקש עצה וברכה.

בקיצור אם אין דעתך נוחה מפסקו, יש חברים לדעתך. זה לא מחייב אותך להציג אותו כגס ליבו בהוראה ובפרט בהוראה מחודשת כזו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אוקטובר 10, 2016 5:27 pm

לעומקו של דבר כתב:הרשה לי להניח שהוא הלך לברר קמעא ולא אמר "אוי, פלונית ופלונית אמרו שהפילו, יאללה משנה הבאה שלא יצומו".

נכון, אבל גם מי שהלך "לברר קמעא" סמכותו פחותה ממי שיש לפניו את כל הנתונים בצורה מסודרת. [ולפי סיפור הד"ר הנ"ל גם הוא לא הכחיש את הנתונים הסותרים שהוצגו לפניו].
תשובה מסוג "בודאי הוא חשב על מה שאתה טוען" היא תירוץ נפלא על כל ההשגות על רבנים למיניהם שהועלו מאז ומעולם.
לעומקו של דבר כתב:אגב, למה להניח שיעדכנו אותו על הפלות של אחרי יוה"כ יותר מהפלות בכל השנה. בשביל להאשים אותו שבגלל שלא אמר להם לאכול? (בדר"כ מעוברות לא שואלות בכלל). וגם בהפלות ל"ע של כל השנה יש שאלות הלכתיות, וכן הולכים לרב לבקש עצה וברכה.

למשל, יש לשער שמי שהפילה מחמת הצום [יותר נכון במוצאי הצום] תלך לשאול בהריון הבא האם עליה לצום. [חוץ מזה שטבע האדם לזכור יותר את ההפלות שהיו מחמת הצום מאשר שאר הפלות].
לעומקו של דבר כתב:בקיצור אם אין דעתך נוחה מפסקו, יש חברים לדעתך. זה לא מחייב אותך להציג אותו כגס ליבו בהוראה ובפרט בהוראה מחודשת כזו.

ואם אין דעתך נוחה מדעותי זה לא מחייב אותך לומר שאני מציג אותו כגס לבו בהוראה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 10, 2016 5:30 pm

הדיון מוצה.

בתבונה
הודעות: 1299
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 10, 2016 9:25 pm

שש ושמח כתב:ומה שהוא טען שראה עשרות הפלות מחמת הצום, הרי ברור שאחרי יו"כ יש יותר הפלות, משום שיש יותר לידות, אבל אי"ז ראיה שיש תוספת סיכון. ועוד, שמסתבר שלמורה הוראה נודע יותר על הפלות מחמת הצום, מאשר על הפלות סתם].


ראשית לרב פישר לצד גדלותו האדירה בתורה הייתה רפואה שונה ולא נכונה, למשל התפרסם בשמו שהסכנה בעישון היא רק למי שמעשן גם בשבת זאת אגב בניגוד לכל פירסומי שאר גדולי הפוסקים.
כמו כן מספרים בשמו שמהירות מעל 80 קמ"ש מסוכנת להפלה, לא מצוי נשים שמקפידות על זה ולא נוסעים נסיעה בינעירונית (יש להניח שהתכוון בהנחה ותהיה בלימה פתאומית, אחרת זה בניגוד לידוע שאין כל הבדל פיזי בין מצב מנוחה למהירות קבועה) .
למרות שיש קצת יותר לידות של נשים בחודש התשיעי שכבר הגיע זמנם ללדת, אין יותר הפלות לאחר יום כיפור הירידה בנוזלים משפיעה רק על נשים שהגיע זמנם ללדת היא כן יכולה להשפיע מעט על הפלה בנשים עם סיכון משמעותי כמו צירים מוקדמים אלה נשים שאישות או גירוי פטמות מהווים סיכון גדול הרבה יותר אצלם מאשר צום.

אסביר את המנגנון המקובל
א. בעת איבוד נוזלים ועליית ריכוז המלחים בגוף מצטבר בגוף הורמון חלבוני הנקרא ADH או וזופרסין- הורמון זה מופרש מהחלק האחורי של בלוטת יותרת המוח ,
ב. תפקיד הורמון זה (ווזופרסין/ADH) לסייע לשמירת מאזן המים בגוף, על ידי שהוא גורם לתחושת צימאון הגורם לאדם לשתות הורמון גם גורם להעלאת ריכוז השתן כך נשמרים יותר מים חופשיים ממלחים בגוף, ובהמשך מכווץ כלי דם כדי לשמור על לחץ הדם.
ג. הורמון חלבוני אחר שונה המופרש מהחלק האחורי של בלוטת יותרת המוח הוא הורמון אוקסיטוצין - הורמון טבעי המזרז לידה
החיקוי הכימי שלו הוא מאוד מוכר ונקרא פיטוצין , הפיטוצין משמש להגביר צירים קיימים ומשרה לידה כאשר גם צוואר הרחם מוכן לכך דהיינו לאחר שהחל השלב הראשון של הלידה צוואר הרחם מוכן פתוח מחוק קדמי ורך.
ד. האוקסיטוצין מופרש מעט גם בעת גירוי הפטמות ותפקידו לסייע בזרימת החלב לפיו של תינוק היונק.
עקב כך גירוי פטמות הוא מזרז לידה חלש
ה. להורמון ווזופרסין/ADH המופרש בעת התייבשות וצמא יש דמיון קל להורמון האוקסיטוצין ולכן יש לו קצת השפעה על הגברת צירים [השפעה חלשה של 1/670 מהשפעתו של האוקסיטוצין] ולכן באישה שנמצאת במועד ומוכנה גופנית ללידה הדבר מהווה דחף קל לזירוז התהליך.

לסיכום צימאון רב מתפקד כ1/670 של פיטוצין '/אוקסיטוצין שהוא רק מגביר את עוצמת וקצב הצירים כשצוואר הרחם נמצא במצב מתאים, כל התנאים דלעיל לא שייכים באשה רגילה בהריון.
אציין שכשיש גורם סיכון ללידה מוקדמת ונמנעים עקב כך מאישות, אז המקום לבדוק האם יש צורך רפואי כלשהו בנוזלים בשתיה/עירוי.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוקטובר 13, 2016 10:06 am

ביליצר כתב:האם בדעת יחיד אין את הכלל דבדאורייתא הלך אחר המחמיר?
[ואולי דוקא היחיד נקרא מחמיר בפקוח נפש,,]

לפי מה שנראה שיש כאן מחלוקת במציאות [האם יש סיכון בכלל, ואם יש סיכון האם הוא יותר ממה שהיה בזמן חז"ל], הנושא אינו שייך לכללי הפסיקה הרגילים אלא לדיני רופאים שנחלקו האם צריך לאכול, שמבואר (סי' תרי"ח ס"ג) שאם אחד אומר צריך ושנים אומרים אין צריך אין מאכילים אותו [ובפרט כשהאומרים שלא לאכול מופלגים יותר בחכמת הרפואה].
ולכן גם תלמידי המיקל אסורים להקל כדעתו, [אף שבכל התורה יכולים לסמוך על רבם להקל אפי' ביחיד נגד רבים], שבמחלוקת רפואית לא שייך ענין זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 13, 2016 10:14 am

אבל אם המיקל לא סובר כמוך שזה מחלוקת במציאות וצריך ללכת אחר רוב הרופאים, אז כנראה תלמידיו יכולים לסמוך על דעתו במה שחולק עליך. לא כך?

אני עצמי לא מבין את צד הקולא הזה, ולא מבין איך כזה חשש רחוק יכול להתיר אבל זה לא נוגע לעניין.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי בינוני » ה' אוקטובר 13, 2016 10:21 am

בלי לחוות דעה בעניין.
מעשה רב שאמי תליט"א הייתה עדה לו כל פעם מחדש, בערב יו"כ ות"ב היה הגרי"י פישר יוצא לחדר ההמתנה ומכריז: כל הנשים המעוברות ישתו שיעורים ולא יצומו.

מתחילה היה מחמיר בעניין, עד שהיה עד לכמה וכמה הפלות ושאר סיבוכים אחרי הצומות, בנוסף שמע חוות דעת מראש מחלקת יולדות ידועה (אני לא זוכר איזו), ומאז שינה דעתו להקל.
כשהיו אומרים לו שהגריש"א לא מסכים לו, היה אומר שאם כל הבעיות שהוא מטפל בהן אחרי הצומות היו מגיעות לגריש"א גם היו מקיל כמוהו...

הנה דבריו הנחרצים של הגרי"י (בקישור לעיל):
1.JPG
1.JPG (23.17 KiB) נצפה 9596 פעמים

2.JPG
2.JPG (44.84 KiB) נצפה 9596 פעמים

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוקטובר 13, 2016 10:31 am

אוצר החכמה כתב:אבל אם המיקל לא סובר כמוך שזה מחלוקת במציאות וצריך ללכת אחר רוב הרופאים, אז כנראה תלמידיו יכולים לסמוך על דעתו במה שחולק עליך. לא כך?

מה זה "במה שחולק עליך"? זה מחלוקת שלי עם הגריי"פ?
בודאי אפשר לסמוך עליו בביאור דעת החולקים עליו, אבל רק כל זמן שהם בעצמם לא מסבירים הפוך. מ"מ קצת מוזר לשאול אותו מה החולקים עליו חושבים. אפשר לשאול אותם בעצמם, לא?
-----
שוב ראיתי בהודעה שמעלי שהגריי"פ כותב על הציץ אליעזר "ומסתמא אינו יודע את המציאות". הרי שגם הוא מבין שהחולקים עליו חולקים במציאות הדברים. - וכמדומני שבאופן כללי גם הצי"א היה בקי מאד במציאות הרפואית, ולכן מסתבר שאין כאן חסרון ידיעה בעלמא אלא מחלוקת במציאות.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 13, 2016 9:39 pm

אגב אשאל,
ראיתי בכמה קיצורי הלכות שמופיעים בהם דיני הצום למעוברת ומניקה וכו', וכולם נקטו שאם הטיפול השוטף בילדים יגרום לאשה צורך להפסיק את הצום, אזי מחוייב הבעל להישאר בבית ולוותר על תפילה בציבור, ע"מ שהאשה תוכל לצום.
ואני הק' תמה קצת היכן מצאו מקור חיוב זה, האם כוונתם דווקא בבעל, או גם הבן הגדול, או הבן של השכנים וכו', אדרבה יתפלל כל אחד כראוי בביהכנ"ס, ואם יגרום "צער גידול בנים" להפסקת הצום, שיגרום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 13, 2016 9:44 pm

ואני אשאל איפה מצאת חיוב על האשה לטפל בילדיה ולא לצום כדי שבעלה יילך לבית הכנסת. תאמר לו אני אשכב במיטה כמו שציווני בוראי כדי לצום, ואתה התכבד וטפל בילדיך כמו שנאמר האנוכי הריתי את את העם הזה אם אנכי ילדתיהו שש"מ שהאב חייב לטפל בילדיו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אוקטובר 13, 2016 9:55 pm

אוצר החכמה כתב:ואני אשאל איפה מצאת חיוב על האשה לטפל בילדיה ולא לצום כדי שבעלה יילך לבית הכנסת. תאמר לו אני אשכב במיטה כמו שציווני בוראי כדי לצום, ואתה התכבד וטפל בילדיך כמו שנאמר האנוכי הריתי את את העם הזה אם אנכי ילדתיהו שש"מ שהאב חייב לטפל בילדיו.


איך יש כאן ראיה שהאב חייב לטפל בילדיו?
אדרבא אי איכא למשמע מנה משם ראיה שעל האם, מה הריתי באם אף ילדתי באם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 13, 2016 9:59 pm

לא ידעתי מה מצאת בהריתי יותר מבילדתי.

אגב את הראייה הזאת מספרים שהביא החידושי הרי"ם או השפת אמת.
וכן הבין הקצוה"ח המובא בשו"מ שמיירי באב.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אוקטובר 13, 2016 10:12 pm

אוצר החכמה כתב:לא ידעתי מה מצאת בהריתי יותר מבילדתי.

אגב את הראייה הזאת מספרים שהביא החידושי הרי"ם או השפת אמת.
וכן הבין הקצוה"ח המובא בשו"מ שמיירי באב.


ילד אפשר שהוא על האב (חשבתי שזאת ראייתך) שנאמר ועירד ילד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 13, 2016 10:15 pm

גם האב עושה את ההריון כשם שעושה את הלידה ולכן מתייחס אליו.


הת"א שם אומר האב אנא לכל עמא הדין אם בני אינון.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוקטובר 13, 2016 11:15 pm

כי תאמר אלי שאהו בחיקך, כאשר ישא האומן את היונק.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' אוקטובר 13, 2017 11:03 am

מאמר בהמעין האחרון על הנושא

תמצית הדברים: התפרסם מחקר מסורוקה שמשווה שיעור לידות מוקדמות (לפני שבוע 37) ביוה"כ בין יהודיות לבדואיות, ונמצא שאצל יהודיות שיעור השיעור גבוה יותר (7.5% לעומת 5%. ויש לזכור שלא כל היהודיות צמות ובפרט בהריון). - לאור האמור פרסם הר' משה צוריאל מאמר בתחומין שבו נוטה להקל קצת למעוברות בצום יוה"כ, [אולי מישהו יוכל להעלותו כאן?] - הר' אריה כץ טוען במאמרו [במילים שלי] שהמחקר הנ"ל אינו אלא קשקוש, הנימוקים העיקריים [לטעמי]: שיעור הלידות המוקדמות בממוצע ארצי כיום הוא 7.19% ויש לשער שבשנות המחקר השיעור היה אף גבוה יותר בסביבות 7.5%, כך שאין כאן כל עליה, ועוד, ביום אקראי אחר שנבדק [כמה ימים לפני יוה"כ] האחוז אצל היהודיות הוא 6% ואצל הבדואיות 7.4%, דבר שאין לו כל הסבר ובודאי הוא טעות סטטיסטית, וא"כ יש לומר שה"ה ההבדל ביוה"כ אינו אלא טעות ססטיסטית. עוד נקודה שעמד עליה הרא"כ, שלטענתו לידה אחרי שבוע 32 אינה מסוכנת, ובמחקר נכללה כל לידה לפני שבוע 37 שבה לטענתו הסיכון מזערי. [תגובתו של הרמ"צ ערכה כערכו של המחקר, אם לא פחות מכך].

אשמח להחכים מחכמי הפורום:
א. האם יש איזשהו מידע על רמת הסכנה כיום במקרי לידה מוקדמת, בין שבוע 32 לשבוע 37?
ב. לכאורה פשוט שגם אם נאמר שבימינו יש אחוז גבוה יותר של לידות מוקדמות מחמת הצום [שגם זה לענ"ד הנחה לא הגיונית, שאדרבה בני אדם היום חזקים ובריאים יותר מבעבר], הרי בודאי שאחוז התמותה נמוך הרבה יתר מבעבר לאור התקדמות הרפואה. - האם מבחינה הלכתית יש למדוד את אחוז הנכנסים למצב סכנה מחמת הצום או את המתים בפועל? זו שאלה כללית בהלכות פיקו"נ שלכאו' אמורות להיות לה הרבה השלכות מעשיות.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' אוקטובר 14, 2017 9:32 pm

אולי אני מערבב בין המעין לתחומין, אבל דומני שבתחומין האחרון היה מאמר על צום מעוברות ביום כיפור

002
הודעות: 412
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

עדות אשה שנולדה במוצאי יום כיפור

הודעהעל ידי 002 » ה' אוקטובר 03, 2019 4:39 pm

אנגלרד כתב: אני ילידה של אחרי צום יום כיפור. הייתי בכלל אמורה להוולד "אחרי החגים" אבל הצלחתי להפתיע. מאז ומתמיד אני רגילה שיש הרבה "ילידי י"א תשרי"

בשונה מצומות אחרים, צום יום הכיפורים מופיע בצורה מפורשת בתורה ולכן ההתייחסות ההלכתית לצום חמורה יותר מבצומות אחרים ואשה הרה מצווה לצום ביום הכיפורים. אשה בריאה, שהריונה תקין וכן הריונותיה הקודמים תקינים, תצום את מלוא צום יום הכיפורים. לצום יש חשיבות עליונה ביום כיפור יותר מכל מצווה אחרת ביום זה כדוגמת תפילה ולכן יש לעשות כל מאמץ שלאשה ההרה יהיו תנאים אופטימאליים לצום: סביבה נוחה וממוזגת, אפשרות למנוחה ועזרה עם הילדים.

לנשים הנמצאות בהריון בסיכון (הריון מרובה עוברים, סכרת הריון, יתר לחץ דם, סיכון ללידה מוקדמת, לידת פג בעבר וכו') לעיתים אסור לצום כלל ולפעמים נפסק כי יצומו וישתו לשיעורין, אופן השתיה וכמות השתיה מופיעים בספרי ההלכה, התייעצי עם הרופא שלך. אם הרופא מתיר לך לצום במצבך אך מציע לך "אכילה ושתייה לשיעורין", התייעצי עם הרב שלך לגבי אופן וכמות השתייה או האכילה במהלך הצום. אני ממליצה שגם אשה בהריון תקין תחזיק בביתה כלי מדידה ותברר את כמות השתיה והאכילה לשיעורין למקרה של תחושה רעה והתייבשות.

סביב הצום בהריון קיים הרבה מידע רפואי סותר. יש רופאים שעונים לשאלה "האם מותר לי לצום בהריון?" ב"לא" חד משמעי. זאת כמובן כדי להתגונן מכל תביעה משפטית אפשרית. יחד עם זאת, אם ההריון אינו מוגדר כהריון בסיכון, צום של יממה איננו מסוכן. ויש לכך הסבר רפואי: בזמן צום, גוף האדם מנצל לצורכי אנרגיה קודם כל את רזרבות הסוכרים הנאגרות בעיקר בכבד. מאגרי הסוכר הללו מספיקים רק ל־12 שעות, ולאחר מכן הגוף משתמש בחומצות שומן ממאגרי השומן בגוף. חומצות שומן אלה מספקות אנרגיה הכרחית לפעילות הגוף, אולם תוך כדי התהליך נוצרים ומצטברים בגוף גם גופי חומצה (קטונים). הקטונים הללו אינם פוגעים לרעה בגופו של אדם בוגר, אולם כשמדובר בנשים הרות ברור שגופי החומצה מגיעים לעובר. במינונים גבוהים מאוד, הקטונים יכולים להזיק לעובר מבחינה נוירולוגית, אולם הריכוז של גופי החומצה המצטברים בזמן צום נמוך ואין הוכחה או רמז שהם מזיקים. כלומר, החשד הוא תאורטי בלבד.

יש מיתוס שגוי ונפוץ שעדיף ללדת בחודש שביעי או בכל חודש אחר ובלבד שלא ללדת בחודש השמיני (יצוין כי כנראה בזמן חז"ל כך היה) ולכן אסור לצום דוקא בחודש שמיני כי יש בו סכנה מסוימת. (אני מקוה כי לפחות קוראי הטור הזה יקברו את המיתוס הזה לנצח והיה זה שכרי). מה שכן, כאשר מדברים על צום, נשים שנמצאות בטווח של "מועד לידה"- החל משבוע 37, פחות חוששות מפני התפתחות לידה כתוצאה מהצום. ובכל נקודה שלפני השבוע 37 נהיה זהירים יותר.

מחקרים שנעשו סביב לידות שהתרחשו כתוצאה מצום בהריון מצביעים על עליה במספר הלידות ביום שלאחר יום כיפור ומחקר אחר מצביע על עליה בשעות האחרונות של הצום. יחד עם זאת, בשני המחקרים מדובר בלידות במועד ואין נתונים המצביעים על שיעור לידות גבוה של פגים כתוצאה מצום.

ידוע כי אחד הגורמים הנפוצים לצירים מוקדמים הוא התייבשות. לכן בימים חמים בכלל וביום צום בפרט חשוב לשמור על מאגר נוזלים תקין ולהמנע מהתייבשות. להלן מספר טיפים המומלצים לאשה בריאה בהריון תקין לקראת הצום:

יום ואפילו יומיים לפני הצום כדאי להרבות בשתייה, להפחית את כמויות הקפאין המצויות בקפה, בתה רגיל ,בשוקו ובמשקאות קולה. במקביל, יש להרבות בשתיית מים – 10 עד 12כוסות ליום – על מנת לאפשר לגוף לאגור מעט נוזלים.
לא מומלץ לשתות כמות גדולה של מים ממש לפני הצום, כיוון ששתייה כזאת עלולה לגרום כאבי בטן, תחושת כבדות והקאות.
רצוי להמעיט בשתיית משקאות ממותקים או מלוחים (מרק) סמוך לצום.
בערב יום הכיפורים מומלץ לאכול כמה ארוחות קטנות המכילות פחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז) קטניות, ירקות וחלבון (דגים ביצים ועוף).
צום קל ומועיל,

גמר חתימה טובה,

דבי

באדיבות אתר קול חי

הצעיר באלפי
הודעות: 976
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מעוברת אם צריכה להתענות ביום הכיפורים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ו' אוקטובר 04, 2019 4:43 pm

מבני עליה כתב:
דיוניםבהלכה כתב:ידוע שיטת האבן ישראל הגרי"י פישער זצ"ל דכעת בדורינו אלה שטבעיות הנשים שהם חלשים מאוד כל מעוברת אין צריכה להתענות בכל מצב שהיא - האם הלכה זו מקובל אצל המורי הוראה בארה"ק וחו"ל - ואם כן האם נכתבו מאמרים ע"ז או רק בע"פ

בזכרוני שיש דברים חריפים ע"ז ב"ציץ אליעזר", ואין הספר תח"י.

אכן יש, אך הגריי"פ ז"ל השיג גם על דבריו


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים