מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיקרו של וידוי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

עיקרו של וידוי

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' יולי 27, 2017 1:18 pm

אנציקלופדיה תלמודית ערך 'וידוי' כתב:כיצד מתודים, אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה - זהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתודות ולהאריך בענין זה הרי זה משובח (רמב"ם תשובה א, א). ומכל מקום עיקר הוידוי הוא "אבל אנחנו חטאנו" (רמב"ם תשובה ב, ח).

כאשר ראיתי זאת, נפלאתי על הסתירה ברמב"ם, בעניין 'עיקרו של הוידוי'.

אך כאשר פתחתי את הרמב"ם, ראיתי שהלחם משנה בפרק ב' הלכה ח' כתב, שהביאור ברמב"ם הוא שעיקר הוידוי הוא "אבל אנחנו חטאנו כו'", כלומר 'חטאנו, עוינו, פשענו'. וזאת בכדי ליישב את הסתירה ברמב"ם.


ולפלא גדול בעיני, שלא הביאו באנצ"ת את דברי הלח"מ.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: עיקרו של וידוי

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 02, 2017 2:10 pm

הרב משנ"נ? מאן דהוא? אין יישוב?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: עיקרו של וידוי

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' אוגוסט 28, 2017 8:18 pm

כ' בס' קול אליהו בשם הגר"א (תהילים אות קס"ו) וז"ל חטאתי אודיעך ועוני לא כיסיתי אמרתי אודה עלי פשעי לה' ואתה נשאת עוון לטאתי סלה יש לפרש דהנה כאשר בא נתן הנביא אל דוד המלך ע"ה להוכיחו על מעשה דבת שבע כתיב ויאמר דוד חטאתי לה' ויאמר נתן אל דוד גם ה' העביר חטאתך לא תמות ועיין שם בהמסורה שיש פסקא באמצע פסוק בין תיבת לה' לתיבת ויאמר ומשמעו כי כאן חסר מקצת הדברים מה שהיה דוד רוצה לומר עוד ובא נתן הנביא לתוך דבריו והפסיק דיבורו וכדי להבין מה היו הדיבורים שלא הוציאם חוץ לשפה צריך לומר שדוד המלך ע"ה חפץ עוד לומר המילות עויתי פשעתי כדין של כל המתוודים שצריכים לומר חטאתי עויתי פשעתי אך היודע תעלומות ובוחן לבבות ידע כי דוד אמר זאת כ"כ בהתלהבות ובחרטה מוחלטת עד אשר גם המילה האחת חטאתי היה די להעביר חטאו לכן מיד בא נתן הנביא בתוך דיבורו חטאתי לה' ואמר לו גם ה' העביר חטאתך ועוונתו תכופר"
יש על זה אריכות דברים אצל המשמר הלוי באחד או יותר מספריו
ואולי זה יהיה לימוד זכות על כותבי האנצ"ת

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עיקרו של וידוי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 28, 2017 8:41 pm

אינני יודע למה מוטל עלי ליישב שאלות על האנצ"ת, מ"מ בנד"ד אין כל שאלה כי הלח"מ מובא סמוך ונראה ממש "ויש שכתבו כו'" והערה 43. אלא שיש להעיר על מה שהביאו בהערה 39 כמקור שסגי בחטאנו לבד - רמב"ם טור ורמ"א, שבכולם יש הנוקטים בדעתם שצריך לומר גם עוינו ופשענו, וכד' הלח"מ.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים