מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 12, 2017 7:40 pm

בראש השנה כז ע"ב: "נסדק... לרוחבו, אם נשתייר בו שיעור תקיעה - כשר, ואם לאו - פסול. וכמה שיעור תקיעה? פירש רבן שמעון בן גמליאל: כדי שיאחזנו בידו ויראה לכאן ולכאן". היינו, כדי שיאחזנו בידו אחת וקצוות השופר ייראו מכאן ומכאן.
ואולם מצאתי לחד מן קמאי, בפיוט הלכתי לראש השנה, המפייט כך:
ארכם, שיאחז בשתי ידיו ואתה תחזה
משני עבריהם, מזה ומזה.

היינו, שצריך לאחוז את השופר בשתי ידיו (צמודות זה לזה, כמסתבר), היינו, הוא מחייב שיעור כפול מכל הפוסקים!
כנראה שהוא גרס בדברי רשב"ג: "שיאחזנו בידיו", אך האם שיטה כזו מוכרת ממקורות אחרים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 12, 2017 8:00 pm

בנדה כו ע"א מפורש ששיעור שופר טפח ע"ש.

מהו 'ארכם' לשון רבים? של שופרות דעלמא?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 12, 2017 8:24 pm

ידעתי מהא דנדה, ואכן הייתי צריך להביאו. תודה על ההשלמה.

אינני יודע מדוע אחז בלשון רבים, אבל כן הוא כותב גם בטור שלפני הטורים הנידונים. הנה לשון המחרוזת כולה:
כל קול כשר בשופרות, עבה או רזה
נסדקו לארכם או נקבו, אותם תבזה
ארכם, שיאחז בשתי ידיו ואתה תחזה
משני עבריהם, מזה ומזה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 12, 2017 8:40 pm

בינתיים בדקתי בנוסחאות שנרשמו במאגר עדי הנוסח שע"י המכון לחקר התלמוד שע"ש ר"ש ליברמן (ומדובר כתבי-יד מינכן 95, מינכן 140, אוקספורד 23, אוקספורד 58, לונדון 5508, ניו-יורק 1608, ודפוסי פיזארו, ספרד וויניציאה) - ולא מצאתי חבר לגירסא "כדי שיאחזנו בידיו".

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' ספטמבר 12, 2017 9:56 pm

בתוספתא דר"ה (ב ג) מפורש: שיאחז בידו אחת.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 12, 2017 10:36 pm

תודה רבה על התוספת. זה רק מעצים את התמיהה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי לענין » ג' ספטמבר 12, 2017 10:51 pm

אולי ס''ל כהריטב''א דבעי' ב' טפחים, רק במקום לומר טפח ושיראה לכל צד אמר ע''ד המליצה ב' ידים

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 12, 2017 11:13 pm

היכן הם דברי הריטב"א?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי לענין » ג' ספטמבר 12, 2017 11:19 pm

הלכות חג בחג , ימים נוראים, עמ' קמ הערה 26

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 12, 2017 11:32 pm

הריטב"א אינו סובר ששיעור שופר ב' טפחים. הוא רק אומר שאדם גדול באיבריו ששיעור ידו יותר מטפח, צריך בהכרח לקחת שופר גדול מטפח כדי שלא תהא ידו הפסק לקול השופר. אבל אדם בינוני יכול לתקוע בשיעור הקטן שהוא טפח. (מובא בבה"ל תקפו,ט).

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' ספטמבר 13, 2017 12:06 pm

כת"ר לא יסתפק בשיטת רבנו גרשום בחולין פט,א ששיעור שופר הוא ג' טפחים, שהובאה גם באורחות חיים בשם י"א?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 13, 2017 12:15 pm

ז"ל האו"ח "וי"מ ויראה לכאן ולכאן כשיעור שאוחז בידו". לכאו' היה אפשר לפרש שבצירוף ה'לכאן' וה'לכאן' יהיה כשיעור שאוחז בידו, וא"כ סגי בב' טפחים כשיטת הפיוט הנ"ל. אך בכלבו מפורש ג' טפחים כרגמ"ה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 07, 2018 9:49 am

והפיוט במלואו נדפס כעת ע"י ידידינו החכם, כאן.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שיעורו של שופר - שיטה מחודשת(?)

הודעהעל ידי לענין » ש' ספטמבר 28, 2019 11:55 pm

חד ברנש כתב:ידעתי מהא דנדה, ואכן הייתי צריך להביאו. תודה על ההשלמה.

אינני יודע מדוע אחז בלשון רבים, אבל כן הוא כותב גם בטור שלפני הטורים הנידונים. הנה לשון המחרוזת כולה:
כל קול כשר בשופרות, עבה או רזה
נסדקו לארכם או נקבו, אותם תבזה
ארכם, שיאחז בשתי ידיו ואתה תחזה
משני עבריהם, מזה ומזה.


לאחר העיון במאמר המשובח
היה נראה כי ביחס לשני השופרות, בהם עוסק כל הקטע, הוא שכתב 'שיאחז בשתי ידיו', היינו כל שופר ביד אחת [ויוכיח כן ההמשך, 'משני עבריהם' רצונו לומר בכל יד יראה השופר משני עבריה. אם המדובר הוא באחיזת שופר אחד לא מתאים לומר 'שני עבריהם' שהוא מתפרש על כל יד ויד].


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים