מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איש בער
הודעות: 474
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי איש בער » ב' ספטמבר 18, 2017 9:50 pm

בפסוקי התורה לא מוזכר ענין הדין בראש השנה במפורש, ולא נזכר ענינו של יום זה כלל, וכמ"ש הרמב"ן: "אבל בכאן לא פירש כלום, ואמר סתם שנעשה ביום שבתון וזכרון תרועה, ואמר עוד יום תרועה יהיה לכם ולא באר הענין כלל", ויש לבאר מנין הוציאו חז"ל דבר זה, והיכי רמיזי בקרא?
כפי שהבנתי מדברי הרמב"ן בדרשתו לר"ה: "נתנה לנו התורה הענין הזה ברמז, והיה נודע בישראל מפי הנביאים ואבות קדושים עד משה רבינו", ורמיזי בקרא כי "כי הזכרון יאמרו אותו הכתובים על הדין בנשפטים", ולפי"ז יום הזכרון יהיה פירושו יום המשפט. ע"ש.

האם ישנם עוד מהלכים בענין זה?

קושר כתרים
הודעות: 51
הצטרף: ה' מאי 22, 2014 12:06 am

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי קושר כתרים » ב' ספטמבר 18, 2017 10:06 pm

המהלך הפשוט , בגמ' ר"ה דף ח. מצאו רמז מן הקרא שר"ה הוא יום הדין.
"דכתיב מראשית השנה ועד אחרית שנה, מראשית השנה נידון מה יהא בסופה (שהקב"ה דן בתשרי את כל באי העולם, כל הקורות אותם עד תשרי הבא - רש"י), ממאי דתשרי הוא, דכתיב תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו, איזהו חג שהחדש מתכסה בו, הוי אומר זה ראש השנה, וכתיב כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב".

איש בער
הודעות: 474
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי איש בער » ב' ספטמבר 18, 2017 10:24 pm

עתה ראיתי שבפירושו עה"ת (ויקרא כג כד) ביאר הרמב"ן ענין זה באופן שונה:
ולא פירש הכתוב טעם המצווה הזאת, למה התרועה, ולמה נצטרך זיכרון לפני השם ביום הזה יותר משאר הימים, ולמה יצווה להיותו מקרא קדש כלל. אבל מפני שהוא בחדשו של יום הכיפורים בראש החודש נראה שבו יהיה דין לפניו יתברך כי בם ידין עמים, בראש השנה ישב לכסא שופט צדק, ואחרי כן בעשרת הימים ישא לפשע עבדיו. נרמז בכתוב העניין כאשר נודע בישראל מפי הנביאים ואבות קדושים.

פשיסחא
הודעות: 197
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי פשיסחא » ג' ספטמבר 19, 2017 11:41 am

תיאור מפורש על עניין הדין וקטרוג השטן באחד מן ימי השנה וחז"ל דרשוהו על ר"ה נמצא באיוב
ספר איוב פרק א
(ו) וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל יְהֹוָה וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם:
(ז) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל הַשָּׂטָן מֵאַיִן תָּבֹא וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת יְהֹוָה וַיֹּאמַר מִשּׁוּט בָּאָרֶץ וּמֵהִתְהַלֵּךְ בָּהּ:
(ח) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל הַשָּׂטָן הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב כִּי אֵין כָּמֹהוּ בָּאָרֶץ אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע:
(ט) וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת יְהֹוָה וַיֹּאמַר הַחִנָּם יָרֵא אִיּוֹב אֱלֹהִים:
(י) הֲלֹא אַתָּ \{אַתָּה\} שַׂכְתָּ בַעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וּבְעַד כָּל אֲשֶׁר לוֹ מִסָּבִיב מַעֲשֵׂה יָדָיו בֵּרַכְתָּ וּמִקְנֵהוּ פָּרַץ בָּאָרֶץ:
(יא) וְאוּלָם שְׁלַח נָא יָדְךָ וְגַע בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ אִם לֹא עַל פָּנֶיךָ יְבָרְכֶךָּ:


רש"י איוב פרק א פסוק ו
(ו) ויהי היום - אותו יום שהיה ראש השנה (שהוא יום תרועה וצוה הקב"ה לשטן להביא זכות וחובה של כל הבריות הה"ד משוט בארץ). ויבואו בני האלהים להתיצב על ה' - לריב עמו שאין להתיצב אלא על דין שנאמר (ישעיה ג) נצב לריב ה'. ויבא גם השטן בתוכם - לקטרג הבריות:

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי לענין » ג' ספטמבר 19, 2017 2:39 pm

כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב

ישא ברכה
הודעות: 1408
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 19, 2017 2:42 pm

היוצר יחד לבם המבין את כל מעשיהם

אבל לכאורה ברור שעיקר הדבר בא בקבלה איש מפי איש עד משה רבינו ע"ה מפי בורא העולם

יהודי טבעי
הודעות: 276
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' ספטמבר 19, 2017 4:33 pm

היוצר יחד לבם אכן מוזכר במשנה בר"ה כמקור ליום הדין, אבל לא כתוב שם מהיכן הראיה שזה בראש השנה, ויש לבאר שזה נלמד מעניין המזמור כולו שמדבר על תרועה לכבוד מלכות ה' רננו וכו' הטיבו נגן בתרועה' ועל בריאת העולם, 'כי ישר דבר ה' וכו' בדבר ה' שמים נעשו וכו' כונס כנד וכו', וכהמשך לזה 'משמים הביט ה' ראה את כל בני האדם ממכון שבתו השגיח אל כל יושבי הארץ היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם'. מבואר שביום שממליכים את ה' ומזכירים את בריאת העולם, הוא יום המשפט לכל באי עולם.

כמו כן במזמורים שמדובר על מלכות ה' לעתיד לבוא צו-צח מתואר המשפט שיהיה אז, 'לפני ה' כי בא לשפוט הארץ', וקיבלו חז"ל שר"ה שבו מצפים ומתפללים להתגלות זאת של מלכותו, יש גם הופעת מלכותו בזעיר אנפין וגם משפט שנתי.

משולש
הודעות: 5505
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 19, 2017 4:50 pm

וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם (זה ר"ה שהוא גם חג, גם מועד, וגם ראש חודש) ותקעתם בחצוצרות ... והיו לכם לזכרון לפני אלקיכם.

אבא יודן
הודעות: 1049
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' ספטמבר 19, 2017 4:51 pm

פשיסחא כתב:תיאור מפורש על עניין הדין וקטרוג השטן באחד מן ימי השנה וחז"ל דרשוהו על ר"ה נמצא באיוב

רש"י איוב פרק א פסוק ו
(ו) ויהי היום - אותו יום שהיה ראש השנה (שהוא יום תרועה וצוה הקב"ה לשטן להביא זכות וחובה של כל הבריות הה"ד משוט בארץ). ויבואו בני האלהים להתיצב על ה' - לריב עמו שאין להתיצב אלא על דין שנאמר (ישעיה ג) נצב לריב ה'. ויבא גם השטן בתוכם - לקטרג הבריות:

וכן בזוהר ותרגום [ומעניין שבפעם שני מתורגם ביום צומא רבא].

אבא יודן
הודעות: 1049
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' ספטמבר 19, 2017 5:05 pm

וכן ויהי כעשרת הימים דנבל הכרמלי שא כה לח..
וכן ויהי בחודש השביעי דירמיה מא, וכתיב להלן פסוק ז ו'יב: ויהי מקץ עשרת ימים ויהי דבר ה' אל ירמיהו: והשיב אתכם אל ארץ אחוזתכם.
הרי שהקב"ה דן אותם בעשרת ימי תשובה שלאחר החורבן וכפר על ישראל וחזר מן הגזירה עד שרצה להשיבם אל ארץ ישראל, משל לא נשרף הבית, אלמלא הלכו לארץ מצרים ויצא מה שיצא, ועדיין לא נושענו.

משולש
הודעות: 5505
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 19, 2017 5:27 pm

בריאת העולם (למ"ד בתשרי) והאדם נידון על חטא עץ הדעת בראש השנה.

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי תל אביבי » ד' ספטמבר 05, 2018 5:54 pm

מומלץ מאד לעיין ברבינו בחיי ויקרא כג, מד שפירש הטעם לשלא נזכר בתורה שראש השנה יום יום דין, כי כל מה שהעניין יותר פנימי ונעלם, הוא יותר סתום ובא בלשון קצרה. ראו שם בדבריו הנפלאים.

תל אביבי
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי תל אביבי » ד' ספטמבר 05, 2018 5:55 pm

משולש כתב:בריאת העולם (למ"ד בתשרי) והאדם נידון על חטא עץ הדעת בראש השנה.

כן כתב הר"ן ראש השנה טז, א. ראה שם.

תורה מפוארת
הודעות: 226
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' ספטמבר 01, 2019 12:08 am

ראה כלי יקר שנתן טעם לדבר למה כיסתו תורה וז"ל: וזה הטעם גם כן העלם יום דין של ראש השנה, כדי שלא ילך אדם בשרירות לבו ויסגל עוונות כל ימות השנה ויחשוב לתקן מעשיו בהיותו קרוב ליום ה' אשר בו ישב על כסא דין אלא ידמה בנפשו כאילו בכל יום ויום ה' יושב על כסאו למשפט ומתבקר פנקסו ועל ידי זה יהיה כל יום ויום בתשובה, וכן איכא למאן דאמר אדם נידון בכל יום (ראש השנה טז א) שנאמר (איוב ז יח) ותפקדנו לבקרים ולרגעים תבחננו. ובחיבורי הנזכר הארכתי בשני טעמים אלו כי נכונים למוצאי דעת.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 134
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: מנ"ל שר"ה הוא יום הדין והיכא רמיזא בקרא

הודעהעל ידי בוצינא » א' ספטמבר 01, 2019 4:44 am

לְמִשְׁפָּטֶיךָ עָמְדוּ הַיּוֹם כִּי הַכֹּל עֲבָדֶיךָ בגימטריא ראש השנה


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים