עמוד 1 מתוך 1

מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 2:30 pm
על ידי אברהם
שלום וברכה

השנה אני זוכה להתפלל עם מנין כלל-חסידי המתפללים בנוסח ספרד, וכמובן מבקשים לתקוע בתפילת הלחש.

שאלתי מהחסידים והספרדים דכאן
- האם נהגו להקרות את בעל התקיעה גם בלחש או לא?
[ראיתי שיש בזה שיטות שונות, ושאלתי היא על המנהג הרווח אצל החסידים והספרדים].

- כמה זמן רגילים לקבוע ללחש עד תקיעות דמלכויות, וכמה זמן לזכרונות ולשופרות?

תודה רבה.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 2:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
אברהם כתב:שלום וברכה

השנה אני זוכה להתפלל עם מנין כלל-חסידי המתפללים בנוסח ספרד, וכמובן מבקשים לתקוע בתפילת הלחש.

שאלתי מהחסידים והספרדים דכאן
- האם נהגו להקרות את בעל התקיעה גם בלחש או לא?
[ראיתי שיש בזה שיטות שונות, ושאלתי היא על המנהג הרווח אצל החסידים והספרדים].

- כמה זמן רגילים לקבוע ללחש עד תקיעות דמלכויות, וכמה זמן לזכרונות ולשופרות?

תודה רבה.

אינני יודע כל המנהגים, כי רק פעם אחת התפללתי בבית-כנסת שאינו חב"די בראש השנה, אבל מנהגנו הוא כך:
א. לא מקריאים (גם לא ע"י סימון באצבע) בתקיעות מעומד כלל (בתקיעות דלחש ברור שאסור להקרות מדין איסור הפסק בשמו"ע, ואפילו להראות באצבע זה בעיה).
ב. לא קובעים זמן. מחכים עד שהגדול שבציבור או רוב ציבור וכיו"ב יגיעו למקום הרלוונטי, ואז נותנים דפיקה על השולחן ותוקעים.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 4:07 pm
על ידי אברהם
יישר כוח.

האם ממתינים שיהיו עשרה בדווקא?

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 5:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
אברהם כתב:יישר כוח.

האם ממתינים שיהיו עשרה בדווקא?

לא ראיתי.
מסברא - לכאורה די ברוב מנין, דלא עדיף מקדיש וכיו"ב שמספיק רוב מנין והשאר יכולים להיות אפילו באמצע שמו"ע (ט' עונים זה דין רק בחזרת הש"ץ - לשיטת אדה"ז).

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 5:51 pm
על ידי שבטיישראל
אברהם כתב:שלום וברכה

השנה אני זוכה להתפלל עם מנין כלל-חסידי המתפללים בנוסח ספרד, וכמובן מבקשים לתקוע בתפילת הלחש.

שאלתי מהחסידים והספרדים דכאן
- האם נהגו להקרות את בעל התקיעה גם בלחש או לא?
[ראיתי שיש בזה שיטות שונות, ושאלתי היא על המנהג הרווח אצל החסידים והספרדים].

- כמה זמן רגילים לקבוע ללחש עד תקיעות דמלכויות, וכמה זמן לזכרונות ולשופרות?

תודה רבה.

המנהג הרווח לא להקריא התקיעות בתפילת הלחש (בילדותי התפללתי בביהמ"ד ששם הבעל מקריא נהג לסמן בידו עבור הבעל תוקע בתוך המחזור)
אצל חסידי טשערנאביל כן נהוג להקריא גם בתפילת הלחש אך כאמור הם יחידים.

בדר"כ ברוב מקומות אין זמן קבוע לתקיעות וממתינים לרוב הציבור או להרב וכדו'

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 6:36 pm
על ידי אברהם
יישר כוח!

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 7:04 pm
על ידי כדכד
אם אינני טועה מנהג הספרדים שאין מקריאים כלל (גם לא בתקיעות דמיושב ולא בתקיעות שבחזרה)
לגבי החסידים אם אני זוכר נכון ברוב המקומות לא מקריאים בתקיעות שבלחש וכמו שכתבו קודמיי

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 8:04 pm
על ידי עמקן
אברהם כתב:שלום וברכה

השנה אני זוכה להתפלל עם מנין כלל-חסידי המתפללים בנוסח ספרד, וכמובן מבקשים לתקוע בתפילת הלחש.

שאלתי מהחסידים והספרדים דכאן
- האם נהגו להקרות את בעל התקיעה גם בלחש או לא?
[ראיתי שיש בזה שיטות שונות, ושאלתי היא על המנהג הרווח אצל החסידים והספרדים].

- כמה זמן רגילים לקבוע ללחש עד תקיעות דמלכויות, וכמה זמן לזכרונות ולשופרות?

תודה רבה.

אם זה אינו מנין חדש לכאורה צריך להמשיך עם מנהג המנין משנים שעברו, ולא נוגע כ"כ מה עושים ברוב שאר המקומות.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 8:30 pm
על ידי אברהם
זה מנין שעבר מנוסח אשכנז לנוסח ספרד... מחמת ריבוי החסידים הי"ו שידם על העליונה כמובטח...

ומלבד זאת הקהל איננו תורני כל כך, ואין להם דעה מוגדרת לגבי המנהגים. רק ביקשו נוסח ספרד, אני הקטן ששתי על ההזדמנות לקיים פעם את מנהג המקובלים.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 5:27 pm
על ידי כדכד
מחילה שאני כותב כשזה כבר לא אקטואלי. פשוט ראיתי את זה רק בר"ה עצמו.
במנהגי קומרנא כתוב שהיה מנהגם להקריא גם בלחש וכתב המהדיר שם שכן נהגו גם בטשרנוביל, קרלין וגור וא"כ חסידי טשרנוביל אינם יחידים בזה כמ"ש הרב שבטי ישאל (והוא עדיין צודק שברוב המקומות לא נהגו כן).

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 5:31 pm
על ידי אברהם
מעניין מאד.

למה לא אקטואלי? ראש השנה בעוד פחות משנה.

[אגב, לבסוף לא זכיתי לקיים את השיטה הנ"ל לתקיעות בלחש, כי בתוך היו"ט ראו כי החסידים הי"ו נסעו כולם לאומן ולא נשארו אלא מתפללי נוסח אשכנז, ואין טעם לעבור לנוסח אחר, וחבל... (כבר הדפסתי להם דפי 'הוראות' כיצד מקיימים מנהג התקיעות בלחש ואת שורש העניין וכו')].

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 6:28 pm
על ידי ספרים וועלט
מה ההסבר על כך שהמגן אברהם שולל את המנהג?
בשלמא במקומות שלא נהגו, מובן. אבל במקומות שנהגו כן, ויש למנהג זה מקור בדברי הערוך כידוע, אם כן מהי הסיבה להתנגדותו של המגן אברהם?

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 8:14 pm
על ידי נחום וואהלינער
שבטיישראל כתב:אצל חסידי טשערנאביל כן נהוג להקריא גם בתפילת הלחש אך כאמור הם יחידים.

לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 8:51 pm
על ידי איש_ספר
להקריא בלחש?

כדאי להביא את דבריו הנמרצים של המנח"א בענין.

מקום שנהגו נהגו, אבל ח"ו לחדש מנהג משונה כזה באיזה מקום שלא נהגו.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 9:03 pm
על ידי אברהם
איש ספרנו,
נשמח לראות את הדברים.
[רק להוסיף שהנידון אצלי היה בבעל מקרא שכבר התפלל את כל התפילות כוותיקין... כך שאין בזה משום 'חס וחלילה', רק לדעת מה המנהג].


[בגור באמת מקריאים בלחש? יש כאן חסידי גור היכולים לאשר הדבר?]

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 9:08 pm
על ידי דרומי
בספר 'אוצר מנהגי חבד" תשרי עמ' קלד-קלה מציין כדרכו לכמה ספרים וכמה מנהגי קהילות בענין זה.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 9:34 pm
על ידי עושה חדשות
מנחת אלעזר -
...אמנם ראיתי עתה בשו"ת מור ואהלות (אהל ברכות והודאות סימן נ"ב) כ' שנהגו קדושי עליון כפי המקובל בידם להקרות גם בתקיעות בלחש והעלה שם בפלפול להתיר דלא הוי הפסק בתפלה עיין שם ואולי הוא כן המנהג במדינתו ברוסיא אצל הצדיקים אולם במדינותנו לא שמענו שום מנהג כזה אצל שום צדיק שיהיו מקרים בתקיעות דלחש (רק תוקעים בלי מקריא) והבו דלא לוסיף עלה בתקיעות דלחש עוד להפסיק בתפלה להיות מקריא. ושאני היום הרת עולם שאומרים גם בלחש אחרי התקיעות כמ"ש בסידור האריז"ל שזהו לסדר התפלה לאפושי ברחמי שיתקבלו תקיעתנו אז לרחמים ולרצון בעת יעמדו במשפט וראה נא בכה"ג (סי' תקצ"ב) שממנו הביא המג"א שלא לתקוע בלחש כ' וז"ל ומעיד אני עלי ששמעתי מהרב מהר"ש ן' ויליסוד ז"ל שהרב אביו הנהיג בניקופי"ל שלא לתקוע בלחש משום מעשה שהי' פ"א היו מתפללים בלחש והמנהג כשמגיעים לסיום הברכה אומר החזן הברכה בקול רם כדי שישמעו הקהל התקיעות ושמע להחכם השלם כמוהר"ר אשטריק ן' שאנגי שענה אמן אחר הברכה ועל זה הנהיג משם והלאה שלא לתקוע בלחש עכ"ל הכנה"ג ואם כי אנן לא נוהגין ולא פוסקין כותי' דהכנה"ג לבטל תקיעות בלחש משום שאירע פ"א להחכם הנז' שטעה וענה אמן על סיום הברכה בלחש מ"מ יש לדון מזה אם בשביל עניית אמן בין הברכות שיש לטעות כהחכם הנ"ל אשר בעניית אמן יש דיעות בראשונים שגם בין גאולה לתפלה לא הוי אמן הפסק אם עונה אחרי גאל ישראל מ"מ גזרו כדי שלא יטעו כנ"ל מהכנה"ג הגם שהוא באותו ברכה בתפלה. מכ"ש דאסור לכתחלה להפסיק להקרות לתוקע שהוא דבר שאינו צורך נחוץ כשתוקע מתוך הסידור ע"כ בודאי אסור. ופשוט המנהג שבלחש אין הש"ץ מסיים הברכה בקול רק בהגיעו לשם דופק מיד וידעו הצבור לשמוע התקיעות:

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 10:32 pm
על ידי עמקן
ספרים וועלט כתב:מה ההסבר על כך שהמגן אברהם שולל את המנהג?
בשלמא במקומות שלא נהגו, מובן. אבל במקומות שנהגו כן, ויש למנהג זה מקור בדברי הערוך כידוע, אם כן מהי הסיבה להתנגדותו של המגן אברהם?

בזמן המג"א כמעט לא היו אשכנזים שנהגו כן.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 2:35 am
על ידי שבטיישראל
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:אצל חסידי טשערנאביל כן נהוג להקריא גם בתפילת הלחש אך כאמור הם יחידים.

לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

וכן בטשערנאביל-לויאב וסקווירא

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:59 am
על ידי כדכד
ה"מור ואהלות" שהוזכר כאן בתוך דברי המנחת אלעזר וכותב שאין בזה הפסק מוזכר גם בהערות למנהגי קומרנא שם ולפלא על מהדיר מנהגי קומרנא שלא הביא את המנח"א שבד"כ מביאו גם כשחולק על מנהגי קומרנא

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 7:45 pm
על ידי נחום וואהלינער
שבטיישראל כתב:
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:אצל חסידי טשערנאביל כן נהוג להקריא גם בתפילת הלחש אך כאמור הם יחידים.

לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

וכן בטשערנאביל-לויאב וסקווירא

סקווירא בוודאי לא
הרה"ק מסקווירא זיע"א לא רצה להאמין מתחילה לחתנו שיבלחט"ר אד"ש מראחמיסטריווקא שכן נהגו בראחמיסטריווקא.
-----------
הצדיק שמוזכר במור ואהלות הכוונה לרבו הרה"ק ר"י מראחמיסטריווקא זיע"א

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 2:06 am
על ידי בני ברקי
אגב, בחור מבית חסידי(נוסח ספרד) שמתפלל בישיבה ליטאית ששם לא תוקעים באמצע שמו"ע של מוסף.
האם צריך לומר היום הרת עולם כמו ר"ה שחל בשבת שאומרים למרות שלא תוקעים או שזה שונה?

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 9:55 am
על ידי כדכד
גם אני התלבטתי בזה והיה נראה לי שלא כי סוף סוף זה ניתקן על תקיעת בשבת שאני כי אמורים לתקוע ובגלל שבת לא תוקעים

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 9:58 am
על ידי כדכד
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

וכן בטשערנאביל-לויאב וסקווירא
סקווירא בוודאי לא
הרה"ק מסקווירא זיע"א לא רצה להאמין מתחילה לחתנו שיבלחט"ר אד"ש מראחמיסטריווקא שכן נהגו בראחמיסטריווקא.

-----------
הצדיק שמוזכר במור ואהלות הכוונה לרבו הרה"ק ר"י מראחמיסטריווקא זיע"א[/quote]
ומנין שאתה נאמן על מנהג סקווירא ועל הסיפור הזה יותר ממה שמעיד הרב שבטי ישראל שנהגו בסקווירא כמנהג טשערנאביל כן להקרות בלחש?

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 8:25 pm
על ידי עושה חדשות
עוד 'פלוס' בתקיעות בתפילת לחש...

תשובות והנהגות ח"ב סי' ערה כתב:נשאלתי מקהלה שיש מחלוקת אם לתקוע בלחש או לא, אלו טוענים מנהג אבותיהם בידיהם לתקוע, ואלו טוענים שחוששין להפסק וכמבואר במ"א (ר"ס תקצ"ב), ולדעתי כשתוקעין כדי לצאת שיטת הפוסקים שצריך לתקוע בלחש ולמנוע מחלוקת, אין חשש הפסק דעבדי כה"ג כדין, ואין שום חשש, ובפרט שגם ע"פ הלכה יש יסוד גדול לתקוע בלחש וכמו שהבאנו במועדים וזמנים (ח"א סימן ז'), וכפי ששמעתי גם הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל בנערותו נהג לשמוע התקיעות גם בלחש, אבל לא המשיך כן, וגם מרן הגריז"ס זצ"ל לא נהג כן, אבל הוא באמת הקפיד מאד שעשרה ישמעו חזרת הש"ץ מלה במלה, שרק בזה נחשבות התקיעות על סדר הברכות, ולדידן התקנה לכך להרבה פוסקים היא ע"י שתוקעים בלחש, דהוה גם כן על סדר הברכות, וכאן הלוא גדול השלום, ובפרט ביום הדין דר"ה, ואם ימנעו מלתקוע יש להם גם כן צער ועגמת נפש, והוריתי לתקוע על סדר הברכות גם בלחש.
שוב מצאתי בתולדות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל מכתב מכת"י בשאלה זאת ממש, והשיב "בעיקר הדברים הנני מחזק טענת החסידים יותר משל המתנגדים, אף שאנכי אינני מן החסידים, מכיון שיסוד הדברים נשנה בראשונים, וכבר כתב כן הערוך שהמחמירים תוקעים ג"פ בלחש וכמבואר בב"י, אם כן החסידים שכבר הורגלו כן חסר להם המצוה והתעוררות בעת התפלה, שלמתנגדים הוא כגדר יתר. וכל הטענה שזהו בלבול בתפלה, הנה לפי מה שאנו מתפללים תוך הסידור אין זה טענה כלל, ובפרט שכל אחד גם המתנגדים יכול להמתין קצת אחר כל ברכה ממלכיות זכרונות ושופרות, ואם ינוחו רגע או איזה רגעים לא יתבלבלו בתפלתם ואדרבה יהיה להם כח להתפלל בחוזק יותר, ע"כ לדעתו האשכנזים צריכים לוותר ושישאר המנהג כמו בהתחלה עד שיבוא המשיח בב"א ואז ינהגו הכל כמנהג אחד" עכ"ל.
ונראה שמדינא הכל תלוי ביסוד הקהלה, ואם מעיקרא אשכנזים, אפילו נשארו מיעוט, מ"מ כל זמן שיש להם עוד ציבור ודורשים לא לשנות יש בכחם לדרוש לא לשנות כיון שנתייסד כהאי מנהגא, והוא הדין להיפך בספרדים גם כן הדין כן, רק כשאי אפשר לקבוע המנהג או יש חלוקי דיעות ראוי לעשות שלום, ואז לפי דברינו מנהג ספרד עדיף וכמ"ש.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 5:58 am
על ידי נחום וואהלינער
כדכד כתב:
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

וכן בטשערנאביל-לויאב וסקווירא
סקווירא בוודאי לא
הרה"ק מסקווירא זיע"א לא רצה להאמין מתחילה לחתנו שיבלחט"ר אד"ש מראחמיסטריווקא שכן נהגו בראחמיסטריווקא.

-----------
הצדיק שמוזכר במור ואהלות הכוונה לרבו הרה"ק ר"י מראחמיסטריווקא זיע"א

ומנין שאתה נאמן על מנהג סקווירא ועל הסיפור הזה יותר ממה שמעיד הרב שבטי ישראל שנהגו בסקווירא כמנהג טשערנאביל כן להקרות בלחש?[/quote]
עיין בספר החדש "שופריה דרבי יוחנן" עמוד מ"ט הערה י"ד, מכתב שכותב כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מראחמיסטריווקא לאביו זצוק"ל על זה שחותנו אינו מאמינו שמנהג הלז נובע מראחמיסטריווקא, עד שכתב לו אביו שזוכר שכן נהגו כן. וגם שהרה"ק מסקווירא אמר להחסיד המפורסם ר' חיים אייזיק "שבוודאי לא שמע כן בסקווירא" ואולי טועה כי היה שנה שהיה בזלאטיפולי {בנו של אדמוה"ז מראחמיסטריווקא}.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:07 am
על ידי הא לחמא עניא
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:אצל חסידי טשערנאביל כן נהוג להקריא גם בתפילת הלחש אך כאמור הם יחידים.

לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

גם בחצר הקודש לבית גור מקריאים בתפילת הלחש.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:10 am
על ידי הא לחמא עניא
ידועים דברי האבני נזר המפורסמים שמתבטא מאוד שהוא היה מבטל לגמרי את התקיעות בתפילת הלחש, אך הוא לא ישנה אחר שחמיו הרה"ק מקאצק כן תוקע כמנהג החסידים.
איני זוכר את לשונו החזק ע"כ.
מסתמא כבר יהיה מי שיעתיק את לשונו הזהב.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 5:53 am
על ידי שבטיישראל
כדכד כתב:
נחום וואהלינער כתב:
שבטיישראל כתב:לא טשערנאביל, רק ראחמיסטריווקא.

וכן בטשערנאביל-לויאב וסקווירא
סקווירא בוודאי לא
הרה"ק מסקווירא זיע"א לא רצה להאמין מתחילה לחתנו שיבלחט"ר אד"ש מראחמיסטריווקא שכן נהגו בראחמיסטריווקא.

-----------
הצדיק שמוזכר במור ואהלות הכוונה לרבו הרה"ק ר"י מראחמיסטריווקא זיע"א

ומנין שאתה נאמן על מנהג סקווירא ועל הסיפור הזה יותר ממה שמעיד הרב שבטי ישראל שנהגו בסקווירא כמנהג טשערנאביל כן להקרות בלחש?[/quote]
הוא צודק בזה.
בסקווירא אכן לא מקריאים בלחש.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 5:55 am
על ידי שבטיישראל
הא לחמא עניא כתב:ידועים דברי האבני נזר המפורסמים שמתבטא מאוד שהוא היה מבטל לגמרי את התקיעות בתפילת הלחש, אך הוא לא ישנה אחר שחמיו הרה"ק מקאצק כן תוקע כמנהג החסידים.
איני זוכר את לשונו החזק ע"כ.
מסתמא כבר יהיה מי שיעתיק את לשונו הזהב.

ואם כבר אז תעתיק את לשונו הזהב של המנחת אלעזר על דברי האבני נזר

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 10:49 pm
על ידי כדכד
סקווירא בוודאי לא

ומנין שאתה נאמן על מנהג סקווירא ועל הסיפור הזה יותר ממה שמעיד הרב שבטי ישראל שנהגו בסקווירא כמנהג טשערנאביל כן להקרות בלחש?

שבטי ישראל כתב
הוא צודק בזה.
בסקווירא אכן לא מקריאים בלחש
.[/quote]
אם גם אתה מודה לו אז אני מרים ידים. פשוט בתחילה כתבת אחרת וגם בכמה מקורות הובא כמנהג טשערנאביל בכלל

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: א' ספטמבר 20, 2020 11:24 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:עוד 'פלוס' בתקיעות בתפילת לחש...

תשובות והנהגות ח"ב סי' ערה כתב:נשאלתי מקהלה שיש מחלוקת אם לתקוע בלחש או לא, אלו טוענים מנהג אבותיהם בידיהם לתקוע, ואלו טוענים שחוששין להפסק וכמבואר במ"א (ר"ס תקצ"ב), ולדעתי כשתוקעין כדי לצאת שיטת הפוסקים שצריך לתקוע בלחש ולמנוע מחלוקת, אין חשש הפסק דעבדי כה"ג כדין, ואין שום חשש, ובפרט שגם ע"פ הלכה יש יסוד גדול לתקוע בלחש וכמו שהבאנו במועדים וזמנים (ח"א סימן ז'), וכפי ששמעתי גם הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל בנערותו נהג לשמוע התקיעות גם בלחש, אבל לא המשיך כן, וגם מרן הגריז"ס זצ"ל לא נהג כן, אבל הוא באמת הקפיד מאד שעשרה ישמעו חזרת הש"ץ מלה במלה, שרק בזה נחשבות התקיעות על סדר הברכות, ולדידן התקנה לכך להרבה פוסקים היא ע"י שתוקעים בלחש, דהוה גם כן על סדר הברכות, וכאן הלוא גדול השלום, ובפרט ביום הדין דר"ה, ואם ימנעו מלתקוע יש להם גם כן צער ועגמת נפש, והוריתי לתקוע על סדר הברכות גם בלחש.
שוב מצאתי בתולדות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל מכתב מכת"י בשאלה זאת ממש, והשיב "בעיקר הדברים הנני מחזק טענת החסידים יותר משל המתנגדים, אף שאנכי אינני מן החסידים, מכיון שיסוד הדברים נשנה בראשונים, וכבר כתב כן הערוך שהמחמירים תוקעים ג"פ בלחש וכמבואר בב"י, אם כן החסידים שכבר הורגלו כן חסר להם המצוה והתעוררות בעת התפלה, שלמתנגדים הוא כגדר יתר. וכל הטענה שזהו בלבול בתפלה, הנה לפי מה שאנו מתפללים תוך הסידור אין זה טענה כלל, ובפרט שכל אחד גם המתנגדים יכול להמתין קצת אחר כל ברכה ממלכיות זכרונות ושופרות, ואם ינוחו רגע או איזה רגעים לא יתבלבלו בתפלתם ואדרבה יהיה להם כח להתפלל בחוזק יותר, ע"כ לדעתו האשכנזים צריכים לוותר ושישאר המנהג כמו בהתחלה עד שיבוא המשיח בב"א ואז ינהגו הכל כמנהג אחד" עכ"ל.
ונראה שמדינא הכל תלוי ביסוד הקהלה, ואם מעיקרא אשכנזים, אפילו נשארו מיעוט, מ"מ כל זמן שיש להם עוד ציבור ודורשים לא לשנות יש בכחם לדרוש לא לשנות כיון שנתייסד כהאי מנהגא, והוא הדין להיפך בספרדים גם כן הדין כן, רק כשאי אפשר לקבוע המנהג או יש חלוקי דיעות ראוי לעשות שלום, ואז לפי דברינו מנהג ספרד עדיף וכמ"ש.

מעניין לדעתי להביא את שכתב הרב צבי שכטר שליט'א בספר "נפש הרב" (עמ' ר'ה - ר'ז) על מנהגי ומסורת הגרי"ד סולובייצי'ק זצ"ל מבוסטון בתקיעות:
מנהגו של רבינו הגאון ר' חיים מבריסק זצ"ל לתקוע ב"לחש" במנין הפרטי שלו, אבל לא בביה"כ הגדול בבריסק, "שלא יבלבל את העולם".
וכך נהג גם נכדו הנ"ל הגרי"ד זצ"ל מבוסטון בביהמ"ד שלו "וכן יעץ לרבנים".
הגרי"ד לא היה מקריא בתקיעות שבתפילה בלחש.
קודם התקיעות היה מכריז היאך יתקעו באמצע התפילה בלחש, ושהוא יתפלל את תפילתו בקול קצת כדי שיוכלו העולם להתפלל איתו ויגמרו כולם כל הברכות ביחד.

Re: מנהג התקיעות בתפילת הלחש

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2020 12:53 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
בספר נר ציון הל' ימים נוראים עמוד רסא אות קצא, בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, שחיוב התקיעות דלחש דמוסף הוא חובת ציבור, ועל כן ספרדי המתפלל עם בני אשכנז א"צ לחזר אחר מניין לתקיעות דלחש, וע"ש שכתב, שאם יש מנין כראוי ספרדי עדיף שיתפלל אצל הספרדים, ולא אצל אשכנזים יע"ש.