מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשובת הזקן

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

תשובת הזקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 10, 2016 9:31 pm

מבו' בחז"ל ששייך תשובה גם לעת זקנה כאשר כבר אין בכוחו לעשות העבירה וכו', וכלש' הר"מ "ואם לא שב אלא בימי זקנותו ובעת שאי אפשר לו לעשות מה שהיה עושה אף על פי שאינה תשובה מעולה מועלת היא לו ובעל תשובה הוא, אפילו עבר כל ימיו ועשה תשובה ביום מיתתו ומת בתשובתו כל עונותיו נמחלין",
יל"ע האם מדובר באופן כזה שחרטתו חזקה כ"כ, עד שאפילו אם היה צעיר, היה מעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לחטא לעולם, אז מה הגריעותא בתשובה הזו. ואם הכוונה שבאמת אין בכוחו להתמודד עם היצר, ולו היה בכוחו היה שב אל החטא מחמת יצרו, א"כ איזה תשובה יש כאן, ולמה בצעירותו יגרע שאינו יכול לשוב בתשובה מועטה כזו שאינה פורשת מן החטא.
(אולי אפשר להבין שהחרטה בצירוף מה שהוא לא יעשה את זה בפועל מחמת חוסר האפשרות משלימים יחדיו את ענין התשובה. וצ"ע בדרכי בנ"א המתפייסים ביניהם ע"י חרטה וכינון יחסים חדשים, האם סגי לנפגע בכך ששוב הפוגע לא יפגע בו בפועל, ואפי' שסיבת המניעה תהיה חוסר יכולת ולא ע"י התגברות הידידות ביניהם).

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תשובת הזקן

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 10, 2016 9:41 pm

כעת מסתלק מהעבירה ולא יעשנה עוד ולכן הוי תשובה, אף שידוע לכולם שאילו היה חוזר לכוחו היה חוזר לסורו. ואינו דומה לצעיר שאינו פורש מהאיסור כלל. ודומה לענין כופין אותו עד שאומר רוצה אני שהוא באמת רוצה לעשות כדין רק שיצרו מתגבר עליו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: תשובת הזקן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוקטובר 10, 2016 10:58 pm

כדברי יבנה. ובדרכי בנ"א ג"כ יש בזה משום מחילה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: תשובת הזקן

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' אוקטובר 11, 2016 12:06 am

עושה חדשות כתב:מבו' בחז"ל ששייך תשובה גם לעת זקנה כאשר כבר אין בכוחו לעשות העבירה וכו', וכלש' הר"מ "ואם לא שב אלא בימי זקנותו ובעת שאי אפשר לו לעשות מה שהיה עושה אף על פי שאינה תשובה מעולה מועלת היא לו ובעל תשובה הוא, אפילו עבר כל ימיו ועשה תשובה ביום מיתתו ומת בתשובתו כל עונותיו נמחלין",
יל"ע האם מדובר באופן כזה שחרטתו חזקה כ"כ, עד שאפילו אם היה צעיר, היה מעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לחטא לעולם, אז מה הגריעותא בתשובה הזו. ואם הכוונה שבאמת אין בכוחו להתמודד עם היצר, ולו היה בכוחו היה שב אל החטא מחמת יצרו, א"כ איזה תשובה יש כאן, ולמה בצעירותו יגרע שאינו יכול לשוב בתשובה מועטה כזו שאינה פורשת מן החטא.
(אולי אפשר להבין שהחרטה בצירוף מה שהוא לא יעשה את זה בפועל מחמת חוסר האפשרות משלימים יחדיו את ענין התשובה. וצ"ע בדרכי בנ"א המתפייסים ביניהם ע"י חרטה וכינון יחסים חדשים, האם סגי לנפגע בכך ששוב הפוגע לא יפגע בו בפועל, ואפי' שסיבת המניעה תהיה חוסר יכולת ולא ע"י התגברות הידידות ביניהם).


מצד אחד תשובתו איננה מעולה כי "קל" לו לעזוב את חטאו.
ומצד שני - אם עכשיו בזקנותו עדיין יחזיק במעשיו (ואף שעשאם בעבר ביתר עוז) שהם כביכול טובים - הרי בכך חטאו גדול פי כמה, כי ככל שה"תאבון" יורד כך התביעה ממנו להכיר במעשיו שאינם הגונים גדולה הרבה יותר.
ואילו אצל הצעיר ש"תאבונו" עוד גדול, אין כנגדו כזו תביעה גדולה כמו לזקן.
וא"כ, כל גיל והמעלה והחסרון שלו, ואי אפשר לדון את תשובת הזקן, מה היתה "שווה" אילו היה צעיר.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תשובת הזקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 01, 2016 12:12 am

במצו"ב יש תוספת והשלמה בהבנת גדרי התשובה להגאונים ולהרמב"ם.
גדרי התשובה - גאונים.PDF
(3.07 MiB) הורד 208 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים