גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
א' זעירא
הודעות: 350
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' מרץ 08, 2017 3:38 pm

[למרות שראש השנה יחול רק בעוד חצי שנה, דברי תורה אקטואליים בכל עת]
על המנהג שלא לישן בראש השנה כבר הלכו נמושות ונכתבו מאמרים שלמים, המאסף לכל המחנות הוא -לפי הידוע לי- רי"י סטל במאמרו שפורסם במוריה ת-תב (אלול תשע"ה), עמ' שצג-תד.
הרב סטל סיפח למאמרו נספח בו בירר את מקורו של הרמ"א, ופיקפק בקביעת החוקרים שהרמ"א הסתמך על ר"י ן' שועיב, בהשוותו בין לשון ן' שועיב ללשון הרמ"א, לצורך הענין אקביל אף כאן ביניהם:
דרשות ר"י ן' שועיב:
ומכאן כתבו בירושלמי, שאסור לאדם שישן בראש השנה, כדאמרינן התם, הך בר נש דדמיך בריש שתא ועוסקין בדיניה לעיל.

דרכי משה:
בירושלמי דראש השנה איתא: האי מאן דדמיך בריש שתא-דמיך מזליה, ולכן נזהרים שלא לישן בראש השנה.

הרב סטל מעיר על שלשה שינויים: 1. הפתיחה שונה. 2. הוספת 'דמיך מזליה'. 3. הרמ"א נוקט סגנון של מנהג פעיל. ומתוך כך מסיק שהרמ"א לא ראה את דרשות אבן שועיב, אלא שאב את דבריו ממחזורו הגדול של ר' בנימין הלוי, תוך עריכה ושינויים.

זה עתה, חמותי ראיתי בספר ששרד בשני כתב"י שקדם בהרבה לר' בנימין הלוי שנקט גם הוא בסגנון הרמ"א, ומשם עולה שהמנהג היה ידוע בארצות מגורי אבות הרמ"א כבר יותר ממאה שנים לפני הרמ"א, והיתה בידם מסורת שלא היתה תלויה כלל בדרשות ר"י ן' שועיב. וצדקו דברי הרב סטל במקצת, הרמ"א אכן לא ראה ככל הנראה את דרשות אבן שועיב, אך גם לא היה צריך לראות את מחזורו הגדול של ר' בנימין הלוי. ומסתבר מאוד שאת דבריו לקח ממקור אחר ולא ערך בה שינויים משמעותיים.
אביא כאן את לשון אותו ספר. (יצויין שהספר מפנה למדרש ולא לירושלמי ר"ה, ואם כן יתכן שבידי הרמ"א היתה גרסא אחרת למסורת זו)
אית' במדרש: חד בר נש דמך בריש שתא תחות דיקלא, שמע קול בריש דיקלא "חזי בר נש דמך ולא לעי באוריית' וקאי בדינא ולית ליה זכות' ומזליה דמך, ומי יליץ בעדו". איתער וקם בבהילו, אמרו ליה "מאי האי?", אמר "הכי שמעית".
מכאן סמך שאין ישינין בר"ה.

וכמה הילכתא גברוותא איכא למשמע מינה:
א. רא"י בראדט פלפל בחכמה במאמרו בישורון יא לבאר את מנהג האריז"ל שישן בר"ה, על פי ההבנה המקובלת שהרמ"א אסר לישן מפני שע"י שינת האדם ישן מזלו. אולם ממקור זה נראה שהטענה על החד ברנש היתה על שהוא מבלה את זמנו בשינה תוך שאין לו זכותים ומזלו ישן, כלומר, שלא השינה גרמה למזלו שיישן, אלא ששינתו מונעת ממנו ללמוד ולהוסיף זכויות שיליצו בעדו.
ב. טענו עליו בשמים למה אינו לומד תורה, ומכאן שבראש השנה יש להוסיף בלימוד התורה בזמן הפנוי שאין ישנים בו.
נערך לאחרונה על ידי א' זעירא ב ד' מרץ 08, 2017 4:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: גילוי: מקורו של הרמ"א למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 08, 2017 3:44 pm

לכאו' עדיין המקור שלך שונה מאוד מלשון הרמ"א. לכן יש להזהר לפני שמסיקים מסקנות.
(את סיבה מס' 2 של סטל יש לחדד: שהרמ"א כותב במקום "עוסקין בדיניה" "דמיך מזליה". מן הסתם כך במקור).

א' זעירא
הודעות: 350
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' מרץ 08, 2017 4:07 pm

תיקנתי את הכותרת

חד ברנש
הודעות: 1444
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 08, 2017 5:10 pm

א' זעירא,
יישר כוחך,
אך עדיין לא ידענו באיזה ספר מצאת את אשר מצאת.

א. חיים
הודעות: 539
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי א. חיים » ד' מרץ 08, 2017 7:23 pm

א' זעירא כתב:[למרות שראש השנה יחול רק בעוד חצי שנה, דברי תורה אקטואליים בכל עת]

חידה: איזה קשר יש בין ראש השנה לחג הפורים ? רמז: התשובה נמצאת בספר פרי חדש.

חד ברנש
הודעות: 1444
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 08, 2017 7:26 pm

משלוח מנות.

חד ברנש
הודעות: 1444
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 08, 2017 7:27 pm

והתשובה לא נמצאת בפר"ח אלא בספר עזרא-נחמיה

דרומי
הודעות: 1632
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 08, 2017 7:27 pm

כוונתך כנראה לסוף סימן תקפא באורח חיים.

המשקיף
הודעות: 4
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 7:57 pm

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי המשקיף » ה' מרץ 09, 2017 4:30 pm

כבר העירו לפני סטל על השינויים בלשונות אכן גילוי יפה לפנינו , ומקור זה נראה גם שריד זוהרי, וכנראה שבספרים היו אלו גירסאות

חד ברנש
הודעות: 1444
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 09, 2017 4:49 pm

היכן העירו?

פלגינן
הודעות: 1933
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי פלגינן » ה' ספטמבר 28, 2017 10:49 am

וכעת זכינו לדברים מודפסים.
קבצים מצורפים
א' מושקוביץ, על מנהג ההימנעות משינה בראש השנה ומקורותיו, עץ חיים כח אלול תשעז.pdf
(859.52 KiB) הורד 48 פעמים

אום אני חומה
הודעות: 759
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי אום אני חומה » א' אוקטובר 15, 2017 2:30 am

המשקיף כתב:אכן גילוי יפה לפנינו , ומקור זה נראה גם שריד זוהרי, וכנראה שבספרים היו אלו גירסאות

אאל"ט הביטוי 'לעי באורייתא' קיים אך ורק בזוה"ק.

מחולת המחנים
הודעות: 2423
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: גילוי: מקור נוסף למנהג הימנעות משינה בראש השנה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוקטובר 15, 2017 8:07 pm

אום אני חומה כתב:
המשקיף כתב:אכן גילוי יפה לפנינו , ומקור זה נראה גם שריד זוהרי, וכנראה שבספרים היו אלו גירסאות

אאל"ט הביטוי 'לעי באורייתא' קיים אך ורק בזוה"ק.

בראשית רבה (יז, ה - וכן מד, יז)
רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר תחילת מפלה שינה, דמיך ליה ולא לעי באורייתא, דמיך ליה ולא עביד עבודה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים