האם יש קבלות מעשיות שאפשר לקבל לקראת יום הדין ולעמוד בהם במשך השנה??
איזה קבלות מוזכרות במקורות??
איזה עצות יש כדי לצאת זכאי בדין??
1. "ראשית יש לדעת שצריך לעשות את הסור מרע ואח"כ ועשה טוב". כלומר: בעת בחירת הקבלה השנתית יש להתמקד ראשית ב"סור מרע" – כיצד להימנע מעבירות, ורק לאחר מכן ב"עשה טוב" – תוספת וחיזוק במצוות.
2. קבלה מומלצת - זהירות מדיבורים אסורים: הרב שטיינמן ממליץ שהקבלה תהיה בענין הדיבור. כה דבריו לאחד מתלמידיו: "עיקר הקבלה צריכה להיות מענין הדיבור. כגון לשון הרע וליצנות שעושים מאחרים, או תלמידים ממורה וכו', וחנופה". כלומר: מומלץ שהקבלה תהיה בענין הדיבור: לשון הרע / ליצנות / חנופה. הרב ממשיך ומציין כי "מי שנזהר בדיבורו יכול להגיע למדרגות גבוהות מאד".
3. הקב"ה בחסדיו דן אותנו כפי מצבנו הנוכחי: "ועוד מחסדי הקב"ה עמנו, שכשמקבל האדם על עצמו קבלות טובות בימים אלו, הרי הוא מוכיח שרצונו לשפר את מעשיו והקב"ה בחסדיו דן אותו לפי מצבו הנוכחי, וכמ"ש על ישמעאל ששמע ה' את קולו 'באשר הוא שם"'.
4. הקב"ה מחשיב כל מאמץ להתגבר על היצר: "ואמנם, שעל האדם לעמול שיחזיקו קבלותיו למשך השנה, אבל גם אם יצליח שיחזיקו קבלותיו ולו במעט לאחר יום הכיפורים, וכגון שיקבל על עצמו שלא ידבר לשון הרע לאחר יוה"כ, ולו חצי שעה, הרי שגם זה דבר גדול הוא, דהרי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, והרי אנו אין לנו את הכוח להילחם בו, ועל כן כל מאמץ להתגבר על יצרנו נחשב בעיני המקום".
5. קבלה למשך שעות בודדות ביום: קבוצת תלמידים ניגשה לרב וביקשה ממנו עצה לקבלה. אמר הרב: "שכל אחד יקבל על עצמו באם אחד יאמר לו איזה דבר עלבון וכדו', ישתוק ולא ישיב לו, במשך שעות הבוקר עד הצהרים". עוד ניתן ללמוד מכך את חשיבות השתיקה בקבלת עלבונות.
6. לכוון בברכה הראשונה של שמונה עשרה: באחת השנים המליץ הרב שטיינמן לתלמידיו לקבל על עצמם "לכוון בברכה ראשונה של תפילת שמונה עשרה".
7. הימנעות מעשיית מלאכה – חצי שעה לפני השקיעה: הרב שטיינמן ממליץ פעמים רבות על הקבלה הבאה: "לקבל על עצמו שכל דבר שאסור לעשות בשבת, יפסיק לעשות כבר חצי שעה לפני השקיעה, וזה גדר שלא יכשלו, ובכך ירגיש כבר שבת". הרב שטיינמן מציין כי הכוונה היא דווקא לפרוש ממלאכה ולא לקבל שבת, כדי שאם פעם ישכח משהו יוכל לעשות.
8. איך ניתן להמשיך את ההתעלות של יום הכיפורים? כאשר ניגשו לרב שטיינמן בשאלה כיצד ניתן לשמר את ההתעלות שהייתה ביום כיפור? השיב הרב כי "אם אפשר לשמור 'שויתי ה' לנגדי תמיד' הכל יהיה בסדר".
9. ללמוד מוסר ופעם ביום לעשות חשבון נפש: בשנה אחרת השיב הרב כי "כדי לשמר את ההתעלות של יום כיפור רצוי שילמד מוסר או שיעשה, לכל הפחות פעם ביום, חשבון הנפש".
10. להתחזק בקבלה שכוללת את הכל: תלמיד ניגש לרב שטיינמן ושאל אותו במה כדאי להתחזק, והוא מעוניין "להתחזק בדבר אחד הכולל את הכל". הרב שתק ולא השיב, ולמחרת כשהגיע התלמיד שוב, השיב לו הרב: "תסתכל ב'אורחות חיים".
כה מובא בספר עליו המליץ הרב שטיינמן: "דבר מנוסה כשישכים אדם בבוקר ויקבל עליו ביום ההוא עול תורה באמת ובלב תמים, היינו שיגמור בלבו שלא ישמע לשום דבר ולא יבטלנו שום טרדה, אז יסורו ממנו הביטולים ובוודאי יצליח ביום ההוא בתורה, וכפי תוקף קבלת עול תורה וכפי חיזוקה הסכמה, כן יעזרהו ה' בו ביום וכן יסורו הטרדות ממנו".
עוד נאמר: "ההתחלה של היום קובע על כל היום... וכן באמת ציותה התורה לקבל עול מלכות שמים בקריאת שמע 2 פעמים בכל יום, שעל ידי זה יוכל להיות המשך ויסוד למה שאחר כך, ובזה צריך להשתדל: להתחיל בטוב ובקבלה רצויה - אז יש לקוות להצלחה בס"ד".
11. שתהיה קבלה גמורה: באחת הפעמים השיב הרב שטיינמן לשאלה 'במה ראוי להתחזק', ואמר: "אין כאן שאלה במה להתחזק, שבכל דבר שתתחזקו יש תועלת, אך התנאי שיקבלו זאת בקבלה גמורה בלב שלם".
החושב כתב:בדיוק היום עלה לי רעיון והרגשתי שאני חייב לחלוק אותו עם מישהו...
הרי המטרה האמתית של הקבלות צריכה להיות לא רק 'להיחשב על ידי זה בעל תשובה', 'לזכות ביום הדין', 'לשמש סגולה ל...' וכו' וכו'. המטרה האמתית היא שאדם יתקן, ישפר וישלים את עצמו.
פשוט, לא?
הבעיה העיקרית בקבלות היא, שאחרי תקופה לא ארוכה אדם כבר עובר לאטמוספרה אחרת, הוא כבר יצאה מהאווירה הדורשת (ואצל חלקנו גם מלחיצה) של ימי הדין, ואל הקבלה הוא מתייחס כאל איזה עול על צווארו. אין לו חשק רב לקיימה. ובמצב כזה, גם אם אדם ממשיך לקיים את הקבלה, האפקט אינו משמעותי כפי שהיינו רוצים שיהיה.
לכן חשבתי שכדאי לאדם להתחבר יותר לעצמו. למצוא (כמובן, מתוך רשימת הדברים הרצויים לפני הקב"ה) דבר שהוא רוצה לתקן בעצמו. משהו, שאחרי שיצליח להשיגו\לתקנו ירגיש את עצמו בגובה. ירגיש שהוא מימש את עצמו.
כלומר, לא לקחת קבלה, משום שרב גדול אמר שזה חשוב, ולא משום 'איך אבוא ליום הדין בידיים ריקות' אלא משום שמתחשק לו לשפר את עצמו בזה.
בצורה כזו, נראה לי, הסיכויים שאחרי חודש חודשיים עדיין יישאר לאדם חשק להתמיד בעבודה הוא גדול יותר.
ישא ברכה כתב:אני לכשעצמי היה נראה לי שעדיף לחזק עמוד שהוא יסוד הכל וזה חיזוק האמונה וההכרה בבורא עולם, דדא ביה כוליה ביה דלא ביה מה ביה. ויש הרבה אופנים לחזק את האמונה, אפשר לחשוב על מעמד הר סיני ויצ"מ שהם עמודי האמונה, ואפשר לקרוא פרשת בראשית כמו הח"ח, אפשר להוסיף חיזוק והתבוננות בקר"ש, ואפשר בכל הזכרת שם ה', אפשר לומר י"ג עיקרים ושש זכירות, אפשר ללמוד תנ"ך שכל כולו אמונה וידיעת הבורא [למשל הגרי"ש זילברמן כשהיה רוצה להתחזק באמונה ובידיעת אלוקים היה קורא פרשת ואתחנן עקב].
והביאור, דעיקר נצחון היצה"ר הוא ממקום מלחמתו, כמו בכיבוש מבצר, שלא נקרא כיבוש רק בכובש מבצר, ולא על ידי כבישת העיר, דמה בכך שכבש העיר, הא השונא אורב לו מבחוץ. כן נמי בכיבוש היצה"ר. ובעוה"ר בזמן הזה עיקר מלחמתו באמונה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים