מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טירחא דציבורא בתקיעת שופר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

טירחא דציבורא בתקיעת שופר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 25, 2017 9:35 pm

ערוך השולחן סי' תקצב -
ובטעם קדמונינו אינו מספיק הטעם שהבאנו מפני טירחא דציבורא והרי הם רגעים ספורים וכמה אנו מאריכים במי שבירך ובשארי דברים.
באמת יש כאן דבר הצ"ע, שהראש' כ' לתמוה על מנהגם בתקיעות דמעומד, והישוב שלהם הוא "שלא להטריח על הציבור". ובלא"ה כמה אריכות יש בפיוטים ותפילות, וכי עוד תש"ת תר"ת וכד' יהיה הקש ששבר וכו'.
אא"כ נבדוק במנהגם של הראש' שתירצו כך, ונמצא שהם לא נהגו כלל באמירת פיוטים.

שום בעל בכי
הודעות: 91
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: טירחא דציבורא בתקיעת שופר

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ש' ספטמבר 08, 2018 11:21 pm

כבר קדמו בפסקי הרי"ד, ז"ל "ואם מפני טורח הציבור, על הקרובה שאנו אומ' אין חוששין לטורח ציבור, ובשעה קלה שלתקיעות אנו חוששין לטורח ציבור".

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: טירחא דציבורא בתקיעת שופר

הודעהעל ידי אברהם » א' ספטמבר 09, 2018 2:11 am

רצוף בזה מה שרשמתי בעוניי לבאר, בהערות ל'שפתי יצחק - ירח האיתנים' מאבי-זקן-זקני רבי יצחק פרידמאן זצ"ל:

כתב רבינו באות טו דאיתא במדרש בשעה שהקב"ה דן את ישראל דן אותן מעומד, מקצר בדין, אבל כשהוא דן את אומות העולם דן מיושב, מדקדק בדין.
והנה, מעודי תמהתי על המחזה שכל תוקף עבודת תקיעת השופר מסתיימת מדאורייתא תוך פחות מעשר שניות! [ולדעת רש"י בתר"ת אף בפחות מזה]. ואיך יתכן הדבר שהיום הנורא הזה נקרא 'יום תרועה' ע"ש כמה שניות בודדות של תרועות.
אבל לפי דברי רבינו התעוררתי שזהו מחסדו השי"ת על ישראל שכשהוא דן אותם הוא 'דן מעומד ומקצר בדין', וכל דינם הנורא אינו אלא כמה שניות בודדות, ומיד אח"כ מתגברים רחמיו עליהם ועובר לכסא רחמים.
עוד חשבתי לבאר בזה לשון הגמ' למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדין, ויש לעיין למה נקטינן דוקא לשון זה של 'יושבין' ו'עומדין', הוי ליה למימר למה תוקעין קודם מוסף וחוזרין ותוקעין על הסדר, ומהי המשמעות בזה שבתקיעות הראשונות יושבים ובמוסף עומדים.
ולפי דברינו נראה, דהתקיעות הראשונות באות להמליך את הקב"ה על כל העולם והעמים כולם, ולכן אומרים אז מזמור 'כל העמים תקעו כף', עי' לעיל עניין ב', ובזמן זה הקב"ה שופט את כל העולם, וע"כ נקראים תקיעות דמיושב כי את העמים הקב"ה שופט בישיבה. אבל תקיעות דמעומד, בזמן שאנו מתחטאים לפניו בתפילתנו כבנים חביבים זה אינו שייך לדין הכללי של האומות, אלא זהו דין הפרטי דישראל ולכן הוא 'מעומד', כי הקב"ה מקצר בדינם.
ומה נפלא הדבר, שבאמת בתקיעות דמיושב מאריכים ומדקדקים בכל פרטיהם, ואילו בתקיעות דמעומד קיצרו מאד לתקוע בכל ברכה ג' קולות, מפני טירחה דציבורא, אשר לפום ריהטא זהו פלא עצום, וכי מה שייך כאן 'טירחה דצבורא' הלא זהו עיקר עבודת היום, ולשם כך נתכנסו כולם לבתי הכנסיות וכבר חודש ימים אנו מתכוננים וחרדים לעבודת היום ועתה נחוס על תוספת כמה שניות בודדות, אתמהה. ובפרט בזמן שמאריכים מאד בפיוטים וחזנים ואף לאחר חצות היום כמוש"כ הפוסקים, ולא חששו כלל משום טירחא דציבורא, ואיך יתכן שדוקא תוספת כמה תקיעות תחשב טירחא דציבורא.
אך נראה שהביאור כמוש"כ רבינו שאנו רוצים לקצר על הציבור בדינם, ולא להטריח אותם באריכות הדין הנורא, אלא להקל עליהם להשלים התקיעות בקצרה ומייד מתעוררים רחמי שמיים עליהם, אם כבנים אם כעבדים, ועולה זכרונם לטובה לפני מלכינו.




חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים