מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עת שערי רצון

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אלי בנאי
הודעות: 254
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

עת שערי רצון

הודעהעל ידי אלי בנאי » א' ספטמבר 24, 2017 4:00 pm

לחברים - גמר חתימה טובה
בראש השנה קראנו את הפיוט 'עת שערי רצון להפתח'
חשבתי שאני יועד ובקיא בפיוט והנה הגעתי
לשורה שלא מצאתי לה פירוש או הסבר:

יָדְעוּ נְעָרָיו כִּי קְרָאָם לֵאמֹר
אוֹר הַרְאִיתֶם צָץ בְּרֹאשׁ הַר הַמֹּר
וַיֹּאמְרוּ לֹא נֶחֱזֶה רַק מַהְמוֹר
עָנָה שְׁבוּ פֹה עַם מְשׁוּלִים לַחְֲמוֹר
וַאֲנִי וְהַנַּעַר לְהִשְׁתַּטֵּחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

אברהם ויצחק עולים להר המור והנערים רואים רק 'מהמור'
מהו אותו המור שממנו רואים הנערים.
(אפשר (ניחוש) גזור מהמילה מהמורה, לשון עמק
אברהם ויצחק עולים להר המור
והנערים יחזו רק מהעמק, מהמהמורה)

אם יש סידור של הספרדים עם פרשנות - אשמח לדעת
תודה רבה
אלי בנאי
אשכולות

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי מענה איש » א' ספטמבר 24, 2017 4:04 pm

אולי הכוונה למדרש הידוע שהשטן שם לאברהם אבינו כל מיני מכשולות בדרך על מנת למונעו מהעקידה

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי פלגינן » א' ספטמבר 24, 2017 4:09 pm

ראה באר בשדה (דאנון), על פר' העקידה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' ספטמבר 24, 2017 4:43 pm

.
קבצים מצורפים
י.jpg
י.jpg (247.23 KiB) נצפה 3135 פעמים

אלי בנאי
הודעות: 254
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי אלי בנאי » א' ספטמבר 24, 2017 5:38 pm

תודה לכל המשיבים
כל התשובות טובות וענו לי על השאלה
יש לי קושי קטן להבין את ראשי התיבות של 'אהלי יעקב'
בק"נ
מ"ס
מהו 'צרויה לשמים' ומה הקרשו לכאן

תודה רבה
גמר חתימה טובה
אלי

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי מענה איש » א' ספטמבר 24, 2017 8:23 pm

כצ"ל
מם צרויה לשימוש ז"א שהאות מ היא שימוש

וראיתי דברי יפה בספר בית יעקב

שבו לכם פה עם החמור סופי תיבות מהמור

צופה_ומביט
הודעות: 4655
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 24, 2022 11:15 am

כבר עמד בזה המהרי"ץ בתכלאל עץ חיים שם, עיי"ש.

והכוונה שאברהם שאל האם הם רואים אור בראש ההר - והם השיבו שאפילו הר אינם רואים, אלא רק שוחה [מהמורה].

והוא כמו שהביאו האהלי יעקב הנ"ל ומהרי"ץ מתנחומא וירא סימן כב:
וירא את המקום מרחוק, והיאך נראה מרחוק מלמד שמתחלה היה מקום עמוק כיון שאמר הקדוש ברוך הוא לשרות שכינתו עליו ולעשות מקדש אמר אין דרך מלך לשכון בעמק אלא במקום גבוה ומעלה ומיופה ונראה לכל, מיד רמז הקב"ה יתברך לסביבות העמק שיתקבצו ההרים למקום אחד לעשות מקום השכינה, לפיכך נקרא הר המוריה שמיראתו של הקדוש ברוך הוא יתברך נעשה הר.


וביותר שם בסימן כג:
וירא את המקום מרחוק, אמר ליה ליצחק רואה אתה מה שאני רואה, א"ל אני רואה הר נאה משובח וענן קשור עליו, אמר לנעריו רואין אתם כלום, אמרו לו אין אנו רואין אלא מדברות, אמר להם שבו לכם פה עם החמור הואיל והחמור אינו רואה ואינכם רואין כמותו עם הדומה לחמור שבו לכם פה עם החמור שאתם כמותו.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: עת שערי רצון

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' אוקטובר 24, 2022 12:29 pm

אלי בנאי כתב:יש לי קושי קטן להבין את ראשי התיבות של 'אהלי יעקב'
בק"נ מ"ס
מהו 'צרויה לשמים' ומה הקרשו לכאן

מה שכתבת: מ"ס צרויה לשמים
הוא טעות,
והקריאה הנכונה היא: מ"ם צרויה לשמוש
כמו שכתב מענה איש

בק"נ = בקצת נוסחאות?


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים