עמוד 1 מתוך 1

לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 12:11 pm
על ידי אביש
בתפילת הלחש הרי פונים להקב"ה בלבד, ואיך שייך לשון כזה שהוא כעין קריאה לאנשים.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 10:41 am
על ידי אביש
נו, אין כאן אחד שיודע משהו בענין זה, אני לא יודע מה לכוון ביוהכ"פ הבעל"ט.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 11:12 am
על ידי מענה איש
יש גירסה המליכו ה''א חרוקה כלומר שזה סיפור ולא ציווי
וגם אם גורסים בפתח יתכן שזו פניה ממסדר התפילה אל המתפלל שימליך את הקב''ה

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 11:21 am
על ידי חלמישצור
ההשערה הסבירה היא שנוסח זה הוא נוסח החזנים, שהמשיכו בזה את הקדושה הציבורית שלפני הברכה (אמנם הנוסח מופיע בסדור רע"ג בנוסח יום-יום, אך ע' אצל ארליך להלן ומה שציין שם). כשלעצמי אני רואה בו בהשתרשות של הנוסח התחזקות של השתתפות בתפילת הציבור, בעקבות מימרת אביי ברכות כט, סע"ב (וע"ע ארליך, 'ברכת גבורות, קדושת השם והדעת בנוסח התפילה הקדום', תרביץ תמוז-אלול תשס"ד, עמ' 15 והלאה, ומה שציין שם; יש גם גרסה מאוחרת 'לדור ודור נמליך').

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 11:39 am
על ידי גביר
מן הראוי להעיר שבנוסח רומי נוסח 'לדור ודוד' ישנו גם בקדושה של כל יום.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 12:12 pm
על ידי אביש
גביר כתב:מן הראוי להעיר שבנוסח רומי נוסח 'לדור ודוד' ישנו גם בקדושה של כל יום.

בקדושה זה מובן, אבל בתפילת לחש זה תמוה.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 3:29 pm
על ידי גביר
בנוסח רומי מי הנוסח הוא 'נמליך לאל' ולא 'המליכו לאל' והשתא לא קשה ולא מידי. ודווקא בראש השנה, שבו ישנה קדושה ארוכה, אין אומרים נוסח זה אלה "לדור ודור" (גם בלחש).

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:57 pm
על ידי אביש
חשבתי ומצאתי שבעצם זה לא המקום היחיד שפונים לגוף שלישי בתפילת הלחש, בכל תפילה שבכל יום ויום ישנו תקדים כזה.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 11:24 pm
על ידי ונתנו ידידים
אביש כתב:חשבתי ומצאתי שבעצם זה לא המקום היחיד שפונים לגוף שלישי בתפילת הלחש, בכל תפילה שבכל יום ויום ישנו תקדים כזה.

יגעתי ולא מצאתי

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 10:10 am
על ידי אביש
ונתנו ידידים כתב:
אביש כתב:חשבתי ומצאתי שבעצם זה לא המקום היחיד שפונים לגוף שלישי בתפילת הלחש, בכל תפילה שבכל יום ויום ישנו תקדים כזה.

יגעתי ולא מצאתי

אולי אחר כמה תפילות בהתבוננות תמצא, זה יותר לקראת הסוף.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 11:12 am
על ידי הא לחמא עניא
פירכא שאין עליה [עד עכשיו] תשובה ???

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 11:13 am
על ידי ארזי הלבנון
אביש כתב:
ונתנו ידידים כתב:
אביש כתב:חשבתי ומצאתי שבעצם זה לא המקום היחיד שפונים לגוף שלישי בתפילת הלחש, בכל תפילה שבכל יום ויום ישנו תקדים כזה.

יגעתי ולא מצאתי

אולי אחר כמה תפילות בהתבוננות תמצא, זה יותר לקראת הסוף.

חבל לדבר ברמזים.
כנראה כוונתך ל'אמרו אמן' דעושה שלום.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 1:05 pm
על ידי אביש
אכן כך ובמג"א או"ח סימן סו סק"ז בשם המט"מ כתב שאומר כן להמלאכים השומרים אותו
אבל לנידון נידן נראה דלא שייך לומר כן.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 9:08 pm
על ידי ונתנו ידידים
הוא כבר אחרי התפילה ואינו קשור לענינינו כלל, ודרך אגב השאלה אינו רק על מה שמדברים לאחר אלא גם על שבשמו"ע הכל הוא לשון נוכח וכאן ושם זה לשון נסתר וכמובן שא' נובע מהשני.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 11:26 pm
על ידי אביש
ונתנו ידידים כתב:הוא כבר אחרי התפילה ואינו קשור לענינינו כלל, ודרך אגב השאלה אינו רק על מה שמדברים לאחר אלא גם על שבשמו"ע הכל הוא לשון נוכח וכאן ושם זה לשון נסתר וכמובן שא' נובע מהשני.

זה נכון כפי שהגדרת שיש כאן 2 תמיהות, וגם נכון לגבי עושה שלום שהיות שכבר לאחר התפילה שייך שיאמר בלשון נסתר, וא"כ ירד תמיה אחת, אך עדיין נשאר התמיה אל מי הוא מדבר כשהוא אומר "ואמרו" שהרי אומרו בלחש, ומי יענה אמן.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 12:24 am
על ידי עזריאל ברגר
אביש כתב:
ונתנו ידידים כתב:הוא כבר אחרי התפילה ואינו קשור לענינינו כלל, ודרך אגב השאלה אינו רק על מה שמדברים לאחר אלא גם על שבשמו"ע הכל הוא לשון נוכח וכאן ושם זה לשון נסתר וכמובן שא' נובע מהשני.

זה נכון כפי שהגדרת שיש כאן 2 תמיהות, וגם נכון לגבי עושה שלום שהיות שכבר לאחר התפילה שייך שיאמר בלשון נסתר, וא"כ ירד תמיה אחת, אך עדיין נשאר התמיה אל מי הוא מדבר כשהוא אומר "ואמרו" שהרי אומרו בלחש, ומי יענה אמן.

שמעתי שזהו למלאכי השרת המלווים אותו.

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 1:01 am
על ידי אביש
עזריאל ברגר כתב:
אביש כתב:
ונתנו ידידים כתב:הוא כבר אחרי התפילה ואינו קשור לענינינו כלל, ודרך אגב השאלה אינו רק על מה שמדברים לאחר אלא גם על שבשמו"ע הכל הוא לשון נוכח וכאן ושם זה לשון נסתר וכמובן שא' נובע מהשני.

זה נכון כפי שהגדרת שיש כאן 2 תמיהות, וגם נכון לגבי עושה שלום שהיות שכבר לאחר התפילה שייך שיאמר בלשון נסתר, וא"כ ירד תמיה אחת, אך עדיין נשאר התמיה אל מי הוא מדבר כשהוא אומר "ואמרו" שהרי אומרו בלחש, ומי יענה אמן.

שמעתי שזהו למלאכי השרת המלווים אותו.

viewtopic.php?f=30&t=36435&p=404759&sid=00277d5d32ff11fa00785695ed391747#p404601

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 6:57 am
על ידי מנצפך
אביש כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אביש כתב:זה נכון כפי שהגדרת שיש כאן 2 תמיהות, וגם נכון לגבי עושה שלום שהיות שכבר לאחר התפילה שייך שיאמר בלשון נסתר, וא"כ ירד תמיה אחת, אך עדיין נשאר התמיה אל מי הוא מדבר כשהוא אומר "ואמרו" שהרי אומרו בלחש, ומי יענה אמן.

שמעתי שזהו למלאכי השרת המלווים אותו.

viewtopic.php?f=30&t=36435&p=404759&sid=00277d5d32ff11fa00785695ed391747#p404601

viewtopic.php?f=30&t=23751#p397331
viewtopic.php?f=30&t=23751#p397362

Re: לדור ודור המליכו לא-ל, אל מי מדברים באמצע תפילת הלחש?

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 8:17 pm
על ידי בן מיכאל
חלמישצור כתב:ההשערה הסבירה היא שנוסח זה הוא נוסח החזנים, שהמשיכו בזה את הקדושה הציבורית שלפני הברכה (אמנם הנוסח מופיע בסדור רע"ג בנוסח יום-יום, אך ע' אצל ארליך להלן ומה שציין שם). כשלעצמי אני רואה בו בהשתרשות של הנוסח התחזקות של השתתפות בתפילת הציבור, בעקבות מימרת אביי ברכות כט, סע"ב (וע"ע ארליך, 'ברכת גבורות, קדושת השם והדעת בנוסח התפילה הקדום', תרביץ תמוז-אלול תשס"ד, עמ' 15 והלאה, ומה שציין שם; יש גם גרסה מאוחרת 'לדור ודור נמליך').

מישהו יכול להוריד? תודה רבה.