מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי מענה איש » ב' ספטמבר 25, 2017 9:47 am

ראשית אבקש לדון בעניין בצורה מכובדת

בעניין בכי החזנים
א. האם יש עדיפות להעלות חזן שבוכה או שעדיף חזן שמתפלל בצורה נעימה ויפה?
ב. כמו''כ האם יש עצות איך לשלוט על בכי לחזן?
ג. והאם להעיר לחזן שמגזים בעניין והדבר מכביד על הציבור?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי דרומי » ב' ספטמבר 25, 2017 11:24 am

ככלל יש להעיר מזה שמצינו בהלכה הגדרה לשליח ציבור ראוי שהוא יהיה "מטופל ואין לו" (רמב"ם הל' תענית פ"ד ה"ד), והיינו, שהוא לחוץ כספית ואם אני מבין נכון המטרה היא שיתפלל בלב נשבר ועד לבכיה.

עוד יש להעיר שאינו דומה בכי לבכי, כמובן וד"ל

בכלל על זמן התקיעות כתוב שזה זמן בכיה, ומסופר על צדיקים שהיו בוכים מאוד כבר בעת אמירת ההפטרה וראו בזה ענין גדול

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ספטמבר 25, 2017 11:54 am

הרב דרומי, בגמרא ובפוסקים לא הובא שצריך שיבכה אלא, בין השאר, שקולו ערב ושיהיה רגיל בקריאה, דהיינו שתפילתו בשטף. כמובן שצריך שליבו יהיה נשבר, אבל אם גם קולו נשבר אז לא מעט יש בזה טורח ציבור (כמובן יש הבדל בין בכי לבכי, ובין ציבור לציבור).

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' ספטמבר 25, 2017 11:56 am

מענה איש כתב:ראשית אבקש לדון בעניין בצורה מכובדת

בעניין בכי החזנים
א. האם יש עדיפות להעלות חזן שבוכה או שעדיף חזן שמתפלל בצורה נעימה ויפה?
ב. כמו''כ האם יש עצות איך לשלוט על בכי לחזן?
ג. והאם להעיר לחזן שמגזים בעניין והדבר מכביד על הציבור?

אם זה טבעי ואמיתי מה טוב ומה נעים ,אם זה מעושה מה לא טוב ולא נעים.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי דרומי » ב' ספטמבר 25, 2017 12:03 pm

הרב חלמישצור, המלים "צריך שיבכה" הם תרתי דסתרי כמובן. אי אפשר לצוות על אדם לבכות, אבל בהחלט אפשר להעדיף אדם שבאופן טבעי נוטה לבכות על פני אדם בעל לב חזק ופחות רגיש. וזה אנו כן מוצאים בהלכה, שיש כזה ענין (לגבי תענית ציבור) לקחת מישהו קשה-יום שיש יותר מצב שהוא יבוא לבכי

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' ספטמבר 25, 2017 3:28 pm

כמדומה שבמטה אפרים כ' להשמיע קול של בכי בתפילה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ספטמבר 25, 2017 3:54 pm

הרב דרומי, כוונתי ב"צריך שיבכה" ככוונתך, כלומר שצריך לבחור חזן שסביר שיבכה. אכן לענ"ד לפי שורת ההלכה כדאי בד"כ דווקא להיפך, להעדיף מי שלא יבכה, כדי שהתפילה תהיה בסדרה הרגיל בלא טורח ציבור. אני לא חושב ש"לב נשבר" = בכי (וכ"ז אחרי ההסתייגות שהכל לפי טעמו של הציבור וטעמו של החזן. במקומנו החזן הצדיק והת"ח בוכה מאד, וכמדומה שדווקא זה נוח לציבור).
הרב מיכאל, אם כוונתך למה שכתב המט"א, תקפב, כח, שנוהגין לבכות ולהוריד דמעות, והאריך באלף המגן שם, והעלה שאף מי שאינו בוכה טוב שיעשה קול בכי כאילו בוכה, זה פשוט וברור. השאלה הרי היא בעניין אחר.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' ספטמבר 27, 2017 12:25 am

חלמישצור כתב:הרב מיכאל, אם כוונתך למה שכתב המט"א, תקפב, כח, שנוהגין לבכות ולהוריד דמעות, והאריך באלף המגן שם, והעלה שאף מי שאינו בוכה טוב שיעשה קול בכי כאילו בוכה, זה פשוט וברור. השאלה הרי היא בעניין אחר.

לכאורה דברי המט"א ומגן האלף הם גם לש"צ, ולא נאמר בהם גבול.
אבל זה ברור שחזן שכל תפילתו תקטע בבכי אינו כבוד הציבור והתפילה.
ובאמת שנים התפללתי במנין שחזן שחרית של אחד הימים היה ממר בבכילא תמיד במקומות הקשורים וזה באמת היה מפריע וגם גורם שהתפילה ביום זה תהיה ארוכה יותר, אבל זה כבר נושא אשכול אחר בסמוך

יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: על בכי חזנים בתפילות הימים הנוראים

הודעהעל ידי יונת אלם » ד' ספטמבר 27, 2017 5:43 pm

מי שטוען שחזן שתפילתו בכי אינו כבוד הציבור כנראה לא טעם מספיק טעמה של תפילה אמתית בימים נוראים. מי ששמע את רבי שלום שבדרון מתייפח ב'ומפני חטאינו' לא חשב שאין זה כבוד הציבור, מי ששמע את רבי הירש פאליי מתייפח ב'ממקומך מלכינו' בקדושה של שחרית לא חשב שאין זה כבוד הציבור.
מי שיכנס ל'לדרמן' בר"ה וישמע את הבעל קורא המיתולוגי רבי משה בויאר שליט"א מתייפח בהפטרת חנה לא חושב שאין זה כבוד הציבור.
אני חושב שיותר לא כבוד הציבור בעלי תפילות שהפכו את יום הדין ל'יום זמרה' עם מקהלה של שירה בשני קולות...


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים