הודעהעל ידי חלמישצור » א' ספטמבר 24, 2017 2:54 pm
שאלה מעניינת. אמנם ראשית, הרי המנהג לא נתבטל לגמרי ולא כולם לא נוהגים ללקות כיום. אכן בפסק"ת, ו, עמ' רס, כתב "ורבים נהגו שלא ללקות כיון שמחזיקים עיו"כ ליו"ט". ואפשר לדייק בהגהת הגר"א על השו"ע, שציין לעיין בפ"ק דברכות ז' א', "טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר ממאה מלקויות", ואפשר שיש כאן רמז הסתייגות. ועיין משטר ומדינה לישראל ע"פ התורה, ד, עמ' 1668, שסבור שזה לפי דרכו של דורנו שנתפס פחות לתשובה דרך ענשי גוף. עוד השערה על ביטול המנהג באיטליה, באוצר יהודי ספרד, ו, עמ' 163 הע' 9, ששם היה זה מחמת סכנה. אגב, ר"י טסלר כתב מאמר מקיף על המנהג בישורון יא, עמ' תתז-תתכא; והשלם אצל ר"מ פוגלמן, שבילין כה-כו, עמ' קלב-קלד, ואצל ר"א כץ, שם כז-כח, עמ' רכט-רל; ר"ד שפרבר, מנהגי ישראל ז, פרק יז.