עמוד 1 מתוך 1

ראש כבש שוקולד

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:35 am
על ידי נהר שלום
נשאלתי, האם יוצאים ידי חובת הסימן "שנהיה לראש ולא לזנב" וזכירת אילו של אברהם אבינו, בראש איל עשוי שוקולד?

מצאתי באבני ישפה (חלק ח' או"ח סימן ק"ו) שכתב שיוצאים ידי חובה בראש ירק שכן גם לירק יש ראש ככתוב בשו"ע (סימן ק"ע סעיף ט').

לזכר אילו של אברהם אבינו לכאורה אפשר לומר שאין צורך באיל ממש מכיון והכבשים שיש לנו כיום גם אינם כמו אילו של אברהם אבינו שנברא בבין השמשות [כמבואר בפרקי דר"א (פרק ל"א) ר' זכריה אומ' אותו האיל כשנברא בין השמשות היה, אולם הרע"ב מפרש שנגזר עליו שיאחז בסבך].

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:06 am
על ידי אוצר החכמה
אין דמיון בין ראש ירק לדעת האבני ישפה שס"ל שגם הוא נקרא ראש לבין פסל שוקולד בדמות ראש.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 12:51 am
על ידי שערי חכמה
נראה שצ"ל עליו יה"ר שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...
ומעודי תמהתי על זה שכל ישראל מביאים רק תפוח בדבש ולא שוקולד וכיוצ"ב, ואמרתי בליבי אפשר שמעשה שמים עדיף ממעשה בנ"א, אך בבא"ח כתב שיביאו תפוח מבושל בסוכר שהוא מעשה בנ"א, ומעתה אפשר להביא גם שוקולד ולומר עליו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
שוב ראיתי ת"ח אחד שנוהג לעשות כן [מלבד התפוח בדבש ולא במקומו], והנאני.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:05 am
על ידי נהר שלום
שערי חכמה כתב:נראה שצ"ל עליו יה"ר שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...
ומעודי תמהתי על זה שכל ישראל מביאים רק תפוח בדבש ולא שוקולד וכיוצ"ב, ואמרתי בליבי אפשר שמעשה שמים עדיף ממעשה בנ"א, אך בבא"ח כתב שיביאו תפוח מבושל בסוכר שהוא מעשה בנ"א, ומעתה אפשר להביא גם שוקולד ולומר עליו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
שוב ראיתי ת"ח אחד שנוהג לעשות כן [מלבד התפוח בדבש ולא במקומו], והנאני.

שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:14 am
על ידי שערי חכמה
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:19 am
על ידי נהר שלום
שערי חכמה כתב:
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

למה? לכאורה אין כל בעיה בכך לכן שאלתי לראות מה יאמרו.
[אמר לי הטעם משום שקשה לו להשיג ראש כבש וע"פ הסוד אין לאכול דג.]

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:28 am
על ידי שערי חכמה
נהר שלום כתב:
שערי חכמה כתב:
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

למה? לכאורה אין שום בעיה בכך ולכן שאלתי לראות מה יאמרו.

אפרש שיחתי:
יש ראש בעצם, ויש דבר שנקרא ראש בהשאלה. ראש הבהמה או הדג הוא ראש בעצם, ואילו ראש הירק או השולחן נקראים ראש בהשאלה. ועי' מו"נ ח"א באורך.

ברור שראש בעצם מורה על המושג "ראש" יותר מדבר שנקרא ראש בהשאלה, ולכן נהגו להביא ראש בהמה או דג. מי שאין לו ראש ממש ורוצה להביא ראש שום או ראש ירק, בודאי יכול לעשות כן, אבל באותה מידה יכול הוא לסמוך על זה שהוא יושב בראש השולחן. וה"ה דבר העשוי בצורת ראש, אינו אלא זכר לראש, ואינו דומה לראש ממש.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:33 am
על ידי נהר שלום
שערי חכמה כתב:
נהר שלום כתב:
שערי חכמה כתב:תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

למה? לכאורה אין שום בעיה בכך ולכן שאלתי לראות מה יאמרו.

אפרש שיחתי:
יש ראש בעצם, ויש דבר שנקרא ראש בהשאלה. ראש הבהמה או הדג הוא ראש בעצם, ואילו ראש הירק או השולחן נקראים ראש בהשאלה. ועי' מו"נ ח"א באורך.

ברור שראש בעצם מורה על המושג "ראש" יותר מדבר שנקרא ראש בהשאלה, ולכן נהגו להביא ראש בהמה או דג. מי שאין לו ראש ממש ורוצה להביא ראש שום או ראש ירק, בודאי יכול לעשות כן, אבל באותה מידה יכול הוא לסמוך על זה שהוא יושב בראש השולחן. וה"ה דבר העשוי בצורת ראש, אינו אלא זכר לראש, ואינו דומה לראש ממש.

אכן לכאורה מספיק גם צילום של כבש ובפרט לפי השיטות שרק מראים הסימנים. לכן אני שואל האם יש מקור בעד או נגד?

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 8:13 pm
על ידי משה ובני ישראל
הדיון הזכיר לי את הווארט הזה :

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 1:28 am
על ידי נהר שלום
שערי חכמה כתב:נראה שצ"ל עליו יה"ר שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...
ומעודי תמהתי על זה שכל ישראל מביאים רק תפוח בדבש ולא שוקולד וכיוצ"ב, ואמרתי בליבי אפשר שמעשה שמים עדיף ממעשה בנ"א, אך בבא"ח כתב שיביאו תפוח מבושל בסוכר שהוא מעשה בנ"א, ומעתה אפשר להביא גם שוקולד ולומר עליו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
שוב ראיתי ת"ח אחד שנוהג לעשות כן [מלבד התפוח בדבש ולא במקומו], והנאני.

שאלה: האם בראש השנה יוצאים ידי חובת הסימן "שנהיה לראש ולא לזנב" וזכירת אילו של אברהם אבינו, בראש איל עשוי שוקולד?
תשובה: לא מועיל. כי זה כמו צעצוע. וצריך ממש ראש איל דהיינו ראש כלל. וכשקשה מספיק גם ראש דג. וכשקשה יותר. אז ניתן לומר יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב. בלי סימנים. והעיקר האמירה והתפילה מכל הלב. וכל בני המשפחה עונים אמן. וזה מצוין. ועושה רעש גדול בשמים.
שמעתי לרא"ש. ר"ת לעשות רצון אבינו שבשמים. מי שמתגבר על יצר הרע הוא הראש. וליהפך נעשה זנב. ויצר הרע נעשה ראש. וזה פסוק בתהלים (פרק מט) נמשל כבהמות נדמו. אבל מושל. זה כמו מלאך.
הרב חיים רבי

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 8:14 pm
על ידי מיכאל1
יש לחשוש שהעושה ראש ב"כאילו" יהיה גם באותה שנה לראש רק ב"כאילו".

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 10:10 pm
על ידי שערי חכמה
מיכאל1 כתב:יש לחשוש שהעושה ראש ב"כאילו" יהיה גם באותה שנה לראש רק ב"כאילו".

רק תמשיך: ואם אוכל ראש של דג אמיתי, סופו שיהיה ראש של דג ממש...

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 8:13 pm
על ידי גבול ים
אולי אפשר בראש כרוב.

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:38 am
על ידי נהר שלום
גבול ים כתב:אולי אפשר בראש כרוב.

באבני ישפה (חלק ח' או"ח סימן ק"ו) כתב שיוצאים ידי חובה בראש ירק שכן גם לירק יש ראש ככתוב בשו"ע (סימן ק"ע סעיף ט').

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 6:59 am
על ידי מיכאל1
החילוק בין ראש ירק ובין ראש בהמה שכך שמם מחמת עצמם, והם סימנא מילתא לראש, לבין שוקולד העשוי בצורת ראש נראה לי פשוט.

ד"א לא הייתי ממהר להחליף את התפוח בדבש על שלל הרמזים שנאמרו בו בשוקולד, ואפילו משובח כככל האפשר אף שאני עבד לתאוותיי ובהם גם תאוות השוקולד

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 1:36 am
על ידי לענין
נהר שלום כתב:
שערי חכמה כתב:
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

למה? לכאורה אין כל בעיה בכך לכן שאלתי לראות מה יאמרו.
[אמר לי הטעם משום שקשה לו להשיג ראש כבש וע"פ הסוד אין לאכול דג.]


למה? ידוע לזה מקור? דוקא בראש השנה?

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 4:51 am
על ידי נהר שלום
יש את עניין הדאגה שמוזכר אולי כבר במשנ"ב?

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 10:03 am
על ידי דרש-משה
אגב השוקולד עצמו (ז"א הפולי קקאו) הוא מהמאכלים המרירים ביותר, הרבה יותר מקפה, והוא מתוק רק מפני 70 ויותר אחוז סוכר שיש בו..

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 1:14 pm
על ידי שיף

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 2:54 pm
על ידי מוטוש
לענין כתב:
נהר שלום כתב:
שערי חכמה כתב:
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.

תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.

למה? לכאורה אין כל בעיה בכך לכן שאלתי לראות מה יאמרו.
[אמר לי הטעם משום שקשה לו להשיג ראש כבש וע"פ הסוד אין לאכול דג.]


למה? ידוע לזה מקור? דוקא בראש השנה?

אבל אומרים שנפרה ונרבה כדגים!?

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 3:08 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אולי יגלה הרב נהר שלום איפה כתוב ב"סוד" לא לאכול ראש דג?

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 3:30 pm
על ידי אבא יודן
באר היטב בשם רשל.png
באר היטב בשם רשל.png (340.23 KiB) נצפה 3978 פעמים

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 4:26 pm
על ידי לבי במערב
אבל אין טעמו 'ע"פ סוד' (גם אם המהרש"ל הי' מקובל).

Re: ראש כבש שוקולד

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 6:42 am
על ידי נהר שלום
לבי במערב כתב:אבל אין טעמו 'ע"פ סוד' (גם אם המהרש"ל הי' מקובל).

טוב אז צ"ל ע"פ קבלה...
לא זוכר באמת מה נאמר לי, צריך לבדוק בספר של הרב מוצפי אם יש עניין ע"פ הסוד מסתמא זה מובא שם