מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבן יקיר לי אפרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הבן יקיר לי אפרים...?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 02, 2016 4:52 pm

מתוך פסוקי זכרונות:
הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם יְקֹוָק:

ויש לתמוה, דלפי פשטות הכתוב, הרי הדברים נאמרים בלשון שאילה, וכי בן יקיר הוא אפרים? וכי ילד שעשועים הוא? וכמבואר במפרשים. וא"כ הרי הלכה היא שאין אומרים זכרון של פורענות.
ואמנם מצינו בדברי חז"ל שהביאו את הפסוק כמקור לכך שבני ישראל הם בן יקיר וכו', אבל עדיין נראה שאם הפשט הוא פורענות והדרש הוא לטובה, מ"מ הוי בכלל זכרון של פורענות.
וראה עוד כאן -
הבן יקיר - ר' יונה עמנואל.PDF
(348.23 KiB) הורד 477 פעמים


שו"ר שכבר עמדו בזה הראש',
ז"ל הראבי"ה סי' תקלו - וקרא הבן יקיר לי אפרים וגו', דאמרינן, משום דסופו נחמה, ואף על גב דתמיה הוא והפרשה מיירי בפורענות ישראל. ומיהו הכי צריך לפרש על כן שעשה תשובה ובזכות השיבנו ואשובה כי אתה ה' אלהי, המו מעי לו רחם ארחמנו נאום ה'.
וזכורני שראיתי עוד בסגנון זה, (אולי במחזור של הולצר).
ומאידך הפייט ליום ב' מסיים "תרפק משול אפרים בשעשוע ילד ובן יקיר הלא בכורי הוא חקת לזכרון".

והנפק"מ,
לריבוי הסילסולים והחזנות על הפס' הבן יקיר וכו', דלפי הנ"ל אין ראוי לסלסל בתחילתו, כי אם בסופו. הרי תחילתו תימה היא, וכי בן יקיר הוא וילד שעשועים? אלא על שרוצה לשוב המו מעי לו וארחמנו וכו'.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים...?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' ספטמבר 02, 2016 4:58 pm

זה דבר פשוט. כל מקום שיש ה"א בתחילה, הוא בלשון שאלה. כמו 'הבוא נבוא' = וכי נבוא, וכדו',
וכן כאן, וכי אפרים הוא בן יקיר? לא! ילד שעשועים? לא!

אולם בכ"ז ואעפ"כ, מידי דברי בו, זכור אזכרנו וכו'. ולכן זהו 'זכרון' לטובה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבן יקיר לי אפרים...?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 02, 2016 5:09 pm

אכן וכנ"ל. השאילה היא האם בגלל הזכירה שלבסוף כבר נעשה בן יקיר וילד שעשועים או לאו.
כעין ד' הראבי"ה כ' גם בסידור הר"ש מגרמייזא.

רוצה לידע
הודעות: 214
הצטרף: ו' אפריל 25, 2014 10:09 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים...?

הודעהעל ידי רוצה לידע » ו' ספטמבר 02, 2016 5:56 pm

רב שטינזלץ פירוש שהפסוק משיב על פסוק קודם 'שמוע שמעתי אפרים מתנודד וכו' וע''ז משיב הקב''הו 'וכי זה בני יקיר אפרים אשר אני שומע נאם זה היחד שעשועים וכו'

עוד פירוש ראיתי שהקב''ה כאילו מתפלא על גודל אהבתו לישרא אע''פ שחטאו וכי אפרים ילד שעשועים אשר אני אוהב אותו כל כך?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי כח עליון » א' ספטמבר 24, 2017 2:00 am

הבן יקיר לי אפרים... פסוק מתוך פסוקי זכרונות.
הנה רש"י ר"י קרא ומצוד"ד פירשוהו על דרך תימה, כך ששני חלקיו הראשונים על דרך גנאי (וכך פירשוהו בב' פירושי תפילה שראיתי) וכך נראה פשטות הפסוק לעצמו.
הרד"ק פי' הפסוק באופן רך יותר
אבל לכאו' פשוט שמאסף הפסוקים לזכרונות (א' מחז"ל) לא פי' כן. וראיתי שאף מחבר הפיוט שבין הפסוקים (לא' מהראשונים, איני יודע. אין נוהגים לאומרו בישיבות) פי' מלשון שבח. וכך נוח יותר לפרש משטף הפסוקים שקודם פסוק זה. וא"כ אף מסדרי ההפטרה יותר את"ש לומר שסברוהו לשבח.

ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי ברמן » א' ספטמבר 24, 2017 2:46 am

"על כן הָמוּ" - מלעיל או מלרע?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ספטמבר 24, 2017 2:55 am

כח עליון כתב:הבן יקיר לי אפרים... פסוק מתוך פסוקי זכרונות.
הנה רש"י ר"י קרא ומצוד"ד פירשוהו על דרך תימה, כך ששני חלקיו הראשונים על דרך גנאי (וכך פירשוהו בב' פירושי תפילה שראיתי) וכך נראה פשטות הפסוק לעצמו.
הרד"ק פי' הפסוק באופן רך יותר
אבל לכאו' פשוט שמאסף הפסוקים לזכרונות (א' מחז"ל) לא פי' כן. וראיתי שאף מחבר הפיוט שבין הפסוקים (לא' מהראשונים, איני יודע. אין נוהגים לאומרו בישיבות) פי' מלשון שבח. וכך נוח יותר לפרש משטף הפסוקים שקודם פסוק זה. וא"כ אף מסדרי ההפטרה יותר את"ש לומר שסברוהו לשבח.


הוא דרך תימה אבל לא דרך גנאי ח"ו כלל וכלל, ופירושי התפילה שבידך אם פירשו כך טעות בידם. וז"ל רש"י :
הבן יקיר לי אפרים: הן דברי שכינה כלומר הוא מתנודד ואני לבי נהפך עלי לרחם שמא בני יקירי הוא כמי שאין לו אלא בן אחד שהוא עושה לו כל רצונו.

והכוונה שהוא משל בבשר ודם החומל על בן יקיר ויחיד שלו, כן רחמי הקב"ה על אפרים.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ספטמבר 24, 2017 3:10 am

עמד בשאלה זו הרב עושה חדשות כאן
viewtopic.php?p=298692#p298692

אמנם הכוונה היא על כלל ישראל, והכוונה היא לשבח, וכמו שכתבו בדעת זקנים לבעלי התוס' (בראשית מא, נב) "ואת שם השני קרא אפרים. על שם שני אבות אברהם ויצחק שנאמר בהם אפר, באברהם כתיב ואנכי עפר ואפר, יצחק נעשה כאפר על גבי המזבח, דאפרים משמע שתי אפרות, ולכך נקראו ישראל על שם אפרים דכתיב הבן יקיר לי אפרים".
וכן כתב ג"כ ברבינו בחיי (בראשית יט, כז) ובפירוש התפילות להרוקח בתפילת ר"ה, (ואולי יש להעמיס דרוש זה בכתוב בשה"ש 'שני שדיך כשני עפרים' ועיין בתרגום שם).

ובזה מובן ההפטרה שהיא מענין הקריאה בעקידה ביום ב'.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב א' ספטמבר 24, 2017 3:26 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' ספטמבר 24, 2017 3:14 am

גם לרש"י, ודאי דהוי שבח.
שאף שאפרים אינו יקיר ואינו ילד שעשועים,
בכ"ז כי מידי דברי בו וכו'.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי אברהם » א' ספטמבר 24, 2017 10:41 am

באמת שלא הבנתי את השאלה, הרי זהו זיכרון של רחמים עצומים,
שהקב"ה כביכול מתמיה על עצמו מדוע מעי המו עליהם כל כך וכי הם ילד שעשועים?! והרי אינם מתנהגים כראוי לפני ומדוע א"כ רחמי מתעוררים בכל עת שאני מדבר בם (=שהם עוסקים בתורה. תרגום)?!
התמיהה כאן מחזקת את גודל החידוש של האהבה העזה והרחמים הרבים שרוחש הקב"ה אפילו כאשר איננו 'ילד שעשועים' ו'בן יקיר', אפילו כאשר אנו שקועים בחטאים ותאוות ובלבולים ונסיונות - הדבר מחודש ועצום כל כך עד שגם הקב"ה כביכול מתמיה על זה.

וראו כעין זה בזכריה ח,ו [המוסגר מפרש"י]
"כה אמר יקוק צבאות כי יפלא בעיני שארית העם הזה [החסד הגדול אשר אעשה להם] בימים ההם, גם בעיני יפלא [איך שבתי מן החרון הגדול] נאם יקוק צבאות"

[ומה מאד חבל שחזנים רבים אינם מדקדקים בנוסח הפסוקים וקוראים הכל במרוצה ובעירבוב גדול, כאילו חסים על זמן הציבור לאחר שהאריכו מאד בניגוני 'היה עם פיפיות' וסלסולי 'אוחילה לקל' שנמשכים יותר מכל ברכות מזו"ש גם יחד, ובין שאר השיבושים אומרים 'הבן יקיר לי' בבי"ת דגושה ומשנים בזה כל המשמעות הנשגבה הזו, כאילו יש כאן ה"א הידיעה "הבן - הוא - יקיר לי"].

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי אברהם » א' ספטמבר 24, 2017 10:56 am

ואגב אורחא, יש לציין שנקודה זו של זכרון רחמים למרות שאיננו ראויים לכך חוזרת על עצמה בכמה מפסוקי הזכרונות,

ולמשל הפסוק

"וזכרתי אני את בריתי אותך בימי נעורייך והקימותי לך ברית עולם"

אשר המתפלל שלא עיין במקור הפסוק בירמיהו מתקשה מהו כפילות הלשון 'וזכרתי אני', הוה ליה למימר 'וזכרתי את בריתי וכו'!

אך כשפותחים ספר ירמיהו רואים את המשמעות הנוראה של הפסוק, שנכתב בסוף פרק 'הודע את ירושלים', המתאר איך הקב"ה מצא אותנו במצרים כנערה ערומה והלביש אותנו וקישט אותנו והכניס אותנו עמו בברית, ואנחנו לא שמרנו הברית הזו ולא זכרנו ימי נעורינו איך היינו אז מתבוססת בדמייך ואיך הכניסנו הקב"ה לברית עמו, ומסיים הקב"ה:

(נט) כי כה אמר אדני יקוק ועשיתי אותך כאשר עשית, אשר בזית אלה להפר ברית:
(ס) וזכרתי אני את בריתי אותך בימי נעוריך [אף שאת לא זוכרת את הברית, אני אזכור אותו עכ"פ] והקמותי לך ברית עולם:
(סא) וזכרת [בהטיבי לך] את דרכיך [הרעים] ונכלמת [מלפני, על שגמלת לי רעה ואני גומלך טובה], בקחתך [בכבשך] את אחותיך הגדלות ממך [הארצות הגדולות] אל הקטנות ממך [עם הארצות הקטנות], ונתתי אתהן לך לבנות [תחת שלטונך], ולא מבריתך:
(סב) והקימותי אני את בריתי אתך, וידעת כי אני יקוק:
(סג) למען תזכרי ובשת ולא יהיה לך עוד פתחון פה מפני כלמתך, בכפרי לך לכל אשר עשית, נאם אדני יקוק:

הנביא אומר כאן שבסופו של דבר הקב"ה יגאל אותנו ויזכור את ברית נעורינו, אבל לא בגלל שיגיע לנו אלא כדי שנתבייש ברוב הטובה שנקבל כאשר נזכר איך אנחנו התנהגנו כלפיו ואיך הוא נוהג בנו.
ודוקא פסוק זה אנו אומרים בזכרונות, כי אמנם זוהי תוכחה גדולה אבל היא תקווה עצומה שאנו נתלים בה מאד - שלמרות שאנחנו איננו ראויים כלל לגאולה, מכל מקום הקב"ה לא ינהג עמנו כמידתנו אלא יזכור הוא את בריתו עמנו אע"פ שאנו איננו זוכרים אותה. בב"א.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הבן יקיר לי אפרים

הודעהעל ידי כח עליון » א' ספטמבר 24, 2017 9:46 pm

צופר הנעמתי כתב:הוא דרך תימה אבל לא דרך גנאי ח"ו כלל וכלל


צודק!!
היה לי לכתוב באופן אחר, ווגם באמת רש"י מפרש יותר 'רך' מהרד"ק.
וכבר הביא בזה כראוי הרב עושה חדשות, כמקושר.
רק יש לי להוסיף, דלעיל מיניה (לא,ח ע"פ המדפיס הנוצרי) נאמר 'אפרים בכרי הוא', ע"כ לא מתיישב כ"כ התימה 'וכי בני מחמדי הוא'
וע"פ חז"ל (לולי רש"י והראבי"ה) היה אפ"ל 'הלא בן יקיר לי אפרים, אם כבן יקיר או כילד שעשועים' וכדו', ומצינו כזאת רבות, בפרט בשירה


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים